Oseriös avel 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag får höra från amerikanare att det var så att tjuvar inte skulle kunna greppa tag i deras öron eller svans, men lycka till att nå dom när du har en hundkäft ivägen, :idea:
Ja alltså. Man säger att det är grunden till kuperingen (plus något angående hundskatt?) och det kan säkert finnas något i det - men då kuperade man på ett helt annat vis än vad man gör idag. Det var korta öron som gällde, så de gick inte att få tag på.
Om det stämmer eller inte vet jag inte - men jag kan köpa det som en anledning till varför man kuperade.Jmf hundar i början på 1900 och nutida hundar:
kuroleisten.jpg
carlovthale.jpg

Mer modern kupering:
(Denna är dock rätt snyggt kuperad - men man behåller ofta örats fulla längd, så de ser gärna ut som antenner på huvudet)
69d64d57-ed61-4508-b355-1f68feeb5280-jpeg.138647

Min hatvariant:
Doberman-ear-cropping-everything-you-need-to-know-1200x863.jpg

Mer modern kupering:
(Denna är dock rätt snyggt kuperad - men man behåller ofta örats fulla längd, så de ser gärna ut som antenner på huvudet)

Samma med showkupering på amerikanska boxrar. De (väst)europeiska såg bättre ut och nu när jag har sett en massa bilder på kuperade boxrar kan jag i viss mån förstå att man kan gilla det rent estetiskt. När man avlade fram det typiska boxerhuvudet hade man ju kuperade öron i åtanke och proportionerna är därefter. Sen tror jag att kuperingen haft en roll i att huvudena blivit tyngre, för upprätta öron "lättar upp".

Att försöka greppa en hund i öronen eller svansen låter som ett lätt sätt att sen bli biten. Jag vet att i England krävde man skatt på hundar som inte hade kuperad svans, eftersom dom med svans ansågs vara sällskapshundar och därmed en "lyxvara" medan arbetande hundar fick sin svans kuperad, men vet inte om Tyskland hade liknande lagar?

För mig som inte känner till vad en arbetande doberman gör som kan skada öronen så måste jag ju fråga, i vilket sammanhang kan dom skada öronen?
Haha ja du jag kan inte se framför mig någon praktisk funktion utom att man tycker det ser tufft ut... Svårare att läsa hunden kanske?
Möjligtvis att man kan använda skadeargumentet på de arbetande herdehundarna som dessutom brukar kuperas extremt kort men jag är faktiskt tveksam där också.

• Gilla
Reactions: Sel
Ja alltså. Man säger att det är grunden till kuperingen (plus något angående hundskatt?) och det kan säkert finnas något i det - men då kuperade man på ett helt annat vis än vad man gör idag. Det var korta öron som gällde, så de gick inte att få tag på.
Om det stämmer eller inte vet jag inte - men jag kan köpa det som en anledning till varför man kuperade.Jmf hundar i början på 1900 och nutida hundar:
kuroleisten.jpg
carlovthale.jpg

Mer modern kupering:
69d64d57-ed61-4508-b355-1f68feeb5280-jpeg.138647

Min hatvariant:
Doberman-ear-cropping-everything-you-need-to-know-1200x863.jpg
Värsta handtagen ju för tjuven att greppa tag i 🤭

Om jag inte har helt fel så har öronkupering väldigt gamla anor och förutom att de inte skulle skadas vid hetsningar så hindrade det även hundarna att dra iväg och jaga på egen hand då de får fukt direkt ner i hörselgångarna. De hundarna hade ju väldigt korta kuperingar och inte de här man ser nu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 854
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar