Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tycker inte att TS ska behöva byta ut sin häst, vem skulle vilja göra det!?
Fast alla barn i en familj ska ha samma möjligheter. Det har inte den här flickan. Även om hon vore minst lika duktig som biologiska dottern och lika trevlig och ansvarstagande så har hon inte samma möjligheter till en egen häst som övriga. Prioritetsordningen är klar. Först ska biologiska dottern få, sedan TS och sist bonusdottern. Kommer samma sak att gälla exempelvis körkort också. Först får de båda biologiska och sedan får man se om det finns pengar kvar till bonusbarnet?
Det finns en orättvisa i den här familjen som måste jämnas ut. Hästarna är bara ett symptom, inte ett egentligt problem. Det är själva tankesättet och attityden som felar.
Sedan faller idén med att man ska mogna in i ansvaret med att ah egen häst då ekonomin bara tillåter två. Det spelar alltså ingen roll hur duktig bonusdottern blir för de kan ändå inte köpa en åt henne. Hon kommer alltid få stå tillbaka, om inte någon av de övriga gör avkall på sitt.
En Mamma skulle göra det.
Och det är vad TS är i sin familj nu.
Mamma till minst 3 kanske 4 barn.
Den där sambon får hon ju hantera på något vis.
Men om de nu är familj så är de.
Och då så är det barnen först.
De växer upp och då kan man ägna sig åt sig själv och den häst man vill ha bara för sin egen skull.
Den här flickan ingår i paketet med sambon.
Så det är nog bara att hantera den situationen som har blivit.
Eller dumpa sambon.
Jag tycker som tidigare inlägg av någon, TS får sälja sin häst till förmån för en häst som bonsdottern kan ha.
kan tyckas hårt, men i mina ögon är bonusdottern "din" dotter nu. Och för sina barn offfrar man väl utan att tveka även sitt eget liv?
Jag anser som andra att det är en orättvis situation mot bonusbarnet. Jag hade nog också varit arg och otrevlig om jag varit henne. Hon är ju även i den åldern att detta kan utvecklas och eskalera och få proportisioner som inte går att vända. Jag hade nog sett det bättre att denna dotter fått större ansvar med en häst (som kanske TS och bonudbarn kan dela?) och i motvikt hade jag sagt att; "Du får en häst, men för att du ska få ha det krävs detta av dig: 1. Du ska sköta skolan
2. Du ska hjälpa till hemma och i stallet.
3. Du ska uppföra dig ordentligt.
Om dessa regler ej efterföljs tas privilegiet med en häst bort.
Fast i denhär situation spelar det ingen roll hur mogen och ansvarig bonusbarnet är, dom har inte råd med 3 hästar ändå.
Det är väl där jag kan se orättvisan.
Riktigt så enkelt anser jag inte att det är! Flickan har en mamma, om även en i mina ögon oengagerad. TS ska inte behöva avyttra sin häst för att sambons dotter ska få en egen häst på studs. TS gör vad hon kan tycker jag för att sambons dotter ska få rida och hålla på med hästar. Det är TS sambo och flickans mamma som ska ta tag i hästägarbiten och det ekonomiska kring den. Ska foder jobbas av så får ju även de kavla upp ärmarna. Ansvaret och medföljandet kommer ju av naturliga skäl att falla på TS, då de andra kanske inte har det kunnandet.
Kicki
Knapplånar mig själv
TS skriver i en tråd i mitten av augusti att sambons dotter ska flytta till dem, så denna konstellation är ju en relativt ung företeelse. Något som gör, tycker jag, att man inte behöver ha så vansinnigt bråttom med allt. Finns ju som sagt mycket annat som det är viktigare att lägga fokus på i ett sådant tidigt stadium.
Kicki
???Jag har lånat ut min häst i 2månader till min sambos dotter
Nu när dottern har fåt sin häst så gick det underbart bra med hästarna tillsammans man kunde inte tro det va sant,min går och kliar den anndra hästen och gosar har hon gjort nu i 3veckor
Hon har fått en alldeles egen häst för ett år sedan då vill hon inte ha någon delägare mitt i nu,
Och i det läget är man inte en familj.
Utan bonusdottern är en "inneboende" med lägre status.