Ja där håller jag helt med. Jag har ingen koll på vilka hundar/kullar det är som diskuterats här, än mindre hur många avkommor de har eller hur det ser ut med rekommendationen i rasen och mina svar blir ju såklart utifrån det.
Jag önskar också att valpköpare kunde bry sig lite mer om huruvida det är avelsmatadorer bakom valparna eller inte. Jag hör det också hela tiden: det är lättare att sälja valpar om det är en känd pappa, eller åtminstone om hundarna har en lång rad meriter. Säg då att det är flera jämnbra hanar i en kull, men bara en har tävlats flitigt nog för att få den långa raden meriter. Bröderna används ju då inte, för att det blir svårare att sälja valparna, och det tycker jag är hemskt tråkigt! Inom min ras så finns det ett fåtal uppfödare som verkligen jobbar stenhårt med genetisk variation, att inte överanvända hundar i avel osv. De säljer oftast till vänner och sådana som redan är insatta i rasen, just för att de inte når ut till andra potentiella valpköpare på samma sätt som de med tex 20 utställningstitlar på hundarna. Men. Med hjälp av internet och sociala medier kan det åtminstone bli lättare att nå ut även till "nya" eller de som inte aktivt letar efter något ovanligare.