Oseriös avel + konstiga annonser

Hoppas denne blev anmäld? Vet att det fanns en sån uppfödare på britter för många år sen, hennes kullar hade klart olika pappor och den ena pappan var inte hennes britthane. Tror hon blev utesluten.
Jag vet inte riktigt! Jag tror inte jag kommer kunna hitta hen igen heller, jag satt och kollade annonser på ungar och hamnade på katteriets Facebooksida, och såg då det där om kullarna. Det var vääääääldigt mycket stöttande ”åh men sånt händer, du är ju seriös ändå!” ungefär 🙄
 
Grejen är, jag har ingenting emot planerade inkorsningar. Tvärt om är detta jättebra och stärker den genetiska mångfalden.

Men att släppa ut sin honkatt och ”hoppas” på att hon kommer hem dräktig är jag helt fullständigt emot.

All avel menar jag ska vara kontrollerad. Alla avkommor ska registreras, vaccineras och besiktas innan leverans.

Jag ser ingen som helst vinst att para Ragdoll med Nors Skogkatt. Både Ragdoll och Norsk Skogkatt har redan så bred avelsbas att de inte behöver korsas med varandra för bredda avelsbasen. Det enda man får är en katt som riskerar att få riktig katastrofpäls.
 
Hittade sidan, där det också framgått att man tidigare även fått en kull där en av honorna ”råkat” tjuvparats med sin egen pappa. Om man säger såhär så är inte uppfödaren med i rasklubbens uppfödarregister… 😬
 
Jag ser ingen som helst vinst att para Ragdoll med Nors Skogkatt. Både Ragdoll och Norsk Skogkatt har redan så bred avelsbas att de inte behöver korsas med varandra för bredda avelsbasen. Det enda man får är en katt som riskerar att få riktig katastrofpäls.

Och de som sysslar med inkorsningar i syfte att öka bredden eller förbättra någon egenskap kan ofta välja en korthårsras istället. När jag hade avelshanar fick jag förfrågningar från semilånghår, just för att korater inte har underull, har "medel" på de flesta typdrag, och så gott som garanterar att det inte dyker upp några oväntade färger eller liknande efteråt. :D
 
Men alltså nu är jag ju engagerad här, men denna uppfödare lade alltså också vid tillfället upp ett inlägg men ungefär infon ”åh så sorgligt, hanen som är trolig pappa till kullarna hittades överkörd på vägen en bit från vårt hus, men han fick 10 ungar iallafall!” Eh…

Och om man bedriver renrasavel, HUR kan man chansa med att släppa ut honkatten? ”Jag hoppades ju att det skulle vara X (hennes hane) men nä det verkar vara grannkatten på denna kull med!” Sånt håller man väl koll på??
 
Eftersom burmorna är inavlade så importeras det in nytt blod. Jag vet en del som korsar in thailändska gatukatter som är lite burma 'typade'. Siames korsar man inte eftersom de är så nära besläktade. Däremot har de tagit in tex bombay som delvis avlats från Burma. Megara har fått en kull på fyra ungar med en stilig bombay hane. När jag kollade in sverak så verkar tyvärr ingen av hennes ungar gått vidare i avel. Men pappakatt (som är reggad bombay från Frankrike) har fått 20 avkommor sammanlagt.

https://stambok.sverak.se/Stambok/Visa/438339

1719493480086.png
 
Men alltså nu är jag ju engagerad här, men denna uppfödare lade alltså också vid tillfället upp ett inlägg men ungefär infon ”åh så sorgligt, hanen som är trolig pappa till kullarna hittades överkörd på vägen en bit från vårt hus, men han fick 10 ungar iallafall!” Eh…

Och om man bedriver renrasavel, HUR kan man chansa med att släppa ut honkatten? ”Jag hoppades ju att det skulle vara X (hennes hane) men nä det verkar vara grannkatten på denna kull med!” Sånt håller man väl koll på??

Tack och lov kan man ju DNA-testa, men jag hade inte köpt eller rekommenderat en sån uppfödare. Det är inte seriöst någonstans. En olycka kan hända, absolut, men det får ju inte vara pga nonchalans!
 
Förr var det nog vanligare med tight "linjeavel", jag vet flera stora uppfödare som pysslade med sånt. En brittuppfödare parade far och dotter, det visade sig efter det att båda dessa hade en dödlig sjukdom som man i den vevan började DNA-testa för. Åtminstone avkomman som gick vidare i avel var fri från den sjukdomen, det kan man kalla tur.
När jag började med britter 2000, var det jättesvårt att hitta obesläktade. Man färgavlade mer och det var få som hade möjlighet att importera. Nu ser det helt annorlunda ut tack och lov.
 
Förr var det nog vanligare med tight "linjeavel", jag vet flera stora uppfödare som pysslade med sånt. En brittuppfödare parade far och dotter, det visade sig efter det att båda dessa hade en dödlig sjukdom som man i den vevan började DNA-testa för. Åtminstone avkomman som gick vidare i avel var fri från den sjukdomen, det kan man kalla tur.
När jag började med britter 2000, var det jättesvårt att hitta obesläktade. Man färgavlade mer och det var få som hade möjlighet att importera. Nu ser det helt annorlunda ut tack och lov.
Färgavel och avla för att få fram en speciell typ är dåligt, riktigt dåligt för alla inblandade och borde förbjudas.

Det är ett elände att så pass många vill ha ”en annorlunda färg” ”en annorlunda typ” osv.
 
Eftersom burmorna är inavlade så importeras det in nytt blod. Jag vet en del som korsar in thailändska gatukatter som är lite burma 'typade'. Siames korsar man inte eftersom de är så nära besläktade. Däremot har de tagit in tex bombay som delvis avlats från Burma. Megara har fått en kull på fyra ungar med en stilig bombay hane. När jag kollade in sverak så verkar tyvärr ingen av hennes ungar gått vidare i avel. Men pappakatt (som är reggad bombay från Frankrike) har fått 20 avkommor sammanlagt.

https://stambok.sverak.se/Stambok/Visa/438339

Visa bifogad fil 148189
Detta är verkligen jättebra och framtiden i all avel för att bevara de raser som finns, men utan bekostnad på hälsa och inavelsgrad.

Jag stödjer planerade utparningar till 100% och när det är dags att köpa en ny katt (det dröjer förhoppningsvis länge till dess) kan jag absolut tänka mig en planerad utparning.
 
Färgavel och avla för att få fram en speciell typ är dåligt, riktigt dåligt för alla inblandade och borde förbjudas.

Det är ett elände att så pass många vill ha ”en annorlunda färg” ”en annorlunda typ” osv.

Viss typ måste man ju avla på, det är ju den som gör rasen. Men den ska såklart vara hälsosam.
 
Såg en sverak-uppfödare som fått inte en utan TVÅ kullar med grannskapets hankatt för att hen släppt ut sina fertila honor, det här upptäcktes när första kullen föddes och det var tydligt att det inte var uppfödningens hane som var pappan. Sen kom andra honans kull och det var samma där…

I så fall är det ingen SVERAK-uppfödare längre, ens efter första felsteget, då man blir kickad direkt eftersom det inte är tillåtet att vare sig låna ut sin avelhane till grannens huskatthona eller göra motsvarande. om man är äkta katt-uppfödare.
 
I så fall är det ingen SVERAK-uppfödare längre, ens efter första felsteget, då man blir kickad direkt eftersom det inte är tillåtet att vare sig låna ut sin avelhane till grannens huskatthona eller göra motsvarande. om man är äkta katt-uppfödare.
Nej nu verkar vederbörande kickad, men såg att sidan tidigare hette SE*Xxx(katteriets namn)
 
I så fall är det ingen SVERAK-uppfödare längre, ens efter första felsteget, då man blir kickad direkt eftersom det inte är tillåtet att vare sig låna ut sin avelhane till grannens huskatthona eller göra motsvarande. om man är äkta katt-uppfödare.
Tar tillbaka det, den står fortfarande med på Sveraks lista… gissar att ingen anmält?
 
@MissFideli Jag startade också med britter då, har du liksom jag reagerat på den enorma typskillnaden som verkar ha skett? Nu är jag bara "en vanlig kattägare" och inte uppfödare och utställare förvisso, men på de bilder jag ser så tycker jag att de verkar dra mer åt exotichållet nu än vad de gjorde förr...
 

Liknande trådar

Övr. Katt Inspirerad av trådar på hund och avelsforumen började jag fundera lite. Katter har redan den mest oseriösa avel som finns bland husdjur...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
14 735
Senast: kryddelydd
·
C
Övr. Katt Våra två älsklingar är ju "huskatter" kort och gott - och helt underbara. Men jag funderar ändå litegrann... Vad som kan finnas i... Om...
2
Svar
22
· Visningar
7 543
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp