Orkar inte snart

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Orkar inte snart

Ja, va fan menar jag...... Att du ska växa upp och visa mera hänsyn kanske. Tänk....

Att växa upp och visa mer hänsyn,jag kan tala om för dig att den som försöker reda upp allt vänder ut och in på allt är JAG,inte F-N är det hennes pappa eller mamma,

Vem är det som kliver upp med ungarna? jo jag
Vem är det som gör läxor ?jo jag
vem är det som kör till ridskolan ?jo jag
vem är det som åker till stan och handlar och badar ??jo jag
Vem är det som pratar och skojar med dem ? jo jag
Vem är det som säjer godnatt med en stor kram varje kväll ?? jo jag
vem får tjat på sig ?jo jag
vem försöker göra allt bra utan bråk och såra någon ?jo jag
Snacka inte om att växa upp
jag gör så mkt som jag kan fasst jag är sjuk:devil:

*kl*

Jag tror inte det är någon här inne som dömer ut TS , men som många skrivit så är det den 13 åriga flickan som mest behöver stöd. Givetvis är det en jobbig situation för alla, men det är ändå hon som behövt flytta till en annan miljö där bara hennes "styvmamma" finns tillgänglig.

Det kanske är lätt att komma med förslag och åsikter när man står som åskådare, men oftast behövs det för att se lösningar istället för ett problem.

TS : Du har fått rätt många förslag, hur känner du själv att situationen bör lösas ? Det jag reagerar på är hur flickan mår, och hur hon faktiskt verkar bli undanskuffad för att hon är otrevlig och spydig. Det kanske finns en bakgrund till det eftersom hon faktiskt bor hos er istället för hos sin mamma.

Jag hoppas för er skull , och speciellt den 13 årige flickan, att det löser sig till det bästa.

Hon har varitt spydig taskig elak mm säjer hennes stora syster, vist det är frågan varför men jag kan ju inte prata med hennes mamma jag har ju försökt men det angår ju inte mig säjer hon,

i

Att växa upp och visa mer hänsyn,jag kan tala om för dig att den som försöker reda upp allt vänder ut och in på allt är JAG,inte F-N är det hennes pappa eller mamma,

Jo för barnens skull behöver du växa upp och ta ett snack med din sambo. Fasen vad olika du stavar i olika trådar du startar...

Jag tycker SYND om denna lilla 13-åring - f*n att vuxna människor beter sig på det viset! VÄX UPP MÄNNISKA! Är man tonåring så är det ganska naturligt att vara spydig, uppstudsig och allmänt besvärlig - detta betyder inte att föräldrarna sviker eller älskar dem mindre. Hon är din mans dotter, har flyttat hem till er och har precis lika stor rätt att kosta pengar, att ta plats, som dina "egna" ungar! Att bara ha mage att dela upp det i mina barn och hans barn, som om det vore ngt katten släpat in:mad:

Sen kan man undra vad din man sysslar med egentligen - har man barn får man ta hänsyn till dem och finnas till hands. Du mäktar uppenbarligen inte med det ansvaret på egen hand.

När jag läser dina inlägg ser jag den klassiska styvmamman, i negativ bemärkelse, framför mig. Stackars unge.

Det är inte svårt att förstå varför. Jag hade varit helt ohanterlig om jag växt upp under de här förhållandena. Flickan behöver sin pappa och att få känna sig som en önskvärd och fullvärdig medlem av er familj. Det är inte möjligt så länge fadern undflyr sig ansvar och övriga familjen inte är villiga att göra de förändringar som krävs.

Angående din dotters vilja så ska den inte prioriteras högre än din sambos dotters vilja. Återigen handlar det inte om just hästen utan om att du omedvetet beslutat att dina barns vilja är viktigare än din sambos dotter. Sådant känner barn av på en gång.

Fast jag räknar in den arbetsinsatsen i det gemensamma. Han jobbar för att försörja familjen. Hon arbetar för att försörja sina hästar. Om hon inte hade hästar hade arbetsinsatsen kommit familjen tillgodo, antingen som pengar eller tid.

vadå han jobbar för att försörja familjen?nej han jobbar för sina skullder han har,
Medans jag betalar allt,Lån el,tele,försäkringar,sopor,kläder,bensin,maten
som han har stora skulder så drar dem mkt av han plus hans alla avbetalningar,
Jag funderar starkt i bland om jag ska ta ett lån att betala av hans skulder men han vill inte det,men jag tror det skulle underlätta jag vet inte, jag kommer hinna dö innan han blir skuldfri.

Men ert förhållande verkar ju inte riktigt klokt ju.
Kasta ut karln och gå till soc och få hans dotter som fosterbarn så får du ju ekonomisk hjälp så att du kan ta hand om henne.
Flickans föräldrar verkar ju inte vilja ha henne.
Och din sambo är ju aldrig tillsammas med dig.
Förresten så är han val knappt sambo nu heller eftersom han bor borta på jobb.
Så skillnaden skulle väl knappast märkas.

Ja, du är ju vuxen och den som är ansvarig..

Men som några andra redan skrivit, så får även jag uppfattningen att tjejen förmodligen känner sig både ovälkommen och oönskad i familjen och det är de vuxnas ansvar (förbannade plikt och skyldighet till och med!) att göra någonting åt det, så att hon känner sig välkommen och delaktig i familjegemenskapen!

Då är ju frågan vad du har honom till överhuvudtaget?

Bortsett från det så skrev du att ni har gemenam ekonomi. Då får du nog betala för hans barn också. Alla i en familj måste tillåtas att leva på samma nivå. Visst kan det kännas surt att behöva betala för någon annan, men du har valt att leva med denne man. I det ingår hans barn och just nu förtjänar det barnet ditt stöd mer än vad han gör. Har ni inte råd att integrera henne i familjen fullt ut så får ni ordna livet så att det finns utrymme i ekonomin. Ekonomin är dock en sådan försumbar del av det hela. Du måste sluta tänka i dina och mina barn och istället se det som våra. Fadern måste inse att han har barn. Båda måste inse att det här kan utvecklas åt ett katastrofalt håll där sambons dotters liv kan råka få ett för tidigt avslut. En del är maskrosbarn och blommar trots asfalt, men långtifrån alla.

Men ärligt, jag tror det bästa för det barnet vore att få en kontaktfamilj som faktiskt vill ge henne plats och hjälpa henne. Det ger dig avlastning också. Du har dock fortfarande inte riktat fokus och ilskan dit där den hör hemma. Barnet är som sagt inget problem. Din sambo är dock ett enormt sådant.

Det är inte svårt att förstå varför. Jag hade varit helt ohanterlig om jag växt upp under de här förhållandena. Flickan behöver sin pappa och att få känna sig som en önskvärd och fullvärdig medlem av er familj. Det är inte möjligt så länge fadern undflyr sig ansvar och övriga familjen inte är villiga att göra de förändringar som krävs.

Angående din dotters vilja så ska den inte prioriteras högre än din sambos dotters vilja. Återigen handlar det inte om just hästen utan om att du omedvetet beslutat att dina barns vilja är viktigare än din sambos dotter. Sådant känner barn av på en gång.

Ja flickan behöver sin pappa?vad ska jag göra ska jag lämna allt så dem blir ensamma ,fattar du inte att jag försöker göra så gott jag kan fasst det ej är mitt barn,Är inte övriga familjen villiga att göra de förändringar som krävs?
Jag önskar att jag kunde skriva hela tjejens uppväxt inte bara hon, hennes syskon vem är det som dem har ringt när dem har varitt ledsna jo mig,ringer och pratar med mig som dem inte vågar säja till sin mamma,
Jag fick tillomed prata med den mellersta dottern som ringde mig och ville skaffa p-piller fasst mamman hadde sakt i från att hon inte skulle ha några,Så jag pratade med min sambo så han kunde skriva under pappret,det är väl bättre att hon äter p-piller en blir gravid.

Nu till ALLA som har skrivitt här,så kommer jag att avsluta skriva i denna tråd för det blir så personligt jobbigt att läsa att jag ska växa upp,ta annsvar,att jag inte gör nått skuter undan flickan mm

Ja må va dem dumma jäveln som öppnade mig för andra här och trodde man kunde få råd eller om andra har haft det jobbigt och hur ni skulle gjort eller hur löste ni det,

Du har fått råd, väldigt bra sådana, som skulle kunna hjälpa din sambos dotter. Att du väljer att inte följa dem är ditt eget val. Synd bara att den största förloraren är barnet.

Sluta curla för din sambo om du vill ha någon ändring.

Och återigen påpekar du att det inte är ditt barn. Du särskiljer henne så tydligt från resten av familjen. Skit samma vems biologiska barn det är. Ho ingår numera i familjen och ska också behandlas därefter.

Då är ju frågan vad du har honom till överhuvudtaget?

Bortsett från det så skrev du att ni har gemenam ekonomi. Då får du nog betala för hans barn också. Alla i en familj måste tillåtas att leva på samma nivå. Visst kan det kännas surt att behöva betala för någon annan, men du har valt att leva med denne man. I det ingår hans barn och just nu förtjänar det barnet ditt stöd mer än vad han gör. Har ni inte råd att integrera henne i familjen fullt ut så får ni ordna livet så att det finns utrymme i ekonomin. Ekonomin är dock en sådan försumbar del av det hela. Du måste sluta tänka i dina och mina barn och istället se det som våra. Fadern måste inse att han har barn. Båda måste inse att det här kan utvecklas åt ett katastrofalt håll där sambons dotters liv kan råka få ett för tidigt avslut. En del är maskrosbarn och blommar trots asfalt, men långtifrån alla.

Men ärligt, jag tror det bästa för det barnet vore att få en kontaktfamilj som faktiskt vill ge henne plats och hjälpa henne. Det ger dig avlastning också. Du har dock fortfarande inte riktat fokus och ilskan dit där den hör hemma. Barnet är som sagt inget problem. Din sambo är dock ett enormt sådant.

vad jag har min sambo till?jag ÄLSKAR han,jag gör det bra.

vad jag har min sambo till?jag ÄLSKAR han,jag gör det bra.

Det är fint att du älskar honom. Fortsätt gärna med det. Men älska dig själv minst lika mycket. Eftersom ni inte har jämvikt i ert förhållande (du håller på att gå sönder och han gör inget åt det eller åt sin dotterns jobbiga situation - för att han trivs på sitt jobb!:eek:) tycker jag att ni ska bo på varsitt ställe och ha varsin ekonomi.

Bara för att du älskar honom behöver du inte stötta honom ekonomiskt, eller ta hand om hans barn. Din kärlek kan du visa genom att lyssna, ge komplimanger och mysa ihop. Allt det blir antagligen lättare om du slapp allt ansvar du tagit på dig för honom.

Du kanske är orolig för att han inte ska klara ansvaret för sin egen ekonomi och sin dotter, men i så fall får samhället rycka in - inte du. Det kanske slutar med att dottern blir fosterhemsplacerad, men jag tror det skulle vara mycket bättre för henne än att behöva känna att hon bor på nåder hos dig och dina barn.

En tanke som slog mig angående tjatet om egen häst: Hon kanske tror att vägen in till gemenskapen i er familj är att ha en häst. Jag menar, hon har ju aldrig haft egen häst innan, så varför skulle det vara så superviktigt just nu? Det kan kanske vara så att hon tror att tecknet på att "man räknas" i er familj är att man får förtroendet att sköta en egen häst.

Jag tycker SYND om denna lilla 13-åring - f*n att vuxna människor beter sig på det viset! VÄX UPP MÄNNISKA! Är man tonåring så är det ganska naturligt att vara spydig, uppstudsig och allmänt besvärlig - detta betyder inte att föräldrarna sviker eller älskar dem mindre. Hon är din mans dotter, har flyttat hem till er och har precis lika stor rätt att kosta pengar, att ta plats, som dina "egna" ungar! Att bara ha mage att dela upp det i mina barn och hans barn, som om det vore ngt katten släpat in:mad:

Sen kan man undra vad din man sysslar med egentligen - har man barn får man ta hänsyn till dem och finnas till hands. Du mäktar uppenbarligen inte med det ansvaret på egen hand.

När jag läser dina inlägg ser jag den klassiska styvmamman, i negativ bemärkelse, framför mig. Stackars unge.

Jag håller helt och fullt med dig och resterande likasinnade i tråden, dock kände jag att din frustration kändes igenom extra tydligt i inlägget så jag skickar en :bow: till ditt inlägg.

Jag är trött på vuxna människor som inte kan ta ansvar.

Och jag kan tänka mig hur tjejen känner sig. Jag har 2st halvsyskon på ena förälderns sida som fått i princip allt under deras uppväxter, och rest massor osv. Inte jag. Förvisso är jag sladdbarn, men det känns jobbigt ändå. Det var jobbigt för mig som är bitter i efterhand, tackafan att tjejen tycker att det är jobbigt som lever med det i 100% nuet. Alla visar ju bara att hon inte är värd lika mycket som dom andra barnen.

:cry:

TS, hur länge har ni haft gården?

Har din sambo jobbat borta på veckorna under hela den här tiden?

Och du framstår som så otroligt omogen och helt oförmögen att förstå att det är DU som felar, inte resten av världen. Det låter som om du skulle behöva föräldrautbildning el liknande.

Förväntade du dig medhåll och "tycka-synd-om svar" enbart eller?

Och du framstår som så otroligt omogen och helt oförmögen att förstå att det är DU som felar, inte resten av världen.

Men de som felar mest i det här fallet ar ju flickans föräldrar.
Hennes mamma och pappa.
De skiter ju totalt i henne.

Att dumpa ett barn på en styvförälder är ju faktiskt inte riktigt klokt.

Alltså jag skulle kasta ut en karl som betedde sig så som pappa.

Här har vi någon (TS) som sliter som ett djur för att få allt att gå ihop, barn, djur, gård, jobb etc...
Ett stort problem har hon, hon kan inte få sin sambo att förstå allvaret i att ha barn.
Vad gör då en del i den här tråden, jo de klankar ner något enormt på hennes föräldraförmåga och säger att hon ska växa upp. Växa upp???
I TS familj är hon den vuxna, pappan är det inte...

Snart nog kommer han dock att få lära sig den hårda vägen för TS kan inte fortsätta ösa ur den här kraftkällan - för er som aldrig bränt ut er kan jag berätta - kraften är inte outsinlig, tillslut ger kropp och psyke upp när man inte orkar mer. Då spelar det ingen roll hur folk säger åt en att ta nya tag eller att man måste "växa upp" och ta sitt ansvar, för då klarar man knappt av att klä på sig själv eller att äta. Är det något att sikta på?

Jag tror att TS skulle orka stötta styvdottern mycket bättre om hon hade sambons stöd och medhåll i ryggen. "Det TS säger och bestämmer gäller, oavsett om pappa är hemma eller ej." Gemensamma regler som ni diskuterat i förväg. Barn ska kunna känna att ni är ense.

Just det här tröstlösa, att känna sig fast i en ohållbar situation och inte veta hur man ska ta sig ur den - det är en enormt bra grogrund till utbrändhet. Det tillsammans med störd nattsömn (oro) ekonomiska problem, stress och bråk i omgivningen och att inte få stöd hemma. Hur många bockar fick TS här i uppräkningen? Ganska många tror jag.

Till TS :I morgon kommer sambon hem ( har jag för mig ). Prata med honom!!! Han är den enda som kan reda i det här, han MÅSTE göra det. Det är inte bara sin dotter han måste stödja, det är dig också. Fråga dig själv - vad bidrar sambon med idag och vad behöver jag från honom för att orka? Skriv gärna ner några stödord i förväg, du kommer att minnas orden sedan och behöver inget papper då - men det hjälper, jag lovar.

Det låter som om du egentligen skulle klara gården ekonomiskt på egen hand, ta styrka från det och vet att du alltid klarar dig. Du är en stark och duktig mamma som tar hand om dina barn - allihop - och gör så gott du kan med de resurser du har. Mer kan ingen människa göra!!!

Ja och om inte den där mannen vill förstå att han måste ta hand om sina barn så är det soc som man skall vända sig till.
Mamman vill inte ha barnet och pappan vill inte heller ha barnet.
Då så är det ju fosterhem som gäller.
Det är vad som finns kvar.

Men du, du har ju fått massor av råd förutom de klassiska: väx upp och mogna. Se dom istället.

Jag vet hur det är att vara utbränd och jag förstår att du inte orkar mer snart, men nu får du ta tag i situationen EN GÅNG, ställ ultimatum till din man, kräv att han hjälper till och finns här för sina barn.

Barnen ska inte behöva lida för att du inte orkar säga något och han flyr ....

Så gör en till kraftansträngning och tala allvar med din man.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 578
Senast: sjoberga
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 150
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb Jag står inför den spännande och inte så lite skrämmande utmaningen att hitta ett nytt jobb, då jag blir arbetslös inom några månader...
Svar
13
· Visningar
1 594
Senast: nowayout
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 170
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar