Orkar inte mer!

A

akktern

Jag vet inte vad jag ska göra med min hund, STOR hanhund på ett år, (vit herdehund) han klarar inte av att se andra hundar på promenad, han blir galen, fullständigt galen och enda sättet för mig att kunna hålla honom är att sätta upp strypet vid nacken, så han inte får luft typ, JAG KLARAR INTE AV ATT HÅLLA HAN HELT ENKELT. Han har varit såhär sen förra våren när han var valp, det har hittills inte gått att träna bort, vi har tränat massor, vissa dagar har det gått bättre, på brukshundklubben orkar han inte hålla på efter en stund för det blir för mkt, sålänge ingen går för nära honom. Han har fått träffa snälla hundar att leka med och det gör han gärna, han har aldrig visat agressiva tendenser när han har kommit fram till en hund, eller den har kommit till han, men när han går i koppel på promenad blir han vansinnig när han ser en annan hund, det ser ut som om han vill slita den andra hunden i stycken och låter så med. Finns folk som sagt åt mej att ignoprera honom när han gör så, lite svårt när man knappt kan hålla kräket :smirk:
jag som ville träna en massa lydnad, agility, spår med honom när jag köpte honom, men inget av det kommer ju gå när han är såhär :cry: Vi bor i stan så vi möter ju mkt hundar ute också...
vill ju inte göra mej av med honom eftersom han är så mysig annars...
Har en instruktör som hjälper mig och vi har börjat med klickerträning, det går jättebra, sålänge ingen hund e med, hennes hundar går bra, för de har han lärt känna nu...
Suck.. jag orkar inte ha det såhär, jag drar mig för att gå ut med honom nu :cry: jag som älskar att gå långa promenader men nu är det inte kul längre.
 
Sv: Orkar inte mer!

usch, jag lider verkligen med dig... :crazy:
men jag vet inte vad jag ska säga till dig. tyvärr. hoppas nån annan kan ge dig ett bra tips.

lycka till. *tröstkramar*
 
Sv: Orkar inte mer!

Min tik har liknande beteende, kastar sig ut i kopplet och vrålar. Jag tror att det grundar sig i rädsla. Det är en omplac, så jag vet inte om hon har varit med om ngt som gjort henne så. Jag vet att hon kan bita om hon tar sig fram. En hundtränare hjälpte mig när jag var på läger med min tik, för hon stod bara och vrålade mot de andra hundarna, genom att tvärt skvätta vatten på henne, för att hon skulle tona ner sig. Min tik blev tyst direkt, och jag har använt vatten på henne ca 4 gr efter det, men nu kan jag möta hundar utan att hon kastar sig, eller gapar. Nu drar hon lite i kopplet, annars inget. Det min hundtränare sa åt mig var att man aldrig skulle hota med vattnet, dvs att man går och visar vattnet för hunden när man möter en annan hund, utan att vattnet ska komma helt "från ingenstans" om hunden gör ett utfall. Det har funkat för mig, men jag vet faktiskt inte om det är så bra!

Nu använder jag mest klicker på min tik, när vi möter andra hundar, hon får sätta sig vid min sida och den andra hunden får passera, då får hon ett klick. När hon har fått klicket så får hon godisen, oftast så reser hon sig upp efter det. (vi har inte kommit SÅÅ långt i just att hon ska sitta kvar tills jag ber henne att gå vidare), men nu är det VÄLDIGT sällan som hon skäller. Jag försöker göra det till ngt positivt att möta en annan hund. Hund=godis, men som sagt, detta med klickern har jag bara tränat i ca 1 månad, så jag vet inte om det kommer att funka långvarit
 
Sv: Orkar inte mer!

Skaffa en halti så att han inte sliter sig och skadar en annan hund. Även om din hund är snäll är det många hundar som inte drar sig för att klappa till en framrusande hund.
Sen kontaktar du en bra hundtränare, där du får öva med hundmöten.
 
Sv: Orkar inte mer!

halti har jag provat, det fungerade inte och han fick skav av den, jag har även testat någon sorts "sele" som går mellan frambenen o upp på ryggen sen fäster man kopplet där uppe, men den gick sönder efter några gånger.
 
Sv: Orkar inte mer!

vatten har jag inte testat, han älskar iofs vatten så jag vet inte om det skulle hjälpa, kanske skulle bryta lite. Men jag har testat en "skrammelburk" plåtburk med småsten i som låter mkt om man kastar den i backen, den kastade jag framför honom och det avbröt honom för en stund, men han visste precis när jag hade med den och inte, så han skötte sig när han visste att jag hade den bara. Det skulle ju vara bra om man kunde omvända hundmöten till något positivt, bara man kunde bryta det där mönstret att han gör utfall..
Vi har inte heller hållt på så länge med klicker men det funkar väldigt bra, han har blivit väldigt positiv iallafall och det är lätt att belöna i rätt tillfälle :) och han blir glad bara jag tar fram klickern :)
 
Sv: Orkar inte mer!

Isa har ett sjukt beteende till vatten, ser hon vatten så springer hon ner i det och står där och skriker, vägrar komma upp. Så jag flinade lite när tränaren sa att hon skulle testa att skvätta vatten på henne, men tji fick jag, hon vart knäpptyst!
 
Sv: Orkar inte mer!

men som sagt, jag vet inte om det är bra i längden att skvätta vatten? Fråga ngn som är bra med hundar om vatten tekniken, så att det inte blir ngt fel!
 
Sv: Orkar inte mer!

Seriöst, exprementera inte på egenhand om du inte kan hålla hunden, kontakta en duktig hundtränare.
Haltin kan vadderas så att den inte skaver.
 
Sv: Orkar inte mer!

jag har som sagt gjort det, jag har hjälp, och det har gått bra när vi tränat hos henne men inte hemikring. Och hon är duktig. hon har tävlingslydnadskurserna på min brukshundsklubb.
Och nu fick jag erbjudande av hjälp från en på forumet här också. :bow:
 
Sv: Orkar inte mer!

men be henne komma och träna nån anannstans än på klubben, sen arrangerar man hundmöten så att man kan träna dem under kontrollerade former.

Tex så har du avtalat med en att de ska komma runt hörnet x vid en tidpunkt, och hur de ska agera osv

Sen är det inte alltid så att bara för att man är duktig på tävlingslydnad att man är duktig på att lösa problemhundar. Inte sagt att din är dålig, men uppenbarligen så har det inte löst sig eftersom du ber om hjälp här. Förstår du hur jag menar?
 
Sv: Orkar inte mer!

Jag vet några duktiga typer i Värmlandstrakten som skulle kunna hjälpa dig. Jag kan PM:a namn om du vill.
 
Sv: Orkar inte mer!

Jag mailade Akktern o lovade titta på hunden om hon ville nästa gång jag åker på träning till Kil. Då jag åkre ändå förbi Karlstad.
 
Sv: Orkar inte mer!

Det jag tycker att man ska ta till sig av tävlingslydnaden är hur man bygger upp en stor förväntan och ett stort intresse från hundens sida. Det är aldrig fel att på så sätt bygga på sin kontakt! Sen om man gnetar på så kan man använda lite av det i allmänlydnaden också. Så lite blandad kompott är aldrig fel!
 
Sv: Orkar inte mer!

Knapplån!

Konsekvens!!!!!!

Har ni börjat med en träningsmetod så måste ni fortsätta med den till dess att det garanterat har gett 110% resultat. Det ska inte börjas med något och sedan sluta efter ett par gånger "för nu är hunden bra" eller jag vill/orkar inte fortsätta. Metoden skall då ALLTID tillämpas när hunden gör samma fel. Gör hunden inte fel så behöver den ju i logikens namn inte användas, men ska ändå alltid finnas i beredskap. Då vet hunden vad som gäller och rättar sig efter det. För hundens skull måste det vara antingen RÖTT eller GRÖNT.

Har ni hund och börjar med något så måste det vara konsekvens och åter konsekvens, annars ska man skita i det för inkonsekvens är det allra säkraste sättet att förstöra en hund och att aldrig få en fullgod lydnad.

Vatten knäcker en envis hund, genom att konsekvent använda vatten så bryter man ner hunden, det behövs itill slut bara en dusch från vatten i en parfymflaska. Men det behövs konsekvens.

Likadant med skrammelburk eller kastkedja eller liknande, det bryter ner hunden garanterat, och om det används fel förstör hunden. Det ska inte vid någon hunddressyr förekomma att man står och skramlar för allt vad hunden gör, för då har man ett vrak inom mycket kort tid.
Ska man använda dessa metoder ska det vara för en specifik detalj och absolut inte för flera olika saker. och då ska man vara absolut konsekvent, om inte så ska de metoderna absolut inte användas.
 
Sv: Orkar inte mer!

Jag har en colliehane som har varit likadan som din i 11 år. Nu är han något bättre men inte helt bra.

Vi har tränat, tränat, tränat o tränat.
Vi har fått hjälp av alla slags instruktörer man kan tänka sig, men ingen förstod sig på honom.

Tyvärr har det blivit så att han har på nåt sätt accepterats av oss att vara på det sättet och nu har han lugnat ner sig avsevärt.

Jättekonstigt!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 583
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 916
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
2 527
Senast: BornAgain
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 521
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp