Jag tycker inte det där no no är verklighetsförankrat. Det skulle hokla ur många raser, en del skulle tom dö ut, andra få hög inavel.
Vår äldsta tiks syster hade en liten kroksvans på yttersta svanskotan. Detta fick vi veta för nått år sen i samband med att vi fann ägaren till henne på fb. Vår tik hade då hunnit lämnat 25 Valpar (23 levande) och fick därefter 5 "barnbarn" (2 levande) av dessa hade en i hennes sista kull en liten kroksvans också på svanstippen. Vi har inte haft några individer med ryggproblem och ett par är tom ryggröngade för att de är i tjänst så isf är jag en oseriös uppfödare som kommer avla vidare på linjen. Dock inte på den med kroksvansen.
Jag tror definitivt inte du är en oseriös uppfödare! Jag kände lite likadant, som sagt så frågade jag mest för att jag inte hade stött på kroksvans innan. Det är ju en liten ras och denna kull har fina linjer, de är 10 syskon dessutom (en med kroksvans då) så det kändes lite snopet att utesluta allihopa ur avel redan nu pga kroksvansen.