Oseriös avel 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Som jag. Och jag är inte ensam
Jag har råd att ha hund men problem med att skramla ihop ett köp. Hundar idag kostar betydligt mycket mer än när jag köpte T för tre år sen

Begriper att folk hellre köper en buskavlad mix för en tredjedel av priset. Speciellt om man inte är så insatt i avel, sjukdomar, rasbundna defekter etc.
Har du funderat på hundstallet? Jag läste precis en låst artikel om hundstallet i Alingsås där det är fullt med coronahundar som letar nya hem, både rasrena och mixar. De säljs dessutom inte för några fantasipriser och är kollade.

Jag har råd att ha hund men problem med att skramla ihop ett köp. Hundar idag kostar betydligt mycket mer än när jag köpte T för tre år sen

Begriper att folk hellre köper en buskavlad mix för en tredjedel av priset. Speciellt om man inte är så insatt i avel, sjukdomar, rasbundna defekter etc.
Ja så är det ju sen finns ju rätt mycket friska och trevliga buskavlade hundar med så behöver ju inte alltid vara så negativt att köpa billigt. Jag vet att det här forumet avskyr allt som inte är skk reggat eller prestationsavlat men där ute i verkligheten är folk nöjda med sina billiga blandraser med.

Har du funderat på hundstallet? Jag läste precis en låst artikel om hundstallet i Alingsås där det är fullt med coronahundar som letar nya hem, både rasrena och mixar. De säljs dessutom inte för några fantasipriser och är kollade.
Jodå :)
Men jag är ganska kräsen i bakgrund, hälsa och egenskaper.
Scannar hundstallen regelbundet men har hittills inte hittat nåt som intresserat.

(aktar mig för spetsar, "muskelhundar och alltför vilda mixar. Har levt med hund i stort sett hela livet och vet vad jag söker)

Jodå :)
Men jag är ganska kräsen i bakgrund, hälsa och egenskaper.
Scannar hundstallen regelbundet men har hittills inte hittat nåt som intresserat.

(aktar mig för spetsar, "muskelhundar och alltför vilda mixar. Har levt med hund i stort sett hela livet och vet vad jag söker)
Inte funderat på en pensionerad avelstik av trevlig ras?
Dom brukar ju vara kollade från topp till tå :)

Det tror jag också, dvs att andelen människor som lever "from paycheck to paycheck" redan ökar. Och de som gjorde det innan, vilket är en ganska stor del tror jag, har inte direkt haft utrymme att "planera ekonomin för svåra tider".

Men vart har du fått ifrån att att mix eller buskavlad alternativt de som avlar på sjuka raser tillsammans med en hund ur samma population kostar en tredjedel av priset?

Oavsett om det är hundar avlade inom sluten population eller inte, SKK reggad ras eller inte, designerhund och allt vad som finns så verkar det inte finnas mycket logik i prisskillnaderna.
Ex riktigt sjuka raser ligger i regel flera tusen över medlet i inköpspris (och även försäkring, veterinärvård osv).
Och blandraser kostar sedan en tid som en SKK-registrerad hund och uppåt.
Så det där "en tredjedel av priset", då är det mest omplaceringar med särskilda behov.
Exempelvis nämnvärt reaktiv hund som inte kan vara ensam hemma och innehar svenskt rekord i att uppmärksamhetsskälla så snart en pratar med en annan människa eller hund. Samt kliar sig hela tiden men kan bli bättre om man gör en allergiutredning. Där någonstans är vi inom en nere på en tredjedel av priset.

Bland de dyraste finns ju Bullys samt väldigt små hundar som knappt kan föda sina valpar själva.
Och den dumma trenden är nog skapad i realitet någonstans, ex om jag föder upp chihuahua så täcker ej försäkringen kejsarsnitt. Har jag några Bulldoggar...ja, då har jag ju förmodligen en ganska stor utgift varje månad i försäkring, men att det ändå blir så pass många omfattande veterinär besök och behandlingar samt medicin att jag måste se till att ha en rejäl buffert för att inte gå omkull ifall det blir 3 oförutsägbara stora summor pengar på rad.

Senast ändrad:
Tycker man läser att relativt många faktiskt har problem med ekonomin nu.
Klart många har problem. Men är det dom som köper hund då?
Jag förstår inte varför man tycker det är så himla konstigt att hundar säljs, att folk köper, att det paras.
Det finns väldigt många också som valt att inte skaffa sig lån och utgifter utan rejäla marginaler.
Vi lever dessvärre i ett flerklassamhälle.

Jag förstår inte varför man tycker det är så himla konstigt att hundar säljs, att folk köper, att det paras.
Det finns väldigt många också som valt att inte skaffa sig lån och utgifter utan rejäla marginaler.
Det tror jag också, dvs att andelen människor som lever "from paycheck to paycheck" redan ökar. Och de som gjorde det innan, vilket är en ganska stor del tror jag, har inte direkt haft utrymme att "planera ekonomin för svåra tider".

Men vart har du fått ifrån att att mix eller buskavlad alternativt de som avlar på sjuka raser tillsammans med en hund ur samma population kostar en tredjedel av priset.

Oavsett om det är hundar avlade inom sluten population eller inte, SKK reggad ras eller inte, designerhund och allt vad som finns så verkar det inte finnas mycket logik i prisskillnaderna.
Ex riktigt sjuka raser ligger i regel flera tusen över medlet i inköpspris (och även försäkring, veterinärvård osv).
Så det där "en tredjedel av priset", då är det mest omplaceringar med särskilda behov.
Exempelvis nämnvärt reaktiv hund som inte kan vara ensam hemma och innehar svenskt rekord i att uppmärksamhetsskälla så snart en pratar med en annan människa eller hund. Samt kliar sig hela tiden men kan bli bättre om man gör en allergiutredning. Där någonstans är vi inom en nere på en tredjedel av priset.

Bland de dyraste finns ju Bullys samt väldigt små hundar som knappt kan föda sina valpar själva.
Och den dumma trenden är nog skapad i realitet någonstans, ex om jag föder upp chihuahua så täcker ej försäkringen kejsarsnitt. Har jag några Bulldoggar...ja, då har jag ju förmodligen en ganska stor utgift varje månad i försäkring, men att det ändå blir så pass många omfattande veterinär besök och behandlingar samt medicin att jag måste se till att ha en rejäl buffert för att inte gå omkull ifall det blir 3 oförutsägbara stora summor pengar på rad.
Ja som jag skrev innan just nu verkar trenden vara desto sjukare hundras desto mer verkar folk betala för hunden.

Under coronan var det doodlar också och dom är ju sunt byggda men priserna var galna.

Anledningen till att jag tycker det är konstigt är som jag skrev innan att under hela vintern har valpkull efter valpkull lagts ut gång på gång på gång i vår facebookgrupp.
Därför tycker jag personligen det kändes korkat att andra samtidigt sökte avelshanar.

Men överlag Ja vill folk köpa hund köper dom hund om dom kan men efterfrågan har minskat rejält i dom flesta raser.

Ja som jag skrev innan just nu verkar trenden vara desto sjukare hundras desto mer verkar folk betala för hunden.

Under coronan var det doodlar också och dom är ju sunt byggda men priserna var galna.

Ja, tyvärr ser det ju ganska stadigt ut så att sjuka hundar är dyrare.

Doodlar: I begynnelsen av att de kom till Sverige så importerade en hundar för stora summor pengar från ffa USA (Ffa Labradoodle) . Där förstår man att det blev ett högt pris på valparna.
Men sen började ju många bara skapa F:or och sälja för det priset.
Jag är helt klart förvånad över doodlepriserna.
Och det som är med att olika färger är olika mycket populära och att de mest populära föds upp mer och/eller kostar mer är verkligen inte bra för hundarna. En trend som ibland förekom tidigare i Sverige (Merlehundar i vissa raser kostade och kostar oftast mer, vilket igen stärker detta med att ju högre risk för sjukdom dessto högre pris) har nog kommit från USA.
Har också blivit vanligare hos pudlarna, ex att en tar fram hela kullar som ex är röda. Det är KATASTROF-illa....därför det finns ju , genetiskt sett, 9 pudlar i hela världen!!! (exklusive storpudlar som ju är en egen population).
Och de doodlar som kommer från USA får ju ganska snabbt en stigande släktskapsgrad om uppfödarna bara vill använda sig av en viss sorts labraddodles osv.
Jag ser det...för jag är Embarknörd. Många av dem missbrukar sina möjligheter tyvärr. Jag vet inte varför människor har så stor tendens att missbruka i princip vad som helst. Tänker att de hade möjlighet att skapa bättre genetisk variation (och det är verkligen AKUT vad gäller tamhunden), men då måste man ju ta vara på den möjligheten...

Ja....såklart köper ex ensamhushåll hund också. Personer som går i pension osv.
Där finns också en önskan om hund av många...
Hunden är attraktiv som husdjur/vän/familjemedlem av människor av alla ekonomiska bakgrunder.
Sen är det såklart de som inte hade råd med hund innan, men de lär ju ha blivit fler nu som konstaterar att de antingen inte har råd med inköpspriset eller att de, om de skulle få ihop till det, inte vågar eftersom även ex priserna på hundmat, försäkringar och veterinärvård går upp i en takt som gör att en knappt hinner med!

Men vart har du fått ifrån att att mix eller buskavlad alternativt de som avlar på sjuka raser tillsammans med en hund ur samma population kostar en tredjedel av priset?

Nä, generellt kostar inte buskavlade en tredjedel. Men billiga hundar hittar du inte bland renraserna. De finns ute i busken. Och ut dit är jag inte intresserad av att ta mig. :)

Ja....såklart köper ex ensamhushåll hund också. Personer som går i pension osv.
Där finns också en önskan om hund av många...
Hunden är attraktiv som husdjur/vän/familjemedlem av människor av alla ekonomiska bakgrunder.
Sen är det såklart de som inte hade råd med hund innan, men de lär ju ha blivit fler nu som konstaterar att de antingen inte har råd med inköpspriset eller att de, om de skulle få ihop till det, inte vågar eftersom även ex priserna på hundmat, försäkringar och veterinärvård går upp i en takt som gör att en knappt hinner med!
Jag tycker det ligger mycket fördomar i den här förundran över att så många fortfarande köper hund.
Visst att vissa förköper sig, att en del inte begriper vad det kostar att ha hund osv men att stora massan av hundköpare skulle vara helt okunniga och fatta korkade beslut tror jag inte på.

Sen är det jättetragiskt att många har det tuft ekonoiskt nu men jag upplever det som att de håller klokt i sina pengar och de som handlar (inte bara hundar) har råd eller har prioriterat om för ATT ha råd.

Som sagt så förstår jag inte förundran i det. Det kommer alltid finns oseriösa uppfödare som överproducerar valpar, gör tokiga parningar osv. Kristider eller inte.

Jag med 😁
finns knappt något snällare än en setter @tanten 🥰 (finns en på hundstallet)
ojdå, såg nu han inte är rumsren....
Jag är skröplig och bor litet (iofs fyra rum men de är små) Det finns inte plats eller ork för en stor hund. Setter är för stor. En av mina bästa vänner har haft irländska sen många år och de är ljuvliga :love:. Men för stora för mitt boende och min förmåga.

Eftersom hunden är med mig överallt så behöver det vara en liten typ som jag vid behov kan bära. Upp till ca 10 kg.

(lite ligger det i fatet att jag har suktat efter en phalene sedan 80-talet..... :laugh: )

Jag tycker det ligger mycket fördomar i den här förundran över att så många fortfarande köper hund.
Visst att vissa förköper sig, att en del inte begriper vad det kostar att ha hund osv men att stora massan av hundköpare skulle vara helt okunniga och fatta korkade beslut tror jag inte på.

Sen är det jättetragiskt att många har det tuft ekonoiskt nu men jag upplever det som att de håller klokt i sina pengar och de som handlar (inte bara hundar) har råd eller har prioriterat om för ATT ha råd.

Som sagt så förstår jag inte förundran i det. Det kommer alltid finns oseriösa uppfödare som överproducerar valpar, gör tokiga parningar osv. Kristider eller inte.
För ganska många hushåll finns inte några pengar att hålla i just nu och det gäller även folk med normal lön.

Jag tycker som sagt det är märkligt att mata ut fler valpar när det redan finns 10+ aktuella valpkullar som är svårsålda.
Men alla gör som dom vill och har man inget emot att behålla valpar hemma tills dom blir sålda är det ju inga problem.

Men tänker jag efter lite så har det väl i princip alltid varit överskott av hundar till salu förutom under coronan.

Jag med 😁
finns knappt något snällare än en setter @tanten 🥰 (finns en på hundstallet)
ojdå, såg nu han inte är rumsren....

Ja, jag fastnade direkt för den där settern och blev jättebesviken när jag såg det där med rumsrenheten. Både irländsk och engelsk setter finns med på min nån-gång-i-livet-lista och för några år sen var det en trio på blocket med engelska settrar som omplacerades pga att deras husse dött och jag grämer mig än idag att jag velade så länge att annonsen hann försvinna innan jag kom till skott. att ens ta kontakt Inte hade jag blivit förförd av tjusiga bilder heller för den annonsen hade inga och var bara text.

Jag förstår det och är benägen att hålla med om det! Jag tror man köper hund/valp i första hand när man verkligen vill ha en hund/valp , tycker att det är läge i livet och att man har råd med det samt ex om en skulle behöva hunddagis osv. Men vad ser du för slags fördomar menar du?
Själv tar jag bara så många kullar som behövs för att hålla igång mitt projekt/min avel. Men så var det innan Corona också, dvs jag har inte tid att ta en kull bara för att sälja en kull valpar. Tar jag en kull så är det för att jag behöver ta vara på saker och ting.

Senast ändrad:
För ganska många hushåll finns inte några pengar att hålla i just nu och det gäller även folk med normal lön.

Jag tycker som sagt det är märkligt att mata ut fler valpar när det redan finns 10+ aktuella valpkullar som är svårsålda.
Men alla gör som dom vill och har man inget emot att behålla valpar hemma tills dom blir sålda är det ju inga problem.

Men tänker jag efter lite så har det väl i princip alltid varit överskott av hundar till salu förutom under coronan.

Jag tänker att många av de som föder upp hundar bara för att föda upp hundar kommer att rensas ut nu. Därför om man egentligen inte har annat mål än att bara sälja en kull valpar...då är det inte alls roligt att stå med 2-3 valpar kvar som växer, blir krävande och fortsätter kosta pengar. Så många av de som tar kull på kull bara för att kommer få enorm avsmak när de får stå kvar med valpar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 854
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar