Sv: Orkar inte snart
som idag ville hon inte gå till skolan dom har idrott plus orientering i natt med skolan jag ska skussa dem på då gnällde hon jag vill inte skollan är piss mm men då sa jag att hon ska gå på det som alla anndra barn hon kan ju inte vara hemma för det är tråkitt,livet är inte alltid kul,Ja då sa hon när kommer pappa hem på lördag?? jo för hon ville att han skulle vara hemma nu så då trodde hon att hon skulle slippa detta .
Att en 13-åring vissa dagar tycker att skolan är "piss" är helt normalt.
Vädjan om att få ta den enkla vägen ut genom att stanna hemma ska självklart inte stödjas.
Nu är inte mina barn i tonåren men när den dagen kommer så hoppas jag innerligt att jag inte förminskar deras obehagskänslor och osynliggör deras problem med uttryck som "Hey, life sucks.."
Det skulle vara att ta samma enkla väg som den jag förbjuder tonåringen att göra.
Att bli sedd och att bli bekräftad är inte samma sak som att få medhåll.
Hur trivs hon i skolan?
Hur har omställningen varit?
Har hon funnit några vänner?
så va det en gång skolan skulle på någon idrott och dem skulle få ta med sig hund,men jag kan ju inte skicka med min GD lite stor om det händer någott.
ja sa jag låna grannens hund då ja då skulle hon göra det,
men sen kom vi på att den hunden är hanhunds agresiv och då tar vi inte den,Japp då skulle hon vara hemma och pappa gick med på det talade hon om,
Jag tycker det är fel det innebär att min dotter med ska vara hemma för hon hadde ingen hund heller att ta med och då blev det tråkitt nej det köper jag inte.
så då pratade jag med sambon vad jag tyckte om det så det slutade med att hon fick gå i skolan som alla andra,jag förklare för henne men det va ju som prata med ett ilsket bi,
Det är alltid vanskligt att analysera en hel situation genom små fragment.
Det gäller i allt det du beskriver för oss och inte bara i det som citeras ovan.
Det jag skriver innebär inte att jag har tolkat de rådande förhållandena rätt.
Men med det jag har att utgå ifrån så förstår jag tex. hennes besvikelse i ovan nämnda händelse.
I sina "omogna" tankar har hon kanske målat upp en bild av att hon den berörda dagen skulle få känna sig speciell inför skolkamrater mfl. och ha med sig en "egen" hund.
Det skulle inte förvåna mig om hon hade räknat med att ta med sig familjens hund och när detta inte gick så blev hon besviken men gladde sig senare åt att få ta med sig grannhunden.
Hon skulle få axla ett ansvar.
Jag vet inte hur hennes sociala status ser ut i skolan men det kanske var en stor grej för henne att få ta med sig en hund -det som för oss andra ter sig som en "skitsak"?
Kanske hade hon "skrytit" om hunden i förtid och när beskedet om att inte heller grannhunden skulle följa med så kände hon sig dum inför skolkamraterna som hon söker accepterande ifrån?
Det förklarar i så fall varför hon inte ville gå utan hund med sig.
En tonårings känslor är ofta irrationella och det du tolkar som "arg som ett bi" tyder jag som "liten som en mus" istället.
ja nu i går fixade jag att hon ska praoa på en hästgård med min dotter
Har hon
någonting som hon känner är bara hennes?
Egna aktiviteter, egen avtalat och orubblig tid som bara är hennes ihop med sin pappa, egna vänner, ett eget veto i familjen osv?
Jag tycker, som jag redan har sagt, att det största ansvaret hänger på din sambo -dotterns pappa!
Att han bara överlämnar praktiska och känslomässiga svårigheter till dig är både skamligt och problematiskt.
Ni verkar inte ha någon bra kommunikation då du känner att du besvärar honom genom att vara öppenhjärtlig.
Jag kan bara förklara mina åsikter med att vi här på forumet får endast ta del av detaljer och inte en helhet.
Kanske hade mitt ställningstagande sett annorlunda ut om jag hade alla papper på bordet.
Men av de papper jag har framför mig så tycker jag att det blir så uppenbart med "Mina barn och andras ungar" i det här fallet.
Din sambo har funnits där för dina barn i 9 år. Efter det du beskriver så har han funnits där för dom som en pappa.
Därför tycker jag att din inställning till hans flicka borde vara densamma som den han har haft till dina barn.
Med det är det inte sagt att allt ansvar ska vila på dig!
Absolut inte!
Men din inställning måste ändras likväl som hans.
När du tog beslutet att låta hans barn bli en del av familjen så var du inte ärlig med hur du kände.
Du måste slå näven i bordet och kräva en gemensam lösning av flickans pappa.
För din skull i allmänhet men för hans dotters skull i synnerhet!
Ni måste ta hjälp utifrån.
Det ligger ingen skam i det -tvärtom!
Jag tror även att flickan skulle behöva prata med någon utanför familjen.
Har skolan någon kurator som du kan ringa och diskutera problemet med som kan slussa er vidare?
Upplev inte våra åsikter som ett personligt påhopp utan var vuxen nog och ställ dig utanför sådana känslor -låt i stället frustrationen bli en drivkraft till att förändra den ohållbara levnadssituation som du lever i nu.
Vi klankar inte ner på dig som person, men som utomstående är det så mycket lättare att se och (miss-)tolka situationen utan några känslomässiga bindningar.