Orkar inte snart

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Orkar inte snart

Men de som felar mest i det här fallet ar ju flickans föräldrar.
Hennes mamma och pappa.
De skiter ju totalt i henne.

Att dumpa ett barn på en styvförälder är ju faktiskt inte riktigt klokt.

Alltså jag skulle kasta ut en karl som betedde sig så som pappa.

:bow::bow: Precis så här tycker jag åxå! Hennes föräldrar verkar vara glada om de slipper ta tag i verkligheten och förlitar sig på att TS på ett eller annat vis håller henne ovanför vattenytan. Det är otroligt synd om denna tjej och det är en jobbig situation för TS. Och det TS behöver göra är att ge sin sambo en "spark i röven" så att han vaknar till!

Kicki :laugh:

Hon har han för att hon älskar han. Fast jag tycker nog att man lika väl kan skaffa en hund till i detta fallet och älska....

*kl*

Jag blir så ledsen när jag läser på buke om kvinnor som tror att älska en man innebär att försörja honom, inte besvära honom med sina egna problem, att lära sig acceptera alla hans brister, inte ställa krav och att städa efter honom.

Han bidrar inte ekonomiskt.
Han bidrar inte i hushållsarbetet.
Han bidrar inte i barnuppfostran.
Han bidrar inte med stöd till sambo.
Han kan inte ens ta ansvar för sina egna barn.
Han är borta majoriteten av tiden (för att hans jobb är "trevlig")
Vill han ens HA familj??

TS, du är på väg att bryta sönder av allt detta. Men du stannar. För att du älskar honom. Är det inte dags att inse att du kanske borde bli lite älskad tillbaka?

Jag förstår att det blir för mycket med den extra dottern, att du gör ditt bästa. Men istället för att lägga fokus på att få pappan till flickan att hjälpa till så bränner du ditt eget ljus i båda ändar.

Det är ju egentligen det flickan behöver? Sin pappa? Hur snäll och trevlig du än är. Hon behöver sin pappa. Kan du inte hjälpa henne med det istället? Och på köpet få en karl som är hemma i veckorna och hjälper till?

:bow: :bow: Säger som Calazirya, mycket bra inlägg! Hela situationen är ju vettlös efter vad som skrivits här.

Nej hon vill bara inte det,hon vill inte dela sin häst med henne och det kan jag förstå,Hon har fått en alldeles egen häst för ett år sedan då vill hon inte ha någon delägare mitt i nu,
Men hon har ju lånat ut han i bland och då har ju jag riditt ut med sambons dotter ,

Har ej läst hela tråden men måste bara fråga om det inet är en viktig del av ens uppväxt att man lär sig dela med sig?

Det skadar inte att låta din sambos dotter rida din dotters häst några gånger i månaden.

Jag antar att det är du som äger hennes häst och har huvud ansvaret samt bestämmer?
bara för att din sambos dotter rider och pysslar med hästen någon gång i veckan innebär inte det att hon är delägare!

Kanske din dotter kan rida din häst dom dagarna i veckan som din sambos dotter rider hennes?

Kan förstå att man är grinig och vresig om man flyttar till sin pappa och han aldrig är hemma samtidgt som man drömmer om en häst ocg ens styv mamma och styv dotter har häst!

Om du hade läst hela tråden så ser du att flickan får rida både TS häst, ibland dotterns häst och även går på ridskola.

När jag var 13 hade jag tur om mamma saktade ner bilen när vi passerade en hästhage...

Har ej läst hela tråden men måste bara fråga om det inet är en viktig del av ens uppväxt att man lär sig dela med sig?

Jo men det är ju inte detsamma som att måsta dela med sig av allt! Det är inte lätt för sambons dotter att komma in i familjen, men det är ju inte lätt för TS barn heller då det kommer in en för dem relativt okänd person om man får tro TS. Att då måsta dela med sig av det käraste man har, är väl inte alltid vad man då önskar och inte ska behöva heller, inte på det viset!?

Jag antar att det är du som äger hennes häst och har huvud ansvaret samt bestämmer?

Även om man som vuxen står som ägare av hästen på papperet och har huvudansvaret är det ju inte liktydigt med att köra över sin dotter i en sådan här sak! Hästen är ju hennes och då ska ju hennes tyckande åxå räknas eller hur, vad ger man annars för signaler!?

...jag jobbar av mitt hö och hovslagare och spån så jag jobbar i bland 7dagar i veckan i 2månaders tid för få det gratis,så alt sånt betalar faktiskt jag själv

Men snälla du, jag blir så matt och frustrerad när jag hör din historia..

Du startar med att tala om dina psykiska besvär och att du inte får bli utmattad,du fyller vidare på med styvdotterns problematik och att din sambo är skuldsatt över öronen och i princip aldrig är hemma.Fine,då har vi fått klart för oss din aktuella status.Nu till problematiken som jag ser det,följande frågor vill jag ställa till dig;

*Varför har du hästar om du måste jobba så hårt för att betala för dem? Med tanke på din hälsa låter det direkt farligt tycker jag.
*Varför pratar du inte med din sambo som du delat de sista 9 åren med om er situation med dottern?
*Hur tänker du kring att "alla förväntar sig allt av dig"? Varför tror du det är så?

Mina funderingar efter att ha följt tråden under dagen...

Först en :bow: till Skogstrollet.

Sen till det jag ville säga: Det är inte säkert att det inte skapar fler problem än det löser att låta sambons dotter rida dotterns häst. Det är nog en stor omställning för TS barn att få in en äldre stökig flicka i familjen, och om detta dessutom ska innebära att man blir av med sin häst och sambons dotter kanske inte rider den på ett tillfredställande sätt så kan det vända TS dotter mot sambons dotter. Och då får man mer konflikt i stället. Då är det nog smartare att göra som TS gör - låta flickan följa med till stallet, och se till att hon får chansen att utbilda sig på ridskola. Då kanske flickorna kan dela på dotterns ponny så småningom, eller så kanske sambons dotter blir tillräckligt duktig för att kunna rida TS häst.

Sen vill jag också säga att jag tycker att en del i den här tråden hugger lite väl hårt på TS. TS är i en tung situation för att hon verkar vara den mest ansvarsfulla vuxna som den här stackars flickan har i sin närhet. Nu måste hon få en karl som inte verkar ha tagit särskilt mycket ansvar i sitt liv att plötsligt förvandlas till pappa eller skicka tillbaka henne till en mamma som har slängt ut henne eller se till att soc fosterhemsplacerar henne eller ta hand om henne själv. Och jag kan faktiskt förstå om TS tycker att det sistnämnda alternativet verkar minst komplicerat.

Problemet är ju bara att det alternativet inte funkar utan det behövs mer tid, energi, kraft och pengar för att få ekvationen att gå hem, och om inte TS får sambon att prioritera sitt barns framtid framför sin egen "trivsel" så kommer hon att få ett rent helvete. Så jag tror att pepp att ställa krav på pappan är mer konstruktivt än att trycka ner TS i skorna...

Jag tror fortfarande att det är en bra idé att gå till soc.
Det finns annan hjälp att få där också.
T.ex. med att reda ut vad som är vems ansvar.
Och vem som skall betala vad.

Ibland måste man ta beslut som är obekväma

Du har tagit på dig för mycket iom att du är sjuk.

Sälj din häst, sälj gården för vem orkar driva en gård och all dess skötsel när man är sjuk och dessutom ha ansvaret för två hästar?

Du har valt att skaffa barn, du har valt en man med barn sedan tidigare. Detta innebär att du och pappan har som uppgift före allt annat att se till att barnen mår bra och kommer i första hand. Detta kan de inte göra som du mår nu. Din belastning måste bli mindre.

Du och din man måste lösa detta för det kommer inte att bli lättare ju äldre barnen blir.

KL
Har inte läst hela tråden men så pass långt att jag fått problematiken klar för mig. Vill bara säga att jag tycker att du är FANTASTISK som orkar. Givetvis är det synd om ditt "bonusbarn" men det kan knappast du lastas för, det var inte du som satte henne till världen. Mina tankar går lika mycket till DINA barn och jag kan tycka att du o dom har all rätt i världen att ha lite tid som bara är eran. Sänder med lite pepp-o styrkekramar o hoppas på att ni snart kommer fram till en bra lösning.:bow:

Nu så har jag funderat.

Om ni nu är en familj så har ni ju nu fått ett barn till.
Och det får man ju ta och hantera.
Natturligtvis så skall inte din dotter behöva dela sin ponny med det nya barnet.
Men du skall byta ut din häst mot en som hon kan rida.
Så att flickorna kan utöva sitt intresse tillsammans och kanske t.o.m. sköta hästarna själva utan dig om bara något år.

Ni har råd med två hästar i familjen.
Men då så måste dessa 2 hästar också fungera för hela familjen.

Men du skall byta ut din häst mot en som hon kan rida.
Så att flickorna kan utöva sitt intresse tillsammans och kanske t.o.m. sköta hästarna själva utan dig om bara något år.

Tycker inte att TS ska behöva byta ut sin häst, vem skulle vilja göra det!? Sambons dotter brukar ju få rida TS häst när TS är med och det tycker jag i nuläget bör räcka samt at hon får gå på ridskola.

Även i familjer där alla barnen är biologiska är det ju inte så att alla ridande barn har egen häst eller kan rida syskonens, allt beror ju på var i sin ridning man är. Så där går ett par på ridskola i väntan på att ha "mognat" in i att ha en egen häst. Samt rider de som kan lämpa sig ibland under översyn, så det behöver inte vara millimeterrättvisa.

Sen vill jag också säga att jag tycker att en del i den här tråden hugger lite väl hårt på TS. TS är i en tung situation för att hon verkar vara den mest ansvarsfulla vuxna som den här stackars flickan har i sin närhet. Nu måste hon få en karl som inte verkar ha tagit särskilt mycket ansvar i sitt liv att plötsligt förvandlas till pappa eller skicka tillbaka henne till en mamma som har slängt ut henne eller se till att soc fosterhemsplacerar henne eller ta hand om henne själv. Och jag kan faktiskt förstå om TS tycker att det sistnämnda alternativet verkar minst komplicerat.

Två små.... :bow: :bow:

Fast alla barn i en familj ska ha samma möjligheter. Det har inte den här flickan. Även om hon vore minst lika duktig som biologiska dottern och lika trevlig och ansvarstagande så har hon inte samma möjligheter till en egen häst som övriga. Prioritetsordningen är klar. Först ska biologiska dottern få, sedan TS och sist bonusdottern. Kommer samma sak att gälla exempelvis körkort också. Först får de båda biologiska och sedan får man se om det finns pengar kvar till bonusbarnet?

Det finns en orättvisa i den här familjen som måste jämnas ut. Hästarna är bara ett symptom, inte ett egentligt problem. Det är själva tankesättet och attityden som felar.

Sedan faller idén med att man ska mogna in i ansvaret med att ah egen häst då ekonomin bara tillåter två. Det spelar alltså ingen roll hur duktig bonusdottern blir för de kan ändå inte köpa en åt henne. Hon kommer alltid få stå tillbaka, om inte någon av de övriga gör avkall på sitt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 578
Senast: sjoberga
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 150
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb Jag står inför den spännande och inte så lite skrämmande utmaningen att hitta ett nytt jobb, då jag blir arbetslös inom några månader...
Svar
13
· Visningar
1 594
Senast: nowayout
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 170
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar