Oseriös avel nr 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Att vägra sälja till folk som är vettiga och även svartlista dem för att de vill köra sitt eget race och inte ha kontakt med uppfödaren innebär knappast att de inte köper en valp utan söker andra kanaler exempelvis en blandras från blocket, det gagnar i vart fall inte aveln.

Men varför skulle en vettig köpare inte vilja ha kontakt med uppfödaren? Det handlar ju inte om att skicka veckorapporter eller att uppfödaren dyker upp på oanmälda inspektionsbesök. Själv tycker jag det är guld värt med en uppfödare som är intresserad av vad som händer deras vuxna uppfödningar, som kan ge råd och stöttning vid behov och gläds över hundens eventuella framgångar på tävling.

Men varför skulle en vettig köpare inte vilja ha kontakt med uppfödaren? Det handlar ju inte om att skicka veckorapporter eller att uppfödaren dyker upp på oanmälda inspektionsbesök. Själv tycker jag det är guld värt med en uppfödare som är intresserad av vad som händer deras vuxna uppfödningar, som kan ge råd och stöttning vid behov och gläds över hundens eventuella framgångar på tävling.
Man kanske blivit ovänner och har olika syn på hundhållning.
Man kanske anser att uppfödaren lägger sig i för mycket.
Man kanske har andra planer för djuret än uppfödaren.
Man kanske upplever uppfödaren som oseriös.
Det finns uppfödare som har allt för stort kontrollbehov, har allt för stora förväntningar på vad man ska göra med hunden.
Man kanske har en eller person man upplever som långt kunnigare att ta hjälp från.

Det finns mycket som kan leda till en fnurra på tråden och som inte gör en till en dålig hundägare. Det är en livskamrat man köper när man skaffar en hund inte två. Uppfödaren kan bli en bonus eller en black om foten eller något där emellan.

Jag har ingen kontakt med min katts uppfödare av den enkla anledningen att hen kallade mig djurplågare för att jag lät mina katter flytta till min mamma när jag var sjuk och inte hade ngn fast bostad :meh: Samt att hen då gav sig på min mor på Facebook, som hen aldrig träffat eller pratat med :rage:

Kommer höra av mig när hon dött och meddela det, men har absolut inget intresse av att ha kontakt med idioten och avråder starkt andra från att köpa katt från denna människa då hen uppenbarligen inte har alla fåren i hagen.

Jag har ingen kontakt med min katts uppfödare av den enkla anledningen att hen kallade mig djurplågare för att jag lät mina katter flytta till min mamma när jag var sjuk och inte hade ngn fast bostad :meh: Samt att hen då gav sig på min mor på Facebook, som hen aldrig träffat eller pratat med :rage:

Kommer höra av mig när hon dött och meddela det, men har absolut inget intresse av att ha kontakt med idioten och avråder starkt andra från att köpa katt från denna människa då hen uppenbarligen inte har alla fåren i hagen.
Ett typexempel på oansvarig djurägare....OBS ironi.

Ett typexempel på oansvarig djurägare....OBS ironi.
Du missar hela ursprungspoängen och pratar om sånt som inte har med grunden till ämnet att göra.
Men av ren nyfikenhet....hur tycker du aveln ska kvalitetssäkras om vi slopar all kontakt mellan köpare och uppfödare? Allt står ju liksom inte på avelsdata.....

Som tur är tycker väldigt få att det är jobbigt med en uppdatering nån ggr per år.

Du missar hela ursprungspoängen och pratar om sånt som inte har med grunden till ämnet att göra.
Men av ren nyfikenhet....hur tycker du aveln ska kvalitetssäkras om vi slopar all kontakt mellan köpare och uppfödare? Allt står ju liksom inte på avelsdata.....

Som tur är tycker väldigt få att det är jobbigt med en uppdatering nån ggr per år.
Tala om att missa poängen med mitt inlägg. Var har jag ens antytt att man ska slopa all kontakt mellan uppfödare och köpare? Ditt inlägg är liksom inte relevant för det jag skrivit för fem öre.

Tala om att missa poängen med mitt inlägg. Var har jag ens antytt att man ska slopa all kontakt mellan uppfödare och köpare? Ditt inlägg är liksom inte relevant för det jag skrivit för fem öre.
Hela diskussionen drog igång för att jag tyckte @linnsan borde kontakta uppfödaren över att det fanns minst en missbildad valp i linjerna, vilket kunde vara relevant för uppfödaren att veta. Dessutom kanske uppfödaren ville veta att hunden de sålt nyttjas i blandrasavel vilket ingen seriös uppfödare vill se sina hundar i.
Detta opponerade du dig emot. Där var starten.
Vad som var så jobbigt med den kontakten fattar jag bara inte.
Sen är det du som började yra om att inte sälja till vettiga människor, svartlista mm. sånt som ingen har sagt ett ord om sånt utan som du tolkat hej vilt ur text.
Och självklart fattar man väl att kontakt kan upphöra om det uppstår en konflikt. Hela grejen med samarbeta är att försöka undvika konflikter och just vara sams och samarbeta. De flesta valpköpare brukar göra sin kennelläxa så pass noga att det ska till otur att köpa av en kennel där det skär sig så totalt att all kontakt upphör. Brukligt är att ha ganska mycket kontakt innan köpet för att slippa sånt.
Däremot att utgå från att man inte tänker ha hålla någon kontakt med uppfödaren...det är oseriöst.

Hela diskussionen drog igång för att jag tyckte @linnsan borde kontakta uppfödaren över att det fanns minst en missbildad valp i linjerna, vilket kunde vara relevant för uppfödaren att veta. Dessutom kanske uppfödaren ville veta att hunden de sålt nyttjas i blandrasavel vilket ingen seriös uppfödare vill se sina hundar i.
Detta opponerade du dig emot. Där var starten.
Vad som var så jobbigt med den kontakten fattar jag bara inte.
Sen är det du som började yra om att inte sälja till vettiga människor, svartlista mm. sånt som ingen har sagt ett ord om sånt utan som du tolkat hej vilt ur text.
Och självklart fattar man väl att kontakt kan upphöra om det uppstår en konflikt. Hela grejen med samarbeta är att försöka undvika konflikter och just vara sams och samarbeta. De flesta valpköpar brukar göra sin kennelläxa så pass noga att det ska till otur att köpa av en kennel där det skär sig så totalt att all kontakt upphör. Brukligt är att ha ganska mycket kontakt innan köpet för att slippa sånt.
Däremot att utgå från att man inte tänker ha hålla någon kontakt med uppfödaren...det är oseriöst.
Vi har uppenbarligen olika syn på vad som skrivits. Du tolkar in vansinnigt mycket i mina inlägg som ofta är tvärt emot vad jag skrivit. Jag blir mest fast i att dementera det du påstår att jag skrivits. Du kanske ska läsa mina inlägg en gång till om du fortfarande tror att jag anser att man inte ska ha kontakt med uppfödaren och att det är jobbigt. Jag har inte ens berört detta, bara konstaterat att man kan ha sina helt rimliga skäl.

Jag konstaterade som inledning att om man vill ha full kontroll och information om vad som händer så gör man bäst i att inte sälja valpar alls men att det är önskvärt att man får informationen.

Med svartlistning menar jag ditt eller om det var någon annans uttalande att varna andra uppfödare för personen (vars enda brott är att inte informera), i mina ögon är detta att orera om svartlistning. Och så konstaterade jag att det är att gynna mindre seriös avel om man blockar någon från att köpa en hund från seriösa uppfödare med tanke på att det knappast hindrar personen från att köpa en från mindre seriösa.

Jag känner liksom inte igen mig i dina tolkningar av vad jag skrivit.

Vi har uppenbarligen olika syn på vad som skrivits. Du tolkar in vansinnigt mycket i mina inlägg som ofta är tvärt emot vad jag skrivit. Jag blir mest fast i att dementera det du påstår att jag skrivits. Du kanske ska läsa mina inlägg en gång till om du fortfarande tror att jag anser att man inte ska ha kontakt med uppfödaren och att det är jobbigt. Jag har inte ens berört detta, bara konstaterat att man kan ha sina helt rimliga skäl.

Jag konstaterade som inledning att om man vill ha full kontroll och information om vad som händer så gör man bäst i att inte sälja valpar alls men att det är önskvärt att man får informationen.

Med svartlistning menar jag ditt eller om det var någon annans uttalande att varna andra uppfödare för personen (vars enda brott är att inte informera), i mina ögon är detta att orera om svartlistning. Och så konstaterade jag att det är att gynna mindre seriös avel om man blockar någon från att köpa en hund från seriösa uppfödare med tanke på att det knappast hindrar personen från att köpa en från mindre seriösa.

Inlägget om att varna folk var mitt. Men jag har absolut inte sagt att det enbart hängde på kontakt. Utan på att göra de hälsokontroller som man gör på schäfer (som är den aktuella rasen) dvs att man röntgar och gör MH vilket alla schäferuppfödare är tydliga med på sina hemsidor. Det är nämligen en väldigt viktig del i att utvärdera aveln. Likaså tipsar man om hundarna på något sätt farit illa, som fallet jag tidigare nämnde o personen som låtit flera hundar få permanenta skador pga hård, ensidig träning och osäkra metoder.
Jag skulle aldrig ringa upp en annan uppfödare för att en valpköpare inte hållt mig uppdaterad och vet ingen uppfödare som gör det heller!
Sen finns det en rad sjukdomar en hund kan drabbas av och som bottnar i arv men som inte finns i register. Tex allergier, som är oerhört viktigt som uppfödare att få veta för den tiken vill man isf gärna ta ur aveln.
Likaså om sjukdom upptäcks hos föräldrsrdjuren.
Det är sådan kontakt jag hela tiden pratat om, kontakt relevant för uppfödningen. Inget annat.

Inlägget om att varna folk var mitt. Men jag har absolut inte sagt att det enbart hängde på kontakt. Utan på att göra de hälsokontroller satom man gör på schäfer (som är den aktuella rasen) dvs att man röntgar och gör MH vilket alla schäferuppfödare är tydliga med på sina hemsidor. Det är nämligen en väldigt viktig del i att utvärdera aveln. Likaså tipsar man om hundarna på något sätt farit illa, som fallet jag tidigare nämnde o personen som låtit flera hundar få permanenta skador pga hård, ensidig träning och osäkra metoder.
Jag skulle aldrig ringa upp en annan uppfödare för att en valpköpare inte hållt mig uppdaterad och vet ingen uppfödare som gör det heller!
Sen finns det en rad sjukdomar en hund kan drabbas av och som bottnar i arv men som inte finns i register. Tex allergier, som är oerhört viktigt som uppfödare att få veta för den tiken vill man isf gärna ta ur aveln.
Likaså om sjukdom upptäcks hos föräldrsrdjuren.
Det är sådan kontakt jag hela tiden pratat om, kontakt relevant för uppfödningen. Inget annat.
OM det någonsin blir schäferläge igen kommer jag att belägra er (och muta er, och böna och be)!

fyyy

Fast det är väl inte så konstigt om man vill kontakta uppfödaren till mammatiken där ägaren till tiken tagit valpar därav en är gravt defekt och sen skitit i veterinärkoll, avmaskning, vaccinering, vet. bes, chipmärkning osv. För att inte tala om skitfodret de fått. Som uppfödaren till valpen bokstavligen skrev: "Vi har inte gjort något alls med henne...." Och sen dumpar på vem som helst utan någon som helst koll på var hon hamnar?

Det är väl BRA om uppfödare blir varnade av en sådan person? Jag hade då velat veta det om jag sålde valpar..

Va f*n - jag trodde Blocket hade förbud för annonser om Pitbull. Överskrift Pitbull och sen några bilder, varav en på parningen med tiken i munkorg :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 113
Senast: Raderad medlem 94602
·
Ekonomi & Juridik Jag och en vän är väldigt oense om en sak, och skriver här för att själv få en klarhet i det hela, samtidigt som jag gärna vill höra er...
Svar
15
· Visningar
2 572
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama