Ja, ungefär lika troligt som att någon skulle kunna greppa en arg hund i öronen.Haha va? Detta låter som en skröna.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, ungefär lika troligt som att någon skulle kunna greppa en arg hund i öronen.Haha va? Detta låter som en skröna.
Och då kan man helt enkelt amputera de få individer som behöver det istället för att kupera alla valpar för säkerhets skull. Jag såg nån forskning på att det är väldigt låg andel som faktiskt skadar svansen på det sättet så även om det är betydligt vanligare hos t ex jaktcocker än andra raser så är det inte statistiskt motiverat att kupera förebyggande.Kupera svansen på jakthundar är nog de enda som känns ok. Har både sett vorsteh och pointer som upprepade gånger slår sönder svansarna vid jakt.. de är svårläkt med.
Ja precis!Och då kan man helt enkelt amputera de få individer som behöver det istället för att kupera alla valpar för säkerhets skull. Jag såg nån forskning på att det är väldigt låg andel som faktiskt skadar svansen på det sättet så även om det är betydligt vanligare hos t ex jaktcocker än andra raser så är det inte statistiskt motiverat att kupera förebyggande.
Jag säger inte att det är ett önskvärt beteénde, bara att från hundens sida är ju bettet motiverat på något sätt trots att det kommer "från ingenstans" för oss.
Men något är fel när myten om att blandraser är friskare är vitt spridd bland högutbildade akademiker.
Man borde ha kunskap i källkritik och ha övat på det. Att granska källor är en viktig del i akademisk utbildning.Varför skulle just högutbildade akademiker vara mer insatta i (hund)genetik än vilken "gemene man" som helst?
Bara nyfiken, eftersom det ena -enligt mig då- inte har ett dyft med det andra att göra.
Så akademiska hundgenetiks-ointresserade människor förutsätts ta reda på fakta och källor fast hobbyämnet (på sin höjd) i sig är ointressant?Man borde ha kunskap i källkritik och ha övat på det. Att granska källor är en viktig del i akademisk utbildning.
Men vi känner väl alla till högt utbildade personer som är totalt blåsta och oförmögna att rätt tolka världen runt demMan borde ha kunskap i källkritik och ha övat på det. Att granska källor är en viktig del i akademisk utbildning.
Man borde ha kunskap i källkritik och ha övat på det. Att granska källor är en viktig del i akademisk utbildning.
Så akademiska hundgenetiks-ointresserade människor förutsätts ta reda på fakta och källor fast hobbyämnet (på sin höjd) i sig är ointressant?
En slutledning jag aldrig haft eller för den delen aldrig kommer ha, enbart baserat på folks utbildningsnivå.
Men vi känner väl alla till högt utbildade personer som är totalt blåsta och oförmögna att rätt tolka världen runt dem
Det var så jag tolkade @ufot Att man tycker att "de borde" ha lite koll.Man borde kanske - men med tanke på hur många civilingenjörer jag ser som anser sig vara experter på precis allting är det nog inget man ska hoppas på.
Ja, det är precis så jag menade…Det var så jag tolkade @ufot Att man tycker att "de borde" ha lite koll.
Men jag säger inte att det alltid är så eller att alla som är akademiker är bra på källkritik.
De där 6 procenten du pratar om är ju dessutom bara inavelsökningen i de sista 5 generationerna. Enbart ökningen.Nu när jag letar valp är jag jättenoga med att kolla härstamning och inavelsgrad. Tycker personligen att dessa borde vara skarpare. Nästan 6% är tillåtet inom Sheltie vilket jag anser är för mycket.
Jag tänker att antingen fanns det visst signaler i den situationen (som ägaren missade) eller också har retningen byggts upp under så lång tid att det krävdes mycket, mycket lite för att provocera fram bettet. Alternativt har signalerna kvävts eller straffats bort.Jag tycker ändå att det känns rimligt att kalla det oprovocerat i den typen av fall. Annars kan man ju överföra samma resonemang på människor och säga att ingen slår någon på käften oprovocerat.
Sedan håller jag med om att de allra flesta bett är tydliga att hitta orsaken till(alltså inte oprovocerade), t ex att en hund blivit trängd eller försvarar en resurs. Men när en frisk hund hugger ägaren utan några föregående signaler så har jag inga problem med att det kallas oprovocerat.
Har ni tänkt på att endel (de flesta jag sett) rottweiler har typ ägghuvud? Hög panna o rundat huvud uppåt? Ser så konstigt ut..
Har ni tänkt på att endel (de flesta jag sett) rottweiler har typ ägghuvud? Hög panna o rundat huvud uppåt? Ser så konstigt ut..
Jag tänker att antingen fanns det visst signaler i den situationen (som ägaren missade) eller också har retningen byggts upp under så lång tid att det krävdes mycket, mycket lite för att provocera fram bettet. Alternativt har signalerna kvävts eller straffats bort.
Allra, allra sist skulle jag kalla det ett oprovocerat bett, och då tänker jag att det är någonting fel på hunden. Hjärntumör, rage eller störning.
Människor kan helt klart slå någon på käften helt oprovocerat. Hundar funkar inte så, de har förmodligen både en och två och tio gånger innan sagt: "om du gör sådär igen slår jag dig på käften." och så fortsätter vi ändå.
Visst existerar de, men jag tror att det är en otroligt liten procent av de hundar som anklagas för att bita oprovocerat som faktiskt gör det.Jag menar att det finns hundar som fungerar så, även om de är ovanliga. Störda skulle man förstås kunna kalla dem eftersom de inte agerar inom ramarna för hur hundar ska agera - även en annan hund skulle uppleva deras attack som oprovocerad. Fysiskt friska, men mentalt inte som de borde.
Jag har också tänkt på det. De ser ut som intryckta chihuahor i nyllet