Orkar inte mera !

Sv: Orkar inte mera !

Fy vad värdelöst att inte få ngn som helst info.:mad: Du får kanske ligga på dem lite så de avläser dina bilder så fort som möjligt?

Ja, hästar är fantastiska på att anpassa sig till rådande omständigheter...inte roligare för det men gör som du tänkte, en större hage med lite gräs i så han behåller sin form och sitt humör.

Fy vad han har råkat ut för!! :o

Håller tummarna för din fina häst. Vad jobbigt det måste vara att gå och vänta på info som uteblir, jag skulle få magsår för mindre :mad:

Hästarna är fantastiska, vad de står ut med :love:

Det tycker jag nog att det gjorde på min-3 grader -högt.

Vet inte hur länge du menar med akut:confused:

visst är det bra med scint, men kan man slippa stoppa i dem isotoper så:grin:

Men jag tror att du har missuppfattat något. Radioaktiva isotoper vid scint är inte någon behandling. Det är för att se om det finns någon skelettskada! ... som kan kräva en annan behandling än vad en kiropraktor kan ge. Ett mycket bra verktyg vid fissurmisstanke, där det inte ses på röntgen än. istället för att ha hästen i hängmatta i 3 veckor innan man röntgar igen, kan man upptäcka en fissur tidigare. Sparar hästen och sparar pengar åt ägaren...

Nej tror du att jag är korkad;)
Jag vet att det är en undersökningsmetod som visar på aktivitet där det fastnar- eller ngt liknande:angel:
Hästen blir ju dock en aning radioaktiv.

Senast ändrad:

Har inte hunnit skriva då jag varit borta på semester. Fick svar från scinten i förra veckan, efter att jag själv ringt och frågat både på Strömsholm och min klinik. Tog 10 dagar att få svar. :mad: På scinten hittade de ingenting som såg konstigt ut. Lite ökad aktivitet runt 2 lösa benbitar i hasen. Men dessa är gamla och inte problemet till hältan. Men det fanns inga frakturer eller sprikor. Så vad det trodde var att han i samband med att han drog av dig sko sträckte sig riktigt riktigt ordentligt, detta var för 6 veckor sen. Veterinären tyckte att han nu kunde få gå i vanlig hage och börjas skrittas för hand i en månad för att sen åka in och kolla igen. Var utomlands förra veckan och ringde till stallet och meddelade detta. Mina snälla vänner i stallet kollade honom och tyckte han såg fräsch ut när det sprang med honom på rakt spår. Så nästa dag släpptes han i vanlig hage. Han hade sprungit lite men inget hysteriskt. På kvällen när han togs in var han super halt igen ! Stod precis som i början förra gången och vilade mkt på benet. De ringde mig från stallet och vi bestämde att sätta tillbaks honom i sjukhagen. I går kom jag hem och mkt riktigt hästen är ganska ordentligt halt igen. Inte svullen eller något, men halt och vilar på benet. Så nu är vi på ruta noll igen. :confused: Ska ringa till vet och höra vad hon säger. Finns ju ingen anledning att åka in akut igen. Funderar också på att släppa honom i vanlig hage. Om det ändå inte kommer bli bra ser jag ingen anledning till att hålla honom i en liten hage bara för att…. Är jag knäpp som tänker så ?

han kan inte ha trampat upp något under hoven? En fd stallkompis häst blev oförklarigt halt, visade sig att den hade en 2 cm lån pinne inkilad i hoven precis bredvid strålen.

Släppte honom i stor gräshage i 2 timmar i går EM, medans jag var i stallet och hade koll. Han rullade sig ett antal gånger och tog ett litet bocksprång när han reste på sig. Sen stod han och åt gräs lugnt tills han blev intagen. Tänkter låta honom gå i större hage ett par dagar medans jag är i stallet. Verkar de fungera får han sen göra det hela dagarna.

Axel: De sa ingenting om SI leden. får ställa fråga när vi ska på återbesök, då jag även hoppas på att få se bilderna som togs med scinten.

incognito: Önskar att så var fallet, men nej .....

oj oj, va jobbigt när det inte hittas något fel att behandla.

Tror också på stor hage, om man inte har en flock som är hemskt busig.

Skrittmotion brukar ju annars vara bra (när det nu inte finns ngn fraktur el. fissur)

Går han fortfarande på ngnt smärtstillande?

Kan han ha fläkt sej?

Håller tummarna för pålle.

oj oj, va jobbigt när det inte hittas något fel att behandla.

Tror också på stor hage, om man inte har en flock som är hemskt busig.

Skrittmotion brukar ju annars vara bra (när det nu inte finns ngn fraktur el. fissur)

Går han fortfarande på ngnt smärtstillande?

Kan han ha fläkt sej?

Håller tummarna för pålle.

Jag har släppt honom i en stor hage själv, just för att han inte ska busa så mkt med de andra.
Avvaktar med skrittmotion ett tag till, men de är tanken senare. Ordinerat av veterinär.
Han går inte på något smärtstillande just nu.
Om han hade fläkt sig borde väl det klassas som muskelskada och borde gett utslag på blodprovet ?? Funderade själv på vad skillnaden är på sträckning och muskelskada. För enligt vet. så är det inte en muskelskada utan troligen en ordentlig sträckning.

Jag har släppt honom i en stor hage själv, just för att han inte ska busa så mkt med de andra.
Avvaktar med skrittmotion ett tag till, men de är tanken senare. Ordinerat av veterinär.
Om han hade fläkt sig borde väl det klassas som muskelskada och borde gett utslag på blodprovet ?? Funderade själv på vad skillnaden är på sträckning och muskelskada. För enligt vet. så är det inte en muskelskada utan troligen en ordentlig sträckning.

Och hur är det med honom nu? Står han på nåt smärstillande?

Gissar att sträckningen gör att ligamenten sträcks/töjs ut.
Tänker att det borde dom kunna göra vid en fläkning också.
HUr som, hoppas han är på bättringsvägen.:)

I morgon ska vi på återbesök till kliniken. Då har han vilat en månad till efter scinten. Han har gått i vanlig hage hela tiden. Har inte skrittat honom för hand, då jag tycker att han är för halt för det. Så det ser inte så ljust ut inför morgon dagen…..:confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 743
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Min häst skoddes av bak förra söndagen(26e april). Har promenerats och ridits(uteritter) efter det och gått väldigt bra. Idag så...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 510
Senast: Tsaren
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig. Jag känner mig nedstämd och är så sjukt trött på att ha ont. Jag har haft ont i flera år, främst i...
Svar
15
· Visningar
2 535
Senast: Sasse
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 104

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka