Centaur

Trådstartare
Vilka symptom får en ormbiten häst? Hur ska man behandla den? Ringa vet. såklart, men utöver det? Hur fastställer man att det ÄR ormbett och inget annat?

Låg en jättestor orm utanför stalldörren igår, redo att hugga min katt. :eek: Blev inget med det för jag sprang efter yxan.... :devil:
Men blir lite rädd för hästarna, är andra ormen jag tagit sen vi flyttade dit. Och den andra var också stor.. :crazy:

Senast ändrad:
Sv: Orm

Vilka symptom får en ormbiten häst? Hur ska man behandla den? Ringa vet. såklart, men utöver det? Hur fastställer man att det ÄR ormbett och inget annat?

Låg en jättestor orm utanför stalldörren igår, redo att hugga min katt. :eek: Blev inget med det för jag sprang efter yxan.... :devil:
Men blir lite rädd för hästarna, är andra ormen jag tagit sen vi flyttade dit. Och den andra var också stor.. :crazy:

Hästar får oftast ormbett i mulen eller nedre delen av benen. Betten är oftast ofarliga men se upp om hästen svullnar så att den får andnöd eller svårt att äta, kontakta veterinären för rådgivning. Om bettet tagit i munnen eller i tungan så orsakar giftet vävnadsdöd (nekros) som luktar illa och hästen kan få problem att äta.
Man kan ta blodprov för att kontrollera att hästen inte fått förhöjda levervärden, i så fall kan hästen behöva ta det lite lugnt ett tag.

Du dödade väl inte ormen? Alla sorters ormar är fridlysta i Sverige.

jo det gjorde jag och det skulle jag göra igen! en orm som ligger klar att hugga min katt inne i stallet tvekar jag inte att döda. det kallas självförsvar. :crazy:

Min märr blev ormbiten i kotan typ, för ett par år sen. Hon svullnade upp ordentligt, men det blev inget mer än så, ingen behandling eller så.

Vad var det för orm?
Det måste ha vart en j***ligt stor orm om den tänkte äta en katt, eller hade katten provocerat den på ngt sätt?
(Kan tillägga att pytonormar under 3.5 meter har problem att äta en normalstor katt).
Kolla på naturvårdsverkets hemsida om tips att bli av med ormar i stället för att döda dem. Mycket onödigt!!
Det finns inga ormar i sverige som är så farliga.

Mestur // Med två ormar, en jättespindel och en liten ödlis, som faktiskt tar illa upp när folk dödar ormar pga okunnighet eller rädsla.

Senast ändrad av en moderator:

en huggorm såklart. andra ormar räddar jag hellre en dödar. hade precis räddat en ödla tidigare på dagen så är knappast så att jag dödar alla krypdjur jag ser. :smirk:

en stor huggorm är FARLIG för en katt.Och för mig och hästarna också!

Från Naturskyddsföreningens hemsida:

"Alla ormar är fridlysta i Sverige. Det innebär att man inte får döda, skada, eller fånga ormar och deras ägg och ungar. Man får fånga och flytta en huggorm som påträffas på ens tomt. Bara när det inte är möjligt, och någon annan lösning inte finns, kan man få döda huggormen. Om man fångar en orm bör man flytta den till något lämpligt ställe, minst ett par kilometer bort. Men att flytta huggormar är inte att rekommendera om ni inte är vana vid att handskas med ormar. (Källa: Naturvårdsverket)
Mer information finns på Naturvårdsverkets webbplats"

Sen kan du ju kolla med den här sällskapets lokalförening om du kan hjälpa dig att flytta på ormisarna:
http://www.shr-herp.com/welcome.htm

Men att slå ihjäl dem är inte en bra lösning. Vi som människor har tagit på oss att ta hand om andra djur, då borde det gälla samma regler för alla djur. Annars kanske man ska börja skjuta hackspettar också, för att de lever om?;)

Och med att ta hand om menar jag givetvis så vi väljer att bo där djuren var först (med ett par 1 000 år eller så... ) :)

dom är faktisk giftiga om du missat det. :crazy:
inget jag vill ha vare sig i mitt stall eller hus!

och jag är inte så galen att jag tar tag i en giftorm och flyttar den.:eek:

Jo, jag vet att huggormen är giftig. Men knappast giftig så man bör oroa sig. Ormar är vanligtvis skygga djur och biter inte om man inte ger dem anledning. Huggormar är inte aggresiva på det sättet, så risken finns att din kisse var och bråkade på ormen varför den försökte hugga. (Om det nu var det den gjorde.)

Därför så kan man kontakta den herpetologiska föreningen (finns garanterat en i närheten av dig också) och be om hjälp. Dom flyttar hellre ormstackarn än att låta folk slå ihjäl dem.

"Huggormen är den enda vilda giftiga ormen i Sverige. När huggormen biter gör det ont och man kan se två små bettmärken. Bettet är i de flesta fall ofarligt, men man vet aldrig på förhand hur man reagerar om man blir biten."
citat vårdguiden.se

Det är inga skallerormar vi pratar om. Den kan vara farlig för hundar och katter, men såvida du inte är allergisk är det nog ingen fara varken för dig eller dina hästar. Å andra sidan, om du är allergisk så kan ett bistick också döda dig, så kanske spraya Radar runt huset och stallet också, för att vara på den säkra sidan. :idea::crazy:

Har ingen lust att dras in i (ännu en) en forumdisskossion om ormars varande och icke-varande. Jag anser att man ska ge :devil: i att döda djur som inte gjort ngt annat än att vara djur. Fixa bort dom från gården om dom stör dig så, men döda dem inte. Dom gör garanterat mer nytta än skada däremot, då dom ser till att hålla gnagarbeståndet nere.

Och om det nu är så att jag anar en liten ormfobi så är det något man kan söka hjälp för inom sitt landsting. (Eller göra som jag, skaffa en stor, vresig och aggresiv spindel för att bota sin spindelfobi. Spindelstackarn måste ju också ha mat, men hon får vackert stanna i sin bur. :D )

Mestur // Som tycker att det finns bättre lösningar.

Jag hade också dödat.. Jag hade aldrig i livet velat ha en orm slingrandes på gården...:crazy:
Dessutom är jag livrädd för alla slag ormar, men snokar kan man ju låta leva eftersom de inte är farliga, men ändå.. inget jag hade velat ha på gården iaf!:eek:

Jag upprepar mig:
Fobier är ingen anledning att döda djur!!
Om jag vore rädd för hästar och det kom en lös häst utan ägare mot mig, får jag slå ihjäl den då?

Det finns hjälp att söka mot fobier!!

Tja, skulle jag ha huggormar på min gård så skulle jag nog också försöka se till att de försvann.:angel:
Jag vet inte om jag tål ormbett, men jag är inte beredd att chansa.
jag ser även till att getingbon oskadliggörs, och alla flugor som finns i huset blir inte heller långlivade.
Och rent reflexmässigt slår jag ihjäl både mygg och bromsar.

Jag förstår dig. Men det är inte en bra lösning att slå ihjäl ett fridlyst djur.

huggormar får gärna vara fridlysta eller helst inte finnas alls :angel:
usch...tänk om dom biter ett litet barn eller ngt som kommer på besök. Andra ormar som inte är giftiga skulla jag nog mest bara försöka kasta bort i skogen ngstans, men huggorm...nejtack. Bort.
Jag har tex kattungar hemma,,,jag vill inte att dom skadas. Eller min lilla hund som är liten...eller katterna. Eller barn, hästar.

hm hm, ormar är ju knappast att jämföra med mygg och getingar :angel:

det ÄR obehagligt med ormar, men har man en så har man säkert flera och att hålla på och döda dom är i längden en ohållbar lösning, då det ju som påpekat handlar om ett utrotninghotat djur.

dags att skaffa sig kunskaper och kanske rådgivning?

Jag hade slagit ihjäl den utan o tveka! o det står jag för! :devil:

Mestur: Om ormjäveln biter ditt barn...hade du då bara flyttat på den lite försiktigt!?

Ormar hör inte hemma hos mig iallafall!

Vi hade också jättemkt orm när min familj flyttade in i mitt barndomshem. Lyckligtvis var ett av våra welshcobston en ormmördare av stor dignitet så hon decimerade dem ganska så snabbt.

Men vi hann ändå få ett litet welshsto ormbitet. Det visste vi inte förrän hon kom till klinik och benet rakades inför ultraljud av senorna. Inte förrän då syntes bitmärkena (trots fyra vita strumpor). Hon hade fått en kotsenskideinflammation av bettet men blev helt återställd efter behandling och lever än i dag i högönsklig välmåga som avelssto.

Här förpassas alla huggormar också in i himmelriket om dom kommer hit. Jag bor ensam på gården och chansar INTE, skulle ormen huffa mig och jag blir sängliggande så får jag och hästen svälta ihjäl när ingen sköter om oss.

I skogen får dom hjärtans gärna vara men såna som söker sig till gården försvinner.:devil:

Och, nej, jag har inte det minsta ormfobi utan bara vanlig överlevnadsinstinkt.:cool:

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 512
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Dottern har en egen ponny som hon tävlar på hobby nivå. Ingen elit satsning men vi har kuskat runt nästan varannan helg i sommar på...
2
Svar
38
· Visningar
4 594
Senast: nejlica
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 291
Senast: Gumman123
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
26 029

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka