Orkar ni med en rasvals tråd till?

Sv: Orkar ni med en rasvals tråd till?

Någon som vet något om en ras som kallas Pumi? Blev medveten om dess existens i dag, och har aldrig hört talas om den tidigare...

Vet nästa ingenting utom att den ska passa till agility, åtminstone. Googlade lite och tycker att de åtminstone till utseendet är lite lika en pudel ;)

Någon som har/har träffat en?

Ja jag har träffat några stycken faktiskt, på agility- och lydnadskurs. Min instruktör hade ett par sådana bland annat. Jag funderade faktiskt på att föreslå dem.

De är kvicka som tusan, väldigt arbetsvilliga och viga/studsiga som få. Den nackdel jag tyckt mig se är att de kan ha väldigt hög integritet. Jag tror de beskrivs som reserverade och det kan stämma och vissa fall har det gått lite överstyr så som i många andra raser.
Men en trevlig individ är en trevlig hund och det finns ju sådana också!

Då vi har haft en helt underbar Flatcoated retriever och jag nu ha en egen underbar Flatcoated retriever föreslår jag den rasen.

Ingen pälsvård förutom att borsta igenom nån gång då och då, om man inte vill ha den trimmad. Vilket jag personligen tycker är fulare. Kan användas till lydnad, agility, dra med och en massa annat. En väldigt glad och vänlig ras, lättlärd och vill gärna göra något. Valpig och flamsig, vilket en del tycker är jobbigt, men jag gillar det och tycker det är charmen med rasen. En hund som är ung till den dör kan man väl inte annat än tycka om? :) Måste inte alls jaga för att må bra.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 544
Senast: hundtant
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 832
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Vill ni hjälpa mig med lite för och emot i mitt val av nästa hund? Det är inte aktuellt precis just nu. Jag har nu beauceron, en ras som...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 088
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Hejsan, Behöver lite hjälp men tips på raser. Jag har börjat se mig om efter min nästa hund som jag ska inskaffa mig om något/några...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 808

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka