Oseriös avel nr 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Saxat från sheltieforum:
"Hej! Hur skulle ni ställa er till att köpa en hund med anmärkning på en armbåge? Tiken är 1 år och verkar för övrigt jättefin och skulle passa vår familj perfekt. Uppfödaren verkade inte uppfatta det som ett problem att det fanns en anmärkning, men jag vill självklart inte att det ska innebära problem för hunden i framtiden. Hoppas att någon kunnig kan komma med råd :) Tack på förhand!"
Jag själv skulle lätt kunna köpa en hund med ED1 om jag inte skulle avla. ED1 betyder ingenting mer än att man bör vara vaksam på att en förändring kan komma.
Vet en hund på 8 som tävlar ännu i toppskiktet inom IPO 3 med ED2/2 och HD B/C.

Tack att det var du som hämtade valpen och ingen annan. Det lär väl inte finnas nå konkret att anmäla uppfödaren med heller :( måste bara fråga, vad hade annonsen fått för respons på FB?

Vet faktiskt inte vad för respons den fått.. Såg den inte själv utan fick den skickad till mig av en bekant. Och hon såg den som delad från en fbvän.

Jag vet faktiskt inte heller om det finns så mycket att anmäla men tänkte iaf prata med ls och se vad dom säger.

Vet faktiskt inte vad för respons den fått.. Såg den inte själv utan fick den skickad till mig av en bekant. Och hon såg den som delad från en fbvän.

Jag vet faktiskt inte heller om det finns så mycket att anmäla men tänkte iaf prata med ls och se vad dom säger.
Att behålla (vid liv alltså, inte att komma runt det genom att sälja/skänka) - utan veterinärundersökning och behandling- en hund som inte kan gå? Istället för att ta den till veterinären ger man den till nån som "inte rör sig så mycket" så den inte behöver gå? Borde definitivt gå att anmäla (sen vad de gör åt det är väl en annan sak men man kan ju önska att de har koll i framtiden i alla fall, nu finns väl inget att åtgärda iom att de inte har kvar hunden). Uppdatera gärna hur det går för den.

....och en aktiv bruksras som inte kan gå. Ser ju hur vilda och rörliga våra unghundar är. Ja tom damen på 8 :crazy:

Att behålla (vid liv alltså, inte att komma runt det genom att sälja/skänka) - utan veterinärundersökning och behandling- en hund som inte kan gå? Istället för att ta den till veterinären ger man den till nån som "inte rör sig så mycket" så den inte behöver gå? Borde definitivt gå att anmäla (sen vad de gör åt det är väl en annan sak men man kan ju önska att de har koll i framtiden i alla fall, nu finns väl inget att åtgärda iom att de inte har kvar hunden). Uppdatera gärna hur det går för den.
Absolut det ska jag göra!

....och en aktiv bruksras som inte kan gå. Ser ju hur vilda och rörliga våra unghundar är. Ja tom damen på 8 :crazy:

Tänkte på det också.. Tack och lov i just detta fallet är mamman av utställningslinjer och valpen är ganska lugn. Märks att det inte är så mycket arbetslust där.. Men det minsta man gör är väl att iaf ta hunden till veterinär INNAN man isåfall ger den ett nytt hem, om det är det bästa ens. Jag fattar bara inte såna här människor..

Varför skänker man bort en sån hund? Är det för att man inser att den inte går att sälja och är för snål för att avliva?
Om man är djurvän el bryr sig det minsa lilla hade man ju gått till veterinären och fått en bedömning av valpen så det alternarnativet räknar jag bort.

Tänkte på det också.. Tack och lov i just detta fallet är mamman av utställningslinjer och valpen är ganska lugn. Märks att det inte är så mycket arbetslust där.. Men det minsta man gör är väl att iaf ta hunden till veterinär INNAN man isåfall ger den ett nytt hem, om det är det bästa ens. Jag fattar bara inte såna här människor..
Hur går det med den lilla?

Utan att måla fan på väggen.. Undra hur många utställningsschäfer valpar det föds som inte kan gå, som sorteras bort utan att räknas till det totala antalet valpar som sen registreras... Tänker på annan extremavel... Typ smådjur som ska ha så runt huvud och stora ögon att de till slut inte har några tänder kvar och ögonen ploppar ut.

Utan att måla fan på väggen.. Undra hur många utställningsschäfer valpar det föds som inte kan gå, som sorteras bort utan att räknas till det totala antalet valpar som sen registreras... Tänker på annan extremavel... Typ smådjur som ska ha så runt huvud och stora ögon att de till slut inte har några tänder kvar och ögonen ploppar ut.

Inte en aning faktiskt, men aldrig hört om detta förut. Vilket förvisso inte betyder att det inte händer, det vet man ju inte..

Det ska bli "intressant"att se röntgenbilderna, hur det faktiskt ser ut därinne.. Jag tycker ju hela hon ser ihoptryckt ut på något sätt.. Men kanske är en synvilla pga ryggen förvisso.

Inte en aning faktiskt, men aldrig hört om detta förut. Vilket förvisso inte betyder att det inte händer, det vet man ju inte..

Det ska bli "intressant"att se röntgenbilderna, hur det faktiskt ser ut därinne.. Jag tycker ju hela hon ser ihoptryckt ut på något sätt.. Men kanske är en synvilla pga ryggen förvisso.

Har du några bilder där det syns hur hon ser ut ståendes?

Varför skänker man bort en sån hund? Är det för att man inser att den inte går att sälja och är för snål för att avliva?
Om man är djurvän el bryr sig det minsa lilla hade man ju gått till veterinären och fått en bedömning av valpen så det alternarnativet räknar jag bort.
Vi har en blandrasuppfödare här i området som hade en rejält defekt valp en gång som hon inte hade "hjärta att avliva". Sålde den för veterinärbesiktningskostnad (jäkla veterinär då som lät den gå igenom med enbart orden "den kommer väl leva ett halvår eller så" !) Korsning labbe/rottis nåt som senare som vuxen blev i storlek med en heeler.... den va rent dvärg med förkrympta ben och där höftlederna hoppade ur led till som tätt. Ägaren hade den i flertalet år och den fick åka skateboard eller vagn då den hade svårt att gå:banghead:

Stackars liten :heart

Jag gissar snålhet. De hade tänkt avliva men det hade inte blivit av :meh: och veterinär kostar ju pengar.. och de brydde sig ju inte heller om vad som hände med henne. Man ger väl inte bara bort en hund, defekt eller ej, hur som helst om man bryr sig? Speciellt när hunden har en defekt vill man väl kolla så det är rätt ägare som bryr sig om att hunden ska må bra?

Som hen sa. "Man kan ju inte sälja en sån här hund." Nej.. :wtf:

:banghead: :banghead: :banghead:

Det tror jag faktiskt inte är speciellt vanligt och jag tror eller inte att de är mer drabbade av missbildningar än andra raser. Om hunden inte kan gå så är den ju missbildad från födseln och även om e-schäfrarna ser illa och osunda ut (och bland är) så rent missbildade i det avseendet är de inte.
Bruksschäferfolket och exteriörfolket är inga fan av vararandra och många älskar att hitta skit att kasta på varandra med detta har jag aldrig hört skulle förekomma. Hoppas det inte är så illa och jag bara lyckligt ovetandes :crazy:

@linnsan tiken var ju renrasig med papper. Förvisso exteriör så jag har dålig koll...typ noll koll på dessa kennlar men jag tror ändå att uppfödaren vill veta detta. Är det en missbildning som kan ha ärftlig faktor kan det vara av betydelse för dom.
Själv skulle jag absolut vilja veta om en tik jag sålt fått valpar och nån inte var onormal på nått vis. Och jag skulle verkligen vilja veta om hon användes i blandrasavel och hur ägaren betedde sig.

Det tror jag faktiskt inte är speciellt vanligt och jag tror eller inte att de är mer drabbade av missbildningar än andra raser. Om hunden inte kan gå så är den ju missbildad från födseln och även om e-schäfrarna ser illa och osunda ut (och bland är) så rent missbildade i det avseendet är de inte.
Bruksschäferfolket och exteriörfolket är inga fan av vararandra och många älskar att hitta skit att kasta på varandra med detta har jag aldrig hört skulle förekomma. Hoppas det inte är så illa och jag bara lyckligt ovetandes :crazy:

Nej jag har faktiskt heller aldrig hört det.. Detta är ju som sagt en missbildning och även om mamman var av exteriörtyp var hon inte extrem i vinklarna. Så tror inte det har med saken att göra alls faktiskt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 113
Senast: Raderad medlem 94602
·
Ekonomi & Juridik Jag och en vän är väldigt oense om en sak, och skriver här för att själv få en klarhet i det hela, samtidigt som jag gärna vill höra er...
Svar
15
· Visningar
2 572
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama