Oseriös avel 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag träffade en riktigt trevlig pomeranian en gång, men mycket är ju BYB där ute. Är väl som hur det är svårt att träffa en trevlig chihuahua eller JRT.
JRT och vavva är ju också hundar som är mycket hund - och som folk skaffar som accessoarer. Det behöver inte vara något fel alls för att det ska bli heltokigt.

Jag träffar trevliga representanter av båda raserna daglig dags - men då har de mattar och hussar som ägnar sig åt sina hundar.

Däremot träffar ja inga trevliga pommar - en kollega har en som hen är nöjd med och som tydligen funkar super med familjens barn (en omplacering).

(Jag tränade agility med sötaste lilla vavvan - men han var så liten och lätt att det var jättesvårt för honom att få gungan att slå över. Och när han lyckades tog det jättelång tid innan den slog över och när den väl gjorde det var det i det närmaste 1,5 meter fritt fall - men han slutade aldrig försöka, hård hund)

Visa bifogad fil 114090

Hm, tror jag föredrar oklippt ... 🙄 😆
Det är framför allt den här teddybjörnsklippningen jag tycker är så himla ful:
1678350588573.webp

Tänkte säga att du tar ju dom fulaste exemplen på dåliga teddyklippningar och tänkte visa några bra. Men det gick ju nästan inte att hitta så du har nog rätt ändå! Vafan håller folk på med :rofl:
Oavsett skill på klippning tycker jag att det ser bedrövligt ut! :D Spetsar som är så himla fina liksom. Vill man ha en rund hund kanske man inte ska köpa en spets. Hehe. ;)

Oavsett skill på klippning tycker jag att det ser bedrövligt ut! :D Spetsar som är så himla fina liksom. Vill man ha en rund hund kanske man inte ska köpa en spets. Hehe. ;)
Alltså jag vet inte. Tycker en del nätta klippningar gör dom fluffigare och då är ännu lite dom sötare. Men naturell är ju fin också förstås. Men teddyn, nä

Av de pomeranian och chihuahuor jag träffat tycker jag nog det verkar vara svårare att träffa en trevlig pomeranian än chihuahua - de pomeranian vi hade hemma tyckte jag var mer skälliga och hoppiga med vissa rädslor. Men vi hade i alla fall en riktigt trevlig chihuahua som inte var minsta lilla skällig, ganska lugn (i alla fall om man jämför med pommarna :p ), aldrig aggressiv eller sur, väldigt social, inga rädslor, inga problem att ha med henne någonstans etc. Och jag tycker nog att de andra chihuahuorna vi hade (2-3 st) också var lite trevligare mentalt än de pomeranian vi hade.

JRT och vavva är ju också hundar som är mycket hund - och som folk skaffar som accessoarer. Det behöver inte vara något fel alls för att det ska bli heltokigt.

Jag träffar trevliga representanter av båda raserna daglig dags - men då har de mattar och hussar som ägnar sig åt sina hundar.

Däremot träffar ja inga trevliga pommar - en kollega har en som hen är nöjd med och som tydligen funkar super med familjens barn (en omplacering).

(Jag tränade agility med sötaste lilla vavvan - men han var så liten och lätt att det var jättesvårt för honom att få gungan att slå över. Och när han lyckades tog det jättelång tid innan den slog över och när den väl gjorde det var det i det närmaste 1,5 meter fritt fall - men han slutade aldrig försöka, hård hund)

Jag har ju tur som känner seriösa pomeranian-uppfödare och, som du säger, väldigt engagerade hundägare som har en. Chihuahua och JRT är "moderaser" här och många skaffar dom utan att förstå vad dom egentligen kräver, och den enda rasen jag har blivit biten av är just JRT och helt oprovocerat. Pomeranian inte än, men som sagt, inte lika mycket "moderas" och som mest verkar dyka upp i korsningar. Vi vet ju att mode gynnar ingen ras.

Min nedklippta pomme. Han var inte alls extrem i pälsen oklippt heller så jag minns inte riktigt varför jag klippte ned honom 😅 Han var inte från seriös avel utan det var ren färgavel på rädda hundar med patellaluxation. Han var rädd för allt och alla och om han blev trängd så bet han (men aldrig mig för han litade på mig från första stund). Han ramlade också in på ett bananskal när han var 11 månader (bara 2 av mina 7 hundar har varit planerade 😅). Om man bortser rädslan så var han extremt rolig med mycket humor och helt klart den intelligentaste hunden jag har träffat. Jag tappade snabbt räkningen på hur många som ville ha honom till avel för han var ju så söt :banghead: Och SATAN vad han skällde och skrek och gällt var det också
DE8F4DAC-4AFC-4A77-B631-3F497A12457B.jpeg

Min nedklippta pomme. Han var inte alls extrem i pälsen oklippt heller så jag minns inte riktigt varför jag klippte ned honom 😅 Han var inte från seriös avel utan det var ren färgavel på rädda hundar med patellaluxation. Han var rädd för allt och alla och om han blev trängd så bet han (men aldrig mig för han litade på mig från första stund). Han ramlade också in på ett bananskal när han var 11 månader (bara 2 av mina 7 hundar har varit planerade 😅). Om man bortser rädslan så var han extremt rolig med mycket humor och helt klart den intelligentaste hunden jag har träffat. Jag tappade snabbt räkningen på hur många som ville ha honom till avel för han var ju så söt :banghead: Och SATAN vad han skällde och skrek och gällt var det också
Visa bifogad fil 114106
Vilket fint ansikte han ser ut att ha! Jag tycker både pommar och mittlar kan se lite knepiga ut tunt ögon och nosrygg. Den här ser inte ut på det sättet på denna bild i alla fall.
Söt! Synd att det var skitavel...

Vilket fint ansikte han ser ut att ha! Jag tycker både pommar och mittlar kan se lite knepiga ut tunt ögon och nosrygg. Den här ser inte ut på det sättet på denna bild i alla fall.
Söt! Synd att det var skitavel...
Han var jättesöt 😍 Inte alls så ihoptryckt som jag tycker både pommar och chihuahua har blivit. Vissa ser nästan ut som man blandat in någon plattnosras i dem.
Ja, det var verkligen tråkigt för pga patellaluxationen blev han inte ens sex år 😭 Om jag minns rätt hade båda hans föräldrar patellaluxation och hans pappa var lika rädd som Mattis, men eftersom han bodde i ett hundhus på landet tyckte inte uppfödaren att det var något problem :mad: Skönt nog så tänkte hon jag köpte honom ifrån annorlunda för hon hade köpt honom till avel men tyckte att han var för rädd
Har tyvärr inte så många bilder på honom för det är så längesedan men här är ett par huvudbilder
4DBC9251-21C6-424D-9A55-C45183E0FA09.webp

Har man börjat avla fram hundar med knipta näsborrar på straffar? (Staffordshire bullterrier)

Har en gång träffat en Staffe med rejäla billjud på andningen och nu fick jag se en bild av denna nos på en troligen blivande avelshund.

Bifogade filer

• FB_IMG_1678600876945.webp
    FB_IMG_1678600876945.webp
    5,8 KB · Visningar: 59
Fast blir det ens tovor i en päls som ska stå rakt ut från kroppen?

Hur som helst märkligt fenomen. Är ägarna ens hundintresserade...
Är tyvärr inte ovanligt med tovig päls på pommar, framförallt verkar det lätt bli tovor där som sele eller halsband sitter.

Ang mentaliteten på pommar så har jag inte tänkt att de skulle vara speciellt dåliga? Har förvisso inte träffat någon i hemmet, men är granne med en och några olika har kommit in när jag jobbat i djuraffären. De är som hundar är mest. Pigga(!) och relativt lätt till skall, men absolut tystare än tex dvärgpinchrar och inte mer rädda än andra småhundar.

Har man börjat avla fram hundar med knipta näsborrar på straffar? (Staffordshire bullterrier)

Har en gång träffat en Staffe med rejäla billjud på andningen och nu fick jag se en bild av denna nos på en troligen blivande avelshund.
Ja de har tyvärr problem med andningen. Inte alltid näsborrarna är knipsa men de har problem i svalget. Flera som behöver opereras. Supertrist.

Oj! Aldrig reflekterat över innan och det är en ras jag länge varit intresserad av

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 854
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Äldre hund ändrat beteende
  • Akvarietråden V