Oseriös avel 2023

Det är en i en facebookgrupp som hela tiden lägger ut inlägg på nya valpar och efter att flera gånger ha blivit ifrågasatt om varför hon vägrar att svara på (oftast) relevanta frågor så lägger hon ut samma inlägg gång på gång och raderar igen när någon ställer obekväma frågor, tex om de är reggade och om hälsotester är gjorda. Känns som någon som är ute efter att producera så många, så små och så dyra valpar som möjligt 😞
 
Fast att de inte utesluter någon bara för att den bor på samma adress som en person som blivit utesluten är väl ändå helt korrekt? Bara för att man råkar bo ihop med en idiot betyder det ju inte att man själv bryter mot SKKs grundregler. En person kan väl inte ställas till svars för det någon annan gjort bara för att de råkar bo ihop?

KL

Jag kan tänka mig att det är svårt att bevisa bulvanverksamhet när det är sammanboende personer inblandat. Det vill väl till att den egentliga uppfödaren gör ett misstag och sätter sitt eget namn i någon annons eller liknande. Men om valparna finns på Insta hos den uteslutna kan det kanske vara värt att bida sin tid och om människan på minsta sätt gör reklam för valparna screenshotta snabbt som attan. Om det går att belägga att den uteslutna säljer valpar har ju "uppfödaren" en del att svara på.

Alltså. Du har ju rätt i sak.
Men det är ju helt orimligt att hon inte är inblandad. Det är hennes hund och uppfödning och han har inte fött upp hundar tidigare mig veterligen...
 
Jahapp. Då har den uppfödare som uteslöts från SKK nya valpar hemma. Mas denna gången och tiken är en av uppfödarens hundar. Den ägs dock på pappret av uppfödarens sambo. 🙃
Jag är jäkligt imponerad över människans otroliga kontaktnät och att folk fortfarande vågar hålla ryggen åt människan i vått och torrt. Har en upf där jag bor som anser att människan är egentligen är oskyldig och det är så tragiskt med denna "häxjakt", jag själv vill bara kräkas över den åsikten.
 
"Royal frenchel" är tydligen en grej :crazy: Fralla x cavalier. Känns spontant inte som något man vill blanda? Bakgrunden till skapelsen är... Något, minst sagt :D Länk

Jag har inte läst hela tråden så jag ber om ursäkt ifall det varit uppe på tapeten tidigare!
Exteriört såg de ju mindre katastrofala ut än jag hade trott - bättre form på både huvud och kropp än befarat! Men hälsomässigt känns det ju verkligen inte lyckat att korsa två så sjukdomsdrabbade raser! :(
 
Fast att de inte utesluter någon bara för att den bor på samma adress som en person som blivit utesluten är väl ändå helt korrekt? Bara för att man råkar bo ihop med en idiot betyder det ju inte att man själv bryter mot SKKs grundregler. En person kan väl inte ställas till svars för det någon annan gjort bara för att de råkar bo ihop?

KL

Jag kan tänka mig att det är svårt att bevisa bulvanverksamhet när det är sammanboende personer inblandat. Det vill väl till att den egentliga uppfödaren gör ett misstag och sätter sitt eget namn i någon annons eller liknande. Men om valparna finns på Insta hos den uteslutna kan det kanske vara värt att bida sin tid och om människan på minsta sätt gör reklam för valparna screenshotta snabbt som attan. Om det går att belägga att den uteslutna säljer valpar har ju "uppfödaren" en del att svara på.

I detta fallet så är hon även förbjuden från att vara runt valpar under åtta veckor, så att hennes sambo så kallat nu föder upp valpar i samma hem borde inte vara tillåtet.

Exteriört såg de ju mindre katastrofala ut än jag hade trott - bättre form på både huvud och kropp än befarat! Men hälsomässigt känns det ju verkligen inte lyckat att korsa två så sjukdomsdrabbade raser! :(

Låter som man får en hel shoppinglista med möjliga sjukdomar, :(
 
Ja, verkligen! Ska man nu ägna sig åt blandrasavel och försöka marknadsföra dessa som friska hundar (vilket ju ofta görs), så borde man ju utgå från så friska "grundraser" som möjligt? Två genetiskt jättedåliga blir ju inte plötsligt jättebra när de korsas?

Ja exakt, hellre korsa med en frisk dvärghundsras. Känns som två populära raser valdes för det är lättare att sälja typ än något försök att få fram en frisk liten hund.
 
Tandlösa skitklubb, faktiskt.
Liksom i vanliga domstolar så kan man inte döma utan bevis. Även om man misstänker att det förhåller sig på ett sätt, så kan man ju inte godtyckligt döma utan någon form av bevis (att man bor ihop är inget bevis på någonting, även om det naturligtvis faktiskt kan vara så att sambon ställer upp som bulvan, men utan bevis för det så kan man bara anta). I SKKs diciplinnämnd sitter det bl a utbildade jurister och andra sakkunniga (t ex veterinär). DN styrs alltså inte av förtroendevalda inom organisationen.
 
Liksom i vanliga domstolar så kan man inte döma utan bevis. Även om man misstänker att det förhåller sig på ett sätt, så kan man ju inte godtyckligt döma utan någon form av bevis (att man bor ihop är inget bevis på någonting, även om det naturligtvis faktiskt kan vara så att sambon ställer upp som bulvan, men utan bevis för det så kan man bara anta). I SKKs diciplinnämnd sitter det bl a utbildade jurister och andra sakkunniga (t ex veterinär). DN styrs alltså inte av förtroendevalda inom organisationen.
SKK är inte en juridisk instans.
 
Liksom i vanliga domstolar så kan man inte döma utan bevis. Även om man misstänker att det förhåller sig på ett sätt, så kan man ju inte godtyckligt döma utan någon form av bevis (att man bor ihop är inget bevis på någonting, även om det naturligtvis faktiskt kan vara så att sambon ställer upp som bulvan, men utan bevis för det så kan man bara anta). I SKKs diciplinnämnd sitter det bl a utbildade jurister och andra sakkunniga (t ex veterinär). DN styrs alltså inte av förtroendevalda inom organisationen.

Man kan ju tycka att ett intresse för att kontrollera det borde finnas i alla fall.
Att en snubbe som mig veterligen inte fött upp hundar innan plötsligt skaffar kennelnamn och tar valpar på hennes hund ger mig en besk smak i munnen...
 
Exteriört såg de ju mindre katastrofala ut än jag hade trott - bättre form på både huvud och kropp än befarat! Men hälsomässigt känns det ju verkligen inte lyckat att korsa två så sjukdomsdrabbade raser! :(
Det kanske är någon som tänker att minus och minus blir plus? Bara för att matematikens lagar säger det... :(
Nä, men jag har sett annonser om den där korsningen förut. Den annonsören beskrev det som den "perfekta blandningen". Fattar inte hur man kommit fram till det?
Vad gör de om valparna har både hjärtfel, svårt att andas, missbildad rygg och är allergiska mot allt?
 
Såg ett inlägg om en långhårig fralla (ja det börjar redan där) som smitit hos fodervärden han var hos vilket ledde till sökinsats. Fodervärd tänker man, på en långhårig fralla? Jodå, ÅTTA kullar med minst 3 levande valpar i varje skulle ha lämna enligt kontraktet de arma fodervärdarna fått skriva på. Sen var det lite si och så med fodervärdsbiten för när hunden hittades tog ägarna (uppfödarna) hem den igen. Så inte riktigt SKK-avtal där.
 
En i min ytliga bekantskap har valpar till salu, och vi språkades vid idag. Tydligen bara 1/3 tingade, så jag blev nyfiken och kollade annonsen på blocket när jag kom hem.
Strax över 15k för JRT valpar "renrasiga men inte SKK reggade" 🤦🏼‍♀️ bekantingen sa också att det nog inte blir någon mer kull efter det här, nä kände jag, det är väl för väl det om det blir så.

Kl
Vad är det som gör att "renrasiga" inte blir SKK reggade? Är det för att det egentligen inte är renrasiga hundar, eller för att man inte har registrerad kennel?
En bekant säljer sina oreggade mellanpudelvalpar för 25k.
Oreggade pga tjuvparning. Hanen också oreggad och tiken för ung.
 
En bekant säljer sina oreggade mellanpudelvalpar för 25k.
Oreggade pga tjuvparning. Hanen också oreggad och tiken för ung.
Varför i helvete köper folk detta? Varför är folk så urbota dumma i huvudet att dom köper hundar från inte godkända föräldrar? Hundar som saknar nosar? Hundar som är ihopkok av diverse kampraser? Hundar som är blandras mellan helt vanlig labrador och helt vanlig pudel men för tredubbla priset?

Vad är det för fel på människor?
 
Varför i helvete köper folk detta? Varför är folk så urbota dumma i huvudet att dom köper hundar från inte godkända föräldrar? Hundar som saknar nosar? Hundar som är ihopkok av diverse kampraser? Hundar som är blandras mellan helt vanlig labrador och helt vanlig pudel men för tredubbla priset?

Vad är det för fel på människor?
Okunnighet och statusprylar. Pryl, inte en levande varelse utan en markör.
 
Okunnighet och statusprylar. Pryl, inte en levande varelse utan en markör.
Tragiskt hittar inget bättre ord. Alla dessa stackars djur , visst har det alltid varit slit och släng med djur men förr buskavlades det åtminstone på relativt friska raser jämfört med dagens avel.
 
Varför i helvete köper folk detta? Varför är folk så urbota dumma i huvudet att dom köper hundar från inte godkända föräldrar? Hundar som saknar nosar? Hundar som är ihopkok av diverse kampraser? Hundar som är blandras mellan helt vanlig labrador och helt vanlig pudel men för tredubbla priset?

Vad är det för fel på människor?
Förstår folk bättre som köper t.ex. labradoodle än raser som mops, fralla, bulldog, boxer, sharpei etc. Däremot de där bullies eller vad de heter förstår jag lika lite som raserna jag nämnde. Blir sorgsen när jag ser dessa hundar. Med det sagt förstår jag inte och köper inte dessa fantasipriser för trendiga raser, blandras eller ej. En valp är trots allt ett oskrivet kort.
 
Förstår folk bättre som köper t.ex. labradoodle än raser som mops, fralla, bulldog, boxer, sharpei etc. Däremot de där bullies eller vad de heter förstår jag lika lite som raserna jag nämnde. Blir sorgsen när jag ser dessa hundar. Med det sagt förstår jag inte och köper inte dessa fantasipriser för trendiga raser, blandras eller ej. En valp är trots allt ett oskrivet kort.
Ja labradoodles är ju mest bara dyra dom andra på topplistan är ju trasiga!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste i oseriös avel tråden och blev nyfiken på detta. Jag har noll koll på hur detta görs inom renraser så jag tänkte att jag kunde...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 594
Senast: Lena_B
·
R
Övr. Hund Idag när jag jobbade så skulle jag gå in på en innergård. Det är ett dagis där och när jag kom in i "passagen" in till innergården blev...
Svar
10
· Visningar
1 392
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp