Oseriös avel 2023

Nu visade en vän mig en skärmdump från internationell fb-grupp där det diskuterades avel. En uppfödare i princip skröt med att hennes hundar inte har någon modersinstinkt kvar, och att det var "såå praktiskt", för det gjorde att tiken lät vem som helst hantera valparna, inte hade problem med att andra hundar i huset rörde sig runt valparna, lät människorna lägga valparna på tiken för att få valparna att äta osv. Inga problem heller med valpar som blir trampade på när ingen är intresserad av att vara nära dem... :cautious:

Den uppfödaren startade diskussionen för att höra andras tankar och erfarenheter av alla trevliga fördelar med detta...
Men modersinstinkt i alla ära det beror bu på hur gamla valparna är. Många tikar skiter ju fullständigt i sina valpar och vill bara slippa dom när dom kommit upp lite i ålder.
 
Det är därför jag ser insemination som ett bra alternativ till långa eller svåra resor, men det är även viktigt med naturlig reproduktion.

I länder som USA är det väl sålänge du har pengar, det är där veterinärer gör regelbundna operationer där dom tar bort sporrarna på hunden för folk tycker det är "fult".
Amerikaner jag har snackat med säger att man tar bort sporrarna för annars gör hundarna illa sig, de fastnar i saker när de springer…? Vet inte hur ofta det faktiskt händer.
 
Finns det inte rätt strikta regler i Sverige kring insemination? Jag är lite kluven i just den frågan eftersom det är lite trist att behöva transportera hundar över stora avstånd för en naturlig parning. Å andra sidan måste man verkligen ge akt på att de behåller förmågan att reproducera sig naturligt.

Kejsarsnitt gör man väl bara en gång...? Fattar inte hur de kan få veterinärer att ställa upp på rutinmässiga snitt.
I Sverige får man väl inte göra planerade kejsarsnitt? Alltså slentrianmässigt för säkerhets skull. Det krävs att tiken har problem när den valpar (vilket de säkert har rätt ofta, frallorna...).
 
Om de är väldigt lösa kan de skada dem, vi hade en pudel som vi fick ta bort ett par på då han alltid skadade dem på vintern när det var snö.
Aha, vad jobbigt :(. Annars tänkte jag tvärtom, att de inte skadas när de är lösa och lite fladdriga. Beauceronens sporrar var väldigt lösa. Men det är väl individuellt.
 
Aha, vad jobbigt :(. Annars tänkte jag tvärtom, att de inte skadas när de är lösa och lite fladdriga. Beauceronens sporrar var väldigt lösa. Men det är väl individuellt.
När han trampade genom skaren så skar han sig på sporrarna som var lösa, de som satt fastare var det inte samma problem med. Vi bodde i Västerbotten då med snörika vintrar och kyla. Det var två tassar det gällde.

Jag pryade även hos veterinären och fick se en stackars valp som några köpt där uppfödaren satt gummiband runt sporrarna för att strypa blodförsörjningen så de skulle trilla av. Istället hade de ätit sig in i sporrarna som var infekterade, så hon opererade på lagårdsbacken medan ägaren höll i den lille stackaren. :(
 
Alla som klipper kroppsdelar av djuren har nån form av efterkonstruktion som förklaring till varför de gör det.

Exakt. Vissa amerikanare försöker hitta på all sorts anledningar att dom kuperar, som hur man kuperade denna och denna ras så att korna inte trampade på deras svans/råttorna inte skulle bita i svansen/så att tjuvar inte kan ta dom i svansen/dom får ofta happy tail och örontumörer så man tar bort det i förebyggande syfte, och sen även sporrar för att dom blir oftast skadade och avrivna så därmed måste dom t as bort, men dom är inte villiga att göra samma för andra raser som det är vanligt med medicinisk kupering på raser som labrador. Det är i allra flesta fall att en fransman eller tysk 200 år sedan tyckte hundarna såg finare ut med kuperat eller för att ge ett uniformt utseende (därmed kuperas även dvärgpinschers med stående öron och schipperke med svans då vissa föds svanslösa), men jag tror dom försöker få vanligt folk att acceptera att dom kuperar med dessa förklaringar.

Förebyggande svanskupering finns i vissa jaktraser i vissa länder för det är bevisat med hög risk för svansskador men det är inte normen.
 
Amerikaner jag har snackat med säger att man tar bort sporrarna för annars gör hundarna illa sig, de fastnar i saker när de springer…? Vet inte hur ofta det faktiskt händer.

Nu har ju inte boxer baksporrar (blev faktiskt chockad första gången jag såg en hund med baksporre, hade aldrig lagt märke till dem förut och jag tyckte det såg jätteäckligt ut 😅 ) men sitter just nu här med kloskada nummer sjuttioelva på en sporre. Själva sporren är ju inte skadad, men de klorna tycker jag ryker ofta i skogen. Blev bara glad när den ena inte växte tillbaka efter en sån skada på min förra hane.

(Sen tycker jag inte att man ska få ta bort dem ändå.)
 
Nu har ju inte boxer baksporrar (blev faktiskt chockad första gången jag såg en hund med baksporre, hade aldrig lagt märke till dem förut och jag tyckte det såg jätteäckligt ut 😅 ) men sitter just nu här med kloskada nummer sjuttioelva på en sporre. Själva sporren är ju inte skadad, men de klorna tycker jag ryker ofta i skogen. Blev bara glad när den ena inte växte tillbaka efter en sån skada på min förra hane.

(Sen tycker jag inte att man ska få ta bort dem ändå.)

Jag hade en lundehund och då fick man verkligen gilla baksporrar, :D
 
Jag har isländsk fårhund och de ska ju ha dubbla sporrar bak, men jag har faktiskt aldrig hört talas om skador. Det förekommer ju säkert, men verkar absolut inte vara jättevanligt!

Också otroligt ovanligt på lundehund och dom kan även ha löst sittande sporrar. Dessutom har rasen en extra tå och varken den eller sporren där fram är det vanligt med skador. Har faktiskt ytterst sällan hört om skadade sporrar på hundar, men det ser "snyggare" ut när dom tas bort.
 
Jag har isländsk fårhund och de ska ju ha dubbla sporrar bak, men jag har faktiskt aldrig hört talas om skador. Det förekommer ju säkert, men verkar absolut inte vara jättevanligt!
En av mina hundar har det också hon är 5 år nu och har inte haft några problem med dom.
 
Också otroligt ovanligt på lundehund och dom kan även ha löst sittande sporrar. Dessutom har rasen en extra tå och varken den eller sporren där fram är det vanligt med skador. Har faktiskt ytterst sällan hört om skadade sporrar på hundar, men det ser "snyggare" ut när dom tas bort.
Vår hund skadade sig ofta och eftersom han var en långhårig pudel vintertid så hade det inget med inbillad estetik att göra utan enbart att det var ett praktiskt problem att han skadade sig, det gjorde ont och blödde.
 
En av mina hundar har det också hon är 5 år nu och har inte haft några problem med dom.

Det är det som är lite roligt när man snackar med amerikanare om mycket. Va, ni tar inte bort sporrarna? Stackars hela drösen hundar som sliter av dem! Ni sätter inte era hundar i burar tio timmar i dagen, hur klarar erat hus och er inredning? Få är kastrerade, hur hanterar ni såna hundar och hur kan ni inte har en överpopulationskris?

Under tiden så går det faktiskt rätt så bra.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 108
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 201
Senast: LelleLilla
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 022
Senast: Luff
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 485

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp