Orkar inte snart

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Orkar inte snart

Varför vill inte din dotter låna ut sin ponny?

Jag är den sista som vill ta hand om andras barn och kan ha full förståelse för dina känslor, men.....

Jag kan bara inte tycka att du hanterar situationen rätt. Du och din sambo har byggt en tillvaro med dina två barn som fungerat alldeles utmärkt i nio år. Nu har det dock tillkommit ytterligare ett barn och det innebär justeringar i famljelivet. Det är dock inte barnets fel att du är slutkörd, aktlös och utbräd. Du lägger all skuld på detta barn som inte har någon som helst möjlighet att påverka sin situation utan får bo och leva på det vis ni vuxna bestämt. Den du borde vara fly förbannad på är din sambo, som inte tar sitt ansvar som förälder. Du borde också agera vuxet själv och reda ut dina psykiska problem. Det är något du måste diskutera med din sambo oavsett om han blir besvärad eller inte. Varför låter du honom slippa undan så lätt?
Istället blir du arg och frustrerad över ett barn. Det är inte barnet som är problemet utan barnets far och det är där du ska lägga energin. Det är vad som måste lösas och gör ni det inte nu så kommer spydigheter att vara det minsta problemet. Den situation 13-åringen befinner sig i nu är idealisk för att hamna i fel sällskap och verkligen komma på glid. Om två år kan det stå poliser utanför er dörr med en påtänd unge i sällskap. Skulden kan då inte läggas någon annanstans än på din sambo. Han är en usel far och vill han inte ens försöka lära känna sin dotter, skulle jag nog ta mina prylar och gå. Han är ju uppenbarligen inget att ha när det blåser hårt. Jag blir arg på honom för att han inte tar sitt ansvar som förälder och jag blir arg på dig för att du lägger skulden där den inte hör hemma.

Ni har tydligen gemensam ekonomi, men du betalar hästarna själv. Det måste ju då innebära att din sambos pengar betalar en större del av era gemensamma kostnader. Det här måste ändras om ett barn till ska rymmas inom den ekonomin. Jag säger inte att hästar ska säljas, men det är rätt självklart att om fem personer ska leva på samma pengar som försörjde fyra tidigare så blir det en lägre summa som kan läggas på varje familjemedlem. Att köpa en häst till 13-åringen kommer inte lösa alla problem, men för att ge plats åt henne i ekonomin så måste ni andra ge upp något. Ni kan inte tralla på som vanligt. En ska inte behöva avstå så att två andra kan få. För att ta hästarna som exempel så kan det bli så att ni får ge upp det där med att ha varsin häst och istället ha två som alla tre delar på. Det behöver dock inte bli så för egentligen handlar det här inte om hästarna utan om att ni inte vill ge plats för det nya barnet. Livet måste ändras för alla och på alla plan, annars finns det inte plats för det nya barnet.

Som det är nu har ni en klar rangordning i familjen. Först kommer dina barn, sedan du och sist sambons dotter. Det märks så tydligt på det du skriver. Sambon verkar inte ens vara en del av familjen. Det är inte ditt ansvar att reda ut hans dotter, men de är heller inte hennes fel att situationen är ohållbar. Du kan ju fråga din sambo om han anser att han tagit sitt ansvar som far om dottern sitter i skiten som heroinist vid 18. Det kan hända alla, men framförallt de som har trassliga hemförhållanden och känner utanförskap. Jag har känt flera med en bakgrund inte alltför olik din sambos dotter och deras liv är inte trevliga idag.

Ta hjälp, för barnets skull, innan det är för sent.

Kommer in sent i tråden, men har läst igenom den!
Håller med många här inne, att du måste se till att snacka med barnets far. Ni måste få till regler för er familj.
Ta hjälp utifrån.
Tjejen måste visa sedan hur allvarlig hon är med hästen. Först att hon sköter skolan, sina ridlektioner på ridskolan, hjälper till hemma med inne-sysslor och stallsysslor och försöker på något sätt spara eller hjälpa till för foder osv för de hästar som är nu bilden. Till TS det är inte din dotter heller, så där måste pappan vara med på inköpet av häst/ hund osv och även stå för kostnaderna plus att tjejen hjälper till. Jag kan förstå att tjejen känner sig utanför, men hon måste också visa att hon verkligen menar allvar, inte bara tjata sig till en häst som också är en dyr kostnad och sedan när den är på plats, struntar i den. Om ni skaffar foderhäst, hon måste visa innan att hon kan sköta skola osv innan ni ens skulle tänka på detta. Detta skulle jag som förälder säga till henne. Den dag ni ser att hon har tex under en termin skött sina studier, hjälpt till hemma osv, den dag kan ni fundera på en häst och då till en början över sommaren och sedan får ni se.

Senast ändrad:

Du lägger all skuld på detta barn som inte har någon som helst möjlighet att påverka sin situation utan får bo och leva på det vis ni vuxna bestämt. Den du borde vara fly förbannad på är din sambo, som inte tar sitt ansvar som förälder.

Istället blir du arg och frustrerad över ett barn. Det är inte barnet som är problemet utan barnets far och det är där du ska lägga energin.

Jag håller med om detta.

Jag tycker att vi på buke alltför ofta ser trådar som handlar om besvärliga bonusbarn, när de rätteligen borde handla om besvärliga partners. Jag gissar att det har att göra med att det känns på något vis lättare att vara missnöjd med bonusbarnet än med partnern/mannen, vilket jag inte tycker är acceptabelt.

Bonusbarnet har minst av alla valt situationen.

Men var är och vad gör flickans föräldrar?
Varför tar inte de hand om sitt barn?

HALLÅ - liksom!

Ni har tydligen gemensam ekonomi, men du betalar hästarna själv. Det måste ju då innebära att din sambos pengar betalar en större del av era gemensamma kostnader. Det här måste ändras om ett barn till ska rymmas inom den ekonomin. Jag säger inte att hästar ska säljas, men det är rätt självklart att om fem personer ska leva på samma pengar som försörjde fyra tidigare så blir det en lägre summa som kan läggas på varje familjemedlem.

Men TS skriver att hon jobbar av foder, spån och hovslagare. Inte betalar utan jobbar av det genom att ibland jobba 7 dagar i veckan två månader i sträck. (Då är man engagerad i sina hästar!!! :D )
Så några pengar ur den gemensamma kassan handlar det inte om i det här fallet, jag tvivlar på att hon skulle orka jobba i den omfattningen jämt för att försörja en häst till.
Nej, mer ansvar från de biologiska föräldrarna tycker jag! TS är ju faktiskt den som är mest engagerad i denna flicka just nu...

Men TS skriver att hon jobbar av foder, spån och hovslagare. Inte betalar utan jobbar av det genom att ibland jobba 7 dagar i veckan två månader i sträck. (Då är man engagerad i sina hästar!!! :D )
Så några pengar ur den gemensamma kassan handlar det inte om i det här fallet, jag tvivlar på att hon skulle orka jobba i den omfattningen jämt för att försörja en häst till.
Nej, mer ansvar från de biologiska föräldrarna tycker jag! TS är ju faktiskt den som är mest engagerad i denna flicka just nu...

Håller med dig här! :bow:

Kicki :laugh:

Jag tycker att du TS borde ge din sambo ett ulitmatum. Antingen löser han det med jobbsituationen så att han kan ta ett större ansvar för sin dotter, eller så flyttar ni isär. Så som det är nu kommer det inte att bli bättre automatiskt. Du känner också att du skulle vilja ha mer tid för dina egna barn, se då till att skaffa dig det genom att avsäga dig ansvaret för din sambos dotter och flytta därifrån.

Jag håller med om att det är synd om denna flickan som inte har föräldrar som verkar bry sig om henne och engagera sig i henne och jag har full förståelse för om hon känner sig utanför i den "nya" familj som hon blivit inkastad i. MEN ingenting blir bättre av att TS går in i väggen och helt vänder ut och in på sig själv för att försöka lösa en situation som egentligen inte alls är hennes ansvar att lösa.

Tjejen måste visa sedan hur allvarlig hon är med hästen. Först att hon sköter skolan, sina ridlektioner på ridskolan, hjälper till hemma med inne-sysslor och stallsysslor och försöker på något sätt spara eller hjälpa till för foder osv för de hästar som är nu bilden. Till TS det är inte din dotter heller, så där måste pappan vara med på inköpet av häst/ hund osv och även stå för kostnaderna plus att tjejen hjälper till. Jag kan förstå att tjejen känner sig utanför, men hon måste också visa att hon verkligen menar allvar, inte bara tjata sig till en häst som också är en dyr kostnad och sedan när den är på plats, struntar i den. Om ni skaffar foderhäst, hon måste visa innan att hon kan sköta skola osv innan ni ens skulle tänka på detta. Detta skulle jag som förälder säga till henne. Den dag ni ser att hon har tex under en termin skött sina studier, hjälpt till hemma osv, den dag kan ni fundera på en häst och då till en början över sommaren och sedan får ni se.

Kan inte annat än hålla med här heller. Rom byggdes ju inte på en dag, saker och ting sker ju inte över natt oavsett.

Kicki :laugh:

Vad F-N menar du med det,att hon känner sig usel bara för jag känner mig trött maktlös,
Jag måste ta tag i det skriver du,
Allt handlar om mig JAG JAG JAG
det är alltid jag som ska hjälpa reda upp i min släkt ,
alla tar alltid för givett i min släkt att jag fins och orkar allt,
:devil:

Ja, va fan menar jag...... Att du ska växa upp och visa mera hänsyn kanske. Tänk....

*kl*

Jag tror inte det är någon här inne som dömer ut TS , men som många skrivit så är det den 13 åriga flickan som mest behöver stöd. Givetvis är det en jobbig situation för alla, men det är ändå hon som behövt flytta till en annan miljö där bara hennes "styvmamma" finns tillgänglig.

Det kanske är lätt att komma med förslag och åsikter när man står som åskådare, men oftast behövs det för att se lösningar istället för ett problem.

TS : Du har fått rätt många förslag, hur känner du själv att situationen bör lösas ? Det jag reagerar på är hur flickan mår, och hur hon faktiskt verkar bli undanskuffad för att hon är otrevlig och spydig. Det kanske finns en bakgrund till det eftersom hon faktiskt bor hos er istället för hos sin mamma.

Jag hoppas för er skull , och speciellt den 13 årige flickan, att det löser sig till det bästa.

Kl

Jag tycker att jadzia skrev ett väldigt tänkvärt inlägg.

Måste säga att jag blir tårögd när jag sitter här framför min skärm och tänker på denna 13 åring. Fyfasiken vad oönskad och mindre värd denna stackars varelse måste känna sig. Hade "mina" vuxna personer betett sig så som beskrivet, hade jag också varit otrevlig och j*vlig. - bara ett litet utlopp för mina känslor.

Vad F-N menar du med det,att hon känner sig usel bara för jag känner mig trött maktlös,
Jag måste ta tag i det skriver du,
Allt handlar om mig JAG JAG JAG
det är alltid jag som ska hjälpa reda upp i min släkt ,
alla tar alltid för givett i min släkt att jag fins och orkar allt,
:devil:

Läs tråden "partners som jobbar olika mycket.." på senior.

Har skummat igenom en del inlägg, inte orkat läsa alla i detalj men försöker ändå bidra med något.

Att ta till sig ett bonusbarn är sällan okomplicerat, det för ofta med sig "förbjudna" känslor. Har varit med om detta själv. Är bonusbarnet dessutom 13 år, med stormiga hormoner och bråkande föräldrar så gör inte det situationen bättre.

Var snäll mot dig själv, inse att du inte är mer än människa!

Samtidigt så måste även denna 13-åriga människa hjälpas på något sätt, för det är de vuxna som måste visa vägen. Och du är en av dem!

Förstår mycket väl om hon känner sig avis och utstött när de andra barnen har häst och inte hon. Du skriver att DU inte har råd att föda en häst till. Kan inte pappan hjälpa till med den lilla detaljen?

Fast jag räknar in den arbetsinsatsen i det gemensamma. Han jobbar för att försörja familjen. Hon arbetar för att försörja sina hästar. Om hon inte hade hästar hade arbetsinsatsen kommit familjen tillgodo, antingen som pengar eller tid.

Varför vill inte din dotter låna ut sin ponny?

Nej hon vill bara inte det,hon vill inte dela sin häst med henne och det kan jag förstå,Hon har fått en alldeles egen häst för ett år sedan då vill hon inte ha någon delägare mitt i nu,
Men hon har ju lånat ut han i bland och då har ju jag riditt ut med sambons dotter ,

Jag har faktiskt försökt prata med hennes mamma veckan innan ang flickan men mamman sa att jag behöver inte bry mig det är pappans intresse men dem pratar ju inte med varandra,jag ringde ju upp henne ang hur hon har det i innlärning i skolan mm men det hadde jag vist inget med att göra,Hennes mamma har ringt 3gånger på 4månader,jag vet att det karnse ser ut som jag lägger skulden på dottern men inerst inne så gör jag inte det ,
jag gör allt jag kan ,försöker åtminstånde

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 578
Senast: sjoberga
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 150
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb Jag står inför den spännande och inte så lite skrämmande utmaningen att hitta ett nytt jobb, då jag blir arbetslös inom några månader...
Svar
13
· Visningar
1 594
Senast: nowayout
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 170
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar