Oseriös avel, ämnet som tyvärr aldrig tar slut

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag såg en annons om chihuahua. Båda föräldrarna var SKK-reggade men kullen skulle inte reggas p.g.a det var tjuvparning :confused: Uppfödaren ägde båda hundarna, de var inte syskon eller unghundar.
Vad spelar det för roll om det är tjuvparning?

Nja, sådan avel är inte vettig. Det behövs helt enkelt inte en enda bondkatt till. De finns redan i överflöd.
Nej, "Bondkatter" finns inte i överflöd...

Buskavlade blandraskatter, ofta resultatet av att man inte kastrerar, finns i ett absolut överflöd i småstäder, i städers förorter och i olika villasamhällen.

Gårdskatter/bondkatter på riktiga landet, är snabbt minskande. Bland annat därför antalet mjölkgårdar minskar, och jordbruket förändras.

Det finns väldigt lite fakta, och väldigt mycket myter runt katter på gårdar.
Det finns överhuvudtaget oerhört lite forskning om katter som husdjur eller nyttodjur, om man jämför med "hund".

Jag såg en annons om chihuahua. Båda föräldrarna var SKK-reggade men kullen skulle inte reggas p.g.a det var tjuvparning :confused: Uppfödaren ägde båda hundarna, de var inte syskon eller unghundar.

Antar att tik och/eller hane är alldeles för unga? Kan ha fel, men det kan ju vara något sådant. Eller så skäms man för att de är incestkalas på gång :idea:

Det är oftast honorna som är de bästa jägarna, en hane finns det väl ingen anledning alls att inte kastrera?

Det krävs ju både en hona och en hane om man vill ha kattungar och jag tror inte att de som tar en kull "jaktkattungar" håller hankatterna inne. En fertil hane kan bli pappa till många kullar på kort tid, därav min fråga.

Ingen alls. SKK är alldeles för snälla med att ge "dispens" så länge man gör den/de hälsokoll/ar SKK kräver på föräldradjuren i efterhand. Lathet, snålhet, jag vet inte riktigt varför man inte reggar om det inte finns nån data över föräldradjuren som hindrar det. Men nåt "fel" är det ju.

Jag kan inte svara för alla men de jag känner till som gör på det här viset (inom släkt och bekantas bekanta osv) ser till att hälsokolla kissen som ska avlas innan parningen. Självklart inte bara när den var kattunge. En grundligare basundersökning och så prover på det allra vanligaste (blodgrupp är ju superviktigt exempelvis) men säkerligen inte exakt lika mycket som en raskatt. Ingen aning om hur de väljer hankatt för själva brukar de enbart ha honor. Ska fråga nästa gång jag träffar nån. Blev själv nyfiken. Gissar på fertil innekatt, eftersom det i övrigt är så viktigt för dem att alla kastreras och inte kan bidra till oplanerade kullar.

Ja jag har verkligen inte på nått sätt försökt säga att de är vanliga eller "representativa". Jagberättade bara för @Fisherling hur det ser ut härikring när det kommer till just jägarkissar som hon var ute efter och hade problem att hitta på vettigt sätt.

Så de blodgrupperar, testar för smittsamma sjukdomar och även de vanligaste ärftliga sjukdomarna (HCM som är lika vanligt hos huskatter som raskatter)? De huskattuppfödare jag brukar diskutera med, de som påstår sig vara seriösa, har alla möjliga argument för att inte göra detta.

Och hur vet man att en fertil hane som hålls inne är en bed jägare? Faller inte hela argumentet att avla fram bra jägare då?

Jag tror du missar poängen. Varken jag eller @Elementary menar att det per automatik föds duktiga jägare från andra jägare; vi diskuterar motiven bakom att ta kullen. Vi påstår inte att det finns något slags genetiskt mirakel som gör alla katter till duktiga råttjägare - det påståendet gjorde du ju själv? :confused:
Det är ju just själva motivet jag ifrågasätter. Eftersom det där genetiska miraklet inte finns så håller inte motivet.

Nej, "Bondkatter" finns inte i överflöd...

Buskavlade blandraskatter, ofta resultatet av att man inte kastrerar, finns i ett absolut överflöd i småstäder, i städers förorter och i olika villasamhällen.

Gårdskatter/bondkatter på riktiga landet, är snabbt minskande. Bland annat därför antalet mjölkgårdar minskar, och jordbruket förändras.

Det finns väldigt lite fakta, och väldigt mycket myter runt katter på gårdar.
Det finns överhuvudtaget oerhört lite forskning om katter som husdjur eller nyttodjur, om man jämför med "hund".
Jag använder begreppet bondkatter på det vis gemene man gör - alltså som blandraskatter, inte raskatter. Det är den gängse defintionen.

(Jag har själv haft två bondkatter - i stan - och höll hårt på det begreppet, istället för "huskatter" som många använder. Jag ville markera att mina katter fick samma omsorg som raskatter för, alltså alla katter förtjänar det, att bondkatter inte har mindre behov än raskatter.)

Så de blodgrupperar, testar för smittsamma sjukdomar och även de vanligaste ärftliga sjukdomarna (HCM som är lika vanligt hos huskatter som raskatter)? De huskattuppfödare jag brukar diskutera med, de som påstår sig vara seriösa, har alla möjliga argument för att inte göra detta.
Jag vet inte mer specifikt vilka prover som sagt, jag vet inte riktigt om du missar att det inte är jag som sysslar med detta? Du svarar ju liksom på ett inlägg där jag listat vad jag vet om avelsplaneringen. Det är bekantas bekanta, folk vars annonser jag läst (bland annat hos veterinären) osv. som sysslar med detta och det tas upp inom sambons släkt som en bra grej. Jag har svarat på det jag vet kring deras hälsokoll, om du har fler frågor får du väl leta upp nån.

"Huskattsuppfödare" är oseriösa per automatik i min mening. Där kan man snacka om något som inte har en enda anledning att existera. Raskatter är bättre kontrollerade och täcker in alla argument man kan ha för att avla en sällskapskatt. Utom möjligtvis "för att just min katt är så söööööt och fiiin" men det är ju ett skitargument för avel.
Exakt samma sak som all blandrasavel inom hund som inte är prestationsavel.

Jag vet inte mer specifikt vilka prover som sagt, jag vet inte riktigt om du missar att det inte är jag som sysslar med detta? Du svarar ju liksom på ett inlägg där jag listat vad jag vet om avelsplaneringen. Det är bekantas bekanta, folk vars annonser jag läst (bland annat hos veterinären) osv. som sysslar med detta och det tas upp inom sambons släkt som en bra grej. Jag har svarat på det jag vet kring deras hälsokoll, om du har fler frågor får du väl leta upp nån.

"Huskattsuppfödare" är oseriösa per automatik i min mening. Där kan man snacka om något som inte har en enda anledning att existera. Raskatter är bättre kontrollerade och täcker in alla argument man kan ha för att avla en sällskapskatt. Utom möjligtvis "för att just min katt är så söööööt och fiiin" men det är ju ett skitargument för avel.
Exakt samma sak som all blandrasavel inom hund som inte är prestationsavel.

Bondkattsuppfödare faller in under huskattuppfödare eftersom alla oreggade katter betraktas som huskatter, oavsett härkomst.

Sedan tycker jag att det är intressant att du försvarar en avel du inte vet något om. En hälsokontroll kan vara precis vad som helst. Allt från en vanlig undersökning (kolla slemhinnor, lyssna på hjärta och lungor osv.) till mer omfattande med tex. HD-röntgen, hjärtultraljud, blodprover och DNA-tester för specifika ärftliga sjukdomar.

Fast det är ju en milsvid skillnad på tex. en britt och bengal eller mellan perser och devon rex. Har en devon-hane nu som blev återlämnad till uppfödaren för att ägaren inte kunde hantera honom. Han var "för mycket". Han är som en helt normal devon är: aktiv, nyfiken, social och kelig. Så felköp sker på kattsidan för att folk tror att en katt väl alltid är en katt. hos huskatter finns hela spektrat.
Jo fast så otroligt stor skillnad jämfört med hundraser är det inte - långt ifrån. Sedan är dom mer eller mindre aktiva, men grunderna finns i katterna (har själv haft perseruppfödning för många år sedan). Katter är inte indelade i användningsområden på det sättet.

Bondkattsuppfödare faller in under huskattuppfödare eftersom alla oreggade katter betraktas som huskatter, oavsett härkomst.

Sedan tycker jag att det är intressant att du försvarar en avel du inte vet något om. En hälsokontroll kan vara precis vad som helst. Allt från en vanlig undersökning (kolla slemhinnor, lyssna på hjärta och lungor osv.) till mer omfattande med tex. HD-röntgen, hjärtultraljud, blodprover och DNA-tester för specifika ärftliga sjukdomar.
Ja du menar det, medan jag förtydligade att jag talade om sällskapsavel för att jag ville vara övertydlig med att jag tycker att blandrasavel för sällskap är bullshit och att småskalig kontrollerad avel för att få fram jagande gårdskatter är okej. (och alla okontrollerade randomkullar är förstås bedrövliga, om jag nu måste vara megaövertydlig)

"Inte vet något om"? Nu får du väl ge dig. Det känns som att du inte läser vad jag skriver över huvud taget. Jag vet att det är en "hälsokoll" (kolla, lyssna och känna igenom) plus prover, men inte exakt vilka prover. Tack.

Jo fast så otroligt stor skillnad jämfört med hundraser är det inte - långt ifrån. Sedan är dom mer eller mindre aktiva, men grunderna finns i katterna (har själv haft perseruppfödning för många år sedan). Katter är inte indelade i användningsområden på det sättet.

Att man inte delar upp katter i olika användningsområden som på hundsidan betyder inte att de inte skiljer sig åt. Det handlar inte bara om aktivitetsnivå utan om hur sociala/kontaktsökande de är, hur utåtagerande de är, hur nyfikna på omgivningen de är, jaktlust osv.

Att förminska katter till att en katt är en katt är verkligen att slå ner kattens status.

"Denna Yorkshire tjej (ej reg i skk) söker tillfällig pojkvän för mycket kort men het sommarromans.
Yorkshire, malteser , lahsa apso, bichon, shih tzu och liknande är av intresse.
Parningsavgift får vi komma överens om.
Skicka pm."

Jag får krupp av den här människan. Hon lägger upp med jämna mellanrum i den mest populära Facebook-gruppen för våran stad. Vill så gärna säga något men vad säger man ens til sånna här människor? Sist länkade jag till en "tänk på det här om du vill ta valpar på din tik"-artikel men fick inget svar.

"mycket kort men het sommarromans"
:wtf::wtf:

Förmodligen som en söt fluffboll som valp = lättsålda.
Jo det är ju klart. Funderade lite och jag tror inte att jag någonsin har sett en långhårig sådan blandning utan antingen har dem schäferkort päls eller rottiskort päls, när jag föreställer mig den så kan jag ifs se en schäferlånghårs päls med rottisteckning men hur vanligt är det att det långhåriga slår igenom?!?

Att man inte delar upp katter i olika användningsområden som på hundsidan betyder inte att de inte skiljer sig åt. Det handlar inte bara om aktivitetsnivå utan om hur sociala/kontaktsökande de är, hur utåtagerande de är, hur nyfikna på omgivningen de är, jaktlust osv.

Att förminska katter till att en katt är en katt är verkligen att slå ner kattens status.

Fast det är ju ingen som säger att katter inte skiljer sig åt?

Men ge en katt tillgång till att komma ut och lek och gosa med den och var beredd på personlighetsskillnader så är det ju fortfarande just en katt. Likadant med en häst. 99,99% av alla hästar är ju nöjda om de har en stor hage, bra hästkompisar och rejält med mat + någonstans att söka skydd vid dåligt väder. De har givetvis olika personlighet men det är ju fortfarande en häst sas..

Hund däremot kan ju vara som en lat katt eller så kan de kräva hård motion och träning i en specifik gren/arbetsuppgift samtidigt som de har olika personligheter.

Det är så stor skillnad. Det betyder ju dock inte att man säger att alla andra arter är exakt lika..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
812
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 962
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 469
Senast: Sedna
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka