Oseriös avel + konstiga annonser

Visa bifogad fil 148190

Stjärnviks Salomo des Nacho

De reggas alltså som RX tills efter ett visst antal generationer. @MissFideli eller @Sassy vet det säkert.

När jag avlade på novis-linjer var det fjärde generationen som fick LO-stamtavla. Maja var alltså tvungen att bli avelsgodkänd av domare, men hennes ungar hamnade i huvudstamboken.

Korat eller Thai lilac borde väl också passa bra till Burma? :idea: Typen är rätt lika om man väljer en "västerländsk typ", det finns inga vitfläcksanlag eller annat dumt, och burmafolket är redan vana vid intensiva katter. :rofl:

En sak jag uppskattar med kattvärlden, åtminstone i de kretsar jag umgås, är att många uppfödare inte är ett dugg rädda för att välja andra linjer än de som går bäst på utställning. Jag slutade ställa ut delvis för att jag inte höll med en stor del av domarkåren om hur rasen borde utvecklas, och jag är inte ensam om det. Nu jobbar Breeders council med att ta fram nytt utbildningsmaterial för domarna, istället för att bara gilla läget och avla på det som vinner mest.
 
@MissFideli Jag startade också med britter då, har du liksom jag reagerat på den enorma typskillnaden som verkar ha skett? Nu är jag bara "en vanlig kattägare" och inte uppfödare och utställare förvisso, men på de bilder jag ser så tycker jag att de verkar dra mer åt exotichållet nu än vad de gjorde förr...

Ja, vissa är för typade helt klart. Tyvärr går dessa bra på utställningar med, vilket jag tycker är fel. Men majoriteten har ändå rätt bra typ.
 
Jag har en utmärkt idé hur vi ska bli rika.

Vi skapar den ultimata katten.

Låt se, vilka egenskaper vill vi ha?

- Fäller inte
- Finns i både kort- och långhårig variant
- Pälsen är silkeslen och tovar sig inte
- Ingen pälsvård - även på den långhåriga varianten
- Lagom stor - finns i två storlekar
- Lugn och snäll inne
- Samtidigt som den är rolig att öva trick med.
- Ska trivas som innekatt
- Samtidigt ska den ha en inbyggd GPS så att den kan vara ute om man vill
- Ha en massa roliga och ovanliga färger.
- Gärna se annorlunda ut också, så att man stolt kan säga att jag har det enda exemplet i världen av denna katt
- En knäkatt som älskar att gosa
- En katt som är programmerad att sova nattetid.

Har jag glömt något, fyll gärna på. Fyll också gärna på vilka raser som har dessa egenskaper så kan vi avla fram en bukefaloskatt så att vi alla blir ekonomiskt oberoende resten av livet.
 
Jag har en utmärkt idé hur vi ska bli rika.

Vi skapar den ultimata katten.

Låt se, vilka egenskaper vill vi ha?

- Fäller inte
- Finns i både kort- och långhårig variant
- Pälsen är silkeslen och tovar sig inte
- Ingen pälsvård - även på den långhåriga varianten
- Lagom stor - finns i två storlekar
- Lugn och snäll inne
- Samtidigt som den är rolig att öva trick med.
- Ska trivas som innekatt
- Samtidigt ska den ha en inbyggd GPS så att den kan vara ute om man vill
- Ha en massa roliga och ovanliga färger.
- Gärna se annorlunda ut också, så att man stolt kan säga att jag har det enda exemplet i världen av denna katt
- En knäkatt som älskar att gosa
- En katt som är programmerad att sova nattetid.

Har jag glömt något, fyll gärna på. Fyll också gärna på vilka raser som har dessa egenskaper så kan vi avla fram en bukefaloskatt så att vi alla blir ekonomiskt oberoende resten av livet.
Jag är så hemsk att jag tror att folk vill ha en katt som ser ut som en kattunge hela livet, gärna prickig, som inte har några krav eller behov utan som ligger nöjd i soffan tills ägaren vill gosa eller leka.
 
Angående ny kattras så hittade jag denna någonstans för en massa år sedan och tycker fortfarande att den är lika bra. Lite OT kanske, men ville ändå dela den

"Standard för huskatter

¤Huskatten är en stor katt, såvida det inte är en liten katt eller en medelstor katt.
¤En huskatt har kort, mjuk och glänsande päls, utom när den är lång och rufsig. Ibland är den lång och mjuk eller kort och rufsig eller lite av varje.
¤Huskatten är svart, röd, grå eller har någon kombination av dessa färger. Huskatten har ränder, såvida den inte är enfärgad eller prickig, eller har medaljong eller väst och stövlar, bläs, fläckar eller strumpor. Ibland är huskatten spotted med randiga fläckar.
¤Huskattens svans är lång och tunn, såvida den inte är kort och tjock. Svansen kan även vara lång och tjock, eller kort och smal och ibland finns där ingen svans alls.
¤Inga fel ges för variationer av ovanstående standard."
 

Liknande trådar

Övr. Katt Inspirerad av trådar på hund och avelsforumen började jag fundera lite. Katter har redan den mest oseriösa avel som finns bland husdjur...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
14 735
Senast: kryddelydd
·
C
Övr. Katt Våra två älsklingar är ju "huskatter" kort och gott - och helt underbara. Men jag funderar ändå litegrann... Vad som kan finnas i... Om...
2
Svar
22
· Visningar
7 543
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp