Oseriös avel 2023

Jag kan förstå att du vill berätta om dem - men jag tror och hoppas att ingen här någonsin, under några förutsättningar stöttar något liknade
Nej, jag tror inte heller att någon här kommer att stödja något liknande. Det finns säkert de som undrar varför jag har koll på dem när jag avskyr hur stackarna ser ut och absolut inte vill att det avlas på dem, men det är för att jag tycker att det är genetiskt intressant med alla färger och hårlag. Hellre hade jag ju såklart sett hur den utvecklingen sett ut på sunda hundar och vettiga uppfödare, men eftersom vettiga uppfödare inte hade avlat så så finns det tyvärr inte. Så ibland bubblar det över för jag blir så ledsen över dem och så har jag postat här
Jag tycker det är bra att du visar.
Tack. Men jag förstår varför folk tar illa vid sig så jag ska försöka att inte posta dem
 
En i min ytliga bekantskap har valpar till salu, och vi språkades vid idag. Tydligen bara 1/3 tingade, så jag blev nyfiken och kollade annonsen på blocket när jag kom hem.
Strax över 15k för JRT valpar "renrasiga men inte SKK reggade" 🤦🏼‍♀️ bekantingen sa också att det nog inte blir någon mer kull efter det här, nä kände jag, det är väl för väl det om det blir så.

Kl
Vad är det som gör att "renrasiga" inte blir SKK reggade? Är det för att det egentligen inte är renrasiga hundar, eller för att man inte har registrerad kennel?
 
Kl
Vad är det som gör att "renrasiga" inte blir SKK reggade? Är det för att det egentligen inte är renrasiga hundar, eller för att man inte har registrerad kennel?
Du behöver inte ha kennel(namn) för att registrera valpar. Men du behöver vara medlem i SKK-organisationen. Där kan någon falla men jag tror att vanliga anledningar är att någon hälsotest som är krav för rasen saknas och så kostar det det ju att regga valpar också.
 
Du behöver inte ha kennel(namn) för att registrera valpar. Men du behöver vara medlem i SKK-organisationen. Där kan någon falla men jag tror att vanliga anledningar är att någon hälsotest som är krav för rasen saknas och så kostar det det ju att regga valpar också.
Alternativt är föräldrarna helt enkelt "renrasiga" fast utan stamtavla. Det tror jag är allra vanligast.

Min första och enda kull var på min importerade skottska JRT. Hanen var reggad men givetvis blev inte valparna det. När det begav sig var rasen inte godkänd i engelska kennelklubben, men i Svenska. Inte en parning jag skulle göra om idag (eller kanske...?) men jag var förstås ärlig med att och varför valparna inte var registrerade.
Sedan hade jag givetvis inte något faktiskt bevis på att min tik var renrasig per se heller, så egentligen var de blandraser av terriertyp. :D
 
En i min ytliga bekantskap har valpar till salu, och vi språkades vid idag. Tydligen bara 1/3 tingade, så jag blev nyfiken och kollade annonsen på blocket när jag kom hem.
Strax över 15k för JRT valpar "renrasiga men inte SKK reggade" 🤦🏼‍♀️ bekantingen sa också att det nog inte blir någon mer kull efter det här, nä kände jag, det är väl för väl det om det blir så.

Kl
Vad är det som gör att "renrasiga" inte blir SKK reggade? Är det för att det egentligen inte är renrasiga hundar, eller för att man inte har registrerad kennel?
När min mamma letade goldenvalp för en del år sedan var de en som sa att de inte var SKK reggade för att mamman inte var röntgad, men när vi sen lyckades få tag på mammans namn och kunde söka var hon röntgad - men både hon och några kullsyskon hade dåliga resultat :mad: (flera både HD och ED fel, om jag minns rätt hela vägen ner till E-höfter)
(min mamma köpte senare en annan goldenvalp, från en SKK uppfödare)
 
Ja, du ser hur ej rastypisk den är när man inte direkt ser vilken ras det är ...
Det är mycket möjligt (till och med troligt) att det är fralla i den. De blandar hejvilt för att få in roliga färger och pälslag och sedan inavlar de tillbaka typen hårt
 
Men räcker det inte nu?
Vill man se fler kan man välja att googla själv.
Jag vill inte se fler plågade djur i en tråd om oseriös avel även om det är oseriös avel i allra högsta grad så är det inte trevligt att sida efter sida få se på det här.
Exakt min tanke. Måste detta bli en tråd med "värsta exemplen på miserabel exteriör jag kan hitta"-bilder?

Edit: Jag är visst sen på bollen. Sorry.
 
Vad är det som gör att "renrasiga" inte blir SKK reggade? Är det för att det egentligen inte är renrasiga hundar, eller för att man inte har registrerad kennel?
Oftast är det för att uppfödaren ljuger, men det kan även hända att hundarna inte uppfyller rasklubbens krav för avel. Eller så är uppfödaren bara snål och vill slippa alla kostnader som tillkommer för registrering.

Jag vet inte hur många "den är renrasig men inte reggad eftersom mamman är korthårig/trefärgad/har fel öron"-bordercollies jag mött genom åren.
Bästa var en medstudent på specialsöksutbildningen som i flera månader försökte övertyga mig om att mina hundar hade falska papper, för hans hunds uppfödare sa att man inte kunde regga trefärgade bordercollies. 🙄
 
En i min ytliga bekantskap har valpar till salu, och vi språkades vid idag. Tydligen bara 1/3 tingade, så jag blev nyfiken och kollade annonsen på blocket när jag kom hem.
Strax över 15k för JRT valpar "renrasiga men inte SKK reggade" 🤦🏼‍♀️ bekantingen sa också att det nog inte blir någon mer kull efter det här, nä kände jag, det är väl för väl det om det blir så.

Kl
Vad är det som gör att "renrasiga" inte blir SKK reggade? Är det för att det egentligen inte är renrasiga hundar, eller för att man inte har registrerad kennel?
Har inte jack russel en egen klubb också? Oberoende av skk?
 
När min mamma letade goldenvalp för en del år sedan var de en som sa att de inte var SKK reggade för att mamman inte var röntgad, men när vi sen lyckades få tag på mammans namn och kunde söka var hon röntgad - men både hon och några kullsyskon hade dåliga resultat :mad: (flera både HD och ED fel, om jag minns rätt hela vägen ner till E-höfter)
(min mamma köpte senare en annan goldenvalp, från en SKK uppfödare)
Så fult :(
Det här är den allra värsta typen av "uppfödare" som avlar och säljer på bekostnad djurens hälsa :(
 
En i min ytliga bekantskap har valpar till salu, och vi språkades vid idag. Tydligen bara 1/3 tingade, så jag blev nyfiken och kollade annonsen på blocket när jag kom hem.
Strax över 15k för JRT valpar "renrasiga men inte SKK reggade" 🤦🏼‍♀️ bekantingen sa också att det nog inte blir någon mer kull efter det här, nä kände jag, det är väl för väl det om det blir så.

Kl
Vad är det som gör att "renrasiga" inte blir SKK reggade? Är det för att det egentligen inte är renrasiga hundar, eller för att man inte har registrerad kennel?

Dom når inte krav på saker såsom hälsotester, kanske är något inblandat, utsparkad ur kennelklubben, osv.

Det är mycket möjligt (till och med troligt) att det är fralla i den. De blandar hejvilt för att få in roliga färger och pälslag och sedan inavlar de tillbaka typen hårt

Det ser man ju på t.ex "merle-dobermann" och "silverlabradorer", i princip varenda en ser inte så rastypisk ut alls.

Oftast är det för att uppfödaren ljuger, men det kan även hända att hundarna inte uppfyller rasklubbens krav för avel. Eller så är uppfödaren bara snål och vill slippa alla kostnader som tillkommer för registrering.

Jag vet inte hur många "den är renrasig men inte reggad eftersom mamman är korthårig/trefärgad/har fel öron"-bordercollies jag mött genom åren.
Bästa var en medstudent på specialsöksutbildningen som i flera månader försökte övertyga mig om att mina hundar hade falska papper, för hans hunds uppfödare sa att man inte kunde regga trefärgade bordercollies. 🙄

Vilket är roligt för BCn är ju nästan världskänd hur den kommer i alla sorts färger om inte nästan helt pälstyp. :idea:
 
Dom når inte krav på saker såsom hälsotester, kanske är något inblandat, utsparkad ur kennelklubben, osv.

Eller så är föräldrarna inte registrerade bara? Ska ku även finnas en annan klubb för just jack russel där en del valt eller väljer ( vet inte om den finns kvar)

Det ser man ju på t.ex "merle-dobermann" och "silverlabradorer", i princip varenda en ser inte så rastypisk ut alls.



Vilket är roligt för BCn är ju nästan världskänd hur den kommer i alla sorts färger om inte nästan helt pälstyp. :idea:
 
Oftast är det för att uppfödaren ljuger, men det kan även hända att hundarna inte uppfyller rasklubbens krav för avel. Eller så är uppfödaren bara snål och vill slippa alla kostnader som tillkommer för registrering.

Jag vet inte hur många "den är renrasig men inte reggad eftersom mamman är korthårig/trefärgad/har fel öron"-bordercollies jag mött genom åren.
Bästa var en medstudent på specialsöksutbildningen som i flera månader försökte övertyga mig om att mina hundar hade falska papper, för hans hunds uppfödare sa att man inte kunde regga trefärgade bordercollies. 🙄
Vissa verkar inte vilja ha SKK-reggning för då kan de inte färgavla som de vill på vilken hund de vill… 😫
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste i oseriös avel tråden och blev nyfiken på detta. Jag har noll koll på hur detta görs inom renraser så jag tänkte att jag kunde...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 599
Senast: Lena_B
·
R
Övr. Hund Idag när jag jobbade så skulle jag gå in på en innergård. Det är ett dagis där och när jag kom in i "passagen" in till innergården blev...
Svar
10
· Visningar
1 392
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp