OS Hoppning 2024

Fast det är ju verkligen inte så jag menar, och jag visste att det skulle bli någon som fultolkade det jag skrev. Det jag menar är att jag tycker det är tråkigt/konstigt att vi som nation bara kan prestera en handfull ryttare i OS, VM, EM, Världscup... Sedan typ tjugo år tillbaka. Klart det inte finns någon annan som har den rutinen när man aldrig ger någon annan chansen. (Jag vet att det finns andra namn som varit med i lag, men jag tror ni som läser förstår vad jag försöker förmedla).

Jag skriver ju till och med "Liksom, jag förstår att OS är så pass stort och att det här är topp-namn, men finns det verkligen inga andra?" och "men med det sagt håller jag med om att det krävs ju rutin och att dessa namn är säkra kort".
Nu är ju diskussionen OS, men det känns (observera känns) som att vi som nation måste kunna vaska fram något annat namn. Blir liksom förvånad när det inte är dessa fyra som inte dyker upp i världscupen utan man "vågar" släppa fram någon annan. Dessa ryttare ÄR bra och varför i hela fridens namn skulle jag tycka att Henrik är ofin som vinner?! Seriöst... Det jag menar är att det inte finns en chans för andra att få rutin om det är dessa namn som är på alla tävlingar i alla lag i alla uttagningar.

Dom är ju där för att dom är bäst, svårare än så är det inte.
Nu hoppar några i Aachen och det är ingen fy skam tävling direkt.
Wilma fick chansen på EM förra året. Hon hade dock 16 fel i finalen.
Även Petronella red EM så det blir ju fel att säga att ingen annan får chansen.
 
Dom är ju där för att dom är bäst, svårare än så är det inte.
Nu hoppar några i Aachen och det är ingen fy skam tävling direkt.
Wilma fick chansen på EM förra året. Hon hade dock 16 fel i finalen.
Även Petronella red EM så det blir ju fel att säga att ingen annan får chansen.
Men jösses... Det är klart som fn att jag förstår att det är de bästa som tas ut, men jag tycker fortfarande det är trist att vi verkligen inte lyckas producera något nytt efter typ 20 år.

Jag tycker det också är trist och tråkigt att Kittel tas ut på dressyrsidan, även om det grundar sig i att jag undrar hur mycket skit man får ha i bagaget och fortfarande tas ut.
 
Dom är ju där för att dom är bäst, svårare än så är det inte.
Nu hoppar några i Aachen och det är ingen fy skam tävling direkt.
Wilma fick chansen på EM förra året. Hon hade dock 16 fel i finalen.
Även Petronella red EM så det blir ju fel att säga att ingen annan får chansen.
Jag håller med, med det är lite trist som flera påpekat att det inte kommer några bakifrån och tar plats. Jag tänker att tex Wilma, Angelica, Petronella och Alex mfl hade kunnat vara där om de hade haft rätt sponsorer och flera topphästar. Men när det finns fyra fixstjärnor går ju pengar och hästägare till dem såklart.
 
Jag håller med, med det är lite trist som flera påpekat att det inte kommer några bakifrån och tar plats. Jag tänker att tex Wilma, Angelica, Petronella och Alex mfl hade kunnat vara där om de hade haft rätt sponsorer och flera topphästar. Men när det finns fyra fixstjärnor går ju pengar och hästägare till dem såklart.

Fixstjärnor? De är de fyra bästa av en anledning.

Alex har man väl inte hört talas om i några högre sammanhang på många år?

Wilma är väl den som är närmst! Förutom Jens som gissningsvis hade varit med om Cosmo varit redo.
 
Fixstjärnor? De är de fyra bästa av en anledning.

Alex har man väl inte hört talas om i några högre sammanhang på många år?

Wilma är väl den som är närmst! Förutom Jens som gissningsvis hade varit med om Cosmo varit redo.
Nej precis. Alex har inte de sponsorer som krävs. De är bäst för att de är duktiga ryttare på riktigt bra hästar. Och varit duktiga på att behålla sina hästägare (eller varit rika nog att äga själva). Jag förstår att man vill ha ut ett rutinerat gäng till os, men återväxten blir ju som den blir.
 
Nej precis. Alex har inte de sponsorer som krävs. De är bäst för att de är duktiga ryttare på riktigt bra hästar. Och varit duktiga på att behålla sina hästägare (eller varit rika nog att äga själva). Jag förstår att man vill ha ut ett rutinerat gäng till os, men återväxten blir ju som den blir.

Ja, det gäller nog att ha en näsa för business och att kunna hantera människor. Peder har ju ett gyllene läge med Lisen som också är otroligt skicklig på sånt!

Men sen är ju fakta också att de har jobbat hårt och är duktiga ryttare på riktigt bra hästar! De är de bästa vi har just nu. Återväxten kan man jobba på på VC, EM, Nations Cup etc. På OS är det guldet som det satsas på med de ekipage vi har.
 
Men jösses... Det är klart som fn att jag förstår att det är de bästa som tas ut, men jag tycker fortfarande det är trist att vi verkligen inte lyckas producera något nytt efter typ 20 år.

Jag tycker det också är trist och tråkigt att Kittel tas ut på dressyrsidan, även om det grundar sig i att jag undrar hur mycket skit man får ha i bagaget och fortfarande tas ut.

Jag håller med, med det är lite trist som flera påpekat att det inte kommer några bakifrån och tar plats. Jag tänker att tex Wilma, Angelica, Petronella och Alex mfl hade kunnat vara där om de hade haft rätt sponsorer och flera topphästar. Men när det finns fyra fixstjärnor går ju pengar och hästägare till dem såklart.

konstiga inlägg må jag säga. Den och den hade kunnat vara med om inte OM fanns.

Det är ens egen sak att skaffa hästägare och sponsorer och framförallt behålla dom. Alla lyckas inte med det. Det har inget med HM eller Henkes sponsorer att göra. Roffe? Har han ens några?
 
konstiga inlägg må jag säga. Den och den hade kunnat vara med om inte OM fanns.

Det är ens egen sak att skaffa hästägare och sponsorer och framförallt behålla dom. Alla lyckas inte med det. Det har inget med HM eller Henkes sponsorer att göra. Roffe? Har han ens några?
Ja det här blir ju en jättekonstig diskussion. Klart de bästa som vi också vet har bäst psyke att fixa en final ska rida OS liksom. Svårare är det inte. De andra får bevisa sig på nationshoppningar och EM, fixar de inte det, må vara att de inte får tag i rätt hästar beroende på sponsorer eller hästägare, så har de definitivt inte i ett OS att göra, simple as that.
 
Finns alldeles för många exempel på ryttare och hästar som inte har något på ett OS att göra.

Jag har fortfarande Tokyo i färsk minne där åtminstone 10+ ekipage absolut inte borde fått åka. Det var helt uppenbart att redan den första (enklaste) banan var för svår för både häst och ryttare.

Sverige är unika just nu med extremt många bra ryttare och hästar. Så har det inte alltid varit och kommer så inte att förbli. Självklart ska vi bygga underifrån och det tycker jag Ankarcrona gör och låter många ekipage rida VC, Nationshoppningar, EM.

Tänk på friidrotten i början av 2000- talet när Sverige hade en helt fantastisk trupp med idrottare som skördade guld. Idag? Nja, ungefär som det ”alltid” har varit, några få stjärnor, resten ytterst mediokra.

Skillnaden är att friidrottare som egentligen håller för låg klass för OS åker ut i kvalet och tar inte fysisk skada av det. Ryttare och hästar som inte är tillräckligt duktiga kan åka hem med men för livet. Det gäller i och för sig alla tävlingar där det finns ekipage som absolut inte borde vara där.

Att rida OS är otroligt mentalt påfrestande, helst med 3- ryttarsystemet som verkligen ”triggar” ryttarna att rida fastän de inte borde.

Det är självklart att ta ut de bästa ryttarna till ett OS. Sen om beslutet var rätt vet vi först efteråt, om än då eftersom ingen vet hur det hade blivit med andra ryttare.
 
konstiga inlägg må jag säga. Den och den hade kunnat vara med om inte OM fanns.

Det är ens egen sak att skaffa hästägare och sponsorer och framförallt behålla dom. Alla lyckas inte med det. Det har inget med HM eller Henkes sponsorer att göra. Roffe? Har han ens några?

Roffe har Holstein förbundet som samarbetspartner och det är väl därifrån han har Zuccero och även hade Casall.
 
konstiga inlägg må jag säga. Den och den hade kunnat vara med om inte OM fanns.

Det är ens egen sak att skaffa hästägare och sponsorer och framförallt behålla dom. Alla lyckas inte med det. Det har inget med HM eller Henkes sponsorer att göra. Roffe? Har han ens några?
Jag har haft en annan sport som huvudsport, och där resonerar man mer ”se och lära”. Men det är en lagsport så det är inte riktigt samma sak. Just när det bara är tre i laget hade jag tyckt det varit rimligt att den 4:e fick vara med på ett os utan större press, för nästa os räknar jag inte med roffe..
 
Jag har haft en annan sport som huvudsport, och där resonerar man mer ”se och lära”. Men det är en lagsport så det är inte riktigt samma sak. Just när det bara är tre i laget hade jag tyckt det varit rimligt att den 4:e fick vara med på ett os utan större press, för nästa os räknar jag inte med roffe..

Men man vet ju inte nu vilka tre som kommer ingå i laget som får tävla. Reserven kan ju behöva hoppa in. Så man kan ju inte skicka nån som reserv heller för att se och lära.
 
Jag har haft en annan sport som huvudsport, och där resonerar man mer ”se och lära”. Men det är en lagsport så det är inte riktigt samma sak. Just när det bara är tre i laget hade jag tyckt det varit rimligt att den 4:e fick vara med på ett os utan större press, för nästa os räknar jag inte med roffe..

Ja det är lite annorlunda här eftersom alla som rider individuellt räknas in i laget lika mycket. I de flesta lagsporter antar jag att den som är med för att "se och lära" inte står för 1/3 av lagets resultat? Eller i helt individuella sporter där man oftast inte behöver peta någon med medaljchans för att ge plats till en som kan "se och lära". Det har nog hänt på nästan varje os i det senaste att någon av reserverna fått hoppa in (i någon av ridsportgrenarna) så man har inte riktigt råd att offra den platsen heller.
 
Jag har haft en annan sport som huvudsport, och där resonerar man mer ”se och lära”. Men det är en lagsport så det är inte riktigt samma sak. Just när det bara är tre i laget hade jag tyckt det varit rimligt att den 4:e fick vara med på ett os utan större press, för nästa os räknar jag inte med roffe..

Det har vi EM till och i viss mån VM. Olympiska kommittén är tydliga med att OS inte är en se och lära tävling och dom accepterar inte heller att dom bästa inte tas ut. Det är inte bara förbundskaptenen som tar ut utan det ska förankras hos SOK oxå.

Normalt sett har dom inga invändningar men det har ju hänt att ett helt lag inte fick åka då SOK ansåg att flera i laget inte hade bra resultat nog.
Det slutade med att 2 individuella ryttare fick åka.
Ironiskt nog var Peder med bland dom som inte fick åka den gången 😅
 
Men jösses... Det är klart som fn att jag förstår att det är de bästa som tas ut, men jag tycker fortfarande det är trist att vi verkligen inte lyckas producera något nytt efter typ 20 år.

Jag tycker det också är trist och tråkigt att Kittel tas ut på dressyrsidan, även om det grundar sig i att jag undrar hur mycket skit man får ha i bagaget och fortfarande tas ut.
Är det inte snarare positivt att våra bästa ryttare fortsätter leverera år efter år? Det är ju inte precis att det saknas konkurrens, men den här kvartetten fortsätter leverera resultat år efter år, häst efter häst. Det tycker jag om något är mer imponerande än att lyckas en gång med en häst.

Trots fortsatt skarp konkurrens håller de sig i toppen, det är väl en prestation?
 
Jag tänker också att man får ta i beaktning att det är just ett OS. Jag vet många som följde hoppningen i Tokyo som inte annars alls är hästintresserade men fick upp ögonen för sporten just för att vi hade goda chanser till medaljer. Det gör något med många tittare när det finns medaljchanser och att då inte skicka det bästa vi har utan en påläggskalv för att se och lära, speciellt nu med tredeltagarformatet, skulle nog få många tittare att känna sig "snuvade på konfekten".
 
Jag tänker också att man får ta i beaktning att det är just ett OS. Jag vet många som följde hoppningen i Tokyo som inte annars alls är hästintresserade men fick upp ögonen för sporten just för att vi hade goda chanser till medaljer. Det gör något med många tittare när det finns medaljchanser och att då inte skicka det bästa vi har utan en påläggskalv för att se och lära, speciellt nu med tredeltagarformatet, skulle nog få många tittare att känna sig "snuvade på konfekten".
Det blir ju väldigt märkligt att låta någon stå tillbaka för ett sämre ekipage på ett mästerskap, för att det sämre ekipaget ska ”se och lära”. Det skulle bli en konstig uttagning.
 
Det blir ju väldigt märkligt att låta någon stå tillbaka för ett sämre ekipage på ett mästerskap, för att det sämre ekipaget ska ”se och lära”. Det skulle bli en konstig uttagning.

Iaf när ett toppat lag är en av favoriterna till guldet! Jag kan däremot tycka att om det inte finns nån realistisk chans till medalj att man bör ge ett framtidslöfte en chans istället för en äldre som sjunger på sista versen. Det läget är dock inte hopplaget i alls då de har en realistisk chans till guld.
 
Iaf när ett toppat lag är en av favoriterna till guldet! Jag kan däremot tycka att om det inte finns nån realistisk chans till medalj att man bör ge ett framtidslöfte en chans istället för en äldre som sjunger på sista versen. Det läget är dock inte hopplaget i alls då de har en realistisk chans till guld.
Jag antar att du menar RGB då som är äldst - för egen del är det nog den ryttaren jag är gladast att se på OS. Så roligt att se hur han utvecklat Zuccero under åren, hur man kan skola en häst. Så där tänker jag nog snarare att man vill passa på, vi har nog inte så många fler chanser. Plus då att jämnheten är ett stort plus i mästerskap.

Hoppning är nu en gång en sport där de flesta är som bäst när de är 40-50. Världsettorna brukar oftast vara i den åldern, det verkar krävas så lång tid för att hinna lära sig allt. Och därför är det väl inte så konstigt om de bästa mästerskapsekipagen i ett land inte är 30?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det blir inget OS för Jens Fredricson, 56. Detta på grund av en lindrig skada på hästen Markan Cosmopolit. – Tiden rinner ifrån oss...
Svar
0
· Visningar
263
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Okej går rätt på sak. Igår var jag och provred 2 stycken ponnys. Både superfina i samma prisklass. Jämngamla. Första jag red var...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 778
Hoppning Jag tycker hoppning behöver en egen tråd för att följa ekipagen den sista tiden fram till OS och under OS. Det uttagna laget...
64 65 66
Svar
1 303
· Visningar
66 038
Senast: Novali01
·
Gnägg Det kan ju inte bara vara jag som gärna kryper ner i soffan och tittar på lite häst? Jag har påbörjat en lista med hästrelaterade...
2
Svar
34
· Visningar
4 786
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bästa film
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp