Oseriös avel nr 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
O_oO_oO_o
Kartlade? :confused:
Walter borde ju vara Wachtel och Poppov (:rofl:) Kopov (slovensky).
Låter som en perfekt blandning :banghead:

Översättning?
Schäfer, Laika och Rottweiler vet jag men resten?
Walter? Vem är han? Och Poppov? En ryss :confused:

Autocorrect för karelare?
Gör bara blandningen ännu mer spännande...

Enligt nuvarande ägare så är det dessa "raser" som den hon köpte hunden ifrån har uppgett - denne tycker det är vääääldigt konstigt att fd ägaren uppgett raser som inte finns.....O_o

förslagen i gruppen är: karelare, wachtel och kopov...

I min värld får man behålla valparna själv för att få full insyn eller lägga in någon form av vite för tvingande information om det nu fungerar rent kontraktsmässigt. När man säljer något oavsett vad, så lämnar man normalt över kontrollen.

Sedan är det rent avelshygieniskt mycket viktigt att ha kontroll på alla defekter och hur valpar utvecklas och det är något som man rimligen lämnar frivilligt om man har en normal relation med uppfödaren om man inte avlar på hunden mer än en kull eller så.

Uppfödare kan ha vinning att dölja problem om de är oseriösa och/eller giriga. Det lär vara måga som väljer bort avelslinjer med problem med större defekter om de har chansen.

I min värld får man behålla valparna själv för att få full insyn eller lägga in någon form av vite för tvingande information om det nu fungerar rent kontraktsmässigt. När man säljer något oavsett vad, så lämnar man normalt över kontrollen.

Sedan är det rent avelshygieniskt mycket viktigt att ha kontroll på alla defekter och hur valpar utvecklas och det är något som man rimligen lämnar frivilligt om man har en normal relation med uppfödaren.
Förvisso.
Men det är inte ovanligt att köpare återkommer. En köpare som denna hade vilken seriös uppfödare som helst nekat att köpa nästa gång. Troligtvis hade man flaggat bland de uppfödarkollegor som man samarbetar med också.
Normala köpare och uppfödare vill dessutom samarbeta med att lämna info om djuren. Detta för att kunna stärka och utveckla aveln. Det gagnar ju alla att viss information kommer fram. I just schäfer finns ett avelsprogram med kontroller på höfter. Dvs man låter röntga sin hund vid 12-18 mån. I detta fallet är det inte gjort.
Det är ju toppen för uppfödaren att @linnsan vill kontakta dom. Och @linnsan kan få info från dom om vad som finns för problem i linjerna. Kontakt gynnar båda.
Dom sagt....så gör vi seriösa i branchen. Vi hjälps åt.

Såg den här tillsammans med en bild på schäfervalpar på Facebook:
Nytt hem sökes.

Det här är Donna,en 8 veckors schäfer valp,jag köpte henne till min tjej men det visade sig att hon är allergisk .
Så nu söker jag ett nytt hem åt henne.
Hon är 43 år,har körkort,lagar god mat och håller god ordning i hemmet.
Vid övertagande,så är transaktionen gjord och det går ej att returnera henne.

:D

Förvisso.
Men det är inte ovanligt att köpare återkommer. En köpare som denna hade vilken seriös uppfödare som helst nekat att köpa nästa gång. Troligtvis hade man flaggat bland de uppfödarkollegor som man samarbetar med också.
Normala köpare och uppfödare vill dessutom samarbeta med att lämna info om djuren. Detta för att kunna stärka och utveckla aveln. Det gagnar ju alla att viss information kommer fram. I just schäfer finns ett avelsprogram med kontroller på höfter. Dvs man låter röntga sin hund vid 12-18 mån. I detta fallet är det inte gjort.
Det är ju toppen för uppfödaren att @linnsan vill kontakta dom. Och @linnsan kan få info från dom om vad som finns för problem i linjerna. Kontakt gynnar båda.
Dom sagt....så gör vi seriösa i branchen. Vi hjälps åt.

Att vägra sälja till folk som är vettiga och även svartlista dem för att de vill köra sitt eget race och inte ha kontakt med uppfödaren innebär knappast att de inte köper en valp utan söker andra kanaler exempelvis en blandras från blocket, det gagnar i vart fall inte aveln.

Såg den här tillsammans med en bild på schäfervalpar på Facebook:
Nytt hem sökes.

Det här är Donna,en 8 veckors schäfer valp,jag köpte henne till min tjej men det visade sig att hon är allergisk .
Så nu söker jag ett nytt hem åt henne.
Hon är 43 år,har körkort,lagar god mat och håller god ordning i hemmet.
Vid övertagande,så är transaktionen gjord och det går ej att returnera henne.

:D
I en av de schäfergrupper jag är med i var det en som blev skitförbannad i tron om att hunden skulle omplaceras. Spelade ingen att folk försökte förklara....

Att vägra sälja till folk som är vettiga och även svartlista dem för att de vill köra sitt eget race och inte ha kontakt med uppfödaren innebär knappast att de inte köper en valp utan söker andra kanaler exempelvis en blandras från blocket, det gagnar i vart fall inte aveln.
Det gynnar min avel. Det är väl mitt beslut som uppfödare vad jag vill ha för kunder? Och eftersom vi uppfödare samarbetar så skickar vi inte kunder till varandra som vi vet att folk inte vill ha. Samma gäller för hundar. Vi varnar varandra för dåliga avelsdjur som dyker upp.
Så funkar branchen.
De här typerna av kunder köper oftast från uppfödare som inte är så noga.
Oseriösa uppfödare och oseriösa köpare går hand i hand och utan den ena finns inte den andra. De göder varandra. Så absolut att det gynnar den seriösa aveln att inte sälja till personer som avlat fram hunden det handlar om.
Jag har aldrig sagt något om att vägra sälja till folk som är vettiga, så där förstår jag inte vad du menar.
Jag har inte heller sagt något om att svartlista folk som inte vill ha kontakt:confused:
Däremot har poängen legat på att den här köparen nyttjar hunden i blandrasavel och fått fram minst en missbildad hund vilket kan ha betydelse för tikens uppfödare.
Vad är problemet med det?

Senast ändrad av en moderator:
Det gynnar min avel. Det är väl mitt beslut som uppfödare vad jag vill ha för kunder? Och eftersom vi uppfödare samarbetar så skickar vi inte kunder till varandra som vi vet att folk inte vill ha. Samma gäller för hundar. Vi varnar varandra för dåliga avelsdjur som dyker upp.
Så funkar branchen.
De här typerna av kunder köper oftast från uppfödare som inte är så noga.
Oseriösa uppfödare och oseriösa köpare går hand i hand och utan den ena finns inte den andra. De göder varandra. Så absolut att det gynnar den seriösa aveln att inte sälja till personer som avlat fram hunden det handlar om.
Jag har aldrig sagt något om att vägra sälja till folk som är vettiga, så där förstår jag inte vad du menar.
Jag har inte heller sagt något om att svartlista folk som inte vill ha kontakt:confused:
Däremot har poängen legat på att den här köparen nyttjar hunden i blandrasavel och fått fram minst en missbildad hund vilket kan ha betydelse för tikens uppfödare.
Vad är problemet med det?
Vi hade en person i dobbisgruppen på fb som tyckte att stackel är ett bra träningsredskap. Hen lär ha svårt att köpa valp i Sverige från de seriösa uppfödarna efter detta, då de flesta är med i gruppen ;)

Vi hade en person i dobbisgruppen på fb som tyckte att stackel är ett bra träningsredskap. Hen lär ha svårt att köpa valp i Sverige från de seriösa uppfödarna efter detta, då de flesta är med i gruppen ;)
Ringde en uppfödare till oss i veckan. Hen hade en återköpare men då förra hunden reggats som avliden innan tre års ålder blev hen misstänksam. Vi har också sålt till samma person och det blev inte bra alls. Personen har dessutom ljugit för oss båda om vad som hänt hundarna. Personen byter och säljer hundar som andra byter kläder. Flera hundar har avlivats pga skador relaterade till träning.
Uppfödaren nekade köp.
Den här personen börjar få svårt att köpa hund i rasen.

Sedan är det rent avelshygieniskt mycket viktigt att ha kontroll på alla defekter och hur valpar utvecklas och det är något som man rimligen lämnar frivilligt om man har en normal relation med uppfödaren om man inte avlar på hunden mer än en kull eller så.

Uppfödare kan ha vinning att dölja problem om de är oseriösa och/eller giriga. Det lär vara måga som väljer bort avelslinjer med problem med större defekter om de har chansen.
Som uppfödare i SKK måste man följa deras avtal och nyttja de kontrakt som finns. Vite mm finns inte i kontrakten och man får inte ändra och lägga till hur som helst.
Det enda som gör att vi uppfödare kan få info att bygga vidare vår avel på är kontakt. Därför väljer vi bort personer om vi VET innan att personen inte kommer att meddela oss något som rör hunden att personen inte kommer göra de hälsoundersökningar som rasen behöver.
För oss är det att vårda vår produkt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 113
Senast: Raderad medlem 94602
·
Ekonomi & Juridik Jag och en vän är väldigt oense om en sak, och skriver här för att själv få en klarhet i det hela, samtidigt som jag gärna vill höra er...
Svar
15
· Visningar
2 572
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama