Oseriös avel 2023

Fick igår höra talas om en uppfödare som medvetet gjort mor/son-parning.
Det är så vidrigt på många plan! Personen som berättade detta för mig hade ifrågasatt parningen och fått svaret att det var ingen fara så länge man tänkte på vad man para vidare på :banghead::banghead::banghead:
Det blev en missbildad och död valp. Tack och lov.
What?!? "Min" uppfödare fick av misstag en far-dotter-parning, men det blev ju abortspruta illa kvickt på tiken, det fanns liksom inte på kartan att låta det bli valpar av en sådan kombination. Och man får väl inte registrera de valparna heller?
 
What?!? "Min" uppfödare fick av misstag en far-dotter-parning, men det blev ju abortspruta illa kvickt på tiken, det fanns liksom inte på kartan att låta det bli valpar av en sådan kombination. Och man får väl inte registrera de valparna heller?
Det är ett brott mot SKKs grundregler.
Vet inte hur hen hade tänkt lösa den biten.
Skylla på tjuvparning kanske? Där är SKK väldigt släpphänta i min mening.

Visst kan tjuvparning hända men de få gånger det gör det så tycker jag att man får stå sitt kasst att man brustit i ansvar och uppmärksamhet. Jag tycker inte kullar som ligger utsnför skks stadgar skulle få reggas. Allt för många drar kortet ”tjuvparning” vid fullt medvetna och förkastliga parningar.
 
What?!? "Min" uppfödare fick av misstag en far-dotter-parning, men det blev ju abortspruta illa kvickt på tiken, det fanns liksom inte på kartan att låta det bli valpar av en sådan kombination. Och man får väl inte registrera de valparna heller?
Jo jag tror att de får reggas om du hävdar tjuvparning. Bättre registrerad än oregistrerad brukar de väl tänka.
 
Är halvsyskonparning tillåtet inom SKK?
Jag vet en välkänd (tror den är välkänd iaf) kennel som gjort det.
Beror på.
De har en inavelsgrad på 6,25 (tror jag den ligger på) som maxrekomendation. vilket motsvarar kusinparning. De säger i sina stadgar att detta är inte önskvärt och inget att eftersträva.
En halvsyskonparning borde ha högre inavelsgrad.
Men ja, det är nog tillåtet men tydligt uttalat inte önskvärt som jag tolkar det.
 
Är halvsyskonparning tillåtet inom SKK?
Jag vet en välkänd (tror den är välkänd iaf) kennel som gjort det.
Här står det mer. Och jag tolkar det som ok men att man avråder.

IMG_9011.jpeg
 
Jo precis. Hade det bara varit random bully så hade jag inte delat för de har vi sett tillräckligt av. Tack och lov så verkar rätt många i kommentarerna faktiskt få upp ögonen på hur illa det är, men det är tyvärr fortfarande massor som är helt begeistrade i dessa ”underverk”

Det kom jag ihåg, massvis med mediainslag om vilken superhund han är, skröt om hur stor och tung han var (fetma), dom sålde ett enormt antal valpar och hur många betalade språng för honom, allt detta överallt fast massvis med kunniga inom hundanatomi pekade ut hur hemsk hans struktur var. Nu kommer alla se hur sabbad hunden är från år med sagd urusel struktur.

Alltså. Hur mycket tycker du de promotar hundutställningar eg? Jag har varit inne både på sociala medier och på nya hemsidan och det knappast mest om utställning.

Har du varit engagerad i rasklubb? För problemen i många av dessa är knappast något som kommer från SKK kan jag säga.

SKK är inte på något vis perfekt men jag förstår inte det konstanta kräkandet på skk heller? Det är ju trots allt gemene uppfödare som föder upp avarter eller motverkar mer progressiva tankar många gånger.
Vi har en av de mer progressiva kennelklubbarna skulle jag säga och tillgång till mer officiella resultat och tester/beskrivningar än resten av världen (om man inte jmf med typ Finland).

Jag håller med, för om man ska klaga på något är det rasklubbarna och särskilt i hemländernas kennelklubbar som bestämmer över rasstander och om man ska acceptera en inkorsning eller inte, se LUA dalmatiner och hur kroatiska kennelklubben vägrade godkänna dom.

Tittar man på raserna våra nordiska kennelklubbar ser över så har vi faktiskt väldigt friska, icke-extrema raser. Närmast är väl kanske västgötaspets och drevern med sina korta ben. Min ras har ställts ut sen stamboken kom till på 60-talet och närmaste klagomålet jag kan tänka på är att folk avlar på för tunn päls ibland vilken inte passar en arktisk spets som arbetar i hårt klimat, men jag tror det skulle ske även utan utställningar med för sådant är en smaksak. Se även mastiff-grand danois i Frankrike och "pugweilers" i Serbien, går emot rasstandarden men avlas ändå på för det är "tufft" eller "snyggt". Många avlar även utanför register för såna hundar. "Fluffy frenchies" som är korsningar och värsta svampinfektionsmardrömmar.

Likadant gjorde en i min närhet: hade bestämt ras, kollade vad som fanns i närheten på blocket och köpte den som fanns närmast. Att den inte hade stamtavla gjorde ju inget eftersom den inte skulle ställas ut (att rasen brukar röntgas för ledproblem nämndes inte). Att kolla av med någon av alla kunniga hundägare i bekantskapskretsen för att be om råd var inte heller aktuellt, det hade ju tagit längre tid då och de ville ha en valp snabbt innan semestern var över så att de hann ensamhetsträna lite innan jobb osv...

Man blir galen på "behövs ju ingen stamtavla för den ska inte ställas ut", vet inte var idén kommer ifrån. :meh: Hör mycket av det i kattvärlden men tyckte det var ovanligt i hundvärlden, då var det ju självklart man behövde stamtavla "så man vet vad man får". Du har dock rätt att otålighet gör att folk bara går och köper vilken valp som helst får det passar ju NU, mobiltelefonköpet får däremot gärna vänta för man ska först läsa på i flera månader.

Att påstå att man inte är uppfödare bara för att valparna tillkommit genom en tjuvparning är ju som att påstå att man inte är förälder bara för att ens barn tillkom pga en sprucken kondom ...

"Nä, vi är inte föräldrar, vi bara blev förälskade och kondomen sprack och nu tar vi hand om ett barn" skulle ju vara något sätt att introducera sin familj, :crazy:
 
Är halvsyskonparning tillåtet inom SKK?
Jag vet en välkänd (tror den är välkänd iaf) kennel som gjort det.
Helt tillåtet. En inom min ras mest kända uppfödare gjorde nyligen en sådan kombo. Många var dock skeptiska, men det var till synes inga problem att få valparna sålda.
 
Helt tillåtet. En inom min ras mest kända uppfödare gjorde nyligen en sådan kombo. Många var dock skeptiska, men det var till synes inga problem att få valparna sålda.
Att få valparna sålda och att göra avelskombinationer som långsiktigt gynnar rasen är ju dock lite olika saker, tycker jag. De allra, allra flesta valpköpare är ju ute efter en trevlig individ av den ras man valt och kanske inte funderar så mycket på om man vill gynna halvsyskonparningar, matadoravel och annat lite tveksamt som uppfödare kan tänkas syssla med.
 
Att få valparna sålda och att göra avelskombinationer som långsiktigt gynnar rasen är ju dock lite olika saker, tycker jag. De allra, allra flesta valpköpare är ju ute efter en trevlig individ av den ras man valt och kanske inte funderar så mycket på om man vill gynna halvsyskonparningar, matadoravel och annat lite tveksamt som uppfödare kan tänkas syssla med.
I just det här fallet såldes flera valpar till erfarna inom rasen, som gärna åker på utställningar osv. Dvs, folk som inte "bara vill ha en trevlig sällskapshund". Och om valpköpare inte frågar eller tänker längre än näsan räcker, då blir det ju tyvärr svårt att ändra något. Är valparna lättsålda finns det alltid uppfödare som fortsätter med liknande kombinationer.
 
Halvsyskon och kusiner anses väl vara ungefär lika genetiskt besläktade?
Det har jag dålig koll på, men det kan säkert stämma. För egen del försöker jag ha hundar med så bra genetisk variation som möjligt, och det är också uppfödare som har sådant tänk som jag väljer att rekommendera till andra. Inom min ras har vi ju tur att än så länge kunna hålla en rejält bred genetisk grund genom att tex importera och mönstra in hundar från ursprungsländerna. Vet flera (bland annat min yngsta) som testats i Embark och enligt dem har mellan 2 och 4% COI. Det är väldigt lågt.
 
Det kom jag ihåg, massvis med mediainslag om vilken superhund han är, skröt om hur stor och tung han var (fetma), dom sålde ett enormt antal valpar och hur många betalade språng för honom, allt detta överallt fast massvis med kunniga inom hundanatomi pekade ut hur hemsk hans struktur var. Nu kommer alla se hur sabbad hunden är från år med sagd urusel struktur.



Jag håller med, för om man ska klaga på något är det rasklubbarna och särskilt i hemländernas kennelklubbar som bestämmer över rasstander och om man ska acceptera en inkorsning eller inte, se LUA dalmatiner och hur kroatiska kennelklubben vägrade godkänna dom.

Tittar man på raserna våra nordiska kennelklubbar ser över så har vi faktiskt väldigt friska, icke-extrema raser. Närmast är väl kanske västgötaspets och drevern med sina korta ben. Min ras har ställts ut sen stamboken kom till på 60-talet och närmaste klagomålet jag kan tänka på är att folk avlar på för tunn päls ibland vilken inte passar en arktisk spets som arbetar i hårt klimat, men jag tror det skulle ske även utan utställningar med för sådant är en smaksak. Se även mastiff-grand danois i Frankrike och "pugweilers" i Serbien, går emot rasstandarden men avlas ändå på för det är "tufft" eller "snyggt". Många avlar även utanför register för såna hundar. "Fluffy frenchies" som är korsningar och värsta svampinfektionsmardrömmar.



Man blir galen på "behövs ju ingen stamtavla för den ska inte ställas ut", vet inte var idén kommer ifrån. :meh: Hör mycket av det i kattvärlden men tyckte det var ovanligt i hundvärlden, då var det ju självklart man behövde stamtavla "så man vet vad man får". Du har dock rätt att otålighet gör att folk bara går och köper vilken valp som helst får det passar ju NU, mobiltelefonköpet får däremot gärna vänta för man ska först läsa på i flera månader.



"Nä, vi är inte föräldrar, vi bara blev förälskade och kondomen sprack och nu tar vi hand om ett barn" skulle ju vara något sätt att introducera sin familj, :crazy:
Hör också mer ofta än jag uppskattar att folk verkar tro att enda nyttan en stamtavla gör är att man kan ställa ut, annars är det helt onödigt 🙄
 
I just det här fallet såldes flera valpar till erfarna inom rasen, som gärna åker på utställningar osv. Dvs, folk som inte "bara vill ha en trevlig sällskapshund". Och om valpköpare inte frågar eller tänker längre än näsan räcker, då blir det ju tyvärr svårt att ändra något. Är valparna lättsålda finns det alltid uppfödare som fortsätter med liknande kombinationer.
Jag skrev inte "trevlig sällskapshund" utan "trevlig individ". Det kan ju absolut vara så att en individ ur en kull som är resultatet av en halvsyskonparning faktiskt är väldigt lämpad för det som valpköparen vill ha den till - alldeles oavsett om det är sällskap, jakt, lydnad, vallning, utställning eller något helt annat. Så om vi förutsätter att just den kullen inte drabbats av några genetiska sjukdomar är det ju inte så att det automatiskt blir "dåliga" hundar, det är bara ur ett längre perspektiv dåligt för rasen om det görs många parningar av närbesläktade individer. Det tycker jag ligger på uppfödaren att ta hänsyn till vid val av avelsdjur och kombinationer av dessa - inte valpköparen!
 
Wtf?
Visa bifogad fil 152632
Hunden är en ”fransk bulldog hane fluffy” och har lite päls på öronen och ljusblå ögon och säljs för 28 500.
Kanske reggad i en av de där bully-registren? Har inte fattat helt men där får man en ”slip” när man köper valp som man sen måste skicka in för att få stamtavla, eller nåt… Så han har teoretiskt sett en stamtavla, men ändå inte? :crazy:
 
Kanske reggad i en av de där bully-registren? Har inte fattat helt men där får man en ”slip” när man köper valp som man sen måste skicka in för att få stamtavla, eller nåt… Så han har teoretiskt sett en stamtavla, men ändå inte? :crazy:
Det kanske är så. För en valp för 28 500 måste det finnas en stamtavla i matrix.
 
Helt tillåtet. En inom min ras mest kända uppfödare gjorde nyligen en sådan kombo. Många var dock skeptiska, men det var till synes inga problem att få valparna sålda.
Den kullen jag skrev om var nog tingade långt innan, två blev champions och en av valparna exporterades.
Det är en utställningsras. Kenneln har exporterat andra valpar till USA, Ryssland, UK, plus några fler länder.
 
Väldigt sant. "Jag är ändå inte intresserad av utställningar och sånt." känns som en väldigt vanlig fras runt både blandraser och oreggade "renraser".

Väldigt tråkig utveckling isåfall :(

Kanske reggad i en av de där bully-registren? Har inte fattat helt men där får man en ”slip” när man köper valp som man sen måste skicka in för att få stamtavla, eller nåt… Så han har teoretiskt sett en stamtavla, men ändå inte? :crazy:

"Stamtavlan" är garanterad i något hittepå register eller "pedigree mill" där du kan registrera en bordslampa i och liknande, för du kan inte få en stamtavla för en blandras (fluffy merle frenchie). Det där måste också ha varit den brutalaste särskrivning jag har läst för jag kämpade lite med att fatta "vaddå inne?" :crazy:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste i oseriös avel tråden och blev nyfiken på detta. Jag har noll koll på hur detta görs inom renraser så jag tänkte att jag kunde...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 599
Senast: Lena_B
·
R
Övr. Hund Idag när jag jobbade så skulle jag gå in på en innergård. Det är ett dagis där och när jag kom in i "passagen" in till innergården blev...
Svar
10
· Visningar
1 392
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp