OS-dressyren

Fast det är väl bara i kuren man väljer musik själv, i de andra klasserna är det arrangören som bestämmer.
haha , ja absolut ;) klantigt uttryckt av mig , poängen var att musiken och hur den än må passa någon i smaken eller inte, helt klart påverkar "ögat" .;)
Även om många inte vill kännas vid att sk . "Yttre variabler" spelar roll i sammanhanget ;)

För mig beror det nog mest på datorn, den är 6,5 år gammal. Buffrandet blev värre när jag kopplade upp den mot tvn. :confused:

Tyckte nog att holländarens häst såg lite, inte spänd men jag hade nog velat ha den lite mer avstressad tror jag.

Jag kopplade också upp mot tvn idag och det kan ha varit därför den buffrar mer än igår.

Jag blev förvånad fler ggr idag.

Hester var inte kul.
Tinnes hade bättre bakben än normalt tycker jag.
Isabels häst var inte kul. Hängrygg och knatig. Med någon annan på ryggen hade det synts betydligt mer. Hade hoppats på mer av Isabel. Men hon red vad hon hade.

Kul med så många unga, duktiga i startfältet de här dagarna!

Men sponsornamn, de har ju huggit stuterinamnet på Cassidy också? Varför?

Gillar inte Valegro, maken till ful häst... Weihegold dock, åh. Vilken dröm.

Namnen ska väl vara neutrala.. orthillia som kommer från samma ställe var samma sak, säkert samma med den tredje häst samma stuteri också har med. (Vilket är imponerende i sig ;)).

Jag tyckte Ukrainas? häst var cool. Den som ryggade och busade lite. Den senare av de ryska systrarna hade också en fin häst, men den hade nog kommit till sin rätt med en annan ryttare, den såg inte bekväm ut.

@tuaphua
Vi tycker lika idag tydligen :p

Det mest imponerande med Isabell är ju att hon kan få vilken häst som helst att gå 80% i GP. Hon tar verkligen fram det bästa just den hästen kan ge och jag tror den kommer vara bättre i GPS när det rids om individuella medaljer. Det är så tråkigt med Bella Rose som hade/har kapacitet för att bli bäst i världen. Jag trodde ju för 3 år sen när hon kom upp att den skulle vinna OS-guld, skrev det till och med här på Buke då :p

@tuaphua
Vi tycker lika idag tydligen :p

Det mest imponerande med Isabell är ju att hon kan få vilken häst som helst att gå 80% i GP. Hon tar verkligen fram det bästa just den hästen kan ge och jag tror den kommer vara bättre i GPS när det rids om individuella medaljer. Det är så tråkigt med Bella Rose som hade/har kapacitet för att bli bäst i världen. Jag trodde ju för 3 år sen när hon kom upp att den skulle vinna OS-guld, skrev det till och med här på Buke då :p

Haha! Ja, kors i taket! ;)

Ja, den där hästen är död i ryggen och nerkörd i bogarna.
Du kan ju gissa om vi två ihop här hämma kan komma igång och gå igång på saker när vi blir två med liknande åsikter.
Isabel gick inte fri den här gången. Synd!
Tyckte det var lite väl välbetalt faktiskt. Trots att jag inte vill att det ska vara det.
Hon kan bättre! Och hon kan välja bättre häst.

Jag blev lite kär i ukrainskans häst! :heart Hade velat se den med någon som inte höll balansen i tyglarna..

Annars så är jag Valegros största fan (:love::love::love:) så jag är nöjd även om han inte såg så gummibollig ut som vanligt.

@Jfrelin det är ju så intressant allmänt vad olika man ser och tycker osv samtidigt som ekipage oavsett skiljda åsikter får framgångar :)

Jag tycker helt motsats från dig ang IW allmänt tex ;)
Ändå är det av vikt och intressant och givande att alla uppfattar och tycker olika om folk orkar diskutera. Även när man inte vill/orkar diskutera är det ändå viktigt att ta del av att folk ser olika saker :)

Mina intryck för dagen är att en avart fransk häst (sista franska lagryttaren vad hon nu hette) var himla fin med lätta härliga piaff-passageövergångar. Synd att vi inte får se den i specialen. Älskade Laura Graves och Verdades-så himla fint med massa bounce och kemi mellan häst och ryttare. Valegro var stark (och heder åt Linda som dessutom sa det!) och jag tycker att han tappat den där fantastiska piaffen och passagen han hade i London-men däremot har galoppserierna blivit bättre med massa luft och uttryck. Johnson ser ut som en trock ponnyhingst, som utan sin urstarka ryttare som får jobba hårt inte hade varit hälften så fin. Mistr X är så himla härlig, men åh jag önskar en annan ryttare på honom! NipTuck är jättetråkig och det känns nästan som om CH rider honom på princip för att visa att även smärre talanglösa hästar kan gå mästerskap. Ja ja liksom jättekul men det hade varit ännu roligare om karln använde sin ryttartalang på en häst med dito talang.

Är jättestolt och superpatriotisk svensk som verkligen tycker alla våra lagryttare gjort jättefina ritter! Inga poäng har slarvats bort i tråkiga missar utan alla känns så otroligt väl förberedda! Kan inte minnas något mästerskap där ryttarna gjort så jämna fina ritter, annars är det alltid nån som gör bort sig. Är fö så patriotisk att ag tycker att Voice kan få bita sig i tungan imorgon och att Steffen Peters glömmer bort att räkna i serierna osv, då kaaaaanskae vi får bronskänning :o.

Namnen ska väl vara neutrala.. orthillia som kommer från samma ställe var samma sak, säkert samma med den tredje häst samma stuteri också har med. (Vilket är imponerende i sig ;)).

Misstänkte det. Där vet man var man ska handla sin nästa häst! Finns ett par i Sverige bland annat en hos en planta som är riktigt läcker!

Dagens starttider (svensk tid):
05. Mads Hendeliowitz på Jimmie Choo Seq – 15.36
08. Juliette Ramel på Buriel K.H – 16.03
11. Patrik Kittel på Deja – 16.45
14. Tinne Vilhelmson Silfvén på Don Auriello – 17.12

Dottern rider lektion 15:45-16:30, ~25 minuter från stan med kass mobiltäckning :cautious: Vi får ratta in rätt radiokanal på vägen hem iaf!

Menar ni på allvar att Charlotte D har hårda och otrevliga händer?
Då har hon trots detta lyckats att på egen hand grundutbilda och dessutom rida Valegro i ständig topposition och med bibehållen lust för sitt arbete, trots dessa hemska händer......men jag är ju själv inte GP-ryttare eller kallar mig expert.
I min värld står hon och Carl Hester för en oerhört sympatisk och mjuk ridning generellt, men framförallt en oerhört trevlig mission av hästhållning där man låter hästen vara häst, inte enbart framgångsobjekt....
I övrigt håller jag med om att kommentstorsdelen inom ridsporten på Os varit under all kritik.

En liten reflektion jag tänkte på igår kväll.

Det är så himla stor skillnad att se hästarna live och på TV, live ser man så många mer nyanser och man ser kraften och trycket mycket mycket mer. TV tar bort en hel massa saker och det kan vara en del av varför man tycket poängen blir lite höga. Dessutom filmas det ju ibland så himla nära att vi ser saker domarna omöjligt kan se.
Lite som Veronica Wagner sa i gymnastiken igår; det är lätt för mig att se missarna som kan se repriser och massa olika vinklar. Domarna ska bedöma vad de ser direkt.

Jag har ju varit på en del mästerskap och VM i Aachen 2006 var typiskt en sådan grej. Jag hade aldrig gillat Salinero speciellt mycket, surprise surprise :p, men där, live på den stora banan så förstod jag grejen mer. Dock fattade jag aldrig grejen med Matiné trots att det var där hon slog igenom och red den "fantastiska küren".
Samma sak VM 2014 i Normandie: Valegro är inte min favorithäst, dock så är ju ekipaget bäst men som sagt ingen personlig favorit, men när han kom in på banan så fick man banne mig gåshud. Den powern och uppförsbacken och lättheten. WOW!

Dressyr är ju som sagt en bedömningssport och bara för att man har andra favoriter än den som är bäst så kan man ju ändå inse att den som är bäst är bäst, om ni fattar var jag menar :p
Valegro är som sagt ingen favvo men jag fattar ju att han vinner :)
Totilas var exakt samma sak. Inte alls min typ av häst och jag gillade inte alls hur han gick men jag fattar ju att han vann.

I år har jag inte riktigt hittar någon favvo, tråkigt.
Tyckte mycket om fransmannens fuxsto och Fionas sto men ingen som riktigt gett mig rysningar. Men det kanske kommer :)

En liten reflektion jag tänkte på igår kväll.

Det är så himla stor skillnad att se hästarna live och på TV, live ser man så många mer nyanser och man ser kraften och trycket mycket mycket mer. TV tar bort en hel massa saker och det kan vara en del av varför man tycket poängen blir lite höga. Dessutom filmas det ju ibland så himla nära att vi ser saker domarna omöjligt kan se.
Lite som Veronica Wagner sa i gymnastiken igår; det är lätt för mig att se missarna som kan se repriser och massa olika vinklar. Domarna ska bedöma vad de ser direkt.

Jag har ju varit på en del mästerskap och VM i Aachen 2006 var typiskt en sådan grej. Jag hade aldrig gillat Salinero speciellt mycket, surprise surprise :p, men där, live på den stora banan så förstod jag grejen mer. Dock fattade jag aldrig grejen med Matiné trots att det var där hon slog igenom och red den "fantastiska küren".
Samma sak VM 2014 i Normandie: Valegro är inte min favorithäst, dock så är ju ekipaget bäst men som sagt ingen personlig favorit, men när han kom in på banan så fick man banne mig gåshud. Den powern och uppförsbacken och lättheten. WOW!

Dressyr är ju som sagt en bedömningssport och bara för att man har andra favoriter än den som är bäst så kan man ju ändå inse att den som är bäst är bäst, om ni fattar var jag menar :p
Valegro är som sagt ingen favvo men jag fattar ju att han vinner :)
Totilas var exakt samma sak. Inte alls min typ av häst och jag gillade inte alls hur han gick men jag fattar ju att han vann.

I år har jag inte riktigt hittar någon favvo, tråkigt.
Tyckte mycket om fransmannens fuxsto och Fionas sto men ingen som riktigt gett mig rysningar. Men det kanske kommer :)
Håller med, man får inte samma känslomässiga feeling på TV och jag tror att det också påverkar domarna. Efter VM i Normandie, där jag verkligen gick igång på Barney, för jag tyckte han var så fin i küren, så jag har alltid haft ett gott öga till honom, och blir varm i hjärtat. Han är en välgymnastiserad fighter i mina ögon. Lite väl laddad i går, men jag tänker att i den här sporten måste man våga spänna bågen mer och mer och mer. Lika med Salinero, live slår han högre än Valegro, även om jag nästan dog av vördnad över att få ha bevittnat även honom på riktigt.

För övrigt är ju IW husgud här hemma med, och hon blir förlåten nästan allt. Dock tycker jag hon var värd sina poäng i går. Hästen också. Hon chansade nog rätt hårt och det höll. :banana:

Alltså vilken märklig startordning? Först rider lagen som ligger på 4 ,5, 6-plats och sen rider lagen som ligger 1, 2 ,3-plats? Why oh why? Tar ju bort hela det roliga med nationstävling. Som om de vill att domarna ska låta de tre sista lagen göra upp om medaljer enbart..

Bu för detta. Talar inte till Sveriges fördel Domarsiffrorna kommer skjuta i höjden i sista delen av startfältet. Hej då medaljen.

Liknande trådar

• Låst
Dressyr OS-tråd inför det mest spännande mästerskapet nånsin tror jag! Vilka ekipage vi har att se fram mot🤩. För Sverige är det Patrik Kittel...
60 61 62
Svar
1 227
· Visningar
87 873
Senast: lizan
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under torsdagen och fredagen hävdade sig svenska dressyrryttare på den internationella arenan. Tinne Vilhelmson Silfvén plockade hem en...
Svar
0
· Visningar
190
Senast: Gunnar
·
Dressyr Imorgon börjar det! Svenska laget: Patrik/Touchdown Therese/Dante Malin/Valbonne😍😍😍 Johanna/Mazy Tror ni vi har någon chans till...
11 12 13
Svar
253
· Visningar
18 132
Senast: Roheryn
·
Dressyr Snart är det VM och lagen är presenterade! För Sverige rider: Patrik Kittel/Touchdown Juliette Ramel/Buriel Therese Nilshagen/Dante...
38 39 40
Svar
793
· Visningar
45 140
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar