Oseriös avel 2023

Är det inte delvis för att det finns väldigt få hanar med vallningsmeriter inom rasen.
Och dessutom att vallningsstilen varierar väldigt mycket i rasen bland de som vallar så gillar man den typen av vallning finns det inte så många att välja på i landet tänker jag efter vara ytligt insatt 🤔

Detta är säkert den största anledningen till att folk väljer honom :)
 
Där tror jag det största problemet i rasen ligger.
K är väl den med mest vallningsmeriter ihop med R bland hanhundarna (tror jag).
Känns som att vallkennlarna är de som främst sysslar med vallning och för dem är det ju mer värt att spara tikar och därför meriteras tikarna i högre grad? Typ?
Inte helt insatt i aussie världen men nån uppfödare mot vall jag känner till brukar ju importera nya hanar när de känner att avelsbasen är snäv eller para utomlands. Det kostar ju dock pengar, annars hade det säkert gjorts i större utsträckning.
 
Inte helt insatt i aussie världen men nån uppfödare mot vall jag känner till brukar ju importera nya hanar när de känner att avelsbasen är snäv eller para utomlands. Det kostar ju dock pengar, annars hade det säkert gjorts i större utsträckning.

Ja absolut. Det görs ju! Och många parar utomlands.
 
"Malte har ett ljumskbrock som går att reponeras, vet rek dock operation. därav är Malte till ett nedsattpris. Vi vill helt enkelt att han kommet tillet bra och kärleksfullt hem. Han har inte onta av sin åkomma alls, och kanske aldrig får det, men det nog klokt att lyssna till veterinärs vård. förstapris föraa alla valpar (maltes syskon var 12.000) där Malte nu säljs för 2000kr i hopp om att köparen kan tänka sig att ta hand om han ordentligt."

Eller så tar man sitt ansvar för levande individer man satt till världen. 🤬
 
Men det vore väl en utmärkt lösning om SKK tar tag i saken - att man helt enkelt bara får registrera X antal kullar efter en hane eller att en hane bara får para Y antal tikar om året eller whatever. Det är där - hos SKK och uppfödarna - som jag menar att ansvaret ligger. Jag tror inte att alla valpköpare ens vet hur många kullar deras hunds pappa har haft eller för den delen i vilken utsträckning valpens uppfödare använder "matadorer" i övrigt.
Matadoravel är naturligtvis aldrig bra, men det är jättestor skillnad på hur många kullar en labradorhane kan lämna pch vad en chow chowhane kan lämna. Chowen blir en matador efter bara 15 avkommor, medan en labrador lätt kan lämna 100 avkommor utan problem.
Den rekommendation som gäller är att en hane inte ska lämna mer än max 25 % av en årsregistrering under hela sin livstid. Om en ras har 100 valpar registrerade per år, så ska en hane inte lämna mer än 25 valpar totalt under sin livstid. En ras med 1000 registreringar per år kan då lämna upp till 250 avkommor under hela sin livstid.
En annan aspekt är ju hur många av dessa avkommor som sedan går vidare i avel. Om majoriteten av dem inte går vidare i avel, så har ju hanen inte påverkat rasen även om han lämnat ett större antal avkommor.
Rasklubben är ju den som bäst sätter regler, eftersom de har avelsansvaret för sin ras (specialklubbarna har avelsansvaret för sina raser, men brukar delegera ut det till rasklubbarna). SKK har ett allmänt regelverk för registrering av valpar, men det är rasklubbarna som har möjlighet att sätta ytterligare regler för sin ras, naturligtvis att det är en rasklubb som klarar av att arbeta på ett sätt så att uppfödarna ser det som en självklarhet att vara med. Vill man nyttja klubbens valphänvisning så måste man följa rasklubbens regelverk, något som fungerar bra inom många raser.
 
Stackare på många sätt 🥺
IMG_3061.webp
 
Och så fick jag upp ”velvet” igen när jag kollade kommentarerna. Här syns verkligen att det är shar pei i dem.
Och jag läser posten som ”VAR FÖRST SÅ DU KAN TJÄNA SÅ MYCKET PENGAR DU BARA KAN INNAN ALLA HAR DEM”
Visa bifogad fil 147822
Men räcker det inte nu?
Vill man se fler kan man välja att googla själv.
Jag vill inte se fler plågade djur i en tråd om oseriös avel även om det är oseriös avel i allra högsta grad så är det inte trevligt att sida efter sida få se på det här.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste i oseriös avel tråden och blev nyfiken på detta. Jag har noll koll på hur detta görs inom renraser så jag tänkte att jag kunde...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 757
Senast: Lena_B
·
R
Övr. Hund Idag när jag jobbade så skulle jag gå in på en innergård. Det är ett dagis där och när jag kom in i "passagen" in till innergården blev...
Svar
10
· Visningar
1 439
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp