OS Hoppning 2024

Gjorde en liten sammanställning på resultat i 160-hoppningar de senaste månaderna på laget + Wilma. Omhoppningar inom parantes.


1720785606929.png
 
Det här är en nivå av nördighet som jag respekterar djupt😁!! Men hade Zuccero 54 fel i Rom??

Ja han ville inte hoppa ett hinder så massa tidsfel.

Från Ridsport:

Uppdatering 16.07. Rolf-Göran Bengtsson fick händerna fulla med Zuccero HV (HOLST hingst f -12 Zirocco Blu VDL – Caretino, uppf Hanno Koehncke, äg Rolf-Göran Bengtsson , Holsteiner Verband Hengsthaltungs Gmbh) direkt när han kom in på banan. Flera hinder har typiska motiv för Rom, bland annat en gladiatorvagn med konstgjorda hästar i stort sett naturlig storlek. Skimmeln gillade inte vad han såg, precis som några hästar tidigare i klassen, och den rutinerade ryttaren fick arbeta för att få honom att gå förbi innan start. När ekipaget väl kom igång visade de fin hoppning, fram till det hindret med de konstgjorda hästarna. Det blev en vägran och en liten diskussion mellan häst och ryttare vad uppgiften handlade om. Men krånglet räknades bara som ett stopp, sedan hoppade ekipaget hindret men det översta av de röda planken. Det blev också tidsfel och totalt 54 fel vilket gjorde att Sverige rasade i resultatlistan efter första rundan.
 
Ja han ville inte hoppa ett hinder så massa tidsfel.

Från Ridsport:

Uppdatering 16.07. Rolf-Göran Bengtsson fick händerna fulla med Zuccero HV (HOLST hingst f -12 Zirocco Blu VDL – Caretino, uppf Hanno Koehncke, äg Rolf-Göran Bengtsson , Holsteiner Verband Hengsthaltungs Gmbh) direkt när han kom in på banan. Flera hinder har typiska motiv för Rom, bland annat en gladiatorvagn med konstgjorda hästar i stort sett naturlig storlek. Skimmeln gillade inte vad han såg, precis som några hästar tidigare i klassen, och den rutinerade ryttaren fick arbeta för att få honom att gå förbi innan start. När ekipaget väl kom igång visade de fin hoppning, fram till det hindret med de konstgjorda hästarna. Det blev en vägran och en liten diskussion mellan häst och ryttare vad uppgiften handlade om. Men krånglet räknades bara som ett stopp, sedan hoppade ekipaget hindret men det översta av de röda planken. Det blev också tidsfel och totalt 54 fel vilket gjorde att Sverige rasade i resultatlistan efter första rundan.
Hoppsan. Lär vara mycket spektakulära hinder i Versailles också...
 
Att Malin är anmäld som reserv behöver inte nödvändigtvis betyda något. De måste anmäla ett lag på 3 och en reserv. Det är alltså inte möjligt att anmäla ett lag på 4 varav en reserv, utan det måste vara en uttalad reserv.

Sen finns det säkert en tanke bakom att de väljer att lista Malin som reserv om hon varit mest ojämn hittills men det behöver inte vara så.
 
Hoppsan. Lär vara mycket spektakulära hinder i Versailles också...
Det kan ju vara just att det såg ut att vara hästar. Dessutom kom de ju över det hindret i slutänden, två gånger till och med. Andra rundan hoppade han det på första försöket. Så man kan ju tänka sig att han lagt det på erfarenhetskontot nu.
 
Åh, då slipper jag bli tokfull för att jag kör en hutt varje gång SVT-folket säger "ju". Jag gillar Linda, detta gör mig nöjd :)
Linda ska sitta hemma i OS-studion i kanal 5. Där behöver ridsporten trängas med övriga grenar så frågan är hur mycket direktrapportering och direktsändning som det blir?

Om man köper MAX kan man streama hela grenar. Men de ska bara skicka en fälttävlansryttare (Lars Christenson) som expertkommentator till Paris och sedan har de en till fälttävlansryttare som reporter (Malin Larsson) + Henrik J som kommentator. Frågan är om det är värt att köpa MAX en månad för det? Hade förväntat mig expertkommentatorer både till hoppning och dressyr.
Finns det någon annan möjlighet att följa OS (ridsporterna)? SR har Maria Gretzer på plats, men radio är inte riktigt samma sak 😥.

Visst den som rider fälttävlan kan på både hoppning och dressyr, men all den där insider-/specialkunskapen undrar jag om de har?
Vet inte om det här är bakom betalvägg?
https://www.dn.se/sport/guide-sa-foljer-du-sommar-os-i-paris/
 
Expertkommentator för hoppningen blir Petronella Andersson.
Linda Heed kommer vara med reportern Malin Larsson.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det blir inget OS för Jens Fredricson, 56. Detta på grund av en lindrig skada på hästen Markan Cosmopolit. – Tiden rinner ifrån oss...
Svar
0
· Visningar
263
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Okej går rätt på sak. Igår var jag och provred 2 stycken ponnys. Både superfina i samma prisklass. Jämngamla. Första jag red var...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 778
Hoppning Jag tycker hoppning behöver en egen tråd för att följa ekipagen den sista tiden fram till OS och under OS. Det uttagna laget...
64 65 66
Svar
1 303
· Visningar
66 038
Senast: Novali01
·
Gnägg Det kan ju inte bara vara jag som gärna kryper ner i soffan och tittar på lite häst? Jag har påbörjat en lista med hästrelaterade...
2
Svar
34
· Visningar
4 786
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bästa film
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp