Oseriös avel 2023

Varför tror så många människor att hundar generellt ska gå att ha lösa 🙈
Är som att läsa 90 procent av alla blocket annonser på ouppfostrade unghundar modell stor som vill komma till landet där dom kan springa fritt.

Oftast vill man ha dessa "unicorn homes" för man tror att aktiv hund = måste ut på landet där dom ska springa fritt, eller så är det hundar med beteendeproblem.

Oftast vill man ha dessa "unicorn homes" för man tror att aktiv hund = måste ut på landet där dom ska springa fritt, eller så är det hundar med beteendeproblem.
Ja så är det men jag kan inte komma på någon hundras förutom vinthundar som är nöjda med att bara springa omkring 🫣
Kanske gårdshundar också är nöjda med att mest vara på gården men majoriteten av hundarna på blocket där ägarna har det här önskemålet är ju kamp bruks och draghundar som skulle behöva något vettigt att syssla med i första hand.

Ja så är det men jag kan inte komma på någon hundras förutom vinthundar som är nöjda med att bara springa omkring 🫣
Kanske gårdshundar också är nöjda med att mest vara på gården men majoriteten av hundarna på blocket där ägarna har det här önskemålet är ju kamp bruks och draghundar som skulle behöva något vettigt att syssla med i första hand.

Ja, det som är grejen. Samma när man tittar på Hundstallet där alla hundar förutom seniorer som är små dvärgraser typ kan bo i ett vanligt hem. Så snabbt det är en medelstor hund av en aktivare sort så är det hem långt ute på landet i stor trädgård som gäller. Väldigt få uppfödare av aktiva raser jag har pratat med kräver det, utan det är ett aktivt hem som gäller vilket inte stor trädgård ute på landet direkt innebär.

Värre är nog när någon har en hund med beteendeproblem och stor jaktinstinkt som förväntas kunna få flytta ut på någons gård med djur, precis som gårdar är ställen där man dumpar sina problemhundar som eventuellt kan skada gårdens djur eller skapa problem med andra hundar som bor där/grannarnas hundar.

Ja, det som är grejen. Samma när man tittar på Hundstallet där alla hundar förutom seniorer som är små dvärgraser typ kan bo i ett vanligt hem. Så snabbt det är en medelstor hund av en aktivare sort så är det hem långt ute på landet i stor trädgård som gäller. Väldigt få uppfödare av aktiva raser jag har pratat med kräver det, utan det är ett aktivt hem som gäller vilket inte stor trädgård ute på landet direkt innebär.

Värre är nog när någon har en hund med beteendeproblem och stor jaktinstinkt som förväntas kunna få flytta ut på någons gård med djur, precis som gårdar är ställen där man dumpar sina problemhundar som eventuellt kan skada gårdens djur eller skapa problem med andra hundar som bor där/grannarnas hundar.
Precis jag vet många som bor på landet som aldrig tar ett steg i onödan. Att flytta till landet betyder inte automatisk att hunden får det bättre.
Många bor dessutom nära stora landsvägar och inte i en bullerby-idyll.

Precis jag vet många som bor på landet som aldrig tar ett steg i onödan. Att flytta till landet betyder inte automatisk att hunden får det bättre.
Många bor dessutom nära stora landsvägar och inte i en bullerby-idyll.

Ja, alldeles för många hundar som sitter och trycker i en trädgård. Blir liksom tråkigt om det är samma gamla vanliga med inget som händer.

Det är en hel del fördomar kvar om "lantlivet" :D nästan alla jag känner som bor ute på landet bor nära traffikerade vägar med både grannar och deras djur i närheten. Det är liksom inte 60-talet längre.

Ja, alldeles för många hundar som sitter och trycker i en trädgård. Blir liksom tråkigt om det är samma gamla vanliga med inget som händer.

Det är en hel del fördomar kvar om "lantlivet" :D nästan alla jag känner som bor ute på landet bor nära traffikerade vägar med både grannar och deras djur i närheten. Det är liksom inte 60-talet längre.
Som jag. Bor verkligen på landet men har en skapligt hårt trafikerad länsväg utanför tomten. Behöver gå en halv km för att komma till "riskfri" omgivning. Eller åka bil ännu längre bort.

Inte har jag kunskapen för en krävande hund heller :D

Ja jag bor nära en landsväg jag med men har ett par km till skogen med oändligt med stigar och vägar men det gör mig automatiskt inte till en bättre hundägare om jag inte nyttjar dom eller alla andra vägar och stigar som finns i Sverige 🙈
En av mina föräldrar bor ute på landet med skog och natur rakt utanför dörren men har också en halvmil grusväg innan landsvägen för att komma in till stan :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 716
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Läste i oseriös avel tråden och blev nyfiken på detta. Jag har noll koll på hur detta görs inom renraser så jag tänkte att jag kunde...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 987
Senast: Lena_B
·
R
Övr. Hund Idag när jag jobbade så skulle jag gå in på en innergård. Det är ett dagis där och när jag kom in i "passagen" in till innergården blev...
Svar
10
· Visningar
1 542
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka