Oseriös avel 2023

Det här kom upp i veckan i en grupp på Facebook om hundvänliga stränder på Gotland. Seriöst…
Bilden på ena hunden är dessutom en merlefärgad Pappis. Såg ut som pappis/sheltie typ.

IMG_6114.jpeg
 
Det här kom upp i veckan i en grupp på Facebook om hundvänliga stränder på Gotland. Seriöst…
Bilden på ena hunden är dessutom en merlefärgad Pappis. Såg ut som pappis/sheltie typ.

Visa bifogad fil 150263

"Merle papillons" är sheltiekorsningar som med många raser med "ny" merlefärg, så du är helt korrekt.

Gillar meriterna på avelshanen, "är en hane och kan resa hit snabbt". :crazy: Ingen behöver ju bry sig om temperament, PRA och patella. Och hur kan en merle papillon ha en stamtavla?
 
"Merle papillons" är sheltiekorsningar som med många raser med "ny" merlefärg, så du är helt korrekt.

Gillar meriterna på avelshanen, "är en hane och kan resa hit snabbt". :crazy: Ingen behöver ju bry sig om temperament, PRA och patella. Och hur kan en merle papillon ha en stamtavla?
Det var bilder på tre hundar i inlägget. En såg ut som renrasig papillon, en som en renrasig sheltie och den tredje som en blandras mellan de två raserna. Så antar att det var den första papillonen som hade stamtavla..
 
Jag antar att den första hunden är renrasig och därav har stamtavla. Såg väldigt renrasig ut. Den andra var uppenbart en blandras eftersom den var merle.
Sheltien såg också renrasig ut.
Men såklart kan stamtavla betyda allt från officiellt dokument till Word-dokument.

Ja, föräldrahundarna lär ju ha stamtavla men lär ju knappt spela roll om det handlar om blandrasavel. Hunden det handlar om kommer inte ha det heller.
 
Kusin parning, brukar man få göra det inom skk?
Ja.
Från avelsdata bla:
"Kusinparning ger en inavelsgrad på 6,25 % och är den gräns man brukar ange för nära släktskapsavel. Föräldrar som är närmare släkt än kusiner bör inte paras för att undvika en alltför snabb stegring av inavelsgraden. Att para far med dotter, mor med son eller helsyskon med varandra är ett brott mot SKKs grundregler. Många special- och rasklubbar har rekommendationer gällande inavelsgraden för en enskild parning. Kontakta gärna din klubb för mer information."
 
Ja.
Från avelsdata bla:
"Kusinparning ger en inavelsgrad på 6,25 % och är den gräns man brukar ange för nära släktskapsavel. Föräldrar som är närmare släkt än kusiner bör inte paras för att undvika en alltför snabb stegring av inavelsgraden. Att para far med dotter, mor med son eller helsyskon med varandra är ett brott mot SKKs grundregler. Många special- och rasklubbar har rekommendationer gällande inavelsgraden för en enskild parning. Kontakta gärna din klubb för mer information."
Liten fundering kring det här... Finns det någon som skulle bry sig ifall en uppfödare gör upprepade parningar med betydligt högre inavelsgrad, trots att rasens medel ligger lågt? (Dvs, uppfödaren väljer mycket mer närbesläktade hundar än nödvändigt.) Att andra uppfödare är skeptiska och vissa valpköpare, absolut, men bryr sig någon från SKK?
 
Liten fundering kring det här... Finns det någon som skulle bry sig ifall en uppfödare gör upprepade parningar med betydligt högre inavelsgrad, trots att rasens medel ligger lågt? (Dvs, uppfödaren väljer mycket mer närbesläktade hundar än nödvändigt.) Att andra uppfödare är skeptiska och vissa valpköpare, absolut, men bryr sig någon från SKK?
De kommer väl märka det när du ska försöka regga kullen? Det står ju att det är brott mot deras grundregler så det borde hamna i disciplinnämnden.
 
De kommer väl märka det när du ska försöka regga kullen? Det står ju att det är brott mot deras grundregler så det borde hamna i disciplinnämnden.
Nja, bara brott mot grundreglerna med förälder/avkomma eller helsyskon, så enligt grundreglerna är det ändå ok med tex halvsyskonparning, även om det inte rekommenderas.
 
Liten fundering kring det här... Finns det någon som skulle bry sig ifall en uppfödare gör upprepade parningar med betydligt högre inavelsgrad, trots att rasens medel ligger lågt? (Dvs, uppfödaren väljer mycket mer närbesläktade hundar än nödvändigt.) Att andra uppfödare är skeptiska och vissa valpköpare, absolut, men bryr sig någon från SKK?
En uppfödare fick ju en kull med mamma/son som blev reggad på skk.
 
Blir SKK någonsin misstänksamma när folk hävdar tjuvparning? Typ, om en uppfödare gör konstiga parningar och skyller på tjuvparning 5 ggr i rad, händer någonting?
Om du bryter grundreglerna upprepade gånger och hävdar tjuvparning varje gång finns det nog en gräns för hur du kan komma undan. Så var det i alla fall förr, när disciplinnämndens protokoll var offentliga och man kunde följa resonemanget (för det är de väl inte längre, i alla fall vet jag inte var de är i sådana fall). "Förr" har jag noterat uppfödare som upprepade gånger gjort en hälsotest men inte före parningen, vilket var kravet. Efter upprepade gånger fick personen registrera kullen, men det blev registreringsförbud under ganska lång tid därefter.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 108
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 201
Senast: LelleLilla
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 022
Senast: Luff
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 485

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp