R
Raderad medlem 6459
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/mans-vald-mot-kvinnorJag hoppas du har bättre källor för ditt påstående än @jerseyko ´s inlägg i tråden.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/mans-vald-mot-kvinnorJag hoppas du har bättre källor för ditt påstående än @jerseyko ´s inlägg i tråden.
Din anekdotiska berättelse kan knappast ligga till grund för att våldet mot kvinnor ökar.
Det har säkert skett det också. Men det är ts nog inte varse om än. För om det är polisanmält kommer det utses en särskild företrädare för barnet. Sen hålls det polisförhör. Först efter det får föräldrarna reda på att anmälan och förhör skett (och den misstänkte föräldern förhörs alt meddelas samma dag).Jag är mest förvånad över att pappan i trådstarten inte polisanmälts. Hade han örfilat en främmande vuxen hade det inte varit tal om soc och att "förhindra att det inte händer igen".
Fast egentligen är jag inte förvånad.
Elleverantörer liksom hyresvärdar har skyldighet att höra av sig till socialtjänsten om fakturor som förfaller.
Du får nog dämpa tonen mot @Görel som helt uppenbart kan det här och försöker hjälpa till. Dina inlägg är otroligt röriga och osammanhängande.Läs igen. Vi har fått en orosanmälan att barn far illa från ett bolag som inte ens levererar el till oss.
Jag misstänker att för de första vänder sig hyresvärd/elleverantör till någon som har hand om ekonomi och dessutom skickas det underlag på skulderna. Jag har svårt att tro ett elbolag har koll på om de bor barn hos kunden eller inte.
Läs igen. Vi har fått en orosanmälan att barn far illa från ett bolag som inte ens levererar el till oss.
Nån har ringt å presenterat sig som Eon.
Jag antar att för de första vänder sig hyresvärd/elleverantör till någon som har hand om ekonomi och dessutom skickas det underlag på skulderna. Jag har svårt att tro ett elbolag har koll på om de bor barn hos kunden eller inte.
I mina ögon finns inte mycket förtroende för personalen på soc. De verkar inte ha koll på nått. Att de ens kommer ihåg att klä på sig på morgonen innan de går till jobbet!
Läs igen. Vi har fått en orosanmälan att barn far illa från ett bolag som inte ens levererar el till oss.
Jag antar att för de första vänder sig hyresvärd/elleverantör till någon som har hand om ekonomi och dessutom skickas det underlag på skulderna. Jag har svårt att tro ett elbolag har koll på om de bor barn hos kunden eller inte.
I mina ögon finns inte mycket förtroende för personalen på soc. De verkar inte ha koll på nått. Att de ens kommer ihåg att klä på sig på morgonen innan de går till jobbet!
Jag var i en relation som bonusförälder där barnen blev utredda av Soc. En fördjupad sådan då barnet brukat våld i skolan och haft kontakt med soc tidigare.Nytt "hemligt" nick... Är en relativt flitig användare här på buke men nu behöver jag "gömma mig" lite och samtidigt snurrar 10 000 tankar...
Jag och min sambo har fått reda på att bonusen som är i lågstadieåldern har blivit slagen hos den andra bioföräldern för ett par dagar sen. Den andra bioföräldern valde själv att berätta för min sambo vid överlämning och idag gjorde sambon en orosanmälan och imorgon ska vi på möte hos soc.
Vad vi vet är detta första gången som det förekommit fysiskt våld, bonusen ska ha fått en örfil och föräldern "motiverar" med att hen vart så arg - men har bett om ursäkt till bonusen.
Men det är ofta tjafs/bråk hos den andra förälder och bonusen är i perioder ledsen över att åka dit. Kan aldrig riktigt förklara varför hen inte vill åka dit utan svarar med "Vill inte" medans andra perioder är det inga problem alls att vara där och bonusen pratar gott om den andra föräldern och allt det dom gör.
Vi har tidigare varit i skolan på möte bla för att läraren berättade för mig att bonusen verkade orolig/okoncentrerad under dom veckorna som hen är hos den andra föräldern. Tyvärr kom mötet aldrig in på just dom punkterna utan fastnade på andra punkter.
Däremot så har min sambo blivit slagen och psykisk misshandlad av den andra föräldern.
Som sagt imorgon ska vi på soc-möte. Vad händer sen? Jag förstår att det blir en utredning men hur lång tid tar en sån? Vad kan man vänta sig för utslag?
Föräldrarna har redan varit en vända i tingsrätten ang om vårdnaden osv. Men kan soc besluta (utan dom) att bonusen ska vara hos mig och min sambo? Kan ett sånt beslut gälla bara under utredningen och sen återgå till varannan vecka?
Jag har svårt att se att den andra föräldern kommer vara 100% ärlig för soc (är dessutom väldigt manipulativ) men det om just örfilen finns med i ett sms.
Bonusen är extremt blyg och jag har väldigt svårt att se att hen faktiskt kommer berätta för en helt främmande människa. Hur löser man det? Soc sa idag i telefon att bonusen ska följa med på mötet.
Jag är liiite orolig över vad den andra föräldern kan hitta på nu. Föräldern har hotat min sambos partner hen hade innan mig, men inte gjort något emot mig.
Däremot så kan jag mycket väl tänka mig att om Soc säger att bonusen ska vara 100% hos mig och sambon så kan nog den andra föräldern få för sig att söka upp bonus på skolan och jag har heller inget som helst förtroende för att den andra föräldern, hen skulle kunna hitta på vad som helst och jag kan mycket väl tänka mig att hen tex hämtar bonus på skolan och åker iväg...
Dina inlägg är oerhört spretiga, på gränsen till obegripliga.
Det som lyser igenom är att du saknar kunskaper om socialtjänstens roll i samhället och vad man som invånare kan förvänta sig av socialtjänsten. Mycket av det som du är arg på att socialtjänsten inte har gjort visar det, det du vill att myndigheten ska göra går inte på grund av gällande lagstiftning.
Jag tror att du och jag ligger alldeles för långt ifrån varandra intellektuellt för att kunna föra en diskussion. Men om du fortsätter att skriva att socialtjänsten bestämmer var barn ska bo måste jag fortsätta att tala om att socialtjänsten inte har den befogenheten.
Samtidigt har ni väl fått hjälp och barnet har en bättre situation nu än innan? Det är ett svårt, känsligt område och om nån jävlas med er är det ju inte soc i alla fall.
Vi har inte fått någon hjälp eller vägledning alls under tiden. Bara från vänner som stöttat oss. Hade soc lyssnat från början hade det tagit stop vid första misshandeln.
Jag bryr mig inte om de är nån som jävlas med oss. Vi har inget att dölja men de känns så trist när de upprepas hela tiden och varje handläggare "jahaaa de visste jag inte". Så otroligt många timmar de lagt ut på mig. När de finns familjer där ute som har problem. Klart man blir frustrerad!
Till Görel har jag skickat ett pm. Känner inte att den infon behöver komma ut här för den drabbade mamman och barnens skull. Vill man så får man väl hämta ut de hos tingsrätten.
Elbolagen har en skyldighet att att rapportera till socialtjänsten om elskulder. (Likadant med hyresskulder) Socialtjänsten tar då kontaktat med den personen det gäller. Oftast genom informationsbrev eller inbjudan till ett möte.För koll har de inte, vi fick nyss en kallelse till nån ekonomirådgivare för de fått uppgifter att vår el är obetald och ska stängas av. Var eon soM ringde sa dem. Vi har inte eon som leverantör. Å jag tror inte elleverantörer hör av sig å gör en orosanmälan om man inte skulle betala elen, de har nog knappast koll på om de bor barn där eller inte?
Om du inte ens kan ge information så man förstår vad du skriver ska du nog vara extra försiktig med att kasta skit på hela Soc. Det är väldigt många som räknas in där och utöver att det inte är rättvist mot personalen bidrar du till att andra kanske tappar förtroendet helt utan egentlig anledning.Vi har inte fått någon hjälp eller vägledning alls under tiden. Bara från vänner som stöttat oss. Hade soc lyssnat från början hade det tagit stop vid första misshandeln.
Jag bryr mig inte om de är nån som jävlas med oss. Vi har inget att dölja men de känns så trist när de upprepas hela tiden och varje handläggare "jahaaa de visste jag inte". Så otroligt många timmar de lagt ut på mig. När de finns familjer där ute som har problem. Klart man blir frustrerad!
Till Görel har jag skickat ett pm. Känner inte att den infon behöver komma ut här för den drabbade mamman och barnens skull. Vill man så får man väl hämta ut de hos tingsrätten.
Ja det finns en risk att felaktig skräckpropaganda gör att folk inte vågar vända sig till socialtjänsten när de borde.Om du inte ens kan ge information så man förstår vad du skriver ska du nog vara extra försiktig med att kasta skit på hela Soc. Det är väldigt många som räknas in där och utöver att det inte är rättvist mot personalen bidrar du till att andra kanske tappar förtroendet helt utan egentlig anledning.
Och för all del att energin är slut som den är och man inte orkar prova när det ändå bara blir avslag.Ja det finns en risk att felaktig skräckpropaganda gör att folk inte vågar vända sig till socialtjänsten när de borde.
Det är inte alls bra om det sprids felaktig information.
Min erfarenhet är mycket av allmänhetens frustration kommer från att man ofta inte har klart för sig hur olika lagar reglerar socialtjänstens arbete.
Och där tänker jag att det finns ett förbättringsområde när det gäller informationen rent generellt i samhället.
Elbolagen har en skyldighet att att rapportera till socialtjänsten om elskulder. (Likadant med hyresskulder) Socialtjänsten tar då kontaktat med den personen det gäller. Oftast genom informationsbrev eller inbjudan till ett möte.
Gällande personer som är utsatta för våld i nära relationer och som går tillbaka till förövaren så är det så att vuxna personer har stor rätt att bestämma över sina egna liv.
Man kan erbjuda skydd, stöd och hjälp till den utsatte, men man kan inte låsa in dom mot deras vilja. Även om de utsätter sig själva för fara .
Lagen är sådan.