Oseriös avel 2023

Min sambo har lockigt hår och när han tvättar håret så blir det alltid en stor klump med hår eftersom att det inte ramlar av lika lätt som rakt hår. Kanske har med att det är lite lockig päls?
De flesta fällfria hundraser inklusive min är lockiga. Min poäng är att fällfria hundar ska inte fälla alls. Vare sig i duschen eller i soffan. Håret ska sitta kvar tills det kammas ur, annars är inte hunden fällfri.
 
De flesta fällfria hundraser inklusive min är lockiga. Min poäng är att fällfria hundar ska inte fälla alls. Vare sig i duschen eller i soffan. Håret ska sitta kvar tills det kammas ur, annars är inte hunden fällfri.
Det finns rätt många rakhåriga raser som inte fäller också.
Mitt första inlägg var ironiskt. Det är ett mycket vanligt argument hos uppfödare av ”poo” och ”doodle” att hävda att de är fällfria. I första generationen så fäller de ofta inte så mycket (och det de fäller fångas i den långa pälsen och bildar tovor. De strävhåriga/korthåriga har jag ingen personlig erfarenhet av så jag vet inte hur mycket de fäller), men efter det så kan det bli hur som helst. Nu fäller Bella iofs extremt mycket, men hennes syster var också långt ifrån fällfri. Deras halvsyster fällde i princip ingenting, men hon hade mer pudel i sig och därför så gott som korrekt pudelpäls
 
Min första hund hade ”icke ärftlig katarakt” på flera ställen nära i sin stamtavla och även han fick katarakt redan vid ca 7 års ålder. Det känns oerhört korkat och onödigt att para hundar med bekräftade defekter på ögonen. Min hund fick tyvärr två kullar innan hans katarakt upptäcktes, men jag minns inte om någon valp fick det också

Finns det på flera ställen nära i stamtavlan så låter det som det faktiskt är ärftligt, :( bara onödigt även i små raser.
 
Finns det på flera ställen nära i stamtavlan så låter det som det faktiskt är ärftligt, :( bara onödigt även i små raser.
Absolut. Jag kommer ihåg att det var samma ögonlysare till min och minst en annan. Jag förstår inte hur man skulle kunna veta på direkten att katarakten inte var ärftligt bara genom att ögonlysa. Detta är dock 20 år sedan så förhoppningsvis är det lite bättre på den fronten nu!
 
Jag kollade lite på min hunds stamtavla och jag mindes fel om att det var flera hundar bakom honom med katarakt utan det var pappa och flera syskon som var drabbade. Jag kollade inte syskon till hans föräldrar så det kan finnas mer där. Alla utom en var ögonlysta hos samma veterinär. Av min hunds avkommor var det bara två (av 10) som var ögonlysta och de var UA vid just den ögonlysningen iallafall (2,5 år och 4 år gamla). Min hund hade även rätt mycket irisatrofi.
Detta var innan man började ögonlysa chinese crested för PRA så en stor majoritet var inte lysta alls
IMG_1871.webp
 
Absolut. Jag kommer ihåg att det var samma ögonlysare till min och minst en annan. Jag förstår inte hur man skulle kunna veta på direkten att katarakten inte var ärftligt bara genom att ögonlysa. Detta är dock 20 år sedan så förhoppningsvis är det lite bättre på den fronten nu!
Yes, det finns gentester numera. :up: Om det nedärvs autosomalt recessivt så behöver dock båda föräldradjuren ha varit bärare. Men, jag tänker att det säkert kan finnas riskgener för utveckling av grå starr också.
 
Såg ett inlägg om någon som köpt en goldendoodle där det efter lite efterforskningar kommit fram att det var en annan pudelhane än man fått angivet som var pappan, och uppfödaren till hanen som var pappa hade sålt den till reducerat pris pga hjärtfel och absolut inte till avel.

Men blandraser är ju friskare än renrasiga ja…
 
Ja aussie. Jag kan tycka det är mycket då han redan finns i de flesta stamtavlorna om man kollar på aussies med sport/vallnings linjer. Tycker det finns fler bra hanar och att man annars kommer stänga in sig om alla ska ha honom i sin stamtavla.

Ja tycket det är fruktansvärt att en del bc hanar har så många kullar :(.

Jag tycker också att är många men uppenbarligen tycker de väl att han är en bra hund som nedärver goda egenskaper 😅

Håller absolut med dig i sak, tycker inte heller hanar ska överanvändas. Men blir lite att kasta sten i glashus med tanke på hur många kullar/valpar din egen hunds pappa har?
 
Jag tycker också att är många men uppenbarligen tycker de väl att han är en bra hund som nedärver goda egenskaper 😅

Håller absolut med dig i sak, tycker inte heller hanar ska överanvändas. Men blir lite att kasta sten i glashus med tanke på hur många kullar/valpar din egen hunds pappa har?
Nu känner jag inte till några som helst omständigheter här utom exakt det ni skriver i tråden, men hur skulle @border_kelpie kunna hållas ansvarig för hur många kullar hans/hennes hunds pappa har?
 
Nu känner jag inte till några som helst omständigheter här utom exakt det ni skriver i tråden, men hur skulle @border_kelpie kunna hållas ansvarig för hur många kullar hans/hennes hunds pappa har?
Tänkte detsamma nu när jag läste.
Min förra tik hade en mycket välanvänd hane som pappa. Han låg över rekommenderat antal avkommor redan när han parade sin sista tik om jag inte minns fel, och absolut mer avkommor än genomsnittligt i rasen när man kollar på avelshundarna. Inget jag kunde påverka direkt, och han finns i ett stort antal stamtavlor som morfar/farfar också. Han är även bakom min nu äldsta.

Det enda jag kunnat göra åt det, är att när jag nu köpte senaste valpen, leta efter uppfödare med mer ovanliga blodslinjer och där hundarna inte användes lika flitigt i avel. Men vad andra uppfödare gör, det kan jag inte påverka.
 
Nu känner jag inte till några som helst omständigheter här utom exakt det ni skriver i tråden, men hur skulle @border_kelpie kunna hållas ansvarig för hur många kullar hans/hennes hunds pappa har?

Det kan hen givetvis inte göra. Men om man nu tycker det är så illa kanske man inte ska köpa valp efter en hane som då har 8 kullar?

I mina ögon är inte personen som äger hunden som jag tror (kan ha fel) en oseriös person, som håller på med oseriös avel.
Men tycker man det kanske man själv inte ska stötta så kallad matadoravel.
Hon absolut inte hållas ansvarig för antal valpar. Men däremot för att ha köpt en valp.
Som sagt, säger inget om att ha köpt valp från matadorhane. Men då kan man vara mer ödmjuk inför andras avel kanske.
 
Nu känner jag inte till några som helst omständigheter här utom exakt det ni skriver i tråden, men hur skulle @border_kelpie kunna hållas ansvarig för hur många kullar hans/hennes hunds pappa har?

Tänkte detsamma nu när jag läste.
Min förra tik hade en mycket välanvänd hane som pappa. Han låg över rekommenderat antal avkommor redan när han parade sin sista tik om jag inte minns fel, och absolut mer avkommor än genomsnittligt i rasen när man kollar på avelshundarna. Inget jag kunde påverka direkt, och han finns i ett stort antal stamtavlor som morfar/farfar också. Han är även bakom min nu äldsta.

Det enda jag kunnat göra åt det, är att när jag nu köpte senaste valpen, leta efter uppfödare med mer ovanliga blodslinjer och där hundarna inte användes lika flitigt i avel. Men vad andra uppfödare gör, det kan jag inte påverka.
Jag får erkänna att jag också hajade till.
Jag håller med om att matadoravel i sig är ett problem. Förstår däremot inte riktigt varför @border_kelpie väljer att förfasa sig över matadoravel gällande hane A, när hon själv köpt valp efter hane B, som redan vid valpköpet hade fler födda kullar i Sverige än hane A är uppe i i skrivande stund. För mig blir det motsägelsefullt och jag blir nyfiken på varför just exempel A är det som lyfts.
Känner själv att det är svårt att inte landa i whataboutism, men det är väl en del av det kluriga när man sitter på offentliga diskussionsforum och recenserar andras avel som oseriös.
 
Om det är den jag tror så skulle jag absolut velat ha en valp efter just den. Sugen på senaste kombon trots att jag inte eg tänkt mig en aussie 😅

Lite vidarespinn på att köpa valp efter mycket använda föräldradjur så tänker jag att det är av mindre vikt om man själv inte har avelsplaner. Visst stöttar man uppfödare som överanvänder men i iaf min önskelista är det en väldigt lågprioriterad punkt jämfört med mycket annat. Ett plus blir ju att man får rätt bra koll på hälsan som nedärvs 🫣

Jag tycker också att är många men uppenbarligen tycker de väl att han är en bra hund som nedärver goda egenskaper 😅

Håller absolut med dig i sak, tycker inte heller hanar ska överanvändas. Men blir lite att kasta sten i glashus med tanke på hur många kullar/valpar din egen hunds pappa har?
 
Tänkte detsamma nu när jag läste.
Min förra tik hade en mycket välanvänd hane som pappa. Han låg över rekommenderat antal avkommor redan när han parade sin sista tik om jag inte minns fel, och absolut mer avkommor än genomsnittligt i rasen när man kollar på avelshundarna. Inget jag kunde påverka direkt, och han finns i ett stort antal stamtavlor som morfar/farfar också. Han är även bakom min nu äldsta.

Det enda jag kunnat göra åt det, är att när jag nu köpte senaste valpen, leta efter uppfödare med mer ovanliga blodslinjer och där hundarna inte användes lika flitigt i avel. Men vad andra uppfödare gör, det kan jag inte påverka.
Om överanvändningen kommit på senare tid så är det ju omöjligt att göra nått som valpköpare, men det är inte fallet.

Och det är väl som redan nämnts i tråden lite konstigt att förfasa sig över matadoravel samtidigt som man köper valp från en avelsmatador. Anledningen till att hanar blir matadorer är ju ofta just att tikägare upplever att det är lättare att sälja valp med "känd" pappa...

Allmänt:

Ju längre jag är inblandad i avel desto mer känner jag att folk får väl avla på vad f-n de vill(inom ramarna för djurskyddslagen då), så länge de är ärliga. Vi som community inom en hundras kommer aldrig kunna enas om vad som är en bra hund, eller en bra kombination.
 
Om överanvändningen kommit på senare tid så är det ju omöjligt att göra nått som valpköpare, men det är inte fallet.

Och det är väl som redan nämnts i tråden lite konstigt att förfasa sig över matadoravel samtidigt som man köper valp från en avelsmatador. Anledningen till att hanar blir matadorer är ju ofta just att tikägare upplever att det är lättare att sälja valp med "känd" pappa...

Allmänt:

Ju längre jag är inblandad i avel desto mer känner jag att folk får väl avla på vad f-n de vill(inom ramarna för djurskyddslagen då), så länge de är ärliga. Vi som community inom en hundras kommer aldrig kunna enas om vad som är en bra hund, eller en bra kombination.
Ja där håller jag helt med. Jag har ingen koll på vilka hundar/kullar det är som diskuterats här, än mindre hur många avkommor de har eller hur det ser ut med rekommendationen i rasen och mina svar blir ju såklart utifrån det.

Jag önskar också att valpköpare kunde bry sig lite mer om huruvida det är avelsmatadorer bakom valparna eller inte. Jag hör det också hela tiden: det är lättare att sälja valpar om det är en känd pappa, eller åtminstone om hundarna har en lång rad meriter. Säg då att det är flera jämnbra hanar i en kull, men bara en har tävlats flitigt nog för att få den långa raden meriter. Bröderna används ju då inte, för att det blir svårare att sälja valparna, och det tycker jag är hemskt tråkigt! Inom min ras så finns det ett fåtal uppfödare som verkligen jobbar stenhårt med genetisk variation, att inte överanvända hundar i avel osv. De säljer oftast till vänner och sådana som redan är insatta i rasen, just för att de inte når ut till andra potentiella valpköpare på samma sätt som de med tex 20 utställningstitlar på hundarna. Men. Med hjälp av internet och sociala medier kan det åtminstone bli lättare att nå ut även till "nya" eller de som inte aktivt letar efter något ovanligare.
 
Ja där håller jag helt med. Jag har ingen koll på vilka hundar/kullar det är som diskuterats här, än mindre hur många avkommor de har eller hur det ser ut med rekommendationen i rasen och mina svar blir ju såklart utifrån det.

Jag önskar också att valpköpare kunde bry sig lite mer om huruvida det är avelsmatadorer bakom valparna eller inte. Jag hör det också hela tiden: det är lättare att sälja valpar om det är en känd pappa, eller åtminstone om hundarna har en lång rad meriter. Säg då att det är flera jämnbra hanar i en kull, men bara en har tävlats flitigt nog för att få den långa raden meriter. Bröderna används ju då inte, för att det blir svårare att sälja valparna, och det tycker jag är hemskt tråkigt! Inom min ras så finns det ett fåtal uppfödare som verkligen jobbar stenhårt med genetisk variation, att inte överanvända hundar i avel osv. De säljer oftast till vänner och sådana som redan är insatta i rasen, just för att de inte når ut till andra potentiella valpköpare på samma sätt som de med tex 20 utställningstitlar på hundarna. Men. Med hjälp av internet och sociala medier kan det åtminstone bli lättare att nå ut även till "nya" eller de som inte aktivt letar efter något ovanligare.
Och jag tycker inte att det ansvaret kan läggas på valpköparna, utan det måste ligga på dem som avlar. Den allra största majoriteten av valpköparna vill "bara" ha en trevlig, frisk hund att använda till sällskap, jakt, olika hundsporter osv. Det kan vara svårt nog utan att också ta ansvar för avelsarbetet i hela rasen. Individen påverkas ju inte av att ha en "matador" till pappa, utan kan vara en utmärkt hund för det man vill ha den till.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste i oseriös avel tråden och blev nyfiken på detta. Jag har noll koll på hur detta görs inom renraser så jag tänkte att jag kunde...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 757
Senast: Lena_B
·
R
Övr. Hund Idag när jag jobbade så skulle jag gå in på en innergård. Det är ett dagis där och när jag kom in i "passagen" in till innergården blev...
Svar
10
· Visningar
1 439
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp