Orkar ni med en rasvals tråd till?

Vovzing

Trådstartare
Hund nummer 2 är aktuell, om allt går enligt planerna, om 1,5 till 2 år. Men jag vet inte riktigt vad jag vill ha, så nu försöker jag sätta mig in i alla raser som är det minsta lilla av intresse.

Det är, som ni förstår, ganska jobbigt. Så, speciellt som jag vill förbereda mig så noga jag bara kan, känns det som att det är dags att börja ringa in några raser och fokusera lite mer på dem.

Så jag tänkte; var hittar man många hundägare till olika raser, som (för det mesta :angel:) är vettiga och kanske tom. har möjlighet att avvara lite tid för att ge mig några tips? Här kanske? ;) Har funderat en del på om det verkligen är värt att starta en helt egen tråd, men vill inte riktigt kapa någon annans med massa frågor heller :o

Jag har en tax nu, som jag är stormförtjust i. Trots det är ytterligare en tax inte ett alternativ. Han har dock mycket av det jag söker hos nästa hund - skulle gärna lägga till lite mer samarbetsvilja. Dessutom är han mer än allt en jakthund, det kommer med största säkerhet bli hans stora passion. En passion vi tyvärr inte delar, även om jag kommer hänga med ut i skogen.

phu_126683248.jpg

Rent spontant så;

Vill jag:
Träna/tävla agility & lydnad
Gå kurser
Lägga mycket av min fritid på hundarna
Kunna ha hunden lös (Givetvis måste det tränas på - men får man drömma så vill jag ha något lite mindre utmanande än en tax :grin:)

Jag vill inte:
Hålla på med vallning
Ha en jakthund (dock möjligtvis en fågelhund)
Ha en hund med en nos som ger den andningssvårigheter

Jag har läst, både här och på andra ställen om massa raser. Ett tag var jag väldigt inne på Shetland Sheepdog. Sedan var jag, även om jag (tyvärr) aldrig har träffat någon, fascinerad av Kelpies. De verkar de helt underbara, men jag är tveksam om det är hunden för mig. När allt kommer om kring vill jag faktiskt inte valla och jag vill ju inte skaffa en hund som jag inte kan ge alla de bästa förutsättningarna. Shetland Sheepdog är ju också en vallhund, dessutom... Kan hunden vara helt nöjd utan att få valla? Jag tycker att det låter otroligt, men är å andra sidan inte insatt i vallhundar.

Jag vill ha en aktiv, positiv och relativt lättlärd hund.
Storleken är inte så viktig, men det är förhoppningsvis en blivande lekkompis till mitt kaxiga, vältränade busfrö till tax på 12 kg.

Jag känner att jag måste ut och spionera lite på olika hundar, men hjälp mig - vilka ska jag vara lite extra intresserad av?

Senast ändrad:
Sv: Orkar ni med en rasvals tråd till?

Hihi här måste jag nästan få rekommendera mitt egna nytillskott då det låter som klippt och skuret! :D

(den lilla, på kortet 14v)

Lancashire heeler!
Definitivt aktiv, positiv och lättlärd.

Formatmässigt matchar den en tax, den har attityd, är käck men är ingen jaktidiot (även som småfåglar och katter är skojiga att skrämma upp), lätt-tränad och funkar bra till lydnad och agility.
Ursprungligen är den en vallhund (boskapsfösare) men få hundar inom rasen används till vallning idag utan den är främst en aktiv sällskapshund. På sin höjd görs vallningsprov men de flesta heelers tycks användas till just sällskap, lydnad, agility m.m. Tack vare vallhundsbakgrunden så har den en stor samarbetsvilja och är lätt att träna på att vara lös (alltid en halv meter bakom hälarna typ). De är ganska signalkänsliga (små kommandon räcker), kvicka i både tanke och kropp och sjukt söta när de sover!
Jag vill som du vara aktiv med min hund men vill ändå kunna ha lugnt hemma och kunna vara sjuk med rent samvete någon dag då och då och jag tycker jag har hittat helt rätt.

Raser som heeler, sheltie, collie m.fl kan vara nöjda utan vallning ja däremot rekommenderas inte border collie om du inte vill valla.

De Shelties jag har träffat har varit mer än nöjda utan att de fått valla. Även om det är en vallhund från början så tror jag att mycket av de egenskaperna är bortavlade, kanske finns det fortfarande brukslinjer kvar hos Sheltien, men den "vanliga" Sheltien har inget behov av att valla sålänge den blir stimulerad på annat sätt.

Det finns många raser som passar in på din beskrivning, av av de jag tänker på spontant är Pudel. Fördomarna haglar kring pudlar, men innanför lejonklippningen är de underbara hundar. ;) Pigga, glada och väldigt lättlärda. Gillar att jobba, men tycker i regel att det är helt okej att slappa i soffan ett par dagar i veckan. Pälsen behöver man ju inte ha i någon snoffsig frisyr, att bara klippa ner funkar utmärkt! Finns ju dessutom i flera storlekar.

Boxer, retriever-raserna (främst Flatte, Golden och Labbe) och Dansk-Svensk gårdshund är andra raser jag kommer att tänka på såhär spontant.

Vad säger du om pälsvård? Om du kan tänka dig lite sånt, så dvärgschnauzer?

Ser ut att passa in på alla dina önskemål, dock beror det väl lite på vad du har för tankar med tävlandet. Tävla för skojs skull- absolut! Tävla för att vinna sm- nja då finns det nog bättre raser.

sjukt söta när de sover!

Det är ju nääääästan det viktigaste, inte helt ironiskt faktiskt :angel::D

Jag har kollat lite på dem, men inte riktigt fastnat. Men jag måste hålla med om att det låter helt perfekt när du beskriver din hund/rasen!

Ska absolut kollas lite extra på! (Btw, din är en riktig sötnos!)

Raser som heeler, sheltie, collie m.fl kan vara nöjda utan vallning ja däremot rekommenderas inte border collie om du inte vill valla.

Nej, Border collie har jag strukigt för länge sedan ;) Men eftersom både du och Lohna tror att en Sheltie skulle klara ett liv utan vallning får de också stå kvar på listan över "intressanta raser att spionera på" :laugh:

Tack! :) Är jag helt ute och cyklar nu men har inte vi mötts i Ledingenäs ridhus? Jag tycker taxen ser bekant (snygg) ut.

Jag tipsa om att heelern är ganska annorlunda än den presenteras på nätet, jag blev själv förvånad när jag träffade de första representanterna (mor och mormor till min kotte). De är mer personliga än jag trodde, betydligt kvickare och faktiskt mindre än de ser ut att vara.

Senast ändrad:

Ha! Det måste vi ha gjort! Funderade över det förut, men var inte säker... Om det var dagen innan du skulle hämta hem din så ja, då är det mycket möjligt att min tax ser välbekant ut ;)

Haha, ja det stämmer! Jag var lite prillig den dagen vill jag minnas... :o Men taxen din satte sig på minnet, både snygg och trevlig. :)

Vad säger du om pälsvård? Om du kan tänka dig lite sånt, så dvärgschnauzer?

Ser ut att passa in på alla dina önskemål, dock beror det väl lite på vad du har för tankar med tävlandet. Tävla för skojs skull- absolut! Tävla för att vinna sm- nja då finns det nog bättre raser.

Jag har träffat två Dvärgschnauzers och de var totalt olika! Den ena är väldigt lugn och tja... inte direkt en hund som jag skulle få för mig att tvinga in på en agilitybana. Den andra var ett litet yrväder ;)

Pälsvård kan jag stå ut med, även om det är skönt att slippa. Jag ska fundera lite på Dvärgschnauzer också, tack för tipset!

Men eftersom både du och Lohna tror att en Sheltie skulle klara ett liv utan vallning får de också stå kvar på listan över "intressanta raser att spionera på" :laugh:

Håller med här :) jag tror min Sheltie är nöjd ändå här hemma med agility och pormenader ;) Sheltie nr 2 är på ingång och där ska inte heller vallas. :) Så kör på om du tycker det känns som en bra ras i övrigt! :D

Men eftersom både du och Lohna tror att en Sheltie skulle klara ett liv utan vallning får de också stå kvar på listan över "intressanta raser att spionera på" :laugh:

Jag känner flera Shelties som tävlar och tränar på hög nivå inom lydnad och agility, och ingen av dessa vallar med sina hundar!

Finsk Lapphund (partisk), en vallund som klarar sig utan att valla, glad, positiv och lättlärd :)
Pudel, träffat många riktigt trevliga pudlar och kan tänka mig att ha en egen.

Haha, ja det stämmer! Jag var lite prillig den dagen vill jag minnas... :o Men taxen din satte sig på minnet, både snygg och trevlig. :)

Prillig? :angel:
Trevlig var du i alla fall ;)

Tack så mycket :love: Det är skönt att han kan sköt sig i bland åtminstone...

Du skulle bara veta vilken snigel jag är till vardags... :D
Tack, detsamma. :laugh: Och han var ju jätteduktigt! Jag minns min förvåning över en lydig tax... Haha!

Tror också dvärgschnauzer kan passa. De allra flesta är pigga och glada, finns de med mer motor och de med mindre motor. Jag har 3 stycken, den äldsta är rätt så seg, de andra två har mycket go i sig och ffa den yngsta har en helt fantastisk motor och inställning till arbete. Du är välkommen att komma och hälsa på om du vill träffa fler dvärgar!

Jag känner att det här börjar bli lite OT (:angel:), men tack igen!
Om jag har tur kanske vi träffas igen, så att jag får möjlighet att se din lilla stjärna ;):laugh: Jag ska definitivt fundera på en Heeler!

Tack, vilket snällt erbjudande! Vi får se längre fram ;)
Dvärgschnauzer är absolut en kandidat.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 544
Senast: hundtant
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 832
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Vill ni hjälpa mig med lite för och emot i mitt val av nästa hund? Det är inte aktuellt precis just nu. Jag har nu beauceron, en ras som...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 088
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Hejsan, Behöver lite hjälp men tips på raser. Jag har börjat se mig om efter min nästa hund som jag ska inskaffa mig om något/några...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 808

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka