OS Hoppning 2024

Jag antar att du menar RGB då som är äldst - för egen del är det nog den ryttaren jag är gladast att se på OS. Så roligt att se hur han utvecklat Zuccero under åren, hur man kan skola en häst. Så där tänker jag nog snarare att man vill passa på, vi har nog inte så många fler chanser. Plus då att jämnheten är ett stort plus i mästerskap.

Hoppning är nu en gång en sport där de flesta är som bäst när de är 40-50. Världsettorna brukar oftast vara i den åldern, det verkar krävas så lång tid för att hinna lära sig allt. Och därför är det väl inte så konstigt om de bästa mästerskapsekipagen i ett land inte är 30?

Nä, jag skrev uttryckligen att hopplaget inte är i det läget. Det jag menade var snarare det läget som dressyrlaget är i nu som inte har en rimlig chans på medalj och som ändå skickar en äldre häst som inte har en chans på individuell medalj.

När det gäller hoppningen så tycker jag att laget är logiskt även om jag har svårt att se vem som är bäst av Roffe+Zucchero och Wilma+Cicci.
 
Nä, jag skrev uttryckligen att hopplaget inte är i det läget. Det jag menade var snarare det läget som dressyrlaget är i nu som inte har en rimlig chans på medalj och som ändå skickar en äldre häst som inte har en chans på individuell medalj.

När det gäller hoppningen så tycker jag att laget är logiskt även om jag har svårt att se vem som är bäst av Roffe+Zucchero och Wilma+Cicci.
Ja, det håller jag med om! I dressyrfallet så finns det ju dessutom tydliga framtidsekipage - inte bara ryttare utan även hästar som gärna kunde samla erfarenhet, och dessutom kunde göra ett helt ok resultat redan nu.
 
Precis, en del ryttare, som Marcus Ehning och Rolf-Göran Bengtsson t ex, vill man som åskådare gärna ha på mästerskapen bara rent egoistiskt för att det är så roligt att se dem rida, och hur välskolade deras hästar är. Ridkonst, helt enkelt.

Jag tänkte också på Ehning när jag skrev inlägget!

Jag är däremot inte lika övertygad om att Zucchero är bättre än Cicci. Därför har jag, trots att Roffe är en av de skickligast ryttarna i världen, svårt att se vilket ekipage som är bäst Roffe+Zucchero eller Wilma+Cicci.
 
Jag tänkte också på Ehning när jag skrev inlägget!

Jag är däremot inte lika övertygad om att Zucchero är bättre än Cicci. Därför har jag, trots att Roffe är en av de skickligast ryttarna i världen, svårt att se vilket ekipage som är bäst Roffe+Zucchero eller Wilma+Cicci.
Själv tänker jag att erfarenheten går före. Erfarenhet av att rida stora mästerskap, erfarenhet av många olika banor, erfarenhet av alla tänkbara situationer.
 
Roffe är alltid bäst och när han har rätt häst är han ännu bättre. Enligt mig är han världens bästa ryttare.
När jag var på en världscuptävling utomlands för ett antal år sedan (10?) var det tydligt att även de andra ryttarna såg upp till honom. På t ex bangång liksom drogs de till honom och många som ville prata några ord med honom både på och vid sidan om banan. Och han såg ut att vara lika trevlig mot alla (och alla såg ut att vara mycket trevliga mot honom också förstås). Han var trevlig också mot oss som var svensk publik (inte mer än en handfull). Det här leendet som man alltid ser på alla bilder hade han nästan hela tiden när han inte satt till häst. Intressant och roligt att se att han - som vi ser som "vår" stjärna - även hade en tydlig stjärnstatus bland de andra ryttarna (och publiken).
 
Själv tänker jag att erfarenheten går före. Erfarenhet av att rida stora mästerskap, erfarenhet av många olika banor, erfarenhet av alla tänkbara situationer.

Erfarenhet kan lyfta en häst med mindre kapacitet. Men jag är lite nervös över Zuccheros allergier som ställt till det innan och gjort att han inte kommit till start. Men de kanske har kontroll över det nu?
 
När jag var på en världscuptävling utomlands för ett antal år sedan (10?) var det tydligt att även de andra ryttarna såg upp till honom. På t ex bangång liksom drogs de till honom och många som ville prata några ord med honom både på och vid sidan om banan. Och han såg ut att vara lika trevlig mot alla (och alla såg ut att vara mycket trevliga mot honom också förstås). Han var trevlig också mot oss som var svensk publik (inte mer än en handfull). Det här leendet som man alltid ser på alla bilder hade han nästan hela tiden när han inte satt till häst. Intressant och roligt att se att han - som vi ser som "vår" stjärna - även hade en tydlig stjärnstatus bland de andra ryttarna (och publiken).
Måste tillägga att ALLA ryttarna var oerhört vänliga mot oss, vissa mer än vad man kan önska sig. Möjligen bortsett från någon yngre som inte var van vid kändisstatus och/eller var för nervös. Och Steve G var efter sin andraplats för mycket åskmoln för att man ens skulle våga komma i närheten. Men han har både tydligt jobbat med den biten hos sig själv och tagit revansch :).
 
Jag tänkte också på Ehning när jag skrev inlägget!

Jag är däremot inte lika övertygad om att Zucchero är bättre än Cicci. Därför har jag, trots att Roffe är en av de skickligast ryttarna i världen, svårt att se vilket ekipage som är bäst Roffe+Zucchero eller Wilma+Cicci.
Jag är nog partisk där, gillade Zuccero redan när de la ut klipp på unghästarna de hade i träning, och tyckte att den där har väl ändå nåt extra, hoppas den kan vara kvar. Roligt att följa en häst från lovande femåring till färdig mästerskapshäst.
 
Erfarenhet kan lyfta en häst med mindre kapacitet. Men jag är lite nervös över Zuccheros allergier som ställt till det innan och gjort att han inte kommit till start. Men de kanske har kontroll över det nu?
Det verkar ju så, för den här säsongen har han ju kunnat tävla på utan problem. Förra året visste de ju inte att han hade den, det var det som ställde till det. Att man inte visste att han var allergisk förrän reaktionen var ett faktum.

Nu vet de, och dels har de väl ändrat i hans rutiner, dels fanns det ju en behandling man kunde göra för att minska allergin. Så att han inte haft besvär i år beror väl på det, det är ju inte mindre gräs i år.
 
Jag är nog partisk där, gillade Zuccero redan när de la ut klipp på unghästarna de hade i träning, och tyckte att den där har väl ändå nåt extra, hoppas den kan vara kvar. Roligt att följa en häst från lovande femåring till färdig mästerskapshäst.

Jag tycker att han är otroligt vacker!! Men jag är inte lika övertygad om att han är en häst för mästerskapsmedaljer av ädlaste valören. Han är helt klart en kapabel hopphäst. Men frågan är om han har det där sista extra. Men det är klart, i OS lagtävling räcker det med att gå felfritt. Fast den första dagen måste man ju också vara rätt snabb.
 
Jag tycker att han är otroligt vacker!! Men jag är inte lika övertygad om att han är en häst för mästerskapsmedaljer av ädlaste valören. Han är helt klart en kapabel hopphäst. Men frågan är om han har det där sista extra. Men det är klart, i OS lagtävling räcker det med att gå felfritt. Fast den första dagen måste man ju också vara rätt snabb.
Han är EM-guldmedaljör.
 
Jag tycker att han är otroligt vacker!! Men jag är inte lika övertygad om att han är en häst för mästerskapsmedaljer av ädlaste valören. Han är helt klart en kapabel hopphäst. Men frågan är om han har det där sista extra. Men det är klart, i OS lagtävling räcker det med att gå felfritt. Fast den första dagen måste man ju också vara rätt snabb.
Nej, men det är väl inte Cissi heller? Jag kanske har missat nåt, det är såklart en fin häst, men det är väl ingen som har det ekipaget som favorit till OS-guld?
 
Jo, iofs. Men var det inte några hinder ner här och var på vägen?
Det var det för Cicci också. Totalresultat Cicci i lagtävlingen: 9,5 fel. Totalresultat Zuccero i lagtävlingen: 8,81 fel. De rev lika många hinder, men Zuccero var snabbare i tidshoppningen.

I den indviduella finalen sedan slutade Cicci på 16 fel och Zuccero på 12.

Så både individuellt och i lag gjorde Zuccero bättre ifrån sig än Cicci. Cicci slutade på plats 22 och Zuccero på plats 11.

Det är alltså svårt att på basis av EM-resultaten hävda att Cicci är den bättre mästerskapshästen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det blir inget OS för Jens Fredricson, 56. Detta på grund av en lindrig skada på hästen Markan Cosmopolit. – Tiden rinner ifrån oss...
Svar
0
· Visningar
263
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Okej går rätt på sak. Igår var jag och provred 2 stycken ponnys. Både superfina i samma prisklass. Jämngamla. Första jag red var...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 778
Hoppning Jag tycker hoppning behöver en egen tråd för att följa ekipagen den sista tiden fram till OS och under OS. Det uttagna laget...
64 65 66
Svar
1 303
· Visningar
66 038
Senast: Novali01
·
Gnägg Det kan ju inte bara vara jag som gärna kryper ner i soffan och tittar på lite häst? Jag har påbörjat en lista med hästrelaterade...
2
Svar
34
· Visningar
4 786
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bästa film
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp