Oseriös avel 2023

Jag har inte sagt att valpköpare "inte ska bry sig om", jag har sagt att jag tycker att de inte ska hållas ansvariga för - det är olika saker. Det är naturligtvis jättebra om blivande hundägare engagerar sig för "sin" ras redan från start och läser på en hel massa, enbart köper valp från friska föräldradjur med bra mentalitet, undviker matadoravel etc. etc. Men jag tycker verkligen inte att man kan KRÄVA allt det av den genomsnittliga valpköparen - och jag tycker det är skillnad på hälsa/mentalitet som riskerar att påverka den enskilda valpen och matadoravel som bara är dåligt för rasen som helhet. De som avlar får ta ansvar för sin egen avel, liksom.
Fast ingen har väl pratat om att KRÄVA det från en valpköpare heller?
 
Angående att köpa hundar som är efter hanar med många avkommor så tycker jag inte att man kan lägga någon skuld på en valpköpare, om inte den i sin tur har avelsplaner möjligen.

Varför skulle jag avstå från att köpa en hund från linjer jag gillar för att istället köpa en som jag tycker har tråkigare föräldrar? Om jag ska leva med hunden i 10-15 år kommer jag främst tänka på att jag ska trivas med hunden och att den är frisk.

Med det sagt så är min tik efter en hane med väldigt många avkommor, något jag inte hade en tanke på att kolla upp när jag köpte henne. Jag blev nyfiken på hur många barnbarn han har som har gått i avel, var kan jag se det?

Kollade i avelsdata på Doris mammas 3 kullar (varav 2 med samma hane) och där har bara 1 hund haft valpar och ingen av dem har gått vidare i avel så hennes gren har inte gått vidare men finns ju många andra valpar.
 
Fast ingen har väl pratat om att KRÄVA det från en valpköpare heller?
Kräva och kräva, men här i tråden har ju framkommit att flera tycker att man som valpköpare ska bry sig om det. Jag tycker inte att det ska finnas någon sådan förväntan på "den vanliga valpköparen", utan ser det som helt frivilligt och upp till vars och ens eget intresse. Samt att man såklart "ska" ta ex-vis matadoravel i beaktande om man i framtiden tänkt avla på valpen.
 
Min är ju iofs blandras så det är ju inte riktigt samma sak, men hennes föräldrar fick 4-6 kullar ihop. Jag är så gott som säker på att det var 5 kullar, men inte helt säker. Jag vet inte hur många släktingar som gått i avel, men minst en syster och två bröder. Bella och hennes syster (som jag också hade) var egentligen tänkta att stanna för avel men tack och lov blev det ändrade planer! Bella har än så länge bara hjärtfel, men hennes syster hade allergier, artros, rädslor och hjärtfel och blev bara 8 år. De har/hade också 50% risk att bära på en gen som ger dövhet och hornhinnedystrofi. Jag har forskat runt så mycket jag kunnat om det och det verkar helt okänt inom hundvärlden så varje släkting som går/gått i avel riskerar ju att sprida den genen till ännu fler hundar och eftersom det är blandraser så lär kunskapen och ansvarstagandet vara lägre än om det varit renraser. Jag kommer dock ihåg vilket stort motstånd det var för att få igenom ögonlysning på chinese crested när PRA började dyka upp för det var ju iiiiingen som hade det i sina linjer :meh:
 
Angående att köpa hundar som är efter hanar med många avkommor så tycker jag inte att man kan lägga någon skuld på en valpköpare, om inte den i sin tur har avelsplaner möjligen.

Varför skulle jag avstå från att köpa en hund från linjer jag gillar för att istället köpa en som jag tycker har tråkigare föräldrar? Om jag ska leva med hunden i 10-15 år kommer jag främst tänka på att jag ska trivas med hunden och att den är frisk.

Med det sagt så är min tik efter en hane med väldigt många avkommor, något jag inte hade en tanke på att kolla upp när jag köpte henne. Jag blev nyfiken på hur många barnbarn han har som har gått i avel, var kan jag se det?

Kollade i avelsdata på Doris mammas 3 kullar (varav 2 med samma hane) och där har bara 1 hund haft valpar och ingen av dem har gått vidare i avel så hennes gren har inte gått vidare men finns ju många andra valpar.

Som valpköpare så påverkar man faktiskt rasens framtid med sin efterfrågan och köpbeteende. Om de flesta valpköpare bara vill köpa valpar efter poppishanar så kommer de troligen omedvetet bidra till att rasens framtid ser rätt mörk ut. Inavelsgraderna kommer inom några generationer skjuta i höjden och fler och fler hälsoproblem uppstå. Kanske dör rasen ut till följd av inavelsdeppression.

Om de flesta valpköpare istället är noga med att köpa valpar från uppfödare som medvetet tänket långsiktigt i sin avel (10-20-30) år fram i tiden och letar efter mindre vanliga linjer regelbundet och nöjer sig med någon eller några kullar per hund oavsett kön så blir situationen i rasen troligen en helt annan på längre sikt.

Vi valpköpare har en oerhört stor påverkan på rasernas framtid för ingen uppfödare kan på sikt föda upp något som inte efterfrågas. Vår påverkan är nog faktiskt den största och viktigaste, större än både utställningsresultat och rasklubbar mm. Fler pålästa och medvetna valpköpare (om hälsa, mentalitet och även lite populationsgenetik) kommer på sikt leda till färre oseriösa uppfödare då deras marknad kommer bli väldigt liten.

Själv vill jag kunna köpa en frisk och arbetsmässigt fungerande hund av min ras om drygt 30 år när jag blir pensionär. Jag vill att kommande generationer ska ha möjlighet att njuta av denna fantastiska ras.
 
Hur gör ni för att försöka undvika avlidna hanar på listan? Tänker att det kan ju vara lite känsligt för folk. Vad för övre åldersgränsen satte ni?

Nu sköter jag inte den listan längre men då gjorde vi en notering på krypta, kastrerade, sterila och avlidna hanar. Det verkade inte uppröra någon då just gällande avlidna hanar. Listan sågs nog mest som ett utdrag ur hunddata då det var runt 200 hanar i den. Vi tog med alla hanar till och med det år de fyllt 12.

Det går ju bra att komplettera en sådan lista med tydlig information om vad som mer bör kollas upp innan avel. Det går ju även att lägga in sådan information för de hanar där ägaren skickat in intyget.
 
Jag tycker också att är många men uppenbarligen tycker de väl att han är en bra hund som nedärver goda egenskaper 😅

Håller absolut med dig i sak, tycker inte heller hanar ska överanvändas. Men blir lite att kasta sten i glashus med tanke på hur många kullar/valpar din egen hunds pappa har?

Har jag valt Hexas pappa eller? Förstår inte hur det är att kasta sten i glashus?
 
Det kan hen givetvis inte göra. Men om man nu tycker det är så illa kanske man inte ska köpa valp efter en hane som då har 8 kullar?

I mina ögon är inte personen som äger hunden som jag tror (kan ha fel) en oseriös person, som håller på med oseriös avel.
Men tycker man det kanske man själv inte ska stötta så kallad matadoravel.
Hon absolut inte hållas ansvarig för antal valpar. Men däremot för att ha köpt en valp.
Som sagt, säger inget om att ha köpt valp från matadorhane. Men då kan man vara mer ödmjuk inför andras avel kanske.

Jag har ingen aning om vilken hane du menar men Hexas pappa har vad jag kan se 1 kull och det är Hexas? Kollat både skk och finska avelsdata.

Du får gärna visa mig vart de andra kullarna är och hur jag ska kunna hitta dem.
 
Jag får erkänna att jag också hajade till.
Jag håller med om att matadoravel i sig är ett problem. Förstår däremot inte riktigt varför @border_kelpie väljer att förfasa sig över matadoravel gällande hane A, när hon själv köpt valp efter hane B, som redan vid valpköpet hade fler födda kullar i Sverige än hane A är uppe i i skrivande stund. För mig blir det motsägelsefullt och jag blir nyfiken på varför just exempel A är det som lyfts.
Känner själv att det är svårt att inte landa i whataboutism, men det är väl en del av det kluriga när man sitter på offentliga diskussionsforum och recenserar andras avel som oseriös.

Men vart hittar ni alla dessa kullar? På skk finns det 1 kull efter hanen och det är Hexas kull. Snälla kan ni förklara var ni hittar de andra kullarna? Kollat både finska och svenska avelsdata.
 
Jo jag fattade nu i efterhand att ni menade Diva. Ska jag vara helt ärlig så kollade jag aldrig upp hur många kullar hennes pappa hade fått innan Divas kull.
Enbart något jag reflekterat över efter då jag sett han nyligen fått kull och har parat igen.

Jag köpte Diva enbart på uppfödare och vad jag ansåg om föräldrarna när jag träffade dem.
Uppfödaren är enligt mig värd sin vikt i guld då hon erbjuder så stort stöd, kurser och hjälp i vallningen och det var till största del därför jag valde valp ifrån henne.
Men ja, hade jag suttit med det jag vet och tycker nu så nej då hade jag nog hoppat Divas kull och tagit någon annan.

Men min åsikt står fortfarande kvar angående aussie hanen. Tycker även likadant på bc hanarna då, som nu tex Divas pappa. Som jag nu i efterhand inser jag skulle kollat upp men som jag inte gjorde.

Men jag förstår fortfarand inte hur ni kan säga "kasta sten i glashus" för JAG har inte parat med en sån hane och hade inte heller gjort det. Sen att jag köpte Diva för 1 år sedan efter en sån hane ja.. Det får jag stå för men är inte direk "kasta sten i glashus". Om jag hade köpt valp av den aussie hanen, ja då hade ni kunnat säga det.

Men som sagt jag köpte Diva för ett år sedan, har utvecklats, lärt mig sedan dess och därför tycker jag att en hane inte ska ha så många avkommer!
Och det får jag lov att göra utan att ni ska komma och säga att jag "kastar sten i glashus" för då förstår ni inte den metaforen.
 
Jo jag fattade nu i efterhand att ni menade Diva. Ska jag vara helt ärlig så kollade jag aldrig upp hur många kullar hennes pappa hade fått innan Divas kull.
Enbart något jag reflekterat över efter då jag sett han nyligen fått kull och har parat igen.

Jag köpte Diva enbart på uppfödare och vad jag ansåg om föräldrarna när jag träffade dem.
Uppfödaren är enligt mig värd sin vikt i guld då hon erbjuder så stort stöd, kurser och hjälp i vallningen och det var till största del därför jag valde valp ifrån henne.
Men ja, hade jag suttit med det jag vet och tycker nu så nej då hade jag nog hoppat Divas kull och tagit någon annan.

Men min åsikt står fortfarande kvar angående aussie hanen. Tycker även likadant på bc hanarna då, som nu tex Divas pappa. Som jag nu i efterhand inser jag skulle kollat upp men som jag inte gjorde.

Men jag förstår fortfarand inte hur ni kan säga "kasta sten i glashus" för JAG har inte parat med en sån hane och hade inte heller gjort det. Sen att jag köpte Diva för 1 år sedan efter en sån hane ja.. Det får jag stå för men är inte direk "kasta sten i glashus". Om jag hade köpt valp av den aussie hanen, ja då hade ni kunnat säga det.

Men som sagt jag köpte Diva för ett år sedan, har utvecklats, lärt mig sedan dess och därför tycker jag att en hane inte ska ha så många avkommer!
Och det får jag lov att göra utan att ni ska komma och säga att jag "kastar sten i glashus" för då förstår ni inte den metaforen.
Det är ju att kasta sten i glashus att sitta och skamma folk ang avelsmatadorer när du själv inte brydde dig om att kolla upp det.

Jag parade med en ganska välanvänd hane 2017, men alla hans tidigare kullar var i andra länder - jag var den första i Sverige som använde honom.
 
Det är ju att kasta sten i glashus att sitta och skamma folk ang avelsmatadorer när du själv inte brydde dig om att kolla upp det.

Jag parade med en ganska välanvänd hane 2017, men alla hans tidigare kullar var i andra länder - jag var den första i Sverige som använde honom.

Jag säger att man inte ska para med en sån hane då jag NU anser att det inte är bra att han får så många kullar. Men jag köpte Diva för 1 år sedan.. Jag har som sagt lärt mig mer om avel osv sedan dess och tycker därför man inte ska göra det.
Kasta sten i glashus stämmer därför inte med mig. För jag har återigen inte PARAT med en sån hane. Hade varit kasta sten i glashus om jag hade parat med en sån hane!!!!!! Att jag köpte en valp från en sån hane. Ja det är väldigt beklagligt men återigen hade bara varit kasta sten i glashus om jag klagat på de valpköpare som köper från denna aussie hanen.

Men menar ni på riktigt att man inte får ha en åsikt för man köpt en valp från en matadorhane? Så folk får inte ändra sig eller utvecklas på detta forum?
Blir sjukt trötta på en del av er på detta forum..
 
Det är ju att kasta sten i glashus att sitta och skamma folk ang avelsmatadorer när du själv inte brydde dig om att kolla upp det.

Jag parade med en ganska välanvänd hane 2017, men alla hans tidigare kullar var i andra länder - jag var den första i Sverige som använde honom.
Och sen vadå skammar folk? Jag säger bara att enligt min åsikt så tycker jag inte att man ska använda samma hane så många gånger som folk gör. Min åsikt! Har inte sagt att jag vill förbjuda folk att göra det eller att de är dåliga människor. Säger bara att jag tycker det är lite dumt och tråkigt att alla inom "vallnings aussien" vill använda samma hane. För han finns verkligen överallt såvidare du inte vill använda en "uställnings" aussie.
 
Det jag tycker är svårt med BC tex är att när jag köpte min hade hanen 4 kullar, sen dess har han fått 3 till.

Det känns som om (nästan) alla i år är efter Rod Ellis Tod. 12 kullar i år fick jag det till när jag kollade upp det på hunddata, frågan är om uppfödarna vet om hur många kullar han betäckt tidigare?
Om uppfödaren från första kullen hade en aning om att han skulle para ett gäng tikar till?
 
Det jag tycker är svårt med BC tex är att när jag köpte min hade hanen 4 kullar, sen dess har han fått 3 till.

Det känns som om (nästan) alla i år är efter Rod Ellis Tod. 12 kullar i år fick jag det till när jag kollade upp det på hunddata, frågan är om uppfödarna vet om hur många kullar han betäckt tidigare?
Om uppfödaren från första kullen hade en aning om att han skulle para ett gäng tikar till?
Ofta blir de som står i landet för avel en period väldigt mycket använda (undantaget Nip, som ju hade dispens på begränsat antal). Likaså unghunds SM-hundar med kända förare.

Jag vet att många hanhundsägare undviker att prata om det, och några har attityden (med hanar de vet lämnar mycket problem): "det gäller att para så många som möjligt så länge man kan". 🤢
 
Är det inte delvis för att det finns väldigt få hanar med vallningsmeriter inom rasen.
Och dessutom att vallningsstilen varierar väldigt mycket i rasen bland de som vallar så gillar man den typen av vallning finns det inte så många att välja på i landet tänker jag efter vara ytligt insatt 🤔


Och sen vadå skammar folk? Jag säger bara att enligt min åsikt så tycker jag inte att man ska använda samma hane så många gånger som folk gör. Min åsikt! Har inte sagt att jag vill förbjuda folk att göra det eller att de är dåliga människor. Säger bara att jag tycker det är lite dumt och tråkigt att alla inom "vallnings aussien" vill använda samma hane. För han finns verkligen överallt såvidare du inte vill använda en "uställnings" aussie.
 
Är det inte delvis för att det finns väldigt få hanar med vallningsmeriter inom rasen.
Och dessutom att vallningsstilen varierar väldigt mycket i rasen bland de som vallar så gillar man den typen av vallning finns det inte så många att välja på i landet tänker jag efter vara ytligt insatt 🤔

Där tror jag det största problemet i rasen ligger.
K är väl den med mest vallningsmeriter ihop med R bland hanhundarna (tror jag).
Känns som att vallkennlarna är de som främst sysslar med vallning och för dem är det ju mer värt att spara tikar och därför meriteras tikarna i högre grad? Typ?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste i oseriös avel tråden och blev nyfiken på detta. Jag har noll koll på hur detta görs inom renraser så jag tänkte att jag kunde...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 757
Senast: Lena_B
·
R
Övr. Hund Idag när jag jobbade så skulle jag gå in på en innergård. Det är ett dagis där och när jag kom in i "passagen" in till innergården blev...
Svar
10
· Visningar
1 439
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp