Orkar inte mera !

Sv: Orkar inte mera !

Jag kan ge i munnen, han är jättesnäll. Men trots ge vägrar han att äta.
Har tidigare sprutat intramuskelärt men då kommer jag inte i närheten av hästen efter ett par dagar.... Känns lite som pest eller kolera.

Men då är det för att han får ont i magen. Det är därför som man inte vill ge det mer än nödvändigt.

Fast butta smakar ju riktigt äckligt. Metacam däremot har en helt annan smak, många hästar tycker det är riktigt gott tom.

Mvh

Tora

Fast butta smakar ju riktigt äckligt. Metacam däremot har en helt annan smak, många hästar tycker det är riktigt gott tom.

Mvh

Tora

Metacam går hur bra som helst. Han fick 2 om dagen i 3 veckor förrut. Öppnade snällt munnen varje dag...och åt sin mat då också.

Min slickade alltid av sprutan och ville ha mer :D. Skulle det inte fungera med Metacam denna gången också?

Mvh

Tora

Ang metacam, så åsikterna varierar ju mellan veterinärerna när de använder och hur bra de anser det är. Men min veterinär anser att metacam har 'mildare' egenskaper än butta/finadyne. Dvs att det har mindre smärtstillande och antiinfl effekt än butta/finadyne. Sant eller ej vet jag inte, bara gett metacam till häst en gång, en annan gång fått utskrivet av DV men där klinikvet ändrade till butta.

Hund har jag gett i tre fall, fungerade fint på två, ingen effekt på den tredje.

Jag har bara använt det två gånger de senaste 3 åren. Då har det gjort det jobbet som förväntades. Ena gången en hovböld och andra gången muskelbristning.

Mvh

Tora

Han är en trogen kund på klinik och har bott där längre perioder tidigare. Jag tror att de skulle bli stora problem om det skulle bli boxvila en längre period hemma sen. Skit jobbigt, vet inte hur man ska tänka.......

QUOTE]

Jag förstår att det är svårt att ta ett rationellt beslut när du är känslomässigt inblandad. Det är ju inte jag, men jag tycker nog att din häst inte verkar vara av den friska sorten ö h t. :( Har ju redan stor vana av att vara på klinik. Han är 17 år, och blir ju inte yngre. Med åldern ökar sannolikheten för fler skador och sjukdomar.

Hur länge kommer du och framförallt hästen att orka?
Jag tycker din rubrik på tråden säger vad du faktiskt känner är lösningen!?

Ingen skulle klandra dig om du lät honom somna in. Jag förstår om du mår pyton nu. Men tar du bort honom så kan du sluta oroa dig för att han har ont. Du kan gå igenom sorgearbetet och sedan gå vidare med hästen bevarad i ett ljust minne.

Håller tummarna för K å dig att d inte är nåt allvarligt....

Askersund - Kanske är det som du säger. Trots att det är svårt att höra det från någon annan så känns de samtidigt "skönt".

Mina beslut ändras hela tiden. I går när jag pratade med försäkringsbolaget som sa att de betalar scinten om det visar sig vara en fraktur, så kändes de helt rätt att göra ett försök. Men sen när jag såg hästen halta in från sjukhagen till boxen (10 meter) så blev jag osäker. Önskar att jag kunde få ett svar i dag. Nu ska jag vänta en vecka innan återbesök på klinik. Om jag väljer att göra en scinter vet jag inte hur länge jag får vänta..... Säg nu att jag och vet. inte tycker att det är någon ide att göra en scint. Vad säger då försäkringbolaget ? Kan man få en häst utdömd utan att veta den igentliga orsaken. Han har inget högt livbelopp och pengarna är helt oviktiga. Men de sista jag orkar med är att hamna i en diskussion med dem.

Förstår att tankarna snurrar i huvudet på dig just nu, men fatta inga beslut ännu. Avvakta och se hur det utvecklar sig. Jag vet att det är skitjobbitg att se sin häst linka och ha ont! :(

Jag tycker du ända skall försöka ta reda på vad det är innan du fattar beslut om du skall ta bort hästen eller ej.
Det kanske bara är en blödning eller sträckning som gör fruktansvärt ont men med lite tid blir bra igen? Försök att avvakta lite och låt veterinären avgöra.

"Kämpa på!"

kram

Säg nu att jag och vet. inte tycker att det är någon ide att göra en scint. Vad säger då försäkringbolaget ? Kan man få en häst utdömd utan att veta den igentliga orsaken. Han har inget högt livbelopp och pengarna är helt oviktiga. Men de sista jag orkar med är att hamna i en diskussion med dem.

Min förra häst som jag skrev om i början av tråden avlivades utan att hans egentliga skada hittades och försäkringsbolaget hade inga problem med det. Be veterinären ringa försäkringsbolaget för att höra hur de ställer sig.

Måste va väldigt jobbigt för dig att se att han har så ont.
Hoppas du kan få besked snabbt.

Har 7 låååååånga dagar kvar tills återbesök..... Så jag hinner fundera, bestämma, ändra mig, bestämma 100 gånger om.

..... Säg nu att jag och vet. inte tycker att det är någon ide att göra en scint. Vad säger då försäkringbolaget ? Kan man få en häst utdömd utan att veta den igentliga orsaken. Han har inget högt livbelopp och pengarna är helt oviktiga. Men de sista jag orkar med är att hamna i en diskussion med dem.

Flera bolag har en klausul om om undersöknings/behandlingskostnaderna överstiger hästens livvärde så kan försäkringsbolaget medge avlivning och att livbeloppet betalas ut. Dvs djurägaren kan välja att avstå behandlingsförsök/vidare utredning. Det är värt att kolla upp om du känner att det är så det känns (ang scint) sen när du 'är där'.

På rak arm vet jag att Agria och IF har den klausulen, de andra vet jag inte på rak arm.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 743
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Min häst skoddes av bak förra söndagen(26e april). Har promenerats och ridits(uteritter) efter det och gått väldigt bra. Idag så...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 510
Senast: Tsaren
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig. Jag känner mig nedstämd och är så sjukt trött på att ha ont. Jag har haft ont i flera år, främst i...
Svar
15
· Visningar
2 535
Senast: Sasse
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 104

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka