Orkar inte snart

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Orkar inte snart

Fast i denhär situation spelar det ingen roll hur mogen och ansvarig bonusbarnet är, dom har inte råd med 3 hästar ändå.

Det är väl där jag kan se orättvisan.

Edit: Jadzia hade redan belyst problemet i inlägget ovan

Jag tycker som tidigare inlägg av någon, TS får sälja sin häst till förmån för en häst som bonsdottern kan ha.
kan tyckas hårt, men i mina ögon är bonusdottern "din" dotter nu. Och för sina barn offfrar man väl utan att tveka även sitt eget liv?
Jag anser som andra att det är en orättvis situation mot bonusbarnet. Jag hade nog också varit arg och otrevlig om jag varit henne. Hon är ju även i den åldern att detta kan utvecklas och eskalera och få proportisioner som inte går att vända. Jag hade nog sett det bättre att denna dotter fått större ansvar med en häst (som kanske TS och bonudbarn kan dela?) och i motvikt hade jag sagt att; "Du får en häst, men för att du ska få ha det krävs detta av dig: 1. Du ska sköta skolan
2. Du ska hjälpa till hemma och i stallet.
3. Du ska uppföra dig ordentligt.
Om dessa regler ej efterföljs tas privilegiet med en häst bort.

Jag tycker dock att dessa regler även ska gälla för det biologiska barnet.
Jag kan inte tycka synd om TS, hon har själv försatt sig i sin situation, som man bäddar får man ligga. Jag tycker det är beklämmande att hon inte kan ta emot den nya dottern och se att deras familj kan bli mer intressant och kompletterad med ytterligare en familjemedlem. Båda barnen är så pass stora att de kan hjälpa till en del hel hemma och i stallet (vilket jag tycker ska krävas av dem)

Jag tycker fruktansvärt synd om barnet, jag vill ge både moder, fadern, TS samt TS dotter en rejäl spark i baken!!!

Om ni inte skärper er nu, kanske ni inte har denna dotter snart längre, jag har själv erfarenhet av dessa barn som ingen velat ha, älskat eller tagit hand om och de flesta slutar i missär. Alla barn är underbara, härliga, mysiga och fulla med förhoppningar och drömmar, det är vi vuxna som förstör dom!!!!

Senast ändrad:

Kommer en egen häst åt bonusdottern att lösa alla problem?
Eller går problemet djupare än så?

Själv misstänker jag att det senare alternativet är mer troligt.

Tycker inte att TS ska behöva byta ut sin häst, vem skulle vilja göra det!?

En Mamma skulle göra det.
Och det är vad TS är i sin familj nu.
Mamma till minst 3 kanske 4 barn.
Den där sambon får hon ju hantera på något vis.
Men om de nu är familj så är de.

Och då så är det barnen först.
De växer upp och då kan man ägna sig åt sig själv och den häst man vill ha bara för sin egen skull.
Den här flickan ingår i paketet med sambon.
Så det är nog bara att hantera den situationen som har blivit.
Eller dumpa sambon.

Eller blir särbo så att partnern tar hand om sin ekonomi och sitt barn och deras vardag själv. Och så har man det trevligt tillsammans på helgerna.

Bara för att man älskar någon är det inte alltid säkert att det bästa är att bo ihop.

Men då så är man ju inte familj längre utan Pojk-Flick-vän.
Det är ju en annan variant som också går bra.
Man måste inte dela liv bara för att man är ett par.
Dock måste gränserna vara likadana från båda håll.

Precis. Och pojkvän låter så mycket trevligare än parasit.

Senast ändrad:

Fast alla barn i en familj ska ha samma möjligheter. Det har inte den här flickan. Även om hon vore minst lika duktig som biologiska dottern och lika trevlig och ansvarstagande så har hon inte samma möjligheter till en egen häst som övriga. Prioritetsordningen är klar. Först ska biologiska dottern få, sedan TS och sist bonusdottern. Kommer samma sak att gälla exempelvis körkort också. Först får de båda biologiska och sedan får man se om det finns pengar kvar till bonusbarnet?

Det finns en orättvisa i den här familjen som måste jämnas ut. Hästarna är bara ett symptom, inte ett egentligt problem. Det är själva tankesättet och attityden som felar.

Sedan faller idén med att man ska mogna in i ansvaret med att ah egen häst då ekonomin bara tillåter två. Det spelar alltså ingen roll hur duktig bonusdottern blir för de kan ändå inte köpa en åt henne. Hon kommer alltid få stå tillbaka, om inte någon av de övriga gör avkall på sitt.

Något som man inte ska glömma bort här är, TS och hennes dotter hade redan varsin häst när sambons dotter flyttade in. Det var inte så att prioritetsordningen vid inskaffande satt sambons dotter på sista plats, för mig är det skillnad.

Sedan tycker jag inte att idén faller med att mogna in i ansvaret. Dottern har väl inte bot så väldigt måbga år hos TS om år överhuvudtaget. Samt att i första hand så måste man lösa flickans medhavda problem och atityd, det gör man inte bara rakt av genom att ge någon en häst.

Kicki :laugh:

En Mamma skulle göra det.
Och det är vad TS är i sin familj nu.
Mamma till minst 3 kanske 4 barn.
Den där sambon får hon ju hantera på något vis.
Men om de nu är familj så är de.

Och då så är det barnen först.
De växer upp och då kan man ägna sig åt sig själv och den häst man vill ha bara för sin egen skull.
Den här flickan ingår i paketet med sambon.
Så det är nog bara att hantera den situationen som har blivit.
Eller dumpa sambon.

Riktigt så enkelt anser jag inte att det är! Flickan har en mamma, om även en i mina ögon oengagerad. TS ska inte behöva avyttra sin häst för att sambons dotter ska få en egen häst på studs. TS gör vad hon kan tycker jag för att sambons dotter ska få rida och hålla på med hästar. Det är TS sambo och flickans mamma som ska ta tag i hästägarbiten och det ekonomiska kring den. Ska foder jobbas av så får ju även de kavla upp ärmarna. Ansvaret och medföljandet kommer ju av naturliga skäl att falla på TS, då de andra kanske inte har det kunnandet.

*kl*

Läser man TS äldre trådar så har antalet hästar, hundar, katter, år på gården osv. varierat.
TS egna dotter ville bo hos sin pappa, även han vistas 40 mil bort, då denna bla. lockade med en egen ponny till dottern.

M a o så är ingenting hos TS ristat i sten. ;)

Jag tycker som tidigare inlägg av någon, TS får sälja sin häst till förmån för en häst som bonsdottern kan ha.
kan tyckas hårt, men i mina ögon är bonusdottern "din" dotter nu. Och för sina barn offfrar man väl utan att tveka även sitt eget liv?
Jag anser som andra att det är en orättvis situation mot bonusbarnet. Jag hade nog också varit arg och otrevlig om jag varit henne. Hon är ju även i den åldern att detta kan utvecklas och eskalera och få proportisioner som inte går att vända. Jag hade nog sett det bättre att denna dotter fått större ansvar med en häst (som kanske TS och bonudbarn kan dela?) och i motvikt hade jag sagt att; "Du får en häst, men för att du ska få ha det krävs detta av dig: 1. Du ska sköta skolan
2. Du ska hjälpa till hemma och i stallet.
3. Du ska uppföra dig ordentligt.
Om dessa regler ej efterföljs tas privilegiet med en häst bort.

Men här ska man väl vara ärlig, man har inte samma känslor för ett bonusbarn som för sina egna barn, något man inte kan begära. Och ett barn som man har kännt ett kort tag i princip vid halvstor ålder. Så att tala om att offra sitt liv!

Sedan tycker jag att det är helt fel väg att gå, oavsett om det är bonusbarn eller inte, att säga "du får en häst, men för att du ska få ha det så krävs detta av dig. Du ska sköta skolan, uppföra dig...." Det gör man först SEDAN kommer diskussionen om en ev. häst.

Och det "arga och otrevliga" uppstod inte hos TS, det följde med flytten från mamman, och var en av orsakerna ´till att mamman ville att pappan skulle ta över. Något som han totalt skiter i att göra!

Senast ändrad av en moderator:

Fast i denhär situation spelar det ingen roll hur mogen och ansvarig bonusbarnet är, dom har inte råd med 3 hästar ändå.

Det är väl där jag kan se orättvisan.

I nuvarande läge ja, men det finns väl inget som säger att det inte kan ändras!? Allt måste ju inte ske i en pissblink sambons dotter har väl som jag tidigare skrev inte vistats så väldigt länge hos dem. Rom byggdes inte på en dag och i nuläget görs väl det som går för att flickan ska få rida och hålla på med hästar! Det vore ju stor skillnad om hon var utestängd från gemenskapen i stallet och kring hästeriet!?

Tycker att det finns betydligt viktigare saker att ta tag i här runt denna tjej än att hon ska få en alldeles egen häst. Det tar fokus från ursprungsproblemet som ligger till grund för att mamman styr över på pappan och att det verkar som om deras gemensamma barn har blivit TS ansvar till 100%

Knapplånar mig själv

TS skriver i en tråd i mitten av augusti att sambons dotter ska flytta till dem, så denna konstellation är ju en relativt ung företeelse. Något som gör, tycker jag, att man inte behöver ha så vansinnigt bråttom med allt. Finns ju som sagt mycket annat som det är viktigare att lägga fokus på i ett sådant tidigt stadium.

Riktigt så enkelt anser jag inte att det är! Flickan har en mamma, om även en i mina ögon oengagerad. TS ska inte behöva avyttra sin häst för att sambons dotter ska få en egen häst på studs. TS gör vad hon kan tycker jag för att sambons dotter ska få rida och hålla på med hästar. Det är TS sambo och flickans mamma som ska ta tag i hästägarbiten och det ekonomiska kring den. Ska foder jobbas av så får ju även de kavla upp ärmarna. Ansvaret och medföljandet kommer ju av naturliga skäl att falla på TS, då de andra kanske inte har det kunnandet.

Måste bara få säga att jag tycker att dina inlägg är så insiktsfulla o bra utan att vara moraliserande åt varken det ena el andra hållet. Hoppas TS läser dem och reflekterar o förhoppningsvis finner inspiration till kreativt handlande.:bow:

Och i det läget är man inte en familj.
Utan bonusdottern är en "inneboende" med lägre status.

Man kan ju tänka sig att detta är den bästa variant som står till buds för den här flickan.
Och då så måste flickan fundera på om det inte är bättre än alternativen i varje fall.

Men om man skall vara EN familj så borde nog diskussionen röra sig runt att kunna byta ut mammas häst mot en som alla kan rida om nu (bonus-)dottern ser till att uppföra sig väl och visa vilja att både hjälpa till och utvecklas som ryttare.
Vilket nog bör ta något år.

Hus skulle TS gjort med en egen dotter?
Inte skulle väl den ha fått en egen häst bara för att den tjatade om det?
Utan det hade nog krävts en redig egen arbetsinsats där.
Det skall inte vara lättare för bonusdottern att få en häst än för de andra barnen heller.

Knapplånar mig själv

TS skriver i en tråd i mitten av augusti att sambons dotter ska flytta till dem, så denna konstellation är ju en relativt ung företeelse. Något som gör, tycker jag, att man inte behöver ha så vansinnigt bråttom med allt. Finns ju som sagt mycket annat som det är viktigare att lägga fokus på i ett sådant tidigt stadium.

I ett annat inlägg från mitten av augusti skriver hon:

Jag har lånat ut min häst i 2månader till min sambos dotter
???

Och den 8/8 skriver hon:

Nu när dottern har fåt sin häst så gick det underbart bra med hästarna tillsammans man kunde inte tro det va sant,min går och kliar den anndra hästen och gosar har hon gjort nu i 3veckor

Jag kan inte se annat än att hennes egna dotters häst är en ny företeelse..;)

Som sagt, mycket mostägelsefulla uppgifter i TS gamla inlägg och trådar men utifrån det jag citerar ovanför så har styvdottern varit hos dom under sommaren -i o m att hon i augusti hade fått låna TS egna häst i TVÅ månader- och under denna tid fick TS dotter hem en islänning.

Nämen hoppsan, inlägg 79 i den här tråden:

Hon har fått en alldeles egen häst för ett år sedan då vill hon inte ha någon delägare mitt i nu,

Den 30/7 skriver TS att "En av våra VBL:ston..." osv..

Du får nog reda ut det här för oss TS! :D

Och i det läget är man inte en familj.
Utan bonusdottern är en "inneboende" med lägre status.

Det tycker jag inte! Visst är man en familj, men familjen består ju av en till familj, d.v.s. flickans mamma och hennes syskon. Därför är det ju inte så enkelt att bara vända bokblad över en natt. Och som jag skrivit i många andra inlägg, Rom byggdes inte på en dag. De kommer aldrig att bestå av EN familj utan två/flera som vävs samman, så tillvida inte TS adopterar sambons barn och den biologiska mamma är ute ur bilden.

Senast ändrad av en moderator:

Nej, men det underlättar om vi får en mer enhetlig bild av när bygget började! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 578
Senast: sjoberga
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 150
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb Jag står inför den spännande och inte så lite skrämmande utmaningen att hitta ett nytt jobb, då jag blir arbetslös inom några månader...
Svar
13
· Visningar
1 594
Senast: nowayout
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 170
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar