Oseriös avel 2023

Såg ett inlägg om en långhårig fralla (ja det börjar redan där) som smitit hos fodervärden han var hos vilket ledde till sökinsats. Fodervärd tänker man, på en långhårig fralla? Jodå, ÅTTA kullar med minst 3 levande valpar i varje skulle ha lämna enligt kontraktet de arma fodervärdarna fått skriva på. Sen var det lite si och så med fodervärdsbiten för när hunden hittades tog ägarna (uppfödarna) hem den igen. Så inte riktigt SKK-avtal där.

Hoppas dom blir fodervärd till en seriös uppfödare nästa gång, man blir arg hur folk som kanske inte är så pålästa om det hela utnyttjas så.
 
Alltså. Du har ju rätt i sak.
Men det är ju helt orimligt att hon inte är inblandad. Det är hennes hund och uppfödning och han har inte fött upp hundar tidigare mig veterligen...
Så är det. En anhörig, även make, har rätt till sitt eget liv. Skk representat har tom föreslagit att jag skulle skriva en hane på min man eftersom de ville avla på honom...

Vill man sätta dit kan du ju mejla henne o vara intresserad av valparna.
 
En vän berättade precis om en tik hon träffat som tydligen ska gå i avel. Tiken i fråga är enligt vännen väldigt rädd och nervös av sig, och frågade mig om sådant är ärftligt, om det verkligen var klokt att ägaren att ta en kull på den tiken...

Det resulterade i att vi kollade upp hunden på avelsdata, och det var ju... intressant :cautious: Från en ganska stor kull, där bara hälften gått BPH och/eller MH. Samtliga var avvaktande i hanteringsmomenten, lekte lite men verkade sedan "stänga av" så fort det blev lite läskiga saker. Ingen nyfikenhet heller... Och det i en ras som ska vara en arbetande, förig hund.
 
Nu visade en vän mig en skärmdump från internationell fb-grupp där det diskuterades avel. En uppfödare i princip skröt med att hennes hundar inte har någon modersinstinkt kvar, och att det var "såå praktiskt", för det gjorde att tiken lät vem som helst hantera valparna, inte hade problem med att andra hundar i huset rörde sig runt valparna, lät människorna lägga valparna på tiken för att få valparna att äta osv. Inga problem heller med valpar som blir trampade på när ingen är intresserad av att vara nära dem... :cautious:

Den uppfödaren startade diskussionen för att höra andras tankar och erfarenheter av alla trevliga fördelar med detta...
 
Nu visade en vän mig en skärmdump från internationell fb-grupp där det diskuterades avel. En uppfödare i princip skröt med att hennes hundar inte har någon modersinstinkt kvar, och att det var "såå praktiskt", för det gjorde att tiken lät vem som helst hantera valparna, inte hade problem med att andra hundar i huset rörde sig runt valparna, lät människorna lägga valparna på tiken för att få valparna att äta osv. Inga problem heller med valpar som blir trampade på när ingen är intresserad av att vara nära dem... :cautious:

Den uppfödaren startade diskussionen för att höra andras tankar och erfarenheter av alla trevliga fördelar med detta...

I USA ser en del uppfödare inget behov av naturlig parning eller födsel heller. "Vi kör insemination och sen bokar kejsarsnitt, smidigare så"
 
Har tyvärr pratat med en här i Sverige som resonerat typ så... "De behövde lite hjälp" lät det, när hundarna inte fick till en parning och de inseminerade istället (inte i Sverige, "bara" svensk uppfödare).

Jag ser inseminering som ett alternativ om det är för långt eller för svårt att resa, men tyvärr verkar det bli vanligare att göra det för bekvämlighets skull. "Hundar kan inte existera utan oss så vad spelar det för roll ändå"

Regelbunden kejsarsnitt verkar ses som mer bekväm och säker i USA, vissa blev t.om arga när dom hörde att vår kennelklubb endast tillåter ett särskilt antal kejsarsnitt innan avelsförbud för det är "onödig risk att låta dom föda själv".
 
Jag ser inseminering som ett alternativ om det är för långt eller för svårt att resa, men tyvärr verkar det bli vanligare att göra det för bekvämlighets skull. "Hundar kan inte existera utan oss så vad spelar det för roll ändå"

Regelbunden kejsarsnitt verkar ses som mer bekväm och säker i USA, vissa blev t.om arga när dom hörde att vår kennelklubb endast tillåter ett särskilt antal kejsarsnitt innan avelsförbud för det är "onödig risk att låta dom föda själv".
Finns det inte rätt strikta regler i Sverige kring insemination? Jag är lite kluven i just den frågan eftersom det är lite trist att behöva transportera hundar över stora avstånd för en naturlig parning. Å andra sidan måste man verkligen ge akt på att de behåller förmågan att reproducera sig naturligt.

Kejsarsnitt gör man väl bara en gång...? Fattar inte hur de kan få veterinärer att ställa upp på rutinmässiga snitt.
 
Finns det inte rätt strikta regler i Sverige kring insemination? Jag är lite kluven i just den frågan eftersom det är lite trist att behöva transportera hundar över stora avstånd för en naturlig parning. Å andra sidan måste man verkligen ge akt på att de behåller förmågan att reproducera sig naturligt.

Kejsarsnitt gör man väl bara en gång...? Fattar inte hur de kan få veterinärer att ställa upp på rutinmässiga snitt.
I USA och många andra länder är det vanligt med planerade snitt och även insemination. Även i Europa.
De har inte samma lagar och regler som vi har.
Numera kan man väl inseminera även i Sverige på förstagångstik.
Ibland behöver tikar snittas flera gånger i Sverige också, så det är fullt möjligt.
Alla orsaker till snitt är inte heller ärftliga, men många uppfödare är tveksamma till att ta en kull på en tik som blivit snittad.
Jag tycker att det beror på orsaken till snitt och att frågan är lite mer komplex än bara svart-vit. Planerade snitt är dock inget jag stöttar och jag hoppas att vi inte ska komma dit i Sverige.
 
Jag känner till en uppfödare i Norge som har fryst efter en numera död hund, meriterad och duktig som fungerade på naturlig betäckning. Ser inget fel i att seminera ett begränsat antal tikar för att behålla linjen.
 
I USA och många andra länder är det vanligt med planerade snitt och även insemination. Även i Europa.
De har inte samma lagar och regler som vi har.
Numera kan man väl inseminera även i Sverige på förstagångstik.
Ibland behöver tikar snittas flera gånger i Sverige också, så det är fullt möjligt.
Alla orsaker till snitt är inte heller ärftliga, men många uppfödare är tveksamma till att ta en kull på en tik som blivit snittad.
Jag tycker att det beror på orsaken till snitt och att frågan är lite mer komplex än bara svart-vit. Planerade snitt är dock inget jag stöttar och jag hoppas att vi inte ska komma dit i Sverige.
Yes, man kan inseminera även förstagångstik här, vilket jag ändå tycker är bra. En vän till mig tex valde att använda en hane från USA till sin tik. Istället för att flyga till USA med henne och alla kostnader + trassel som det innebär så importerades sperma och tiken inseminerades. Det var tikens första och enda kull, en fantastisk kull på många sätt. Nu var ju det saluki, som i princip alltid klarar allt själva kring valparna, hade det varit en ras som ofta har problem med parning hade det kanske inte varit lika lyckat.

Själv kommer jag alltid sträva efter att ha hundar som "klarar sig själva" kring allt sånt här, men precis som du säger är det inte heller helt svart-vitt.
 
Finns det inte rätt strikta regler i Sverige kring insemination? Jag är lite kluven i just den frågan eftersom det är lite trist att behöva transportera hundar över stora avstånd för en naturlig parning. Å andra sidan måste man verkligen ge akt på att de behåller förmågan att reproducera sig naturligt.

Kejsarsnitt gör man väl bara en gång...? Fattar inte hur de kan få veterinärer att ställa upp på rutinmässiga snitt.

Det är därför jag ser insemination som ett bra alternativ till långa eller svåra resor, men det är även viktigt med naturlig reproduktion.

I länder som USA är det väl sålänge du har pengar, det är där veterinärer gör regelbundna operationer där dom tar bort sporrarna på hunden för folk tycker det är "fult".
 
Jag känner till en uppfödare i Norge som har fryst efter en numera död hund, meriterad och duktig som fungerade på naturlig betäckning. Ser inget fel i att seminera ett begränsat antal tikar för att behålla linjen.

Också ett annat bra exempel på där inseminering är helt okej, dessutom kan vara bra för framtida avel och genbredd. Finns många hundar nu döda som skulle ha varit extremt värdefull för en ras och dess avel.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 108
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 201
Senast: LelleLilla
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 022
Senast: Luff
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 485

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp