Orkar inte snart

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Orkar inte snart

Men här ska man väl vara ärlig, man har inte samma känslor för ett bonusbarn som för sina egna barn, något man inte kan begära. Och ett barn som man har kännt ett kort tag i princip vid halvstor ålder. Så att tala om att offra sitt liv!

Sedan tycker jag att det är helt fel väg att gå, oavsett om det är bonusbarn eller inte, att säga "du får en häst, men för att du ska få ha det så krävs detta av dig. Du ska sköta skolan, uppföra dig...." Det gör man först SEDAN kommer diskussionen om en ev. häst.

Och det "arga och otrevliga" uppstod inte hos TS, det följde med flytten från mamman, och var en av orsakerna ´till att mamman ville att pappan skulle ta över. Något som han totalt skiter i att göra!

Kicki :laugh:

du har ju tagit bort en hel del i mitt inlägg....
visst, du har rätt i att man inte ska gå och köpa en häst hux, flux till bonusbarnet, ett sådant privilegie är något man ska göra sig förtjänt av i mina ögon. Men då måste ju TS förklara detta för barnet, så att hon får en chans att bättra sig. Att detta barn betedde sig illa innan hon kom till nya famlijen, behöver ju inte nödvändigtvis vara sådan hon är, som människa blir man ofta som man förväntas vara i andras ögon....

Sedan är det ju SJÄLVKLART att det är pappans ansvar i första hand!!! Att han inte tar detta ansvar är ju tyvärr bara att beklaga, pga. det blir hans dotter lidande. MEN TS visste att det var problem med barnet, hon visste att hon nog inte skulle orka ta allt ansvar, Ts kunde förmodligen ha gissat sig till att det nya barnet också skulle vilja ha en häst, det kan nog vem som helst begripa! Ts skulle redan innan barnet kom satt krav på sin sambo: "visst barnet kan bo hos oss, men då måste du byta jobb, så du kan vara hemma mer och vara mer ansvarig" osv. Jag tycker det hela är lite klantigt gjort
"Oj, det var visst jobbigt att ha en stökig tonåring hemma!" "Jag får göra allt själv!!" Man kan tycka att en person som redan innan har barn borde veta vad det ansvaret innebär, och om pappan inte är hemma, då är det hon som vuxen som har det ansvaret.

För det sista vill jag säga att man kan visst älska någon annans barn som ens egna, det handlar om personlighet och inställning, och det är självklart något man måste jobba på, eftersom det inte kommer lika naturligt som för ens egna barn. I det här fallet ser jag mycket "Jag och min dotter" "Hans dotter" Bonusbarnet är ju helt uppenbarligen utanför och om ni tror att barnet inte märker detta tycker jag inte att ni själva ska skaffa er barn.

För att Ts ska klara ut detta måste hon i första hand ta tag i pappan. Hon måste ställa krav och se till att de genomförs annars måste barnet flytta, både för ts: skull och för barnets. För det andra måste inställningen till detta barn förändras; hon måste få vara en i familjen, inte "sambons barn". Man måste ställa rimliga krav och förväntningar på detta barn och förhållandet mellan halv-syskonen måste förbättras.

Måste bara få säga att jag tycker att dina inlägg är så insiktsfulla o bra utan att vara moraliserande åt varken det ena el andra hållet. Hoppas TS läser dem och reflekterar o förhoppningsvis finner inspiration till kreativt handlande.:bow:

Åhhh, TACK det var snäll sagt!! :o :laugh: :bow:

För det sista vill jag säga att man kan visst älska någon annans barn som ens egna, det handlar om personlighet och inställning, och det är självklart något man måste jobba på, eftersom det inte kommer lika naturligt som för ens egna barn. I det här fallet ser jag mycket "Jag och min dotter" "Hans dotter" Bonusbarnet är ju helt uppenbarligen utanför

För det andra måste inställningen till detta barn förändras; hon måste få vara en i familjen, inte "sambons barn". Man måste ställa rimliga krav och förväntningar på detta barn och förhållandet mellan halv-syskonen måste förbättras.

Instämmer helt!

Du skriver väldigt bra & klokt.
Vissa hästmänniskor har inte känslan för, & förstår inte att många inte kan sälja hästar de har av rent känslomässiga skäl, för dem är hästarna individer & man säljer inte sina vänner.
Medan vissa säljer & köper hit & dit vilket kanske inte alltid är ett hel sunt beteende, men då är det förståeligt att de inte förstår att ts älskar sin häst & att det inte är en handelsvara för henne.

& så kl.

Vad gäller hästarna tycker jag ts har tagit sitt ansvar & fixat ridlektioner på ridskola åt styvdottern, till sist kanske hon blir så duktig att hon kan hantera familjens hästar, om hon är engagerad & anstränger sig för att lära sig.
Vad jag kan läsa så har inte ts möjlighet att anstränga sig mer för att köpa en ill häst in i familjen & det är styvdotterns föräldrars ansvar.
Om jag själv hade en styvdotter skulle hon vara delaktig i familjen på alla sätt & vis men jag skulle aldrig i livet ta på mej det ekonomiska eller praktiska ansvaret att köpa henne en häst om man redan har fullt upp med de hästar som finns.
Det är inte egoism, det är självbevarelsedrift.

Men så skulle jag heller aldrig vara ihop med en man som lever som en parasit på sin sambo som får betala alla räkningar & utgifter samt ta hand om familjen medan han är borta & betalar sina gamla skulder som sambon inte har ngt som helst ansvar för.
Det kommer sluta med att mannen betalt sina skulder & är skuldfri men sambon med alla räkningar & ansvar lär vara skuldsatt med risken för utbrändhet i slutet.

Det handlar om att sätta barnen före sig själv och att sätta barnen före hästarna.
Något som man faktiskt måste göra som förälder.
Även om det svider.

du har ju tagit bort en hel del i mitt inlägg....
visst, du har rätt i att man inte ska gå och köpa en häst hux, flux till bonusbarnet, ett sådant privilegie är något man ska göra sig förtjänt av i mina ögon. Men då måste ju TS förklara detta för barnet, så att hon får en chans att bättra sig. Att detta barn betedde sig illa innan hon kom till nya famlijen, behöver ju inte nödvändigtvis vara sådan hon är, som människa blir man ofta som man förväntas vara i andras ögon....

Sedan är det ju SJÄLVKLART att det är pappans ansvar i första hand!!! Att han inte tar detta ansvar är ju tyvärr bara att beklaga, pga. det blir hans dotter lidande. MEN TS visste att det var problem med barnet, hon visste att hon nog inte skulle orka ta allt ansvar, Ts kunde förmodligen ha gissat sig till att det nya barnet också skulle vilja ha en häst, det kan nog vem som helst begripa! Ts skulle redan innan barnet kom satt krav på sin sambo: "visst barnet kan bo hos oss, men då måste du byta jobb, så du kan vara hemma mer och vara mer ansvarig" osv. Jag tycker det hela är lite klantigt gjort
"Oj, det var visst jobbigt att ha en stökig tonåring hemma!" "Jag får göra allt själv!!" Man kan tycka att en person som redan innan har barn borde veta vad det ansvaret innebär, och om pappan inte är hemma, då är det hon som vuxen som har det ansvaret.

För det sista vill jag säga att man kan visst älska någon annans barn som ens egna, det handlar om personlighet och inställning, och det är självklart något man måste jobba på, eftersom det inte kommer lika naturligt som för ens egna barn. I det här fallet ser jag mycket "Jag och min dotter" "Hans dotter" Bonusbarnet är ju helt uppenbarligen utanför och om ni tror att barnet inte märker detta tycker jag inte att ni själva ska skaffa er barn.

För att Ts ska klara ut detta måste hon i första hand ta tag i pappan. Hon måste ställa krav och se till att de genomförs annars måste barnet flytta, både för ts: skull och för barnets. För det andra måste inställningen till detta barn förändras; hon måste få vara en i familjen, inte "sambons barn". Man måste ställa rimliga krav och förväntningar på detta barn och förhållandet mellan halv-syskonen måste förbättras.

Givetvis så skulle TS tidigare dragit upp riktlinjer och bör även nu så snabbt det går sätta ned foten, något som både jag och andra påtalat mer än en gång. Ingen har heller påstått att hennes beteende är det hon är, men i en del inlägg så hävisas det till beteendet och rådande situation, i ordalag som "inte undra på att hon....när hon inte...."

Du skriver, att älska någon annans barn är något man måste jobba på och att det inte kommer lika naturligt som för ens egna barn. Exakt, vad är det som säger att TS inte jobbar på det? Och man bör väl "få" mer tid på sig än ett par månader innan TS får "bassning"!? Särskilt som för¨hållandena nu ser ut. Och jag tror trots allt att man oavsett de egenskaper du räknar upp känner mer för sina biologiska barn. Något som INTE gör en till en dålig människa!

Sedan så måste ju TS benämna flickan med "sambons barn" hur ska vi annars få grepp om situationen om hon benämde båda barnen som sina egna!? Inte att förglömma så tar det ju ett tag för alla att inrätta sig i den nya situationen, att hasta fram i tron att allt blir toppen är väl helt fel väg att gå!?

Att flickan känner sig utanför är väl inte konstigt, vem skulle inte göra det i ett sånt här läge och tidsram, samt medföljande problematik!? Men det är inte detsamma som att det inte jobbas på det!? Och det är ju inte bara ägandet av en häst som gör att livet som familj blir harmoniskt!

Och det är alltid lätt att vara efterklok! Något som vi säkert alla har fått erfara, eller hur? Så att såga en person som enligt mig gör sitt bästa kring rådande förutsättningar är inte schysst! TS bortsåg kanske från ev. uppdykande problem och kniviga lägen i sin önskan att ta emot flickan!? Och i stället för att bidra med något konstruktivt så får TS höra hur hon ställer flickan på sidan och borde sälja sin egen häst!

Kom igen om ett år och se hur landet ligger då, är det någon som under en/två månader uppnått en "optimal" värld oavsett vad det gällt!? På denna korta tid vad kan förväntas, att man svingar med trollspöet!?

Att köpa häst ill en styvdotter är inte att sätta henne i första hand, de flesta föräldrar köper inte ens hästar till sina egna barn.
Jag förstår absolut hur du menar & jag håller med i det du skriver utöver hästutövandet.

Det handlar om att sätta barnen före sig själv och att sätta barnen före hästarna.
Något som man faktiskt måste göra som förälder.
Även om det svider.

Det måste man göra, men nu är det ju en rejäl snedfördelning här, TS ska väl inte både agera "plastmamma", pappa OCH mamma medan de övriga lutar sig tillbaks och tar det lugnt!? Tycker inte att det är rimligt att efter så kort tid ställa allt på högkant. Och det för att sambons dotter promt vill ha en egen häst efte ett par månader. Saker och ting måste ju sättas i perspektiv och inte bara ett agerande hals över huvud!

I det sammanhang/tidsram som det här gäller så tycker jag att det är att ta i att TS ska sälja hästen.

Ja i vilket sammanhang som helst är det ju för tidigt med sådana drastiska åtgärder.
Först så måste ju bonusdottern visa både intresse och arbetsvilja för att det över huvud taget skall komma på fråga med en egen häst.
Precis som alla barn måste.
Och det verkar hon ju inte ha gjort.

Så ännu har hon inte kvalificerat för egen häst.
Och det är en aspekt som skulle gälla för alla barn.

Att man sedan som vuxen i an familj får offra sin häst som inte barnen kan rida på till förmån för en som barnen också kan använda tycker jag är ganska så naturligt.
Annars så är man ju inte EN familj utan en samling individer som bor tillsammans.
Och det kan man ju också vara om man kommer överens om det.

Man kan också ge flickan ultimatum.
"Detta är vad jag kan erbjuda, duger inte det så får du lösa din situation på något annat vis."
Men någonstans så måste man göra valet.
Om flickan ingår i familjen eller inte.

Utökas familjen måste resurserna omfördelas. Det spelar ingen roll hur det var innan. Man kan inte begära att ett barn inte ska ta plats i familjen. Och som jag sagt tidigare så handlar det inte specifikt om hästarna. Det handlar om att flickan inte ses som en fullvärdig familjemedlem utan mest som ett problem.

Barn går före hästar, i alla fall och alla lägen. Inser man inte det ska man inte ha barn och man ska inte ta sig an andras heller.

Nu vill ju inte TS sätta den press som behövs på fadern och då får hon ta skeden i vacker hand och agera ensam förälder. TS hävdar att hon gör så gott hon kan, men det stämmer inte. Hon gör fel saker och curlar och bortförklarar mannens dåliga och ansvarslösa beteenden. Skulden läggs på ett barn som har mycket liten makt att styra sitt liv. Istället för att gnälla på bonusbarnet borde hon rikta ilskan mot mannen.

Förstår ni inte hur illa det kan gå för det här barnet

Barn går före hästar, i alla fall och alla lägen. Inser man inte det ska man inte ha barn och man ska inte ta sig an andras heller.

Det gör de! Men i ett sånt här fall så ligger det ju i första hand på flickans mamma och pappa att reda ut det ekonomiska kring ett ev. hästköp.

Nu vill ju inte TS sätta den press som behövs på fadern och då får hon ta skeden i vacker hand och agera ensam förälder. TS hävdar att hon gör så gott hon kan, men det stämmer inte. Hon gör fel saker och curlar och bortförklarar mannens dåliga och ansvarslösa beteenden. Skulden läggs på ett barn som har mycket liten makt att styra sitt liv. Istället för att gnälla på bonusbarnet borde hon rikta ilskan mot mannen.

Förstår ni inte hur illa det kan gå för det här barnet

Givetvis så ska ilskan riktas mot mannen! Men det är ju svårt att inte ta med flickans beteende i sammanhanget och de känslor som finns runt det.

Klart att det kan gå illa för barnet, men att TS säljer hästen och köper en till sambons dotter löser föga.

TS måste "sparka" igång sin sambo och tydligen flickans mamma åxå, de verkar tycka att det bara är att luta sig tillbaks i det här läget.

Utökas familjen måste resurserna omfördelas. Det spelar ingen roll hur det var innan. Man kan inte begära att ett barn inte ska ta plats i familjen. Och som jag sagt tidigare så handlar det inte specifikt om hästarna. Det handlar om att flickan inte ses som en fullvärdig familjemedlem utan mest som ett problem.

Det är det ingen som påstått heller. Men nu har denna konstellation varat högst ett par månader, saker och ting görs inte över en natt. Vi vet ju inget heller om hur snabbt det gick från det att pappan och mamman talade om att hon skulle bo hos sin pappa tills dess att hon flyttade in.

Sen att tycka att man står inför ett problem och att barnet som individ skulle vara ett problem, tycker jag är vitt skilda saker.

Barnperspektivet är det väl ingen som har frångått!? Det gäller ju bara att sätta allt i lite perspektiv, i synnerhet då det bara har gått ett par månader.

Att man sedan som vuxen i an familj får offra sin häst som inte barnen kan rida på till förmån för en som barnen också kan använda tycker jag är ganska så naturligt.
så måste man göra valet.

I den här familjen ingår det ju flera vuxna, så att bara en ska "offra" är ju då inte rättvist, i synnerhet då flickan innehar både en mor och en far ´förutom TS.

Och där så delar du återigen upp barnen i "mina" och "dina".
Antingen så är det EN familj med VÅRA barn eller så är det någonting annat.

Visst, den här familjen har problem.
Men alla barn i den skall ändå behandlas lika.
Vill man inte behandla alla barn lika så måste man omförhandla familjekonstellationen.
Men medan man gör det så kan man inte sätta något enskilt barn på undantag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 578
Senast: sjoberga
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 148
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb Jag står inför den spännande och inte så lite skrämmande utmaningen att hitta ett nytt jobb, då jag blir arbetslös inom några månader...
Svar
13
· Visningar
1 594
Senast: nowayout
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 170
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar