Oseriös avel 2023

Om man säger att man inte bedriver uppfödning så räknas det kanske inte som oseriöst? 🙄

"Vi bedriver inte uppfödning utan kullen kom till mellan två hundar som fattat tycke för varandra, där båda hundarnas mentalitet är stabil, tålig, vänlig, barnkär och sociala. Bästa vänner med mkt kärlek lät vi dem välkomna en kull valpar."

(mamma boxer x pitbull och pappa boxer)

Låter som ett försök att undvika ansvar. :down:
 
Någon som kommer ihåg den smällfeta ”pitbullen” Hulk som skulle vara störst i världen? Fick upp denna på instagram som kommer från samma ställe. Lika fet, men med ännu sämre exteriör :cry:
IMG_8785.png
 
Det ligger faktisk ett jätteansvar även på oss som konsumenter.
Har man sålt av hela 19 kullar på ett år så har man haft kontakt med väääääldigt många människor. Ingen verkar ha höjt på ögonbrynen över att de inte fått kommit in i uppfödarens hem eller fått se utrymmerna där samtliga hundar hållits.

Det borde krävas mycker mer av valpköpare. Ska uppfödare få bära sig åt såhär? Nej, absolut inte, men jag önskar att man ställde mycket mer krav på uppfödaren, krävde att få se hur hundarna bo, att reagera på om valpen stinker kiss (inte luktar lite för valpar är små kissmaskiner och trampar i allt, utan att det stinker), brist på hälsotester, ifrågasätta varför en uppfödare trycker ut två dussin kullar per år för så mycket kunde undvikas om folk reagerade och ifrågasätte snabbare. Så borde det vara när man köper alla sorts djur. Varför är folk mer nogrannare när dom köper en mobiltelefon? :(
 
Det borde krävas mycker mer av valpköpare. Ska uppfödare få bära sig åt såhär? Nej, absolut inte, men jag önskar att man ställde mycket mer krav på uppfödaren, krävde att få se hur hundarna bo, att reagera på om valpen stinker kiss (inte luktar lite för valpar är små kissmaskiner och trampar i allt, utan att det stinker), brist på hälsotester, ifrågasätta varför en uppfödare trycker ut två dussin kullar per år för så mycket kunde undvikas om folk reagerade och ifrågasätte snabbare. Så borde det vara när man köper alla sorts djur. Varför är folk mer nogrannare när dom köper en mobiltelefon? :(
Helt enig.

Att ställa högre krav på uppfödare är nog görbart. Men det kommer att kosta så både hundar och hunduppfödning blir ännu dyrare. Det kommer väcka ännu mer motstånd mot SKK.
Vet inte hur man ska nå ut med kunskap till jusst valpköparna.
Min sambo som gick i hundtankar innan vi träffades säger att han hade ingen aning om Avelsdata, mentalitet, olika tester, vad man skulle kolla efter eller se upp med. Han är ändå en väldigt medveten konsument som gärna nördar ner sig i information.
Ändå åkte han till en kennel och funderade på att köpa en sjuk ras (omedvetet) för att han träffat en trevlig hund därifrån och hundarna där var glada och gosiga.

Ibland tänker jag att en liten basic-kurs på några timmar borde vara ett krav för att få köpa ett djur.
 
Helt enig.

Att ställa högre krav på uppfödare är nog görbart. Men det kommer att kosta så både hundar och hunduppfödning blir ännu dyrare. Det kommer väcka ännu mer motstånd mot SKK.
Vet inte hur man ska nå ut med kunskap till jusst valpköparna.
Min sambo som gick i hundtankar innan vi träffades säger att han hade ingen aning om Avelsdata, mentalitet, olika tester, vad man skulle kolla efter eller se upp med. Han är ändå en väldigt medveten konsument som gärna nördar ner sig i information.
Ändå åkte han till en kennel och funderade på att köpa en sjuk ras (omedvetet) för att han träffat en trevlig hund därifrån och hundarna där var glada och gosiga.

Ibland tänker jag att en liten basic-kurs på några timmar borde vara ett krav för att få köpa ett djur.
Håller med.
Jag tycker att SKK framförallt skulle kunna informera mer om just avelsdata och hunddata, och de olika testerna som finns - och rikta informationen till valpköpare! Det är ju inte sällan som de annonserar om att det är så bra att köpa renras, för man "vet vad man får" osv, men ALDRIG att de i samband med det berättar hur man gör för att kolla vad som finns bakom hundarna, utan det är mer på nivån "olika raser ska bete sig olika, så välj en valp av ras som ska passa". Men det är klart, genom att inte informera valpköparna så riskerar de inte heller att göra sina uppfödare missnöjda...
 
Håller med.
Jag tycker att SKK framförallt skulle kunna informera mer om just avelsdata och hunddata, och de olika testerna som finns - och rikta informationen till valpköpare! Det är ju inte sällan som de annonserar om att det är så bra att köpa renras, för man "vet vad man får" osv, men ALDRIG att de i samband med det berättar hur man gör för att kolla vad som finns bakom hundarna, utan det är mer på nivån "olika raser ska bete sig olika, så välj en valp av ras som ska passa". Men det är klart, genom att inte informera valpköparna så riskerar de inte heller att göra sina uppfödare missnöjda...
Absolut.
Tiotusenkronorsfrågan är hur ska de nå ut med den informationen?
Ickehundägare läser sällan hundtidningar, går på hundtillställningar, hundklubbar mm.

En del rasklubbar har bra info på sina hemsidor. Det är en liten bit på väg.
 
Helt enig.

Att ställa högre krav på uppfödare är nog görbart. Men det kommer att kosta så både hundar och hunduppfödning blir ännu dyrare. Det kommer väcka ännu mer motstånd mot SKK.
Vet inte hur man ska nå ut med kunskap till jusst valpköparna.
Min sambo som gick i hundtankar innan vi träffades säger att han hade ingen aning om Avelsdata, mentalitet, olika tester, vad man skulle kolla efter eller se upp med. Han är ändå en väldigt medveten konsument som gärna nördar ner sig i information.
Ändå åkte han till en kennel och funderade på att köpa en sjuk ras (omedvetet) för att han träffat en trevlig hund därifrån och hundarna där var glada och gosiga.

Ibland tänker jag att en liten basic-kurs på några timmar borde vara ett krav för att få köpa ett djur.

Det finns ju köpahund.se men tycker även där att informationen är bristfällig, och som du säger, folk som nördar ner sig i allt innan dom köper t.ex en TV verkar helt stänga av det när det kommer till levande djur. Då tar "måste köpa söta djuret" över hjärnan.

Sen hjälper det inte vi har milda straff när det kommer till djur. Finns det ens böter om man köper en smuggelvalp?
 
Håller med.
Jag tycker att SKK framförallt skulle kunna informera mer om just avelsdata och hunddata, och de olika testerna som finns - och rikta informationen till valpköpare! Det är ju inte sällan som de annonserar om att det är så bra att köpa renras, för man "vet vad man får" osv, men ALDRIG att de i samband med det berättar hur man gör för att kolla vad som finns bakom hundarna, utan det är mer på nivån "olika raser ska bete sig olika, så välj en valp av ras som ska passa". Men det är klart, genom att inte informera valpköparna så riskerar de inte heller att göra sina uppfödare missnöjda...
De skulle ju kunna lägga en promille av annonseringsbudgeten på att faktiskt nå ut med sån viktig information till allmänheten, istället för att promota sina sjukliga skönhetsutställningar.

SKK finns inte för vare sig hundarnas, hundköparnas eller de vanliga uppfödarnas skull. De är och förblir en liten klick utan verklighetskontakt (se tex bråket om mentalitet på collie) som håller varandra om ryggen. Och flera i klicken tillhör nog den typen av uppfödare som många av oss aldrig skulle stötta...
 
Det är ju tyvärr (ö)känd hund som har tutats som någon sorts superavel som man såg hyllas överallt på internet, men fy fan.
Jo precis. Hade det bara varit random bully så hade jag inte delat för de har vi sett tillräckligt av. Tack och lov så verkar rätt många i kommentarerna faktiskt få upp ögonen på hur illa det är, men det är tyvärr fortfarande massor som är helt begeistrade i dessa ”underverk”
 
Min ena syster köpte precis sin första hund (en bichon havanais tik från en SKK uppfödare), och nu när ni skriver om information till blivande hundägare är det lite intressant för mig att fundera över hur det nog var för henne.

Min syster och svåger har funderat på att skaffa hund i kanske ett år, och de ville ha en liten sällskapshund som kan hänga med på allt de gör, och de hade några raser som de var intresserade av. Det finns andra hundar i släkten/familjen, men främst vanliga sällskapshundar av olika typer och den systern har aldrig varit särskilt intresserad av avel och hundträning etc. Jag är nog den i familjen som har mest koll på hundar i och med att jag är aktiv och tränar och tävlar i lite olika grenar, aktiv i brukshundklubben, kollat runt kring avel etc. (även om jag har helt andra typer av hundar - mina är lite större och lite mer aktiva än systern vill ha ;)).

De hade koll på skillnaden på SKK registrerad och random Blocket hund, de hade hittat till SKKs köpahund (även om de också även fortsatte kolla Blocketannonser och rescuehundställen och liknande) och de hade hittat en liten lista med rimliga raser som de var intresserade av. Och de har själva läst på en hel del både inför köpet, inför valptiden etc. Men hon/de har verkligen använt både familjen och mig som ett bollplank för att diskutera passande ras, annonser, kullar, hur det är med äldre omplaceringar/rescuehundar, hur allvarligt t.ex. C-höfter är på en hund, hur det skulle fungera om de skulle köpa en hund från Danmark (de bor i Malmö) etc. Hon hade ingen koll på avelsdata och att man kan hitta hälsodata där (en av raserna de kort funderade över var cavalier, och då är ju verkligen avelsdata relevant eftersom biljud registreras där), hade ingen koll på att det finns mentaltest och hur man förstår den informationen etc. Hon verkade mycket fascinerad när jag visade mina tre hundars BPH (vilket är tre hundar hon själv känner en del, så hon kunde känna igen hundarna när jag förklarade de olika topparna etc.).

Nu hade min syster ett smidigt bollplank att ställa alla möjliga frågor till inför köpet, men hur skulle det vara annars? Hur lätt hade det inte varit att det blev första bästa söta Blocket-hund? (söthet är väldigt viktigt för min syster ;) ) Hur gör alla andra förstagångsköpare, som inte har någon man smidigt kan ställa alla frågor till?
 
SKK finns inte för vare sig hundarnas, hundköparnas eller de vanliga uppfödarnas skull. De är och förblir en liten klick utan verklighetskontakt (se tex bråket om mentalitet på collie) som håller varandra om ryggen.

Nåja, Projekt Mentalt Sund Collie är ett projekt som SKK deltar i, tillsammans med SBK, Collieklubben och SLU. Det är tack vare det vi nu har Mentalindex. Bråket om mentaliteten hos collie beror på att vissa uppfödare vägrar acceptera att det finns problem med rädslor i rasen medan andra uppfödare tycker att det är viktigt att avla för bättre mentalitet. Alla dessa uppfödare tillhör SKK. Båda fraktionerna finns också representerade som förtroendevalda i SKK-organisationen där de arbetar på inifrån. Så kallar man SKK som helhet för en klick som saknar verklighetskontakt inkluderar man även uppfödare som avlar för god hälsa och mentalitet.
 
De skulle ju kunna lägga en promille av annonseringsbudgeten på att faktiskt nå ut med sån viktig information till allmänheten, istället för att promota sina sjukliga skönhetsutställningar.

SKK finns inte för vare sig hundarnas, hundköparnas eller de vanliga uppfödarnas skull. De är och förblir en liten klick utan verklighetskontakt (se tex bråket om mentalitet på collie) som håller varandra om ryggen. Och flera i klicken tillhör nog den typen av uppfödare som många av oss aldrig skulle stötta...
Alltså. Hur mycket tycker du de promotar hundutställningar eg? Jag har varit inne både på sociala medier och på nya hemsidan och det knappast mest om utställning.

Har du varit engagerad i rasklubb? För problemen i många av dessa är knappast något som kommer från SKK kan jag säga.

SKK är inte på något vis perfekt men jag förstår inte det konstanta kräkandet på skk heller? Det är ju trots allt gemene uppfödare som föder upp avarter eller motverkar mer progressiva tankar många gånger.
Vi har en av de mer progressiva kennelklubbarna skulle jag säga och tillgång till mer officiella resultat och tester/beskrivningar än resten av världen (om man inte jmf med typ Finland).
 
Min ena syster köpte precis sin första hund (en bichon havanais tik från en SKK uppfödare), och nu när ni skriver om information till blivande hundägare är det lite intressant för mig att fundera över hur det nog var för henne.

Min syster och svåger har funderat på att skaffa hund i kanske ett år, och de ville ha en liten sällskapshund som kan hänga med på allt de gör, och de hade några raser som de var intresserade av. Det finns andra hundar i släkten/familjen, men främst vanliga sällskapshundar av olika typer och den systern har aldrig varit särskilt intresserad av avel och hundträning etc. Jag är nog den i familjen som har mest koll på hundar i och med att jag är aktiv och tränar och tävlar i lite olika grenar, aktiv i brukshundklubben, kollat runt kring avel etc. (även om jag har helt andra typer av hundar - mina är lite större och lite mer aktiva än systern vill ha ;)).

De hade koll på skillnaden på SKK registrerad och random Blocket hund, de hade hittat till SKKs köpahund (även om de också även fortsatte kolla Blocketannonser och rescuehundställen och liknande) och de hade hittat en liten lista med rimliga raser som de var intresserade av. Och de har själva läst på en hel del både inför köpet, inför valptiden etc. Men hon/de har verkligen använt både familjen och mig som ett bollplank för att diskutera passande ras, annonser, kullar, hur det är med äldre omplaceringar/rescuehundar, hur allvarligt t.ex. C-höfter är på en hund, hur det skulle fungera om de skulle köpa en hund från Danmark (de bor i Malmö) etc. Hon hade ingen koll på avelsdata och att man kan hitta hälsodata där (en av raserna de kort funderade över var cavalier, och då är ju verkligen avelsdata relevant eftersom biljud registreras där), hade ingen koll på att det finns mentaltest och hur man förstår den informationen etc. Hon verkade mycket fascinerad när jag visade mina tre hundars BPH (vilket är tre hundar hon själv känner en del, så hon kunde känna igen hundarna när jag förklarade de olika topparna etc.).

Nu hade min syster ett smidigt bollplank att ställa alla möjliga frågor till inför köpet, men hur skulle det vara annars? Hur lätt hade det inte varit att det blev första bästa söta Blocket-hund? (söthet är väldigt viktigt för min syster ;) ) Hur gör alla andra förstagångsköpare, som inte har någon man smidigt kan ställa alla frågor till?
Kan säga att för en av mina familjemedlemmar, förstagångsköpare, var den enda researchen som gjordes att googla hunden och köpa den första som dök upp på blocket… :bag: Trots att det finns hundintresserade i familjen som hade styrt till en mer passande ras.

Vissa vill nog inte veta mer. Då blir det ju jobbigt. Och då kanske man inte får en fräsig husky, utan en liten ullboll istället. Inte alls lika coolt.
 
Kan säga att för en av mina familjemedlemmar, förstagångsköpare, var den enda researchen som gjordes att googla hunden och köpa den första som dök upp på blocket… :bag: Trots att det finns hundintresserade i familjen som hade styrt till en mer passande ras.

Vissa vill nog inte veta mer. Då blir det ju jobbigt. Och då kanske man inte får en fräsig husky, utan en liten ullboll istället. Inte alls lika coolt.
Likadant gjorde en i min närhet: hade bestämt ras, kollade vad som fanns i närheten på blocket och köpte den som fanns närmast. Att den inte hade stamtavla gjorde ju inget eftersom den inte skulle ställas ut (att rasen brukar röntgas för ledproblem nämndes inte). Att kolla av med någon av alla kunniga hundägare i bekantskapskretsen för att be om råd var inte heller aktuellt, det hade ju tagit längre tid då och de ville ha en valp snabbt innan semestern var över så att de hann ensamhetsträna lite innan jobb osv...
 
Åhå, då kanske inte Lilys uppfödare räknas som uppfödare heller? Hon hade tiken och hanen hemma, hoppades förvisso att det skulle bli valpar men lät dem helt enkelt bo ihop som vanligt och tänkte "Händer det så händer det".

(Fattar verkligen inte hur folk tänker när de skriver sådär att de "inte är uppfödare utan hundarna fattat tycke för varandra"... Alltså. Tror de att andra valpkullar kommer till utan att föräldrahundarna trivs ihop?)
Att påstå att man inte är uppfödare bara för att valparna tillkommit genom en tjuvparning är ju som att påstå att man inte är förälder bara för att ens barn tillkom pga en sprucken kondom ...
 
Fick igår höra talas om en uppfödare som medvetet gjort mor/son-parning.
Det är så vidrigt på många plan! Personen som berättade detta för mig hade ifrågasatt parningen och fått svaret att det var ingen fara så länge man tänkte på vad man para vidare på :banghead::banghead::banghead:
Det blev en missbildad och död valp. Tack och lov.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste i oseriös avel tråden och blev nyfiken på detta. Jag har noll koll på hur detta görs inom renraser så jag tänkte att jag kunde...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 599
Senast: Lena_B
·
R
Övr. Hund Idag när jag jobbade så skulle jag gå in på en innergård. Det är ett dagis där och när jag kom in i "passagen" in till innergården blev...
Svar
10
· Visningar
1 392
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp