Orkar inte mera !

Sv: Orkar inte mera !

Usch vad tråkigt med din häst :cry:

Men så här tänkte jag när endast scintigrafi återstod att göra på min förra häst;

Undersökningen är mkt dyr.

Undersökningen och eftervården är inge kul för en häst (Isolerad i box i tre dygn tror jag det var).

Sannolikheten att hästen skulle bli frisk efter ev fynd var väldigt liten.

Så jag valde att låta honom somna in. Han hade fått stå ut med så mycket undersökningar och behandlingar under ett halvår att jag tyckte det räckte.

Du skriver att de röntgade hela benet men ingenting om hoven? Antar att hoven är röntgad också och att inget hittades där?

Nu har jag pratat med försäkringbolaget. Jag var helt säker på att det skulle vara blankt nej för en scint. Men de ersätter om de skulle visa sig att det är en fraktur, i annat fall får jag betala själv. På så sätt känns det som om jag kan göra de utan att behöva "kasta pengarna i sjön". Är det en fraktur finns de ju inte mkt att göra. Skulle de visa sig att de inte är en fraktur och jag får betala själv finns de ju ändå hopp..... Tror att hästen skulle klara av att stå isolerad på klinik ett par dagar. Han är en trogen kund på klinik och har bott där längre perioder tidigare. Jag tror att de skulle bli stora problem om det skulle bli boxvila en längre period hemma sen. Skit jobbigt, vet inte hur man ska tänka.......

Kan tillägga att det var flera veterinärer som kollade på plåtarna och en ET kännde igenom hästen på kliniken.

Åh vad tråkigt att det blev en sådan stor grej av det! Hade hoppats på ngt enklare i samband med tappskon. :(

Hoppas det går bra för din pålle!

Håller tummarna!

Verkar vara extrem otur faktiskt! Måste ha väldigt oturligt när hästen blev av med skon... Bara innan du lägger ner 10000. Har du provat med equiterapeut eller en kiropraktorkunnig på klinik? Det är värt ett försök om felet sitter högre upp... Kostar inte så mycket och det är värt ett försök.

ATG-klinikerna har börjat ha en anställd som är utbildat på kiropraktik (snälla metoden UTAN klubba). Jag har mycket stort förtroende för erfarna equiterapeuter också.

Det enda jag kan bidra med i övrigt var en travare som lyckades hoppa på fel sida en vattenpöl varvid vagnen körde på en kant och välte. Hästen skenade och gick omkull. När skadorna var läkta (synliga) var den fortfarande halt. Efter att ha kollat på vanlig klinik åkte hästen till mälarkliniken och kollades. Det var höftleden. Veterinären sa att ingen hittills blivit helt bra trots behandling. Hästen är nu hemma hos ägarna och tränas så jag vet inte riktigt om den blev bra eller ej. Den blev bra nog för att börja träna. Sen om den kunde komma till start vet jag inte (än). Men har man inte superkrav så kanske prognosen är bättre...

Jag skulle ställa den på boxvila o ge Butta/ Finadyne o se....

Böjde de? Bedövade?

Jag skulle ställa den på boxvila o ge Butta/ Finadyne o se....

Böjde de? Bedövade?

Ja det böjde, så mkt de gick. Eftersom att hästen har shivering är han inte så lättböjd. Det bedövade även men fortfarande lika halt.
Sa att jag inte ville ge Butta/Finadyne pga att han slutar äta då. Trots att jag blandar det med olja och sprutar i munnen vägrar han att äta kraftfoder. Sist matvägrade han i säker 10 dagar efter att jag försökte, den snobben. Känns lite taskigt så nu fick jag Opticorten i tablett form. Kommer bli svårt att få i den kräsna hästen de också....

Åh vad tråkigt att det blev en sådan stor grej av det! Hade hoppats på ngt enklare i samband med tappskon. :(

Hoppas det går bra för din pålle!

Ja, det hade jag också hoppats på. Känns lite knäppt då jag var inne på kliniken för en vecka sen och pratde med min veterinär och sa att hästen mådde bra, och att jag bara var där för en tappsko. Kunde ju inte anna då att det skulle vara något sånt här....

Han får alltså ont i magen- även om du ger typ Probimin samtidigt?
Jag har gett Losec en gång av den anledningen. Fick det gratis på jobbet.
vilken funktion har Cortison- i det här läget?

Trodde att man gav det för svullnader:confused:

Har du provat med equiterapeut eller en kiropraktorkunnig på klinik?

ET kände på honom på kliniken i går. Konstaterade att han var otroligt spänd och sned efter att ha stått på 3 ben i 10 dagar. Tror inte att de vill försöka sig på att behandla en häst som har så pass ont och är så halt, utan att veta vad de är.

Han får alltså ont i magen- även om du ger typ Probimin samtidigt?
Jag har gett Losec en gång av den anledningen. Fick det gratis på jobbet.
vilken funktion har Cortison- i det här läget?

Trodde att man gav det för svullnader:confused:

Vet inte om han får ont i magen, men han tycker det är vidrigt äckligt.
Tabletterna är för inflammation.....

Fast han skulle nog behöva smärtis oxå.

Tycker synd om er. Värst när man inte vet vad det är:crazy:
Linimenta o massera varsamt.

Fast han skulle nog behöva smärtis oxå.

Tycker synd om er. Värst när man inte vet vad det är:crazy:
Linimenta o massera varsamt.

Ja, lite fundersam över att han inte fick smärtstillande. Ska ringa vet.
Har magnettäcke som han får stå med att par timmar om dagen...

Ang finadyne/butta så jag har haft en sån där matvägrare, och som det i några dagar gick att ge i munnen sen sa hon blankt nej.

Henne fick jag spruta intramuskulärt med finadyne. En ide för er kanske?

STackars pållen, och stackars dig. Kramar tummarna blå de hittar felet!

Det är nog klokt att inte ge smärtstillande om man misstänker fraktur, undrar om det var därför du inte fick det.

Så länge han har modet uppe och det fungerar att ha honom hyfsat lugn, så är det bara att kämpa på, det glädjer mig att läsa att förs bolaget gick att diskutera med.

Inte högt upp som jag uppfattade TS, ev fraktur eller ledbandsskada högt upp, därav scinten.

Ang finadyne/butta så jag har haft en sån där matvägrare, och som det i några dagar gick att ge i munnen sen sa hon blankt nej.

Henne fick jag spruta intramuskulärt med finadyne. En ide för er kanske?

STackars pållen, och stackars dig. Kramar tummarna blå de hittar felet!

Jag kan ge i munnen, han är jättesnäll. Men trots ge vägrar han att äta.
Har tidigare sprutat intramuskelärt men då kommer jag inte i närheten av hästen efter ett par dagar.... Känns lite som pest eller kolera.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 743
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Min häst skoddes av bak förra söndagen(26e april). Har promenerats och ridits(uteritter) efter det och gått väldigt bra. Idag så...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 510
Senast: Tsaren
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig. Jag känner mig nedstämd och är så sjukt trött på att ha ont. Jag har haft ont i flera år, främst i...
Svar
15
· Visningar
2 535
Senast: Sasse
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 104

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix
  • DIY hästvård