Oseriös avel 2023

Det är ju inte så lätt för en köpare att t ex veta att det finns hundar i burar i en lada på annan adress om man får träffa valparna och några få andra hundar, barn etc i en trädgård eller inne i ett hem där allt verkar bra. Men lite bakgrundskontroll (19 kullar på ett år, förutsatt att man inte köper från någon av de första kullarna) bör få en att undersöka närmare och kanske välja annan uppfödare. Gissar att en del uppfödare säkert kan komma med väldigt trovärdiga förklaringar eller "erbjudanden" om att visa valparna på annan plats. Bra att sådant här kommer ut så att alla kan vara vaksamma och misstänksamma.

Sedan är det ju tyvärr så att många sådana här fall beror på att personen har "tappat det", blivit sjuk, personlig kris etc och då kan det gå ganska fort från mindre anmärkningar till total katastrof. Ingen ursäkt men en förklaring, även för varför utomstående kanske inte hinner reagera innan det redan har gått för långt.
 
Det är ju inte så lätt för en köpare att t ex veta att det finns hundar i burar i en lada på annan adress om man får träffa valparna och några få andra hundar, barn etc i en trädgård eller inne i ett hem där allt verkar bra. Men lite bakgrundskontroll (19 kullar på ett år, förutsatt att man inte köper från någon av de första kullarna) bör få en att undersöka närmare och kanske välja annan uppfödare. Gissar att en del uppfödare säkert kan komma med väldigt trovärdiga förklaringar eller "erbjudanden" om att visa valparna på annan plats. Bra att sådant här kommer ut så att alla kan vara vaksamma och misstänksamma.

Sedan är det ju tyvärr så att många sådana här fall beror på att personen har "tappat det", blivit sjuk, personlig kris etc och då kan det gå ganska fort från mindre anmärkningar till total katastrof. Ingen ursäkt men en förklaring, även för varför utomstående kanske inte hinner reagera innan det redan har gått för långt.
Ett hum om hur många hundar en uppfödare har bör man nog ändå ha. Är det 4, 8 eller 16 eller 40 st?
Den bilden kan man lätt få genom sociala medier, ställa frågan eller kolla på Mrkoll.
Exakta siffran kan vara svårt men som sagt, ett hum. I detta fallet rörde det sig om över hundra hundar som ingen verkade ”sakna”. Hur är det ens möjligt?

Men ja, visst kan en uppfödare dra en rövare.
Sen borde ingen köpa från någon som tar så många kullar. Här borde det finnas en reglering. Och tätare kontroller när man tar över ett visst antal kullar.
 
Jag tror det är för vanligt med dålig djurhållning hos stora uppfödare (stora = tar mycket kullar) av hundar/katter. Jag blir lite misstänksam på djurhållningen när uppfödare kommit in på jobbet med hundar/katter som luktar tydligt urin/avföring/unket.


Jag undrar hur vanligt sånt här är egentligen. Vi bodde tillfälligt i ett gammalt hus som tidigare huserat en liknande situation, med en inom sin hundras -jättekänd- uppfödare som verkar ha tappat det helt. Vi fick tömma hela huset inkl ytskikt och golv, pga enorma mängder intorkat hundkiss.

I samma område finns en internationellt känd kennel med småhundsraser, bägge är internationella domare. Det vi såg av hundhållningen där var inte förtroendeingivande, minst sagt.
 
Jag tror det är för vanligt med dålig djurhållning hos stora uppfödare (stora = tar mycket kullar) av hundar/katter. Jag blir lite misstänksam på djurhållningen när uppfödare kommit in på jobbet med hundar/katter som luktar tydligt urin/avföring/unket.

Är det vanligt? :(

Jag tänker att det är ett riktigt jäkla misslyckande om man har katter på det sättet (bortsett från markerande avelshanar som ju luktar som de gör hur bra hygien man än har, men det brukar man ju av många anledningar inte ha tillsammans med sina honor och ungar). Det är förvisso en jäkla massa städande med många kattungar, men jag har aldrig varit med om att det är minsta problem om man bara städar lådorna. De är ju för bövelen rumsrena när de lämnar bolådan i princip. Och en frisk katt håller sina ungar rena alldeles utan inblandning. :(
 
Jag tror det är för vanligt med dålig djurhållning hos stora uppfödare (stora = tar mycket kullar) av hundar/katter. Jag blir lite misstänksam på djurhållningen när uppfödare kommit in på jobbet med hundar/katter som luktar tydligt urin/avföring/unket.
Ja, det är ju en sak om de lyckas kissa på sin framfot på vägen in, och nått annat när det sitter i pälsen...
 
Ja, det är ju en sak om de lyckas kissa på sin framfot på vägen in, och nått annat när det sitter i pälsen...
Hur har du gjort för att ta valpar till veterinären?

När jag åkt med till veterinären har det absolut hänt att någon valp kissat i bilen (typ på sina syskon).
På hemmaplan kan de absolut råkat kissa inne och busat runt mitt i det precis innan man tänkt släppa ut dem. Då blir det lätt kiss i pälsen, även om valparna har det bra.
 
Hur har du gjort för att ta valpar till veterinären?

När jag åkt med till veterinären har det absolut hänt att någon valp kissat i bilen (typ på sina syskon).
På hemmaplan kan de absolut råkat kissa inne och busat runt mitt i det precis innan man tänkt släppa ut dem. Då blir det lätt kiss i pälsen, även om valparna har det bra.
Är väl ändå skillnad på färskt kiss i pälsen och ingrott kiss 🙈
 
När min yngsta hund var valp (hon var en liten virvelvind då som älskade folk och uppmärksamhet...) och hade brutit av en valptand, så blev hon så överexalterad av veterinärerna som skulle kolla på henne inför operationen att hon kissade ner sig själv och undersökningsbordet och lyckades fara runt i det så att det kom en massa i hela pälsen :p :cautious:
 
Hur har du gjort för att ta valpar till veterinären?

När jag åkt med till veterinären har det absolut hänt att någon valp kissat i bilen (typ på sina syskon).
På hemmaplan kan de absolut råkat kissa inne och busat runt mitt i det precis innan man tänkt släppa ut dem. Då blir det lätt kiss i pälsen, även om valparna har det bra.
Ja, men det märks skillnad på en sån olycka, eller päls med intorkat ingrodd avföring. Om inte annat så är mina blanka, välklippta klor, rena öron osv så kiss på en framtass/panna är en uppenbar avvikelse 😁

Jag tar i regel hem veterinären när det gäller valpkull/flera hundar som ska vaccineras osv.
 
Jag tror det är för vanligt med dålig djurhållning hos stora uppfödare (stora = tar mycket kullar) av hundar/katter. Jag blir lite misstänksam på djurhållningen när uppfödare kommit in på jobbet med hundar/katter som luktar tydligt urin/avföring/unket.
Ja samma här, har hänt att jag ”orosanmält” hos länsstyrelsen. Då gällde det en kull där valparna bland annat hade sår mellan tårna och på tassarna som visade sig bero på hakmask. Valparna stank och jag misstänker att de fick går runt i varandras (och andra hundars) kiss och bajs och på så vis blivit smittade.
 
Ja, men det märks skillnad på en sån olycka, eller päls med intorkat ingrodd avföring. Om inte annat så är mina blanka, välklippta klor, rena öron osv så kiss på en framtass/panna är en uppenbar avvikelse 😁

Jag tar i regel hem veterinären när det gäller valpkull/flera hundar som ska vaccineras osv.
Det märks definitivt skillnad. Det är en helt annan ”grundlukt” på valpar som kissat ner sig i bilen och valpar som är uppvuxna under dåliga och ohygieniska förhållanden.
 
Instämmer i att det är skillnad på lukten av ett vanvårdat djur som stått i sin avföring länge och levt i dåliga förhållanden, och en som i övrigt är ren i pälsen men har fått någon urinfläck nyligen. Den förstnämnda lukten är obeskrivlig, minst sagt.
Om man har sitt på det torra, no pun intended, så behöver man inte vara orolig.
 
Och de där 120 omhändertagna, extremt vanvårdade hundarna i Linköping som det skrevs om häromdagen tillhör en känd taxkennel :meh:
Nästan samma situation som med pomeranian-uppfödaren som blev stoppad för några månader sen… Uppfödare som ändå verkade ha bra rykte men som gått helt utför och blivit hoarder på senare år. Stackars hundar. :(

Kanske bara ett sammanträffande att båda blev avslöjade i år men ändå, hur vanligt är det här egentligen???
 
Nästan samma situation som med pomeranian-uppfödaren som blev stoppad för några månader sen… Uppfödare som ändå verkade ha bra rykte men som gått helt utför och blivit hoarder på senare år. Stackars hundar. :(

Kanske bara ett sammanträffande att båda blev avslöjade i år men ändå, hur vanligt är det här egentligen???
Ja och så många som försvarade den där pomme-uppfödaren. Vidriga bilder!
 
Om man säger att man inte bedriver uppfödning så räknas det kanske inte som oseriöst? 🙄

"Vi bedriver inte uppfödning utan kullen kom till mellan två hundar som fattat tycke för varandra, där båda hundarnas mentalitet är stabil, tålig, vänlig, barnkär och sociala. Bästa vänner med mkt kärlek lät vi dem välkomna en kull valpar."

(mamma boxer x pitbull och pappa boxer)
 
Om man säger att man inte bedriver uppfödning så räknas det kanske inte som oseriöst? 🙄

"Vi bedriver inte uppfödning utan kullen kom till mellan två hundar som fattat tycke för varandra, där båda hundarnas mentalitet är stabil, tålig, vänlig, barnkär och sociala. Bästa vänner med mkt kärlek lät vi dem välkomna en kull valpar."

(mamma boxer x pitbull och pappa boxer)
Åhå, då kanske inte Lilys uppfödare räknas som uppfödare heller? Hon hade tiken och hanen hemma, hoppades förvisso att det skulle bli valpar men lät dem helt enkelt bo ihop som vanligt och tänkte "Händer det så händer det".

(Fattar verkligen inte hur folk tänker när de skriver sådär att de "inte är uppfödare utan hundarna fattat tycke för varandra"... Alltså. Tror de att andra valpkullar kommer till utan att föräldrahundarna trivs ihop?)
 
Åhå, då kanske inte Lilys uppfödare räknas som uppfödare heller? Hon hade tiken och hanen hemma, hoppades förvisso att det skulle bli valpar men lät dem helt enkelt bo ihop som vanligt och tänkte "Händer det så händer det".

(Fattar verkligen inte hur folk tänker när de skriver sådär att de "inte är uppfödare utan hundarna fattat tycke för varandra"... Alltså. Tror de att andra valpkullar kommer till utan att föräldrahundarna trivs ihop?)
Då räknas inte Bogs uppfödare heller eftersom att uppfödaren och deras partner äger både tik och hane. :laugh:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste i oseriös avel tråden och blev nyfiken på detta. Jag har noll koll på hur detta görs inom renraser så jag tänkte att jag kunde...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 594
Senast: Lena_B
·
R
Övr. Hund Idag när jag jobbade så skulle jag gå in på en innergård. Det är ett dagis där och när jag kom in i "passagen" in till innergården blev...
Svar
10
· Visningar
1 392
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp