Orkar inte mera !

Sv: Orkar inte mera !

I går var vi tillbaks på kliniken. Jag trodde de skulle gå fort men vi var där i 7 timmar ! Började med att springa på rakt spår och longera, och han var 2 gradigt halt utan böjprov. Dvs inte bättre än tidigare. Fick frågan om jag ville fortsätta utreda vilket jag ville, så då satte vi i gång. Både vet och jag tyckte att han såg stelast ut i hasen så vi började med att bedöva där och sen fortsatte vi. Kopierar utdraget ur journal, med alla bedövningar vi gjorde:
VB has tbt + tmt: släcker ej på longering
VB låg 4 pkt: släcker ej på longering
VB hög 4-pkt: släcker ej på longering
VB tibialnerv + peroneal : släcker ej på longering
VB med lat condylled, fermoropatellarleden: släcker 70 % på longering
Eftersom att hältan blev lite bättre (jag tyckte själv att det var marginellt) vid bedövningen av knät, så blev den sen en tur in på röntgen. Detta röntgades förra gången och visade inget upptag på scinten. Röntgen bilderna såg ut som första gången och det fanns en liten utbuktning 10 cm nedanför knäet på insidan. Gick till och med att känna på den utifrån. Men han visade ingen reaktion vid hårt tryck så den kan inte vara aktiv. Troligen gammal skada.
Jag frågade om SI ledan men scinten hade inte visat något reaktion utöver de normala. Men vi kom överens under dagen att om vi inte lyckades släcka hältan skulle hon i alla fall göra ett försök att behandla SI leden. Så till slut sprutades han med Kortison på 3 ställen i knäet och i Si leden. I länd ryggen är han behandlad med dexa. Fick även en spruta med Beviplex. Nu ska han vila i 3 veckor till och sen blir det återbesök. Ska under tiden få Metacam. Ville inte ha Finadyne då han slutar att äta totalt då, vilket inte är så bra då han redan nu gått ner mkt i vikt. Ska även skrittas ca 20 minuter om dagen för hand.
Det var en lång dag, hästen var duktig trots allt sprutande (tappade räkningen runt 30). Vet inte om jag blev så mkt klokare (detta pga att han redan vilat så länge och inga egentliga fynd gjordes på röntgen eller scint) men det är bara att hoppas på de bästa nu. Detta är sista chansen, och jag tycker att vi gjort så mkt det går. Är han inte avsevärt mkt bättre om tre veckor så finns det inte så mkt mer att göra. Så nu håller jag tummen !
Kan tillägga att det var flera vet. som tittade på hästen när vi longerade och på bilderna...

Jag har följt denna tråden och vill bara säga att jag håller tummarna för dig.
Dock tycker jag det är konstigt att dom inte hittar något när hästen är
såpass halt. Det måste kännas jättejobbigt att inte få veta vad det är.

Jag har följt denna tråden och vill bara säga att jag håller tummarna för dig.
Dock tycker jag det är konstigt att dom inte hittar något när hästen är
såpass halt. Det måste kännas jättejobbigt att inte få veta vad det är.

Ja, det tycker båda jag och veterinärerna också…..:crazy:

Jag tror på denna behandling:laugh:

Håller verkligen Tummen på att det ska bli bättre- känner att det kommer att bli så:angel:
Många kramar till dig o Pålle:bump:

Jag skulle iallfall ta ut HL eller Moss...... o de får titta på honom.

Senast ändrad:

Oh, vilken pärs du går igenom:bow: Om hästar kunde prata... håller tummarna för att det går vägen, annars har du som sagt verkligen gjort allt du kunnat. :bow:

hittade tråden nu...Hur går det för er? Blir han bättre eller har det hänt något annat?
Hoppas det gått på rätt håll. :)

Hoppas verkligen det går bra för! Håller tummarna!

Hittade precis tråden och läste igenom hela på en gång. Tycker så synd om både dig och hästen, vad fruktansvärt jobbigt det måste vara för dig att inte veta vart felet sitter. Håller tummarna att det blir bättre!

Tack alla för ert stöd! Skulle igentligen åkt på återbesök i dag, men bokade om tills om 2 veckor. Efter alla klinik besök börjar semeserdagarna ta slut, så jag slår 2 flugor i en smäll och åker och skor och kollar honom samma dag.

Hoppas att det blir bättre med din häst!

Vilken klinik var ni till?

På tisdag ska vi på återbesök till kliniken. Då har det gått 5 veckor sen vi sprutade honom. Har tyckt att han blivit bättre men i slutet på förra veckan var han ordentligt halt igen.:cry:
Jag sa förra gången på kliniken att om han inte är mkt bättre tills denna gång, så får det vara nog. Han har nu varit dålig i över 3 månader, och jag tycker verkligen att vi försökt allt. Som han ser ut nu är det faktiskt inte kul.:(
Film på hur han travade i fredag....
http://s73.photobucket.com/albums/i215/Charlotte1975/?action=view&current=250.flv

Fy vad jag lider med dig. Just att inte veta vad det är när hästen varit så ordentligt halt så länge är väl det som värst. :cry::cry:
Så tycker man att de ser lite bättre ut och får en gnutta hopp och så platt fall igen.
Tycker du gjort allt vad som står i din makt.

Hu jag lider med dig! Det gör ont i hjärtat när man ser sin häst röra sig så illa.
Mitt sto står på klinik sedan över två veckor tillbaka, hoppas hon får komma hem i morgon. Hon har blivit sprutad i hovlederna för hon har dragit av sig skorna och blivit överansträngd. Fick bakterieinfektion i vä fram och 4-5 gr halt två dagar efter behandlingen. De har spolat henne under narkos två gånger och hon är fortfarande 1-2 gr i trav. Det blir nu en lång konvalecens med en oviss prognos. Just nu så hoppas jag att min tös iaf går att ha till avel, någon tanke på Breeders nästa år är sedan länge borta... Just att inte VETA är ju jobbigast! Kan någon bara säga att det är värt allt slit så blir det lättare!
Håller tummarna för dig på tisdag!

*kl*

Åh, vad jobbigt. Jag ska tänka på er på tisdag och jag hoppas att ni får lite mer besked nu. Åt vilket håll det än bär så är det nog skönare att veta än att gå i ovisshet och hoppas.
Jag hoppas verkligen på att något positivt ska hända! :)

Har varit bort från Buke ett tag och såg denna tråden igen och att det inte har blivit bättre! :( Jättetråkigt att läsa! Det har ju gått lång tid nu!

Förstår dina tankegångar och det är skitjobbigt att se sin häst ha ont:(
Hoppas det går bra på återbesöket!

Kram

Usch! :(
Lider verkligen med dig och ska hålla tummarna på tisdag!

Det värsta är när man inte vet vad som är fel! Hoppas ni har hittat något nu i alla fall i o m att han verkade svara lite på den senaste behandlingen! :)

Har själv en halt häst på klinik nu som var för smärtpåverkad för att undersökas när han kom in, så nu längtar jag till morgondagen och hoppas att de ska kunna fortsätta med honom så att man förhoppningsvis får en diagnos..

Skickar en massa tröst- och styrkekramar!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 743
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Min häst skoddes av bak förra söndagen(26e april). Har promenerats och ridits(uteritter) efter det och gått väldigt bra. Idag så...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 510
Senast: Tsaren
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig. Jag känner mig nedstämd och är så sjukt trött på att ha ont. Jag har haft ont i flera år, främst i...
Svar
15
· Visningar
2 535
Senast: Sasse
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 104

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård