Orolig och fundersam

Golden_Heart

Trådstartare
Jag har ett problem, som jag inte vet hur jag ska hantera. :confused::cry:
Om dagarna när jag är hemma själv, så äter jag mest smörgås, frukt eller liknande lätt. Jag drar mig för att laga ordning riktig mat och känner ingen ordentlig matlust. Småäta på onyttigt eller frukt osv, det går men laga något är där problemet ligger. Men jag har inga problem att laga mat eller fixa ordning något när min sambo är hemma. Fler som upplever liknande?:confused:
Jag är orolig nu för hur det ska bli när jag får lilla pyret. För ju mer den växer så måste den ju äta och då regelbundet.
Vad kan man göra? Fler som upplever samma sak?:confused::cry:
 
Sv: Orolig och fundersam

Har precis samma problem! Men bara man får i sig ett riktigt mål mat om dagen tycker jag det är ok + att man tar vitamin/mineral tabletter. Brukar själv bara äta flingor eller likande till lunch, nu när jag är hemma (är i nionde månaden). Fasar lite för när bebisen är född, för då får inte min dotter äta lunch på dagis längre utan jag måste börja laga det + middag på kvällen.:eek:
 
Sv: Orolig och fundersam

Laga ett par extra portioner när du ändå lagar mat, då. Då har du matlådor som du kan värma på.

Sen är säkert ett hungrigt barn en bra motivation till att laga mat.
 
Sv: Orolig och fundersam

Jag känner igen mig, men jag lagar gärna mat åt Filip med äter inte själv.

Oftast gör jag tillräckligt med mat på kvällen så jag kan frysa in i portioner eller lägga i kylen. Annars finns det många alternativ till snabb och enkel mat att laga till älsklingarna..

Coscos, coscos och åter coscos. Blir färdigt lika snabbt som det tar att värma köttbullar, korv eller fiskpinnar i micron eller steka på i pannan. Blodpudding är billigt och enkelt att värma/steka på. Plättar brukar jag steka med jämna mellanrum (perfekt mat som lillplutt kan plocka själv) och frysa in det som blir över.
 
Sv: Orolig och fundersam

Jag försöker också laga lite extra och antingen frysa in eller äta dagen efter. Annars blir det mycket pasta + någon sås till det.
Jag har även en snäll mamma som kommer några dagar i veckan för att passa lillplutten när jag rider och då har hon med sig mat :love:
 
Sv: Orolig och fundersam

Jag var likadan, hade ingen direkt matlust när man åt själv men helt plötsligt så hade man en matkompis på heltid så nu går det bra att laga till mig och lillan.

Och i nödfall så finns ju det barnmat på burk, det brukar jag ta till när min matlust tryter...
 
Sv: Orolig och fundersam

Vad är det med er? Har ni inga cravings? ;)
Min man är bortrest på kurs så jag har haft cravings-party (dottern bryr sig inte om att mamma svullar konstiga saker). Jag har satt i mig inte mindre än 4 stora rödbetor med chevre och honung, flera grova smörgåsar med mosad avocado och 3 gröna bananer. :d

Allvarligt så tar bebin först och främst av det du får i dig som är nyttigt. Det som bebin inte behöver får du behålla själv. Mao är det du som först drabbas av järnbrist och skörbjugg (eller vad man får av ensidig kost).
Försök att äta lite av varje. Lägg på extra mycket pålägg på mackan och lite grönsaker. Det är jättetråkigt att laga mat om man ska äta själv, men det finns en massa snabbgrejer som bara ska värmas. Välj nåt som du tycker smakar gott. Pannkakor finns t.ex. i frysdisken och med lite färska bär och vispgrädde på så får du både i dig ägg, mejeriprodukter och frukt. :idea:
 
Sv: Orolig och fundersam

Frukt äter jag gärna, speciellt apelsiner :p
Just nu är det lite bättre, men jag lagar helst mat när sambon är hemma!
 
Sv: Orolig och fundersam

Jag lagar aldrig mat om det bara är jag som ska äta. Då blir det mackor eller en chokladbit istället. Men när barnen ska ha lunch och middag lagar jag såklart mat. Lunch brukar jag inte äta själv så ofta, men middag är vi tillsammans.
Om jag inte har rester kvar i kylen så lagar jag nåt enkelt och snabbt. Försöker se till att de får i sig kolhydrater, proteiner, järn och vitaminer vid varje mål.
 
Sv: Orolig och fundersam

Känner också lite så.
Det är helt enkelt tråkigt att laga mat och äta själv.
Mycket bättre när sambon är hemma för då har man sällskap.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 662
Senast: MML
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 863
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
15 955
Senast: Trott
·
Övr. Barn Den senaste tiden har jag tänkt en hel del på min barndom, bland annat pga några diskussioner jag haft med min mamma. Jag kommer inte...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 369
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp