Oseriös avel 2023

”Pudelkorsningar är fällfria”
Är de? 😅🤣🤣 Detta är från en ”chipoo” (om vi ska fortsätta på hittepåtemat) på 4kg
IMG_1837.jpeg
 
För referens till den som inte är van vid fällfria hundar: när min hund badas så blir det inget synligt hår i duschbrunnen. Alltså noll. Det där är ju helt vansinnigt, hur var den inte tovig?
 
Varför ska alla para med samma hane? Känns iallafall som det.. Hanen har 6 kullar i Sverige och har precis parat ännu en tik i Sverige. Sen han har flera kullar i Europa också.
Är en stor ras så borde finnas fler hanar som är lika bra kan man tycka, men jag kanske har fel.
 
Parning där pappan har vitreuskollaps och mamman har vitreuskollaps, katarakt (”partiell cortex främre, ärftlighet kan f.n. inte bedömas” står det på hunddata) och punkta-atresi….

Nu vet jag ju ingenting om hur sånt här nedärvs men det kan väl inte vara bra att para på två hundar med dåliga ögon??
 
Parning där pappan har vitreuskollaps och mamman har vitreuskollaps, katarakt (”partiell cortex främre, ärftlighet kan f.n. inte bedömas” står det på hunddata) och punkta-atresi….

Nu vet jag ju ingenting om hur sånt här nedärvs men det kan väl inte vara bra att para på två hundar med dåliga ögon??
Min första hund hade ”icke ärftlig katarakt” på flera ställen nära i sin stamtavla och även han fick katarakt redan vid ca 7 års ålder. Det känns oerhört korkat och onödigt att para hundar med bekräftade defekter på ögonen. Min hund fick tyvärr två kullar innan hans katarakt upptäcktes, men jag minns inte om någon valp fick det också
 
För referens till den som inte är van vid fällfria hundar: när min hund badas så blir det inget synligt hår i duschbrunnen. Alltså noll. Det där är ju helt vansinnigt, hur var den inte tovig?
Min sambo har lockigt hår och när han tvättar håret så blir det alltid en stor klump med hår eftersom att det inte ramlar av lika lätt som rakt hår. Kanske har med att det är lite lockig päls?
 
Min första hund hade ”icke ärftlig katarakt” på flera ställen nära i sin stamtavla och även han fick katarakt redan vid ca 7 års ålder. Det känns oerhört korkat och onödigt att para hundar med bekräftade defekter på ögonen. Min hund fick tyvärr två kullar innan hans katarakt upptäcktes, men jag minns inte om någon valp fick det också
Ja, den här parningen har gjorts en gång innan också, 1.5 år sen. Så tror inte valparna har ögonlysts än
 
Parning där pappan har vitreuskollaps och mamman har vitreuskollaps, katarakt (”partiell cortex främre, ärftlighet kan f.n. inte bedömas” står det på hunddata) och punkta-atresi….

Nu vet jag ju ingenting om hur sånt här nedärvs men det kan väl inte vara bra att para på två hundar med dåliga ögon??
Känns onödigt, ja. Har man verkligen inga bättre individer att para tänker jag? Inte orimligt att det skulle vara ärftligt.
 
Varför ska alla para med samma hane? Känns iallafall som det.. Hanen har 6 kullar i Sverige och har precis parat ännu en tik i Sverige. Sen han har flera kullar i Europa också.
Är en stor ras så borde finnas fler hanar som är lika bra kan man tycka, men jag kanske har fel.

Aussie? Jag kanske är avtrubbad för tänkte direkt att 6 inte var värst 🤔
Kommer spontant på flera (bc) med 15+ i Sverige..
 
Aussie? Jag kanske är avtrubbad för tänkte direkt att 6 inte var värst 🤔
Kommer spontant på flera (bc) med 15+ i Sverige..

Ja aussie. Jag kan tycka det är mycket då han redan finns i de flesta stamtavlorna om man kollar på aussies med sport/vallnings linjer. Tycker det finns fler bra hanar och att man annars kommer stänga in sig om alla ska ha honom i sin stamtavla.

Ja tycket det är fruktansvärt att en del bc hanar har så många kullar :(.
 
Ja aussie. Jag kan tycka det är mycket då han redan finns i de flesta stamtavlorna om man kollar på aussies med sport/vallnings linjer. Tycker det finns fler bra hanar och att man annars kommer stänga in sig om alla ska ha honom i sin stamtavla.

Ja tycket det är fruktansvärt att en del bc hanar har så många kullar :(.
Om inte annat borde det väl finnas åtminstone någon bror som går att använda i aveln, så blir det iaf inte exakt samma förälder till alla kullarna.
 
Ja aussie. Jag kan tycka det är mycket då han redan finns i de flesta stamtavlorna om man kollar på aussies med sport/vallnings linjer. Tycker det finns fler bra hanar och att man annars kommer stänga in sig om alla ska ha honom i sin stamtavla.

Ja tycket det är fruktansvärt att en del bc hanar har så många kullar :(.
Och på BC i Sverige avlar folk ju inte ens på hundarnas egenskaper utan på föraren. Hund som lämnar 25% HD-fel? Inga problem, ägaren är ju "känd"...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste i oseriös avel tråden och blev nyfiken på detta. Jag har noll koll på hur detta görs inom renraser så jag tänkte att jag kunde...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 757
Senast: Lena_B
·
R
Övr. Hund Idag när jag jobbade så skulle jag gå in på en innergård. Det är ett dagis där och när jag kom in i "passagen" in till innergården blev...
Svar
10
· Visningar
1 439
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp