Det kom jag ihåg, massvis med mediainslag om vilken superhund han är, skröt om hur stor och tung han var (fetma), dom sålde ett enormt antal valpar och hur många betalade språng för honom, allt detta överallt fast massvis med kunniga inom hundanatomi pekade ut hur hemsk hans struktur var. Nu kommer alla se hur sabbad hunden är från år med sagd urusel struktur.
Jag håller med, för om man ska klaga på något är det rasklubbarna och särskilt i hemländernas kennelklubbar som bestämmer över rasstander och om man ska acceptera en inkorsning eller inte, se LUA dalmatiner och hur kroatiska kennelklubben vägrade godkänna dom.
Tittar man på raserna våra nordiska kennelklubbar ser över så har vi faktiskt väldigt friska, icke-extrema raser. Närmast är väl kanske västgötaspets och drevern med sina korta ben. Min ras har ställts ut sen stamboken kom till på 60-talet och närmaste klagomålet jag kan tänka på är att folk avlar på för tunn päls ibland vilken inte passar en arktisk spets som arbetar i hårt klimat, men jag tror det skulle ske även utan utställningar med för sådant är en smaksak. Se även mastiff-grand danois i Frankrike och "pugweilers" i Serbien, går emot rasstandarden men avlas ändå på för det är "tufft" eller "snyggt". Många avlar även utanför register för såna hundar. "Fluffy frenchies" som är korsningar och värsta svampinfektionsmardrömmar.
Man blir galen på "behövs ju ingen stamtavla för den ska inte ställas ut", vet inte var idén kommer ifrån.
Hör mycket av det i kattvärlden men tyckte det var ovanligt i hundvärlden, då var det ju självklart man behövde stamtavla "så man vet vad man får". Du har dock rätt att otålighet gör att folk bara går och köper vilken valp som helst får det passar ju NU, mobiltelefonköpet får däremot gärna vänta för man ska först läsa på i flera månader.
"Nä, vi är inte föräldrar, vi bara blev förälskade och kondomen sprack och nu tar vi hand om ett barn" skulle ju vara något sätt att introducera sin familj,