Oseriös avel 2023

Detta kan jag tycka är oseriös avel. En kennel har tagit 5 kullar med samma föräldrar, 33 stycken helsyskon där första kullen föddes 2019 och sista i år 2024. Därav 4 st av de 33 valparna är röntgade.
Hittade en liknande uppfödare häromsistens… På 2,5 år har de tagit 3 kullar på sin egen tik med sin egen hane. Sen har de köpt en helsyster till den första tiken, och parat även den med sin egen hane.

Totalt 30 valpar (23+7), inte en enda är röntgad🫠
 
Jag blir sjukt ledsen. Jag tänker att valpköpare, besökare, anhöriga, typ att NÅGON borde ha reagerat???
Samtidigt så är det kanske inte så att de släppte in nån i hemmet så då kan det ju vara svårt men man tycker ändå att nån borde ana oråd? Typ grannarna?

Enligt artikel hade de 15st vid "kenneln" så verkar som de hade ett annat ställe kanske där folk fick komma o se valpar?
Men det är ändå svårt att förstå när en läser artikeln att de skulle kunna dolt allt som står där.

Hundarna förvarades i burar i sin egen avföring och flera var apatiska. Några instängda i en bil i värmen.
Usch, mår så dåligt när jag tänker på det 💔
 
Jag blir sjukt ledsen. Jag tänker att valpköpare, besökare, anhöriga, typ att NÅGON borde ha reagerat???
Samtidigt så är det kanske inte så att de släppte in nån i hemmet så då kan det ju vara svårt men man tycker ändå att nån borde ana oråd? Typ grannarna?
Jag undrar hur vanligt sånt här är egentligen. Vi bodde tillfälligt i ett gammalt hus som tidigare huserat en liknande situation, med en inom sin hundras -jättekänd- uppfödare som verkar ha tappat det helt. Vi fick tömma hela huset inkl ytskikt och golv, pga enorma mängder intorkat hundkiss.

I samma område finns en internationellt känd kennel med småhundsraser, bägge är internationella domare. Det vi såg av hundhållningen där var inte förtroendeingivande, minst sagt.
 
Lilla Farsbo’s. Verkar vara kennelkonsulenter/SKK som gjorde anmälan från början.
Har en kollega som föder upp långhårig tax och hon (och de flesta andra aktiva inom rasen) hade ingen aning om hur illa det var ställt med hundarna, men enligt henne har kennelägaren fått klagomål på utställning om att hundarna stinker kiss.
Som jag förstått så har anmälningar gjorts till Länstyrelsen under lång tid. Vi pratar flera år.
Länstyrelsen får hård kritik.
 
Gud, om så är faller är det ju helt sinnessjukt dåligt! Jag är så arg och ledsen just nu 😡😭
Som jag förstått har det snabbt gått utför men att första anmälan kom in för några år sen.
Kanske var det inte så illa då så att det inte ledde till något.
Läste att någon planerat köpa från kenneln i år men drog sig ur. Då skulle valp hämtas på annan adress. Tydligen är paret separerade med olika adresser. Antagligen missades detta därför.

Dock ska 19 kullar ha tagits under 2023. Detta borde SKK ha reagerat på. Det har under flera år varit extremt många kullar.
 
Som jag förstått har det snabbt gått utför men att första anmälan kom in för några år sen.
Kanske var det inte så illa då så att det inte ledde till något.
Läste att någon planerat köpa från kenneln i år men drog sig ur. Då skulle valp hämtas på annan adress. Tydligen är paret separerade med olika adresser. Antagligen missades detta därför.

Dock ska 19 kullar ha tagits under 2023. Detta borde SKK ha reagerat på. Det har under flera år varit extremt många kullar.
19 kullar på ett år?!

Förstå vilka pengar SKK gör sig på sånt här...
 
Som jag förstått har det snabbt gått utför men att första anmälan kom in för några år sen.
Kanske var det inte så illa då så att det inte ledde till något.
Läste att någon planerat köpa från kenneln i år men drog sig ur. Då skulle valp hämtas på annan adress. Tydligen är paret separerade med olika adresser. Antagligen missades detta därför.

Dock ska 19 kullar ha tagits under 2023. Detta borde SKK ha reagerat på. Det har under flera år varit extremt många kullar.
Länsstyrelsen var där för några år sedan på kontroll men var enbart inne i bostadshuset, enligt min kollega. Inte där de 100 andra hundarna hölls.

Jag antar att SKK reagerade eftersom kennelkonsulenterna var där och också gjorde en anmälan. Nu måste de väl vänta och se vad som händer med anmälan. I alla fall har de gått ut med att deras konsulenter anmält men såklart kan ju fler personer gjort detta.
 
Lilla Farsbo’s. Verkar vara kennelkonsulenter/SKK som gjorde anmälan från början.
Har en kollega som föder upp långhårig tax och hon (och de flesta andra aktiva inom rasen) hade ingen aning om hur illa det var ställt med hundarna, men enligt henne har kennelägaren fått klagomål på utställning om att hundarna stinker kiss.
Min pappis kom från välrenommerad uppfödare/kennel.

Han stank hundskit. Tog ett par schamponeringar innan jag fick bort det.

Kanske fanns en anlening till att jag fick träffa hundarna utomhus.
 
Ja vi hundköpare får nog också vara mer selektiva.
Knut och hans syskon var ute i trädgården i en hage när jag va där 🥰 inget kiss eller bajs på valparna.
Tiken var med, uppfödaren och hennes barn var även i hagen och lekte.
 
Ja vi hundköpare får nog också vara mer selektiva.
Knut och hans syskon var ute i trädgården i en hage när jag va där 🥰 inget kiss eller bajs på valparna.
Tiken var med, uppfödaren och hennes barn var även i hagen och lekte.
Det ligger faktisk ett jätteansvar även på oss som konsumenter.
Har man sålt av hela 19 kullar på ett år så har man haft kontakt med väääääldigt många människor. Ingen verkar ha höjt på ögonbrynen över att de inte fått kommit in i uppfödarens hem eller fått se utrymmerna där samtliga hundar hållits.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste i oseriös avel tråden och blev nyfiken på detta. Jag har noll koll på hur detta görs inom renraser så jag tänkte att jag kunde...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 594
Senast: Lena_B
·
R
Övr. Hund Idag när jag jobbade så skulle jag gå in på en innergård. Det är ett dagis där och när jag kom in i "passagen" in till innergården blev...
Svar
10
· Visningar
1 392
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp