Oseriös avel 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nä, generellt kostar inte buskavlade en tredjedel. Men billiga hundar hittar du inte bland renraserna. De finns ute i busken. Och ut dit är jag inte intresserad av att ta mig. :)
Aha, då har jag inte lika stor koll på blocket som du.
Ser inte att renras/blandras är det som bestämmer om priset går upp eller ner. Inte för huvud taget faktiskt.

Jag förstår det och är benägen att hålla med om det! Jag tror man köper hund/valp i första hand när man verkligen vill ha en hund/valp , tycker att det är läge i livet och att man har råd med det samt ex om en skulle behöva hunddagis osv. Men vad ser du för slags fördomar menar du?
Själv tar jag bara så många kullar som behövs för att hålla igång mitt projekt/min avel. Men så var det innan Corona också, dvs jag har inte tid att ta en kull bara för att sälja en kull valpar. Tar jag en kull så är det för att jag behöver ta vara på saker och ting.
Jag tror faktiskt tvärt om emot dig.
Att de som köper hund nu är de som verkligen prioriterar hund både ekonomiskt och tidsmässigt. Impulsköpen minskar när pengarna inte trillar in på sparkontot i samma takt.

Jag tror faktiskt tvärt om emot dig.
Att de som köper hund nu är de som verkligen prioriterar hund både ekonomiskt och tidsmässigt. Impulsköpen minskar när pengarna inte trillar in på sparkontot i samma takt.
Jag ser inte att det är tvärtemot, jag tror också att impulsköpen minskar. Jag ser inte hur det motsäger det jag försökte få fram där.

För ganska många hushåll finns inte några pengar att hålla i just nu och det gäller även folk med normal lön.

Jag tycker som sagt det är märkligt att mata ut fler valpar när det redan finns 10+ aktuella valpkullar som är svårsålda.
Men alla gör som dom vill och har man inget emot att behålla valpar hemma tills dom blir sålda är det ju inga problem.

Men tänker jag efter lite så har det väl i princip alltid varit överskott av hundar till salu förutom under coronan.
Jag som uppfödare tror att det beror på vilken typ av köpare du vänder dig till.
Jag har två valpkullar just nu och båda kullarna var reserverade innan de föddes. Likaså har jag kollegor som precis haft valpar och inte haft några problem att bli av med dom. Vi är samtliga sådan som gör saker med våra avelsdjur och även har tydliga avelsmål. De flesta som väljer att köpa av mig har gjort ett aktivt val att de vill ha en valp från mig och har i flera fall väntat länge.

Samtidigt sitter uppfödare kvar med valpar och det ligger en del annonser på blocket. Mestadels från uppfödare som inte har några tydliga avelsmål eller marknadsför sig någon nämnvärt. Jag tror nog att det är de som vänder sig till den vanliga ”sällskapsköparen” där köparen inte bryr sig om nåt annat än en söt hund, är de uppfödare som sitter med valparna kvar.

Jag som uppfödare tror att det beror på vilken typ av köpare du vänder dig till.
Jag har två valpkullar just nu och båda kullarna var reserverade innan de föddes. Likaså har jag kollegor som precis haft valpar och inte haft några problem att bli av med dom. Vi är samtliga sådan som gör saker med våra avelsdjur och även har tydliga avelsmål. De flesta som väljer att köpa av mig har gjort ett aktivt val att de vill ha en valp från mig och har i flera fall väntat länge.

Samtidigt sitter uppfödare kvar med valpar och det ligger en del annonser på blocket. Mestadels från uppfödare som inte har några tydliga avelsmål eller marknadsför sig någon nämnvärt. Jag tror nog att det är de som vänder sig till den vanliga ”sällskapsköparen” där köparen inte bryr sig om nåt annat än en söt hund, är de uppfödare som sitter med valparna kvar.
Ja jag har aldrig påstått att det gäller alla uppfödare heller och vad är det för fel på sällskapshundar tycker alltid dom blir nedvärderade på den här sidan som att köpare av sällskapshundar vore sämre hundägare :)

Så är jag helt övertygad om att det är. Minns så väl hur det var när jag köpte min första valp. Det året var det rekord i antalet reggade valpar i rasen, det kändes som om alla uppfödare överallt parade samtidigt. Många blev sittande länge med valpar kvar. I kullen som min valp kom från, där var alla sålda när de var 8 veckor gammal, trots att det inte ens kommit ut annons någonstans. Viss skillnad. Och hade jag inte fått köpa från den kullen, då hade jag inte köpt från någon annan kull heller det året, trots god tillgång på valpar inom rasen.

Aha, då har jag inte lika stor koll på blocket som du.
Ser inte att renras/blandras är det som bestämmer om priset går upp eller ner. Inte för huvud taget faktiskt.
Det är snarare så att blandraser kostat mer än renrasig sista åren åtminstone sett till populära blandraser.
Nu är det ju defekta hundar som ligger i pristoppen vad jag kan se medans dom mest sunda raserna är billiga.

Ja jag har aldrig påstått att det gäller alla uppfödare heller och vad är det för fel på sällskapshundar tycker alltid dom blir nedvärderade på den här sidan som att köpare av sällskapshundar vore sämre hundägare :)
Det tror jag verkligen inte att de är, däremot är det nog dessa som kanske inte väljer att skaffa hund i dessa tider. Ska man ha hunden till något specifikt ser man till att ta sig råd, medan de som ”bara” ska ha den till sällskap många gånger kanske väljer att vänta.

Det tror jag verkligen inte att de är, däremot är det nog dessa som kanske inte väljer att skaffa hund i dessa tider. Ska man ha hunden till något specifikt ser man till att ta sig råd, medan de som ”bara” ska ha den till sällskap många gånger kanske väljer att vänta.
Precis.
Jag hoppas på valp i år fast det eg inte är optimalt varken tidsmässigt eller ekonomiskt, men det är inte så ofta en parning med rätt egenskaper dyker upp och då får man ta när den kommer.

Så dom som vill köpa sällskapshund nu låter bli att köpa medans dom som vill ha hunden till något mer dom köper?

Jag tror inte riktigt det tror det är ganska jämnt fördelat vilka människor som avstår hundköp nu och inte sen är det självklart att om man vill ha en speciell parning så köper man när det blir om man har möjlighet men återigen tycker jag det klankas ner på folk som bara vill ha en sällskapshund vi köper vadsomhelst:)

Ja, jag fastnade direkt för den där settern och blev jättebesviken när jag såg det där med rumsrenheten. Både irländsk och engelsk setter finns med på min nån-gång-i-livet-lista och för några år sen var det en trio på blocket med engelska settrar som omplacerades pga att deras husse dött och jag grämer mig än idag att jag velade så länge att annonsen hann försvinna innan jag kom till skott. att ens ta kontakt Inte hade jag blivit förförd av tjusiga bilder heller för den annonsen hade inga och var bara text.

Ja det finns som sagt knappt någon snällare hund. Är uppvuxen med irländska settrar och även haft en engelsk.
Men 5 år o inte rumsren är inte jättekul 🙃
Hoppas det dyker nog upp fler 💗

Vi är låginkomsttagare, speciellt jag som bara jobbar strax över halvtid med kass lön. Men kommer inte vara några problem att köpa valp ur den kull vi väntar på om knappt ett år. Dom två vi har nu börjar bli till åren och jag måste ha en hund att träna med så det är högt prioriterat i livet. Vi reser aldrig, inga restaurangbesök och inte mycket shopping. Så även fast det är dyrt att leva nu så har vi inga problem att köpa och äga hund.

Jag har hundar av sällskap och jag har aldrig känt mig det minsta nervärderad som hundägare! Jag tycker Buke är otroligt inkluderande av alla möjliga raser men även blandraser (Jag hade blandras när jag reggade mig här för typ 100 år sen)

Jag har hundar av sällskap och jag har aldrig känt mig det minsta nervärderad som hundägare! Jag tycker Buke är otroligt inkluderande av alla möjliga raser men även blandraser (Jag hade blandras när jag reggade mig här för typ 100 år sen)

Jag skulle nog säga en bra andel av hundägare här har just sällskapshund, min förra var ju av sällskapsras (Lundis). Jag tror att ursprungliga inlägget missförstås, är ens största krav att sin framtida valp ska vara en glad och frisk trevlig sällskapshund är kanske inte behovet lika stort hos dom flesta att leta upp och prioritera särskilda kombinationer till skillnad från t.ex en arbetande hund. Man känner nog att man lätt kan skippa den kullen och vänta tills det känns mer lägligt för valpinköpet.

Vi fick en stor kull, hade fyra valpar tingade, fick sju. Visst har vi en tanke med vår kombination, även om vi blev kvar lite extra tid med tre valpar. Men vi är inte ”kända” eller etablerade, detta var bara vår andra kull. Tror det är att förenkla hur det ser ut.

Jag är ju i tankarna på och skaffa hund, har ingen annan dyr hobby som det är nu, har en bra lösning med hund passning när jag jobbar, jobbar ca 70-75%. Och tycker det är sjukt hur dyra blandraser blivit. Då är det värt och istället spara lite mer pengar och köpa renrasig från vettig uppfödare.
Ensamhushåll men bor i stuga som jag hyr på en hästgård, där min bästa kompis bor. Har även syskon och så skulle jag nog kunna få min mor och hennes särbo och vara hundvakter någon helg då och då om det skulle krisa. Även några kollegor som sagt att dem ev skulle kunna ställa upp också.
Har dessutom inga planer att skaffa barn heller.

Vår blandis blev tjuvparad i stallet för sisådär sex år sen, jag tog ett pris vilket var det jag själv hade kunnat tänka mig chansa på att betala men hade kunnat ta dubbelt så mycket utan problem.
Fördelen med så lågt pris var att jag fick riktigt bra valpköpare som kunde tänka sig att chansa på mixen istället för att köpa renras där man vet vilka egenskaper man får. Alla fyra valpar är kvar i sina hem såhär nästan sex år senare vilket jag är otroligt tacksam för.

Jag skulle hellre köpa en blandning än att vara utan hund, eftersom vi tränar och tävlar mycket är dock egenskaperna hos hunden viktiga. Skulle dock aldrig betala fantasipriser för en blandning. Framförallt det främsta skälet till att köpa reggat för mig är att renras aveln är reglerad även om det går att fuska om man vill så är det lättare för mig att kolla upp uppfödarna då det många ögon på renras uppfödare och man kan lätt hitta statistik samt referenser.

Har hört mardröms historier om valpar som stängs in i garderober och får växa upp där, hundar med allvarliga sjukdomar som inte gjort ett enda hälsotest som får gå i avel. Hundar som paras löp efter löp. Hundar som smugglats in för att avlas på. Kriminella personer som låter hundarna hatta runt hos olika personer på lån och foder även under dräktighet där de inte sköts som de ska. Tyvärr är det andrahands info och jag har ingen möjlighet att anmäla då jag inte vet vilka personer det rör sig om. De jag talat med har själva inte velat anmäla då de är rädda för att personen kommer veta vem som gjort anmälan och i nåt fall pga lojalitet skäl då det är nån kompis... Själv tycker jag det helt horribelt att man kan hålla nån om ryggen som uppenbart inte bör ha djur öht. Hade man iallafall haft ett kennelnamn att gå på så hade jag gjort anmälan själv men i dessa fall handlar det om oreggad avel.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 854
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar