Oseriös avel 2023

Jag tycker det är whataboutism att börja dra upp andra saker som jämförelse, ja det är jättesynd om barn i krig så då gör det inget att jag färgar min hund? Jag tycker inte man färgar djur, ser inget "gubbigt" att stå för den åsikten.
Du får tycka precis som du vill, alla har rätt till sin åsikt men man måste ju inte vara elak mot andra bara för det utan det går att vara tyst ibland också.

Det är rent otrevligt av dig att kalla en annan användare för egoistisk för att denne gör något helt harmlöst med sin hund bara för att du personligen inte tycker det ser bra ut. Det är ju heller inte "whataboutism" att påpeka att det är just harmlöst. Vissa gubbiga åsikter kanske man kan hålla för sig själv i en situation där folk kan ta illa upp?
Jag tar inte särskilt illa upp (men det finns säkert många som gör det) utan jag tycker mest att det är överdrivet att tro att hunden lider av att den har rosa svans. Vissa hundar tycker ju dock inte om att folk bryr sig för mycket om dem och de ska såklart slippa sådant som gör att folk blir mer intresserade av att interagera. Likaså om hunden har känslig hud. Bellas syster hade foderallergi som visade sig som klåda och henne färgade jag aldrig för jag var rädd att hon skulle reagera på färgen

Fast det var inte att det såg löjligt ut som du skrev i ditt första inlägg utan att det var skit, egoistiskt och oförsvarbart. Det är helt okej att tycka att det ser löjligt ut för alla har olika smak, men att försöka få det till djurplågeri är bara överdrivet
Skrev jag djurplågeri, eller är det din egen tolkning?
Jag skrev att det är skit i mina ögon, inte ett ord om djurplågeri.

Det är möjligt att den har blå gener men det känns ju konstigt att kalla raser utan de generna för blå, speciellt när hunden ser grå ut. Å andra sidan vet jag att i USA avlas det på märkliga färger på husky också som ju egentligen inte riktigt tillhör.
Hunden på bilden är definitivt gentiskt blå. Det syns på ögonfärg
Det är möjligt att den har blå gener men det känns ju konstigt att kalla raser utan de generna för blå, speciellt när hunden ser grå ut. Å andra sidan vet jag att i USA avlas det på märkliga färger på husky också som ju egentligen inte riktigt tillhör.
Hunden är definitivt genetiskt blå. Det syns på de ljusa ögonen, det ljusa nospartiet, pigmentet och hela färgen på hunden. Att dilutionsgenen inte finns hos de inblandade raserna spelar mindre roll, då det troligen ingår fler raser i denna korsning.
Jag föder själv upp en ras där dilutionsgenen finns och det enda som krävs för att få fram blått är att dilutionsgenen finns hos båda föräldrarna och att svart finns med i bilden (som ju dilutionsgenen bleker).

Jag tycker det ser så gräsligt ut när man konturklipper hundar sådär. Får man ens göra det på utställning i Sverige?
Tycker man ser det hela tiden på videor från groomingsalonger både i USA och till viss del i UK. Alla möjliga hundar, från aussies till goldens och samojeder.
Får och får ... tyvärr förekommer överdriven klippning inom många raser. Jag tror att vi ska försöka låta bli att titta på hur de gör i USA, för många raser ser väldigt annorlunda ut där jämfört med här och inte bara pga pälspresentation, utan för att deras rasstandard beskriver en annan hund än vad FCI-standarden gör.
Inom min ras, chow chow, ser jag den mest extrema pälspresentation i öst såsom Ryssland och övriga östeuropa och där är hundarna så figurklippta att de mest liknar enorma bichon frisé i olika färger. I USA ser inte hundarna lika formklippta ut, då de är duktigare på att presentera sina hundar.
356910709_10221803298301794_7776737508396983055_n.jpg

Rysk formklippt hund.

434089356_10225738934485848_1751260562707941275_n.jpg

Amerikansk hund, som förvisso också är klippt, men ändå har ett naturligare utseende än den ryska hunden.

lord-julian-of-sherivale.jpg

Den här hunden var en engelsk import till Sverige som vann duktigt i slutet av 70-talet och början av 80-talet, bl a några BIS på länsklubbsutställningar samt BIS-placerad på Stora Stockholm. Han var inte klippt alls, då han hade en fantastisk päls som såg ut så här utan sax. Jag träffade honom som gammal hund och älskade hans päls! Detta är min idealpäls gällande långhår hos chow chow! Motsvarande korthårspäls är också otroligt fin och min ena tik har den. Ingen sax är nödvändig alls.

Klart att pälsen växer ut igen och inte är förstörd, däremot så blir det ju ett himla jobb att få den funktionell igen. Hårrötterna blir ju inte förstörda, däremot så ogillar jag skarpt att djur utsätts för att man färgar pälsen på dem. Vad man gör med sitt eget hår och sin kropp är en sak, att utsätta en hund för hårfärger däremot är egoistiskt och ren skit i mina ögon och går inte att försvara alls. Det är definitivt inte gulligt.
Tror inte hundarna bryr sig ett dugg om det hellre färg än gullliga täcken för syns skull vilket är mycket vanligt i många varma länder :(
Små pommar och andra söta raser med tjocka täcken i 30 graders värme :(

Ja du menar säkert de som ser ut så här, som absolut inte är renrasig eftersom varken den bruna färgen eller teckningen finns inom dvärgschnauzer:
IMG_5014+copy.jpg

Jag har verkligen aldrig fattat den där frisyren, sjukt ful. Men tack och lov verkar den bara finnas i USA.
Där måste ju en engelsk springer spaniel varit med i leken. Får rysningar bara av tanken på denna pälsblandning. Ulligt, krulligt och tovor till förbannelse är det jag ser framför mig.

Fast cesky har inte den där superskarpa kanten i pälsen utan de är mer ”blended” (minns inte svenska ordet😅). Jag följer en trimgrupp på reddit och har sett trimmare skriva att ägarna varit jättemissnöjda för att de inte har gjort kanten mellan klippt och lång päls tillräckligt skarp
Ja absolut det håller jag med om! Mycket snyggare utförande på en rastypisk cesky!

Klart att pälsen växer ut igen och inte är förstörd, däremot så blir det ju ett himla jobb att få den funktionell igen. Hårrötterna blir ju inte förstörda, däremot så ogillar jag skarpt att djur utsätts för att man färgar pälsen på dem. Vad man gör med sitt eget hår och sin kropp är en sak, att utsätta en hund för hårfärger däremot är egoistiskt och ren skit i mina ögon och går inte att försvara alls. Det är definitivt inte gulligt.
Om pälsen inte är funktionell när man har klippt den anser jag man förstör pälsen. Det kan vara ok av medicinska orsaker, men annars inte. Färg skadar inte hunden så därför tycker jag att det är harmlöst. För mig är det ok att göra något som inte skadar hunden alls, tex färg, även om jag inte skulle färga mina hundar. Att klippa hunden för utställning skulle i så fall hamna under samma sak som färg om man tänker som du, eftersom det påverkar hundens utseende.

Och jo, JAG tycker att färgning av en hund ibland kan vara gulligt beroende på vad det är. Att du inte tycker det är en annan sak.

Hunden på bilden är definitivt gentiskt blå. Det syns på ögonfärg

Hunden är definitivt genetiskt blå. Det syns på de ljusa ögonen, det ljusa nospartiet, pigmentet och hela färgen på hunden. Att dilutionsgenen inte finns hos de inblandade raserna spelar mindre roll, då det troligen ingår fler raser i denna korsning.
Jag föder själv upp en ras där dilutionsgenen finns och det enda som krävs för att få fram blått är att dilutionsgenen finns hos båda föräldrarna och att svart finns med i bilden (som ju dilutionsgenen bleker).
Fjärde...femte på bollen? Men absolut har du rätt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 756
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Läste i oseriös avel tråden och blev nyfiken på detta. Jag har noll koll på hur detta görs inom renraser så jag tänkte att jag kunde... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 638
Senast: Lena_B
·
R
Övr. Hund Idag när jag jobbade så skulle jag gå in på en innergård. Det är ett dagis där och när jag kom in i "passagen" in till innergården blev...
Svar
10
· Visningar
1 757
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2
  • GHS - dagens dressyr.