Oseriös avel 2023

Apropå trådens ämne - d. v. s. oseriös avel - finns det någon rekommendation kring hur många kullar (eller hur många valpar) en tik respektive hanhund bör få som mest? Eller är det individuellt för varje ras om där finns någon sådan "gräns"?
Max 5 för tikar, olika för hanar mellan raser men en vanlig rekommendation är max 5% av totalt antal födda valpar i hanhundens generation, dvs under 5 års tid.

• Gilla
Reactions: MML
Jag googlade bilder för skojs skull och hamnade i en Vad är det för raser i min hundtråd på reddit så nu har jag fått lära mig att det är bara rottweiler som kan ha prickarna ovanför ögonen. Rottweiler finns uppenbarligen i alla former, storlekar, pälslag och färger man kan tänka sig 🤣
Ungefär som en som var totalt stensäker på att en svart häst måste vara totalt kolsvart. Minsta lilla vita prick eller blekt hårstrå så var den brun PUNKT SLUT 🤣

Jag har en rottis nu också, hon är allt möjligt :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 613
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Läste i oseriös avel tråden och blev nyfiken på detta. Jag har noll koll på hur detta görs inom renraser så jag tänkte att jag kunde...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 973
Senast: Lena_B
·
R
Övr. Hund Idag när jag jobbade så skulle jag gå in på en innergård. Det är ett dagis där och när jag kom in i "passagen" in till innergården blev...
Svar
10
· Visningar
1 533
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka