Som jag. Och jag är inte ensam
Jag har råd att ha hund men problem med att skramla ihop ett köp. Hundar idag kostar betydligt mycket mer än när jag köpte T för tre år sen
Begriper att folk hellre köper en buskavlad mix för en tredjedel av priset. Speciellt om man inte är så insatt i avel, sjukdomar, rasbundna defekter etc.
Det tror jag också, dvs att andelen människor som lever "from paycheck to paycheck" redan ökar. Och de som gjorde det innan, vilket är en ganska stor del tror jag, har inte direkt haft utrymme att "planera ekonomin för svåra tider".
Men vart har du fått ifrån att att mix eller buskavlad alternativt de som avlar på sjuka raser tillsammans med en hund ur samma population kostar en tredjedel av priset?
Oavsett om det är hundar avlade inom sluten population eller inte, SKK reggad ras eller inte, designerhund och allt vad som finns så verkar det inte finnas mycket logik i prisskillnaderna.
Ex riktigt sjuka raser ligger i regel flera tusen över medlet i inköpspris (och även försäkring, veterinärvård osv).
Och blandraser kostar sedan en tid som en SKK-registrerad hund och uppåt.
Så det där "en tredjedel av priset", då är det mest omplaceringar med särskilda behov.
Exempelvis nämnvärt reaktiv hund som inte kan vara ensam hemma och innehar svenskt rekord i att uppmärksamhetsskälla så snart en pratar med en annan människa eller hund. Samt kliar sig hela tiden men kan bli bättre om man gör en allergiutredning. Där någonstans är vi inom en nere på en tredjedel av priset.
Bland de dyraste finns ju Bullys samt väldigt små hundar som knappt kan föda sina valpar själva.
Och den dumma trenden är nog skapad i realitet någonstans, ex om jag föder upp chihuahua så täcker ej försäkringen kejsarsnitt. Har jag några Bulldoggar...ja, då har jag ju förmodligen en ganska stor utgift varje månad i försäkring, men att det ändå blir så pass många omfattande veterinär besök och behandlingar samt medicin att jag måste se till att ha en rejäl buffert för att inte gå omkull ifall det blir 3 oförutsägbara stora summor pengar på rad.