Orkar inte snart

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Orkar inte snart

Och där så delar du återigen upp barnen i "mina" och "dina".
Antingen så är det EN familj med VÅRA barn eller så är det någonting annat.

Visst, den här familjen har problem.
Men alla barn i den skall ändå behandlas lika.
Vill man inte behandla alla barn lika så måste man omförhandla familjekonstellationen.
Men medan man gör det så kan man inte sätta något enskilt barn på undantag.

Nej det gör jag inte, man kan väl inte bortse ifrån att hon har en mamma och pappa!? Även om det är våra barn så ändrar det ju inte verkligheten och man kan inte bortse ifrån det! Och ingen har väl sagt att barnen inte ska behandlas lika!? Men vad är rimligt, att allt ska vara exakt lika för alla barnen inom loppet av ett par månader!? Saker och ting måste ju få ta lite tid och diskuteras av berörda parter.

Kicki :laugh:

*kl*

Allmänt
Ok, jag fattar grejen med att det är jobbigt med ett barn till som flyttar in, men det kan ju knappast vara nån nyhet att det finns en dotter sen tidigare. Var har hon varit alla dessa andra år? Innan hon flyttade till pappan? Hon kan väl inte ha poppat upp som gubben ur lådan? Den dagen man bestämmer sig för att bilda familj med någon kan man ju inte radera allt ur ens tidigare liv, framför allt inte när det handlar om barn, eller ja, kan och kan, är man en vettig förälder så gör man det inte helt enkelt.

Min filosofi kring familjer är att alla i familjen är lika mycket värda och alla har samma rättigheter, oavsett om de är biologiska barn till båda parter eller bara den ena. Detta för att familjen som sådan ska fungera så friktionsfritt som möjligt och att alla ska ha samma trygghet och möjlighet att må bra med sin roll i familjen.

Själv har jag vuxit upp med en ensamstående mamma, en pappa som för det mesta var frånvarande men när jag väl träffade honom så var jag mest rädd för honom och kände mig ovälkommen båda av honom och hans sambo, det ledde till att jag drog mig längre och längre undan från honom tills jag slapp se honom mer. När mina syskon föddes visste jag inte ens om det, han hade inte berättat det utan helt plötsligt fanns de bara där, tror min minsta lillasyster var 2,5 år när jag såg henne första gången. Mina syskon fick allt kändes det som, de hade en familj, de fick fina och dyra presenter och julklappar. Om min far ens kom ihåg mig så fick jag 300 spänn och en chokladask. Efter en födelsedag utan uppvaktning träffades vi av en slump på stan när jag var ute me mina kompisar, det hade gått tre månader sen min födelsedag och han slängde åt mig 300 spänn för jag hade ju fyllt nyss. Jag har idag en hyfsat regelbunden kontakt med honommen nära är vi knappast, senaste tre åren har han dock kommit på att han ska vara rättvis mellan oss syskon (sen han träffade en ny), nu går det mot det absurda istället när han köper exakt samma saker åt oss alla tre, vi är nu 34, 25 och 18 år. Minnena av den orättvisa behandlingen finns dock kvar.

Själv har jag barn med två olika pappor. När jag träffade pappan till den lilla var det en självklarhet för mig att han skulle behandla min son på ett bra sätt, och det gjorde han, mycket bra till och med, han gjorde ingen skillnad på barnen så länge vi bodde ihop och även om de glidit ifrån varandra sedan vår separation så gör de ibland saker ihop, åker och fiskar eller så.

Hur som helst, är frågan, vill ni vara en familj där alla får vara med och har samma värde eller ska hon behandlas som ett oönskat bihang? Det kan bara ni avgöra, men jag tror att varje vuxen människa vet vad som är det rätta.

Jag är ju en sån som nog bara älskar mitt eget barn, & tycker om andras barn.
Det går att vara barnvakt men jag hade nog inte velat leva med andras barn.Det finns fler som jag & ts tar hand om sina egna barn så där finns inget att anmärka på.
Hade fallet varit så att ts inte tagit hand om sina barn skulle man ha kunnat skriva det du gör, att man inga ska skaffa.

Men detta handlar om ts som jag tycker gör mkt för sin styvdotter, det enda hon inte gör är att skaffa en häst åt henne eftersom hon inte har råd eller ork.
Det är pappans ansvar, & mammans.
För trots att flickan lever med ts så ligger det yttersta ansvaret hos vårdnadshavaren.
En gång till, man är inte bättre förälder för att man köper häst till sitt barn, men ts 'är inte ens flickans förälder.
Skulle flickans mamma börja hålla ts dotter med häst?jag tror inte det.

Det går att vara barnvakt men jag hade nog inte velat leva med andras barn.

Men då ger man sig inte in i en situation där den nya partnern har barn, så enkelt är det faktiskt.

TS har gjort ett alldeles eget val att starta upp något med en man som har en familj redan ( dvs barn ) och då får man banne mig se till att barnet känner sig välkommen.

Men Jag har skrivit det förr och jag skriver det igen, TS måste helt enkelt prata allvar med sin man och få honom att förstå situationen.

Utgångspunkten i den här diskussionen är långt ifrån barnperspektivet. Det fokuseras mest på de vuxnas situation och hur den ska göras uthärdlig medan flickan, som kommer att lida mest av det hela, glöms bort. Vad är en häst eller spydighet om några år om flickan då hamnat i drogträsket. När det gäller barn på glid kan och ska man inte se till de vuxna utan man ska se till barnet och dess behov. Som vuxen är det då ens skyldighet att styra barnet rätt, oavsett om det är eget barn eller inte.Visst har TS hamnat i en särdeles ogynnsam situation men som vuxen har hon makt att påverka den. Hon kan sparka sin karl i arslet så han börjar ta ansvar, kontakta soc så hjälp kommer därifrån eller helt enkelt bara lämna alltihop. Barnet, hon kan inte göra något alls.

Det är sällan jag stött på ett barn som är så oönskat och jag vet hur det brukar sluta. Någon som såg Lotta Thell på tv för några dagar sedan?
Det spelar ingen roll vad TS gör när hennes känslor avslöjar henne.

Ponera att det vore ditt barn som levde i situationen som beskrivs i tråden. Skulle du tycka att det vore acceptabelt?

Skulle någon av de föräldrar som figurerar här tolerera en bonusförälder som resonerar såsom TS gör?

Problemet är inte häst eller inte. Även i familjer med biologiska barn finns det lite orättvisa ibland

Probemet är att de INTE ÄR EN FAMILJ.

Karln har hittat ett hotell som även erbjuder sexuella tjänster och barnpassning, som han kan komma på besök till när han har lust.
TS ser flickan som ett otrevligt bihang. Jag skulle gissa att hon tar ut den ilska hon borde känna på sin karl på det stackars barnet.

Jag tycker TS antingen tar sig i kragen och ställer sin man mot väggen och KRÄVER att han tar sitt ansvar samtidigt som hon får till att acceptera att de är en stor familj nu. Inte "jag och mitt barn och han och hans barn"
Eller så går hon.
Jag håller helt med Jadiza i den här diskussionen. Barn är barn. Är de i en famij är det "våra" barn inget snack om saken.

Det håller jag med om, jag hade aldrig i livet blivit ihop med en kille som hade barn sedan tidigare, jag anser mej bara ha tid/ork för mina/mitt barn.

Nej, jag tycker inte det är acceptabelt att pappan inte agerar som en pappa.
Däremot hade jag aldrig krävt av ngn, att hålla mitt barn med en häst, det är mitt ansvar.

Ja självklart måste hon ställa gubben mot väggen, men det tror jag redan är skrivet i tråden.

Om han skaffar en ny familj så vet jag att han inte skulle välja ngn som inte behandlar våra/vårt barn bra.Han är förälder så hans barn måste komma i första hand.

Det håller jag med om, jag hade aldrig i livet blivit ihop med en kille som hade barn sedan tidigare, jag anser mej bara ha tid/ork för mina/mitt barn.

Så känner jag också :)

Därför hade jag aldrig inlett ett förhållande med någon som redan hade barn, jag är lite egoistisk och vill inte dela min sambo med hans ex och barn ( så som man måste ha en fungerade relation om man har barn tillsammans )

Men TS har godtagit att mannen har barn sedan tidigare, TS har själv beslutat att inte berätta för sambon vad hon går igenom och det kan man ALDRIG klandra ett barn för.
Hon har gjort sitt val, antingen så ändrar hon sin attityd och pratar allvar med mannen om situationen eller så får hon lämna honom.

Alla är nog överens om att ts måste involvera gubben i detta & ta en snack med honom, största delen beror ju egentligen på honom.

*kl*

Hoppas innerligt att TS tar till sej av alla dessa kloka svar. För här har alla kloka bukare visat sej från sin bästa sida:bow:

Jag har skiljda föräldrar. Och ibland har jag mer än lovligt varit "sambons dotter"!
Vilket är fruktansvärt sårande. Jag anser att om man blir tillsammans med en människa som har barn så ska de barnen bli "bådas" barn med samma rättigheter i familjen.
Kan man inte acceptera sambons barn som en del i familjen och lika viktiga som sina egna så ska man inte vara tillsammans.

Idag har jag kanonfin kontakt med alla mina bonus syskon. Även bra och stadig relation med mina bonusföräldrar.

Men jag lovar att att så ung och inte känna sej hemma eller accepterad ger sår som kan sitta för livet.

Det går att vara barnvakt men jag hade nog inte velat leva med andras barn.Det finns fler som jag & ts tar hand om sina egna barn så där finns inget att anmärka på.
Hade fallet varit så att ts inte tagit hand om sina barn skulle man ha kunnat skriva det du gör, att man inga ska skaffa.

Men detta handlar om ts som jag tycker gör mkt för sin styvdotter, det enda hon inte gör är att skaffa en häst åt henne eftersom hon inte har råd eller ork.
Det är pappans ansvar, & mammans.
För trots att flickan lever med ts så ligger det yttersta ansvaret hos vårdnadshavaren.
En gång till, man är inte bättre förälder för att man köper häst till sitt barn, men ts 'är inte ens flickans förälder.
Skulle flickans mamma börja hålla ts dotter med häst?jag tror inte det.
Jag håller med dig i allt o jag har två bonusbarn o är mamma till deras (halv)syster. Kärleken till det egna barnet kan inte mäta sig med "tyckomet" när det gäller bonusbarnen som jag dessutom har haft olika lätt att tycka om. Om jag talar om min familj idag är alla tre barnen självskrivna delar men det tog många år att jobba fram något som funkade för oss alla trots att deras pappa aldrig krävde att jag skulle fostra o ansvara för hans barn. Jojogalopp, om du läser det här så vet att det finns dom som tycker att du gör ett fantastiskt jobb som inte ens är ditt utan de biologiska föräldrarnas. Minns din tråd i sommas o vet att det mkt omtalade bonusbarnet faktiskt fick tillträde till din häst men misskötte detta. Sänder med många många peppkramar.:bow::bow::bow:

Utgångspunkten i den här diskussionen är långt ifrån barnperspektivet. Det fokuseras mest på de vuxnas situation och hur den ska göras uthärdlig medan flickan, som kommer att lida mest av det hela, glöms bort. Vad är en häst eller spydighet om några år om flickan då hamnat i drogträsket. När det gäller barn på glid kan och ska man inte se till de vuxna utan man ska se till barnet och dess behov. Som vuxen är det då ens skyldighet att styra barnet rätt, oavsett om det är eget barn eller inte.Visst har TS hamnat i en särdeles ogynnsam situation men som vuxen har hon makt att påverka den. Hon kan sparka sin karl i arslet så han börjar ta ansvar, kontakta soc så hjälp kommer därifrån eller helt enkelt bara lämna alltihop. Barnet, hon kan inte göra något alls.

Det är sällan jag stött på ett barn som är så oönskat och jag vet hur det brukar sluta. Någon som såg Lotta Thell på tv för några dagar sedan?
Det spelar ingen roll vad TS gör när hennes känslor avslöjar henne.

Håller med dig i ovanstående! Men hävdar fortfarande att saker och ting måste få ta lite tid, allt kan man inte ro iland på så kort tid som detta rör sig om! Och visst har diskussionen varit ur barnperspektiv, är många inlägg där TS får rådet att se till att pappan tar sitt ansvar som förälder och att flytt och ny familjesituation är jobbigt för flickan. Men det betyder ju inte att man utesluter vuxenperspektivet.

Senast ändrad av en moderator:

Men du måste väl förstå att hon känner sig utanför, en pappa som sällan är hemma och så har hennes "styvmamma" och "styvsyster" ett gemensamt intresse som hon knappt får delta i :confused:

Jag håller med!
Har själv skilda föräldrar och jag vet hur det är att känna sig utanför.

Till TS:

Varför får hon inte vara med i stallet o pyssla med hästarna också?
Brukar man inte dela på djur inom familjen, att djuren är allas?
Kanske hon inte kan rida din häst om den är het osv, men jag måste ärligt få säga rent ut att det är jätte taskigt att hon inte ska få ingå i gemenskapen, hon har ju samma intresse!
Tycker heller inte att det är speciellt snäll att generalisera, att din dotters ponny får hon minsann inte röra..Det är sånt som bäddar för avundsjuka och dåliga relationer syskon,halvsyskon,styvsyskon i mellan men även också föräldrar.

Förlåt, men det är nästan bäddat och klart att det ska vara såhär.
Hon vill ha egen häst, hon har samma intresse som er men får inte vara med, är det konstigt?
Vad säger din sambo om att hans dotter inte får vara med utan lämnas utanför?

Ingen mår bra av att inte känna sig behövd.
Och i en familj delar man på saker,gemenskap skulle jag vilja säga.

Tänk så mycket ansvar även ett djur ger, kanske hon blir mindre "jobbig", vill helst inte säga jobbig om henne då jag inte tror det är hennes mening.

Till TS:

Varför får hon inte vara med i stallet o pyssla med hästarna också?
Brukar man inte dela på djur inom familjen, att djuren är allas?
Kanske hon inte kan rida din häst om den är het osv, men jag måste ärligt få säga rent ut att det är jätte taskigt att hon inte ska få ingå i gemenskapen, hon har ju samma intresse!
Tycker heller inte att det är speciellt snäll att generalisera, att din dotters ponny får hon minsann inte röra..Det är sånt som bäddar för avundsjuka och dåliga relationer syskon,halvsyskon,styvsyskon i mellan men även också föräldrar.

Men det får hon ju! Bara för att hon inte på stubben får en egen häst så betyder ju inte det att hon inte ingår i gemenskapen kring hästarna! Inte heller är det sagt att hon inte får röra dotterns ponny, men dottern vill inte, och det är förståerligt, dela hästen på de villkoren.

Tycker att TS tillskrivs saker här som inte stämmer, hon har ju skrivit att flickan brukar få rida på hennes häst 1-2 gånger i veckan under översyn samt att hon rider på ridskola.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 578
Senast: sjoberga
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 148
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb Jag står inför den spännande och inte så lite skrämmande utmaningen att hitta ett nytt jobb, då jag blir arbetslös inom några månader...
Svar
13
· Visningar
1 594
Senast: nowayout
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 170
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar